Nu är tråden off-topic:
Citat:
Originally posted by wizzo@Jan 10 2008, 22:36
Vilket får mig att undra kan man enbart genom PHP kodning styra vilken data som ska bemöta en användare baserat enbart på ip-adressens lands-härkomst?
Om det går är inte det lätt för folk att kringå det genom att låtsas tillhöra ett annat lands ip-nummer på nåt sätt?
Eller kan den här typen av lands-data-access enbart styras genom att fysiskt ställa in servermaskinernas funktioner?
|
Vanligtvis sker detta mha en databas som indikerar var i världen respektive IP-adress finns allokerad samt server-side programmering, t.ex. i PHP för att styra resultatet utifrån detta. Det finns streaming-tjänster som gör denna kontroll både vid presentation av själva HTML-sidan men också vid sändningen av själva video-strömmen och därför är det oftast inte så lätt som att använda en HTTP-proxy enbart.
Citat:
Kanske låter luddigt men om jag förklarar varför jag frågar kanske det är lättare att svara. Jag vill typ göra en hemsida exempelvis Amazon och sälja böcker. Men jag vill att en användare enbart ska se sitt eget lands valuta både vid browsing, köpet och transaktionen. Dem ska inte kunna köpa en bok som är baserat på ett annat lands valuta. Utan köpet och transaktionen kan bara ses och ske på sin egen valuta. Som användare ska jag inte kunna se vad en bok kostar i enbart kr och vice versa för amerikanen.
|
Sådana begränsningar fungerar relativt väl för den stora massan besökare eftersom de inte har tillgång/kunskap i hur man ska göra för att det ska "se ut" som om besökaren befinner sig i annat land än vad denne gör. Det går dock inte att försäkra sig mot besökare som vet vad de gör; eftersom de då enkelt kan koppla upp sig via en dator som verkligen befinner sig i t.ex. USA och på så sätt ta del av priserna.
Ju krångligare det är att bevisa var i världen man befinner sig desto säkrare system lär du få (t.ex. inskickning av kopia på pass eller liknande). Men det är ju inte heller speciellt önskvärt för någon som ska registrera sig ursprungligen och vill göra ett snabbt köp.
För att läsa mer om styrning av innehåll beroende på geografisk härkomst kopplad till IP-adresser så kan du söka efter " geoip".
|