![]() |
70 kr på varje hundralapp går till skatten, vart går resten av dessa 30 kr?? =)
|
Citat:
Svar: I polen kostar soppan 10 kr/liter, lönen är 1/4-1/8 av svenska löner och ändå har många bil och åker regelbundet. Hur har man råd? Över 50% av bilparken i polen går på Gas. Det som i I-landet Sverige lanserats som miljövänlig supernyhet är standard i U-landet Polen sedan 5-10 år. 2) En del av skatterna i Sverige går till bekosta reningsverk i Polen och baltikum. Sedan några år släpps inget orenat vatten ut i östersjön. 3) Om det inte finns nått samband mellan pris och miljö så tycker jag att det är konstigt att man får så stora skatterabatter för miljöbilar. Dumpa fördomarna och ta reda på fakta. |
Jag var i polen förra sommaren, jag såg inte en buss där som gick på vanlig bensin. Utan det var el/etanol. De 2 alternativen!
Tydligen är de alternativa bränslena rätt stort i polen jämfört med schweden. Det jag tycker dock är mest tragiskt med hela miljö-aspekten är hur kan det statliga bolaget VATTENFALL få producera så mycket el av kol. Det är miljökatastrof.... men men.... |
Jag tycker svenska staten ska tänka om och börja tillåta Flexible fuel etanolkonvertering i bilar som klarar av det. Allt snack som regeringen gjort gällandet detta har hittils inte hållt däribland det att etanol fräser mer på tankar och rör därför måste bilen vara helt annorlunda konstuerad. Det konstiga är att jag läste för ett tag sedan tester som en slagtillverkar gjort gällande olika ämnen frätning på slangar, och där var bensin mer frätande än etanol...
Sedan pratas det om att Etanol har högre risk för att explodera... Men då har de alltså inte tänkt på spolarvätskan alla har i bilen. Den senaste tiden har fler och fler krockar slutat med att bilar börjat brinna då genom att spolarvätskan tuttat eld... Då varken bensin ellller etanolen... Läs mer: http://www.etanol-i-tanken.nu/ Funderar själv på hiva in detta, och sedan får man väl motera bort det om besiktningen gnäller. Sedan ombeskta och hiva dit det igen.. Tar ju inte mer än en halvtimmas jobb. Man måste ju någon gång börja tänka på naturen, och är det här enda sättet(frånsett att skita åka bil eller köpa flexifule bil) så tycker jag det är skamligt. Det är konstigt att det finns lösningar som vi lite fattigare kan använda oss av för att köra miljövänligt, men då sätter staten stopp istället. Tycker det gynnar fortfarande bara de höginkomstagande som har råd att köpa nya miljövänligare bilar. Konstiga är att om jag inte minns helt fel så använder man detta i Brasilien i mycket stor utsträckning och det har funkat väldigt bra.... |
Kör med Disel eller metanol, kanske är etanol?
|
Jag tankar bara för en hundring åt gången, så dom kan höja bensinpriset hur mycket dom vill, det drabbar inte mej. *S*
|
Information från Stockholmsförsöket är att antalet passeringar in och ut genom innerstan har minskat med 25 %. Eftersom bio-bilar slipper betala skatt, så lär väl trafiken öka igen med samma takt som folks bilar blir gamla och de köper nya bio-bilar.
Så, vad ska politikerna hitta på i det läget? Naturligvis kommer de att beskatta även bio-bilarna och naturligtvis kommer de att höja skatten för att kunna bekosta driftskostnaden osv. Och vilka drabbas av detta? Ja, i stort är väl det dem som röstar på sossarna. Och hur kommer det sig att dessa "fattiga" människor röstar på sossarna? Kan det bero på att de har eller är beroende av de bidrag sossarna betalar ut till dem. De behöver med andra ord en regering som garanterar bidragen till dem; de behöver någon som kan ta in skatter som räcker till bidragen. |
Citat:
|
Jag tycker det är rätt jäkligt i stockholmstrafiken igen ärligt talat. I januari-februari var det däremot riktigt lugnt.
|
Citat:
Glesbygden fungerar inte utan bilar. Det är för övrigt i prinicp omöjligt att storhandla för en normal familj om man samtidigt ska åka kommunalt. Citat:
Om det däremot byggdes en vettig förbifart så att alla som faktiskt inte vill in i stan - vilket bör vara runt hälften av de som passerar - slipper. Jag bor en bit utanför stan. Jag åkte kollektivt hela vägen hemifrån (började med 15 min promenad till hållplatsen) med ett byte och minimal väntetid. Det tog över en timme att åka till Medborgarplatsen kommunalt. Att åka samma sträcka med bil tar lite drygt 20 minuter. Jag hade gärna åkt kommunalt - det blir mycket billigare - om det inte inneburit sådana tidsförluster. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson