WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Digitalkamera - Vilken har ni? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=17538)

ChristofferJ 2006-11-16 08:13

EOS 350D

Flack 2006-11-16 08:18

Eos 400D (inköpt för en vecka sedan).
Canon ixus V (7 år gammal tror jag).

Jag är ingen vidare fotograf ännu men vill gärna lära mig mer, så några vidare recensioner av kameran kan ni nog inte förvänta er av mig =)
400:an är den första systemkameran jag använder.
Men jävlar va fina bilder det blir ändå trots att man inte vet så mycke om hur man ska använda den.
Men lite nya böcker är beställda, så jag hoppas kunna läsa mig till bättre teknik snart.

// Flack

jomper 2006-11-16 10:13

Citat:

Originally posted by hundserver@Nov 16 2006, 06:58
Ska man inte skriva ut ngt jätteformat över a4 så räcker 6MP gott och väl

Det gör 3Mpix också. Det är helt obegripligt vilket fokus det blivit på megapixlar när det gäller digitalkameror, men det beror förstås på att både säljare och köpare gärna vill ha en siffra att jämföra.. Skriv ut en 3MPix-bild i A4 med en bra skrivare så blir det verkligen helt ok.

Första kameran jag hade var en Olympus-SLR på 0.8Mpixel. Den tog fantastiskt fina bilder som såg bra ut även i 1:1 på skärmen. Det kan man inte direkt säga att majoriteten av dagens kameror klarar av att prestera. 10Mpix med kass optik ger dig ju bara en bild som tar massa plats i onödan.

Robert 2006-11-16 10:52

Citat:

Ursprungligen postat av jomper
Citat:

Ursprungligen postat av hundserver
Ska man inte skriva ut ngt jätteformat över a4 så räcker 6MP gott och väl

Det gör 3Mpix också. Det är helt obegripligt vilket fokus det blivit på megapixlar när det gäller digitalkameror, men det beror förstås på att både säljare och köpare gärna vill ha en siffra att jämföra.. Skriv ut en 3MPix-bild i A4 med en bra skrivare så blir det verkligen helt ok.

Första kameran jag hade var en Olympus-SLR på 0.8Mpixel. Den tog fantastiskt fina bilder som såg bra ut även i 1:1 på skärmen. Det kan man inte direkt säga att majoriteten av dagens kameror klarar av att prestera. 10Mpix med kass optik ger dig ju bara en bild som tar massa plats i onödan.

Sant att Mpix inte står i direkt relation till bildens kvalitet, men det känns skönt att iaf veta att bilderna är något "framtidssäkra" när dom har mkt hög upplösning. Grafiker med någon form av framförhållning gör ju alltid bilder som är mångdubbelt större än den planerade användingens krav på upplösning (det kommer sannolikt en stund i framtiden då du måste plocka fram den där gamla bilden och använda den till något annat (-media))

Och att i efterhand interpolera bilden är ju som att smeta vaselin på linsen.... ungefär... :)

Mattias 2006-11-16 10:57

Citat:

Originally posted by Seattlegrunge@Nov 16 2006, 02:14
Förresten... Canon PowerShot S3, hur är den förresten, ni som har den? Tänkte köpa en S3:a att ha lite mer som slit och släng-kamera. Eller tycker ni det är onödigt att ha både S3 och EOS 400D, ligger de för nära varandra (det kan dom väl ändå inte göra?)?
Om du ändå vill ha en mer "slit och släng" kamera så vore det nog
trevligare med en mindre/platt kamera. Så du får ner den i fickan
och enkelt kan transportera den på festivaler och andra fester =)

Mer info om 400D hittar du på Fotosidan

b_andersson 2006-11-16 11:10

Citat:

Originally posted by Mattias@Nov 16 2006, 10:57

Om du ändå vill ha en mer slit och släng kamera så vore det nog

Som "slit och släng" kamera har jag en Sony DSC-T7 och den fungerar utmärkt till det. Smidigt format och hyffsade bilder.

//Björn

ToBad 2006-11-16 11:33

Vill tippsa om den bästa Kamerar testarsiten på nätet
http://www.dcresource.com/
Den visar fotogallerier tagna med den kamera som testas och man får även se videokvaliteten på de kameror som har inspelningsfunktion.
Ett säkert bokmärke för alla.

Seattlegrunge 2006-11-18 19:15

Citat:

Originally posted by Mattias@Nov 16 2006, 10:57

Om du ändå vill ha en mer slit och släng kamera så vore det nog
Mer info om 400D hittar du på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreview...ws.htm?ID=13112

Tack min namne!
Dock har jag redan två mindre platta/mindre kameror, en Nikon Coolpix på 5 mexapixel och en noname-kamera (införskaffades för att Nikonens linsskydd bråkade på semestern) och båda dessa är jag nöjd med.

Min tanke var att ha S3:an som lite mer slit och släng men samtidigt en "lite häftigare" kamera med schysst zoom och bildstabilisator. Alltså en ännu schysste semesterkamera än de båda ovan.

EOS 400D är tänkt att ha för "rejäla fotosessioner" och i jobbet... har en sambo som är fotograf och har galet dyra systemkameror... vill ha en lillebror till dessa så jag också kan lära mig lite mer om fotografering :)
Denna skulle kanske fungera som semesterkamera också, men svider ju lite mer om man blir av med den plus att man får kånka på lite mer kamera o objektiv.

hundserver 2006-11-18 23:02

Ngn som vill ha en bulle??
Råkade göra längden ANINGEN stor
BIG BULLE

Saint 2006-11-19 01:11

Om ni ska köpa en kamera så titta inte på pixlar utan på sensorn. Antal pixlar är bara ett försäljningstrix som de flesta nappar på. Ju mer pixlar du har, desto sämre blir bilderna. 6-7 megapixlar är vad max den senaste sensorn klarar av, har du mer megapixlar än så kommer bilderna oftast att innehålla brus vid mörka ytor. Finns dock program som åtgärdar bruset.

Sist men inte minst:
Ju sämre du är på att fotografera desto dyrare kamera behöver du ;-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson