WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Tvist gällande .se registrering (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23157)

JonathanS 2007-08-27 11:10

Precis som flera personer har skrivit så är det först-till-kvarn som gäller. Domäner som beställs hos oss (och många andra ombud) registreras så snart betalningen har blivit gjord. Det står tydligt i vår orderbekräftelse/faktura.

Det är beklagligt att vissa personer registrerar domäner för att omedelbart sälja dem på detta sätt. Vi ombud har inte möjlighet att göra mycket åt detta, mer än att hänvisa till .SE:s ATF-förfarande: http://www.iis.se/tvistlosning/tvistlosnin...g.shtml?lang=sv

När vi får in betalningen från Brazzan så kommer han antingen att kunna välja att registrera en annan domän eller att få sina pengar återbetalade.

Nicklas 2007-08-27 11:17

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Aug 27 2007, 09:57
Jag bara måste fråga: Vem har reggat webblyx.se?

Kolla IIS, står i klartext. ;-)

Ganska dåligt gjort då killen mår dåligt av det första namnet.
Ska bli kul att se om den senare vill krypa fram här och berätta varför?
Jag gjorde detta misstag en gång i tiden och gör inte om det.

gsoc 2007-08-27 11:41

För er som är lat:

Citat:

# Result of search for registered domain names under
# the .SE top level domain.

# The data is in the UTF-8 character set and the result is
# printed with eight bits.

name: E**k ***narsson
org: EGKG Data Handelsbolag
orgno: [SE]969726-9976
email: ***[email protected]
street1: Nyhemsgatan 38
street2: -
street3: -
postalcode: 30249
state/province: -
city: HALMSTAD
country: SE
phone: +46.736125204
fax: -
created: 2007-08-27
modified: -

Notera nu att detta inte är någon uthängning, offentliga uppgifter.

autosvar 2007-08-27 12:00

Det här är verkligen WN som sämst. Även om den absoluta majoriteteten är seriösa aktörer som kan hantera konkurrens på ett sunt sätt så finns det uppenbarligen andra som inte riktigt förstår hur småaktigt de agerar och hur det faktiskt kan försämra för en hel yrkeskår eftersom detta forum på gott och ont är ett av de viktigaste för webbjobbare.
Att agera så som en del har gjort kan liknas vid småligistfasoner - såsom att spraya ner ett skyltfönster och sedan ta betalt för att rengöra det. Varför jag är så hård i detta fall? Detta beror mest på att web*lyx.*är ett väldigt udda namn, det föreligger ingen som helst tvekan om att det handlar om att jävlas för att tjäna summor i klass med vad jag pantar burkar för. Hade det handlat om leksak*.* eller något liknande hade det kunnat handla om liknande projekt.

Edit: stavfel

myapp 2007-08-27 12:11

Har själv varit i samma situation. Man blir jäkligt arg pga någon princip och att någon beter sig som en skitstövel. Men min kusin brukar alltid fråga mig:
Hur mycket är din tid värd? Hur mycket tid har du lagt ner på detta?

Om det bara är några hundralappar så är frågan om det är värt för dig att hålla fast vid principen i det här fallet och gå omkring och irritera dig för detta. Betala och gå vidare och tänk på nästa projekt. Lägg fokus på något annat som är mer värd din tid.

Kristoffer G 2007-08-27 13:08

Citat:

Originally posted by hnn@Aug 27 2007, 10:40
Brazzan: Svälj stoltheten och betala han den summan... Det rör sig om max 500:-.
Han gjorde dig en tjänst. Hade någon annan snott den, hade du aldrig fått erbjudandet.

Domänen har tilldelats honom, inte mycket att göra åt saken. Eftersom det inte handlar om en så viktig domän för oss så kommer vi inte heller köpa tillbaka den. Vi äger de som är viktiga i nuläget. Möjligtvis i framtiden kommer vi se om domänen fortfarande är till salu.

Fortfarande så har ingen tjänst gjorts till vår fördel, så på den punkten kan jag inte hålla med dig

robertsson 2007-08-27 13:26

Det spelar ingen roll vad Aleborg tycker, säger eller svarar. Det är först till kvarn som gäller. Och chansen att du vinner en tvist i detta fall är ungefär lika stor som att vinna högvinsten på lotto 52 veckor i rad.

Kristoffer G 2007-08-27 13:31

Ingen ansökan om tvist saker kommer göras... han äger domänen. Beslutar vi oss för att köpa tillbaka den någongång, så gör vi det.. förutsatt att den fortfarande är till salu.

Många tycker att killen handlade helt rätt och gjorde oss en tjänst, andra tycker han betedded sig dåligt, andra bryr sig inte.

Personligen så tycker jag han handlade fel, och jag tror han mår lite dåligt av det, men jag kan ha fel. Hur som helst så vill jag inte att han ska må dåligt för detta, så allt är glömt från vår sida i alla fall.

Jag hoppas att andra har tagit lärdom av det mistaget som jag gjorde. Hädanefter ska alla domäner handlas med kort.

Syftet var inte att hänga ut personen som tog domänen, utan att få lite smarta svar från personer med erfarenhet angående vad som gäller vid en domänregistrering.

myapp 2007-08-27 14:18

Köp domänen nu medans din site fortfarande är liten. Då blir priset litet också. Väntar du så kommer priset gå upp. Tänk dig att du är google och du har google.com och i början så struntar du att registera google.se. Nu så vill de köpa domänen och tror att den fortafarnade är till salu för några hundralappar. Jo tjena...

Kristoffer G 2007-08-27 14:30

Vi får se. Köper vi den så är det mellan han och oss, möjligt att ajg meddelar i denna tråden om vi köpt tillbaka den.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson