![]() |
Citat:
Ett lågt valdeltagande = Sveriges väljarkår är lat En hög andel blankröster = Sveriges väljarkår är inte nöjd med de befintliga alternativen. En viss skillnad "IMHO" :) *EDIT* Såg just röstfördelningen... vore najs om riksdagsvalet utföll på ett liknande sätt. Var alldeles för länge sen vi hade en majoritetsregering. :P |
Citat:
Jag är rätt så insatt i politik och ska försöka svara på din fråga så gott jag kan och ur en så objektiv synvinkel som möjligt. Det blir naturligtvis svårt eftersom jag har en egen åsikt om politik, för att inte vara orättvis är det nog bäst om jag börjar med att säga att jag tänker rösta på moderaterna. Allt jag säger kan nog därför ses som en aning högervridet. För att svara på frågan, ur ett historiskt perspektiv ses ofta socialdemokraterna som folkets parti som står för rättvisa i sammhället. Socialdemokraternas målsättning kan nog ses som att alla ska ha det lika oavsett om man är "lyckligt lottad" eller inte, socialdemokraterna vill att alla gemensamt ska hjälpas åt att betala för dem som tex är långtidssjukskrivna, gamla eller av någon annan anledning inte klarar av att försörja sig själva fullt ut. Genom att de som har mer pengar tar stora delar av sin inkomst och ger till de mindre lyckligt lottade skapar man jämnvikt i sammhället och minskar "klyftorna" mellan sammhällsgrupperna. Fördelar: Många tycker att det är en jättebra ide att alla ska ha det lika i sammhället, även om man inte är en särskilt driftig person eller av någon annan anledning inte kan arbeta så mycket kan man få ett lika bra liv som de som haft tur. Nackdelar: Mer högerinställda grupper hävdar ofta att sammhället aldrig skulle fungera om alla har det lika. Om man får lika mycket pengar om man ligger hemma och är sjuk eller tex inte tycker så mycket om att arbeta som om man kämpar dygnet runt för att tjäna pengar på ett företag eller starta ett eget företag kommer alla till slut att välja att inte arbeta. Moderaterna och andra mer högerinställda partier tycker att man måste ge människor en "morot" för att de ska vilja arbeta och driva sammhället framot. Moderaterna däremot kan i ett historiskt perspektiv ses som motsatsen till socialdemokraterna. Moderaterna har länge haft en inställning att de som arbetar hårt bör få lön för mödan och om man inte arbetar bör man inte heller få någon belöning för det. Genom att belöna de som arbetar vill moderaterna få alla att arbeta mer och därigenom driva sammhället frammot (en person som arbetar driver sammhället frammot genom att han betalar skatt till staten, han får pengar att handla för och när han gör det stödjer han andras verksammhet, personen som mottar betalningen får i sin tur får mer pengar och betalar dem till någon annan och på så sätt kommer sammhället i "rullning"). Moderaterna tror att om man belönar dem som inte utför något arbete kommer alla sakta men säkert följa deras exempel och sammhället kommer stanna av. Under senare år är det dock allmänt känt att moderaterna har fått en mer vänstervriden inställning. Man har tex gått ihop för att sammarbeta med mittenpartierna centerpartiet, folkpartiet och krisdemokraterna och är inte alls lika positivt inställda för tex privatisering som usa's högerregering. Fördelar: Genom att belöna de som kämpar tror många att man kommer få de flesta att kämpa hårdare och därmed får man en bättre ekonomi. Nackdelar: Det är tyvärr omöjligt att alla ska ha det lika om man ska belöna de som kämpar hårt. Om moderaterna kommer till ledningen kommer det bli större "klyftor" i sammhället och vissa kommer ha det sämre ställt än vad de har idag. Det här är en mycket grov beskrivning av två av partierna och många håller antagligen inte med mig så ta det inte för fakta. Jag har ju inte heller beskrivit mittenpartierna vilka många nog tycker är intressanta. :) |
Är verkligen nyfiken på vad för slags för människor som röstar på Sverigedemokraterna. Antingen vet de väldigt lite om människor och världen i allmänhet eller så vet de precis så mycket som de behöver för att inse att de är sämre än de flesta andra.
|
Det blir moderaterna för min del. Men så länge högerblocket plockar hem majoritet så räcker det för mig. Sen hoppas jag att Unika partiet inte kommer in i riksdagen, tillsammans med Vänsterpartiet och FI. Däremot vore det kul ifall Piratpartiet kom med ;)
|
Hofvet:
En sak jag skulle vilja lägga till när det gäller din beskrivning är angående ökande klyftor så är det ju det att det kommer bli mycket lättare för de som är villiga att offra tid att klättra mellan klyftorna, dvs att jobba och komma med egna projekt och ideer kommer att vara mycket mer lönsamt. |
Kan även tilllägga att jag inte bestämt om jag kommer att rösta på moderaterna eller något annat av partierna i aliansen, har skrivit ut alla partiers (även S) valmanifest och kommer att börja gå igenom dem denna vecka.
|
Jag har tidigare alltid röstat i en linje som passar mina syskon och min far (S). Mest på grund av att själv anser jag mej inte påverkas lika mycket som barnfamiljer och pensionärer. Bättre om dom får det bättre, jag har det redan bra. I år blir det nog ett alternativ till (S) jag ser inte hur dessa skulle förbättra nåt. Jag säger heller inte att dom förstört nåt som nite redan var halvtrasigt.
Både jag och min sambo är egenföretagare så spontant kan man ju tro att jag skulle rösta (M). Men jag gillar heller inte (M)'s utspel ang "tankar om att finansiera slopad fastighetsskatt med försämrade ränteavdrag". Det vore kasst för mej som precis lånat massa pengar till ett hus, det tar iofs inte ut vinsten i en eventuell skattesänkning men principen. Nu har dom ju backat på det men att det ens kom på tal innebär förmodligen att det varit på tal i korridorerna. Alla partier i valrörelsen verkar ju bete sig som en prostituerad som fått konkurrens i gathörnet. Jag gillar intelligensen hos MP's språkrör många sakfrågor rimmar med mina tankar, men avetableringen av kärnkraft får dom möjligen sota för i 4 år till. Nu var det ju inte MP som folkomröstade 1980 (om dom ens fanns), och inte heller dom som vade dom 3 skitalternativen man kunde välja på. Men ändå. Alla skulle ju köra på biobränsle om det kostade 1 kr litern det är ju bilen man inte har råd att köpa som gemene man!? Och alla skulle ju elda med pellets/bergvärme om man slapp investera i panna/värmepump. Subvention av det till max 15% ju bara ironiskt, staten kan ju för 17 köpa en pannan till varje hus/hyreshus som eldar med olja och göra miljömässig vinst från dag 1. Den ekonomiska konsekvensen skulle ju bli att ett normal-hushåll som eldar olja skulle få 20 - 40 000 kr över per år. Ang jobb-snacket håller jag med om att arbetsgivaravgifterna bör sänkas! Men i samma andetag bör jag säga att jag är helt övertygade om att många av de som inte har jobb idag inte vill ha jobb! Arbetslösheten är inte ett så stort problem i min ögon. Arbetsmoralet är helt klart ett etter värre problem. Följde kan ju alla räkna ut. Jag är inte övertygad än som man kanske märker. |
Det är så pass många svenskar som klagar över hur samhället ser ut. Vem har inte varit på någon middagsträff där man tar upp en massa saker som är fel i samhället?
Men var 4e år händer igen, dessa idioter går och röstar på samma parti som orsakat dessa fel. Det är bara att inse fakta, svenskar förtjänar det inte bättre än vad de har. Svenskar förtjänar långa vårdköer, kassa kvalite på utbildning, stora klasser, långa köer till dagis m.m. Pengarna finns för att radera ut dessa fel, problemet är väl att man inte använder dem på det effektivaste sättet. Att tro att att socialdemokraterna är lösningen på dagens problem är inget annat än skrattretande. Jag förstår verkligen inte hur en individ tänker som röstar på S. För en vecka sen kunde man läsa lite roliga citat av Göran P. i expressen tror jag det var. År 2002 sa grisen till Bo Lundgren i något med stil "Hur kan du veta hur medelsvensson har det då du bor i en villa värd 6 miljon kr?" År 2006, Göran Persson bor i en villa med gård för över 13 miljoner kronor. Dubbelmoralen har häcklat S länge, det är synd bara att ca 40% av landets invånare är sådana pass idioter att man inte ser igenom detta. |
Citat:
2 barn, inget jobb, hus som ska betalas... Letat jobb som fan, men det finns inga. Företagen är livrädda för att anställa just nu.... Kanske det finns något på QU *ler* Skämt och sido känner jag mig tvingad tyvärr att rösta på ett parti i detta valet som jag adrig skulle lägga min röst på annars. Är tvungen att göra så pga min situation........ :( |
Maccke, om Fi och Unika Partiet kommer med i riksdagen ska jag flytta till ett annat land. Det står jag för.
Webbteknik, japp! Du har helt rätt i det du säger. Jag hade hoppats att folk skulle kunna läsa det mellan raderna dock :) Johan H, jag håller visserligen med dig till viss del. Men att kalla folk för idioter brukar inte vara ett så bra sätt att få dem på andra tankar. H@nsson, jag är övertygad om att högerpartiernas planer på att sänka arbetslösheten (bla sänka arbetsgivareavgifterna) kommer leda till flera jobb. Jag kan inte riktigt förstå hur du nu sitter och säger att läget är kasst som det är nu, och sedan i samma andetag säger att du tänker rösta på det parti som har försuttit dig i den situationen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson