WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur ofta formaterar ni om... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26791)

gsoc 2008-02-03 02:02

Citat:

Originally posted by Onkelborg@Jan 31 2008, 22:46
Min stationära, som tuffar på riktigt fint, är lite över ett år gammal, går fortfarande helt kalas (har iofs inte varit primär dator på lite över ett halvår), och kommer nog inte formateras om på många, många år..
Min laptop däremot, den har konstiga problem, framförallt pga. att den är medlem i en domän som inte finns, samt att jag måste fått in något skrot i den eller något, hänger sig under lite konstiga förutsättningar.. Ska i vilket fall som helst blåsa den någon gång och försöka se om det är hårdvarufel eller mjukvarufel
Mina tips:
1) Defrag en gång per dygn
2) Inte överfylla diskarna, det är dödligt, ger mycket fragmentering..
3) Undvik trehundrafem tusen olika anti-spyware och anti-virus och anti-allt, anti-virus är bra att ha (sägs det..), och sedan windowsväggen på osäkra anslutningar, resten klarar man sig utan
4) Sunt förnuft.. My pictures.zip på msn är antagligen ett virus, likaså det häftiga programmet som man behöver på hemsidan nisses skrotbilar..

Hur lyckas du köra en defrag en gång om dagen? jag kan inte använda datorn/disken jag kör defrag på på skit länge, uppemot ett dygn då det är mycket som ligger kors och tvärs...

FredrikMH 2008-02-03 16:10

Citat:

Originally posted by gsoc@Feb 3 2008, 02:02
Hur lyckas du köra en defrag en gång om dagen? jag kan inte använda datorn/disken jag kör defrag på på skit länge, uppemot ett dygn då det är mycket som ligger kors och tvärs...
Ju oftare du kör en defrag ju mindre måste flyttas på disken.

mersault 2008-02-03 22:33

Aldrig gjort på någon dator sedan 1990 (blivit några stycken), låter helt bisarrt att behöva formatera diskarna var tredje månad! Det måste ju vara så sjukt jobbigt att tappa inställningar och så vidare.
Angående Ghost: Effekten av att göra en Ghost, formatera och flytta tillbaka Ghosten bör ju i bästa fall bli samma som när man gör en bra defragmentering. Så varför inte bara köra en vanlig defragmentering och spara er lite besvär?

Jag kör OO Defrag som ligger och defragmenterar lite i bakgrunden hela tiden, det märker jag inte av. Kan dock inte svära på hur stor vinst detta ger på ett XP/NTFS-system.
Som en del tidigare skrivit: Installera inte så mycket skräp, ett virusprogram och windowsbrandväggen räcker. Å andra sidan brukar det räcka med att avinstallera program ifall man har testat massa olika program. Visst är nerskräpning av registret ett problem, men inte så mycket... Någon gång har jag rensat en del i registret manuellt. Annars fyller jag inte diskarna fullt, ställer in program (t.ex torrentprogram) att allokera hela utrymmet på en gång när man laddar ner något och använder sunt bondförnuft.

Onkelborg 2008-02-03 23:20

Rensa registret är överskattat.. Farligare är väl alla toolbars och grejjer som nästlar sig in i shellet; en massa kod som ska exekveras i tid och otid vid varenda klick/drag'n'drop/tangenttryckning/sekund osv osv

horselover 2008-02-04 21:50

Måste bara uppdatera lite...

Jag bävade ju för att formatera om datorn, men förut fick jag för mig att börja plocka bort program "Telias säkerhetscenter" rykte sen hann jag inte mycket mer, men startade om datorn sedan.

Och se på f*n, datorn är som förbytt! jättepigg!...kanske kan vara ett tips till andra :-)

Oskar Lindgren 2008-02-04 22:16

Citat:

Originally posted by horselover
Telias säkerhetscenter
Låter som ett anti-virusprogam?

wizzo 2008-02-04 22:20

Då jag enbart körde Windows XP - FAT32 (en del spel som inte vill funka på NTFS) var jag tvungen att ägna ca 6 h åt defragmentering ungefär var 3:e månad. Möjligtvis "format c:\" ifall registret fått för mycket skit i sig. Då brukar det ta en halv dag oxå att få in alla personliga program igen.

Sen jag började köra Ubuntu - ext3 för 3 år sen har jag aldrig behövt defragmentera. Dessutom när man har /home partitionen separerad från operativsystemet då kan man uppgradera och blåsa bort det hur ofta man vill utan att 3:e partsprograminställningar försvinner. Jättesmidigt!

/home partitionen består i alla väder.

SimonP 2008-02-04 22:38

Citat:

Originally posted by wizzo@Feb 4 2008, 22:20
Dessutom när man har /home partitionen separerad från operativsystemet då kan man uppgradera och blåsa bort det hur ofta man vill utan att 3:e partsprograminställningar försvinner. Jättesmidigt!

Det går att göra på Windows XP också. B)

wizzo 2008-02-09 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP
Citat:

Ursprungligen postat av wizzo
Dessutom när man har /home partitionen separerad från operativsystemet då kan man uppgradera och blåsa bort det hur ofta man vill utan att 3:e partsprograminställningar försvinner. Jättesmidigt!

Det går att göra på Windows XP också. B)

Bara delvis jag/du kan partitionera Windows för sig Program, Spel för sig själva i separata partitioner. Blåser du bort Windows och har dina privata filer liksom /home i separat partition finns det kvar som i Linux.

Men jag menar att i Windows så måste du även ägna flera timmar t.om en hel dag på att stoppa in dina spel och program igen även om dem står kvar på hårdiskens separata partitioner. Eftersom Windows registret har rensats. Det kanske finns nåt trix att återskapa den men då riskerar man att ta med sig nåt gammalt virus/spyware man förbisett eller liknande.

I Linux finns alla programmens .confar kvar så när du ominstallerar behöver du oftast inte installera om alla spel och program. Oftast inte alltid. Men administrationen blir inte lika jobbig som i Windows i slutändan.

jomper 2008-02-09 15:48

Man får väl spara undan sin användarprofil också så bör det mesta hänga med, även användardelen av registret. Sen beror det ju på var det aktuella programmet sparar sina inställningar, det är vilda västern med hur programmen lagrar sin info så risken är stor att det inte kommer med ändå.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson