![]() |
Citat:
|
Citat:
Nej men jag håller oxå med där... varför ska KIA ha sånt monopol för ? |
När det gäller KIA så är det en kommitté som har TU, Bitos, Sveriges annonsörer och Sveriges mediabyråer som huvudmän. Dessa har inga ägarintressen i någon av de 4 leverantörerna, de har ej heller några intäkter kring mätningarna eller listan. Det är helt enkelt de största på säljar- och köparsidan gällande annonser på Internet som försöker hålla en gemensam standard.
Vilka som får vara med på listan styrs inte av vad det kostar att använda respektive verktyg utan om det anses bevisat att verktyget mäter enligt de villkor som KIA satt upp. De två senaste verktygen som kom med på listan hösten 2006 efter att de kunde påvisa detta genom att stora sidor använt deras verktyg parallellt med någon godkänt. KIA är med andra ord inte inblandade i vad de olika leverantörerna tar betalt för insamlingen av data och har inte heller speciellt god kännedom om detta. |
Citat:
Förstår jag dig rätt så är det "bara" att fråga några som använder ett existerande KIA-godkänt verktyg om de vill vara med i ett försök, lyckas man hålla standarden så blir man godkänd? Eftersom det enligt Kullervo inte var någon "rocket science" så borde ju någon omedelbums sätta igång att koda ett sådant verktyg! :) |
Att bygga ett mätverktyg av typen som användes för att bland annat leverera siffror till KIA är inget bara. Ett system av den kalibern skall tåla last, ha redundans osv. När man mäter sidor typ Lunastorm och varje sidvisning generar anrop så blir lasten ganska raskt stor på insamlingspunkterna. Det måste vara en trovärdig leverantör av tjänsten, ingen skulle tro på siffror om man skapade sin egen lösning för att mäta sina egna webbar tex.
(Nu en kommentar till ett tidigare inlägg i tråden) Att skapa ett eget KIA index, visst det står var person fritt att göra, men de stora pengarna både på köpar- och säljarsidan finns redan på nuvarande KIA. Det hela handlar inte om att det är rymdforskning för att kunna mäta tre värden. Det handlar inte enbart om teknik. Det svåraste med KIA är att få de stora elefanterna att dra åt samma håll. KIA är mer politik än teknik. När man gör jämförande mätningar så är det viktiga att man enas om en standard som alla ställer upp på, sekundärt är om det är den bästa tekniken. Det är förhoppningsvis nästa fråga på agendan. KIA är en listan för att visa vilken av de annonsbärande webbarna som är störst osv. Bannnerannonsering omsatte förra året över 2 miljarder i Sverige. Merparten på en liten del av de nästan 250 sidor som finns med på listan. KIA index är med andra ord inte en heltäckande topplista på webbar i Sverige. |
Vet inte om ni fått svar på huruvida siffrorna på KIAindex stämmer överens med Google adsense, men jag kan iaf tala om att ICS stämmer överens väldigt bra med siffrorna från Google Analytics.
v13 är första veckan min community Garaget(.org) är med på KIAindex, och ICS redovisade 91 354 unika webbläsare på KIAindex. För samma period visade Google Analytics 91 743 unika besökare. En skillnad på 0.42% får väl anses ligga inom en acceptabel felmarginal tycker jag iaf... Mvh |
Jag fick framför att du ville benämnas Garaget.org i stället för Garaget som ICS levererade ditt data, fixade det i natt.
En liten fråga, hur stämmer det på Sessioner och sidvisningar mellan systemen? |
Citat:
KIAindex (ICS) vs Google Analytics för Garaget.org v13: Unika: 91 353 vs 91 743 Besök: 208 646 vs 233 068 Sidvisningar: 4 734 188 vs 4 785 809 mvh |
Intressant,
Man skulle övertyga Google att få Analytics (eller någon modifierad variant) att bli KIA godkänd. Då skulle vi få en riktig lista över Sveriges största sajter. Skulle bli motigt för nuvarande företag att få en gratiskonkurrent dock.. |
Chrizz
Tackar, intressant att ha ett till jämförelsevärde. Isak Det finns flera saker som talar mot Google. Dels så har de en märklig hantering av 1parts cookies. Bland dessa att beräkningar görs hos klienten, vilket gör siffrona möjliga att manipulera. Dessutom så kommer aldrig ett system godkännas där varje sida redovisas separat, skulle bli en gigantisk administration som inte jag är redo att ta. I så fall skulle jag måsta debitera varje enskild site en administrativ avgift. Dessutom så gör inte KIA anspråk på att vara en heltäckande topplista utan det är annonsbärande sidor som mäts och redovisas. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson