![]() |
Ja att det är ett problem är väl ganska vetenskapligt bevisat antar jag. ;) Men jag förstår inte folks hysteri ibland och påstår att man behöver ett helt ESD-skyddat lab för att peta med elektronik och att det skall vara en sluten miljö med hyperclean luft och inga dammråttor.
Men det är väl helt klart ett bevisat problem med ESD när det gäller elektronik och det går inte göra något åt skulle jag väl åt mer än att försöka skydda sig på lämpligt sätt om man finner det nödvändigt. ;) Mvh, Viper |
Citat:
Skulle dock vilja veta hur mkt kretsar det rör sig om, så man vet hur pass exakt statistiken är... Ja menar 2-3 kretsar per dag eller 200-300 per dag är ju otrolig skillnad på statistiken. Både vad gäller vana att hantera kretsar och att statistiken blir mer balanserad mot "ovanliga fall" |
Citat:
|
Citat:
Men som jag sa annars har det inte helt med diskussionen om ESD att göra utan bara något jag nämnde. Mvh, Viper |
Du kan inte (vad jag vet) eliminera ESD risken men du kan minska den markant. Om man sysslar med elektornik och är rädd om den så ska man givetvis ta hänsyn till detta och göra så gott man kan. Att man öppnar datorn då och då för att ersätta en komponent eller något annat behöver givetvis inte innebära ett stort projekt i sig men de enklaste "säkerhetsåtgärderna" kan man i alla fall ta i beakt när man utför detta.
Exempelvis bör du inte stoppa in dammsugaren i datorn (även om du inte rör vid någonting). Det är mycket bättre att handla tryckluft och blåsa bort dammet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson