WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bahnhof - Co-Location (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12428)

herkules 2006-02-19 21:19

Eftersom vi kör nu som företag så kan vi inte ha en ostabil server. Hade jag kört det privat så hade jag haft servern hemma. Någorlunda stabilt måste det vara, tror inte våra kunder skulle bli så glada om den är nere lite då och då.

PRQ 2006-02-19 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av ccato
Citat:

Originally posted by -Johan H@Feb 18 2006, 21:41
Citat:

Originally posted by -BigDuke@Feb 18 2006, 20:03
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Jag har själv kört med PRQ i ett antal månader nu.
Kan bara säga att det fungerar kanon! Inte haft några problem.

Bättre priser får man söka efter! :-)

Tittade på http://www.prq.se men ordet UPS verkar inte finnas på deras sida.
Om man ska jämföra olika leveratörer så måste man ju jämföra samma saker.
Jag menar inte att den ena eller andre är bättre/sämre men prisskillnaden är ju inte fantastisk så jag vill nog hävda att tack vare konkurrensen så får man vad man betalar för.

PRQ
------
1U-låda (racklåda krävs)
10Mbps-port
128Kbps garanterad internationell bandbredd
Ingen användningsgräns
IP-adresser efter behov
Omstarter, setup-hjälp, hårdvarubyten och enklare felsökning
DNS och mail ingår
Pris: 400SEK/månad + moms

Bahnhof
--------------
Utrymme: 1 HE (höjdenhet, unit)
IP-adressser: 1 st fast officiell.
DNS-tjänst: 5 st ingår
Trafiköverföring: 0,5 Mbit/s i medeltrafik per månad.
Överföringshastighet: 100 Mbit/s. Hastigheten 1 Gbit/s finns som tillval.
Reservkraft: UPS samt dieselbackup ingår
Dygnetruntjour: ingår
Pris: 590SEK/månad + moms + (startavgift 490SEK)

1. Man får oändligt med DNSer hos PRQ (Man bara ger dem en lista så fixar de...)
2. Mer bredband än Bahnhof (plus dessto mer man tankar dessto billigare blir PRQ t.ex. 1 krona /gig i norden och 2 kr/gig utöver det....)
3. Nu ska jag inte överdriva, men min burk som ligger hos PRQ var en total mess, de fixa min burk och allt utan att ta betalt, det skulle bahnhof garanterat inte göra!

Prisskillnaden på PRQ kontra andra aktörer blir betydligt större dessto större behov man har.
Enligt mig så har PRQ amerikanska priser fast erbjuder linan i Sverige. Bättre blir det inte.

Men samtidigt förstår jag att PRQ inte passar alla, men garanterat de flesta på WN.
För ingen här hostar en bank precis.. ;)

Men du har rätt ang UPS även om jag aldrig varit med om att man behövt det under mina år
på internet.

Eh, host, ingen hostar en bank precis?

Nä, kanske inte det. Men för den som har kunder som kräver att tjänsten inte går ner och vill kunna garantera en viss upptid så är UPS och reservkraft ett måste.

Har du inte större krav än att maskinen har en snabb internetanslutning så kan du väl lika gärna köra den på BBB hemifrån.

Man får vad man betalar för.

Om man inte har serverhallen ute i skogen eller i typ Kista/Akalla så är skillnaden mellan hur ofta strömmen går och hur ofta en normal UPS går sönder väldigt liten - det handlar om storleksordningen var 5e år istället för var 7e.

Om nu din hemlina består av rejäl kapacitet från ett par olika leverantörer via redundanta fibervägar, samt 'affärskvalitet' och inte 'bredband', så ja, då kan du lika väl ha servern hemma...

Xamda 2006-02-19 23:17

400 i månaden?

Ähum, en server drar ca 220 watt, vilket innebär att bara strömkostnaden är ca 130 spänn i månaden för att driva maskinen, sedan skall den kylas och det går åt nästan lika mycket till, låt oss säga 250 spänn och för de återstående 150 kronorna skall avskrivning av rack, switchar, routrar, övrig kringutrustning och hyra täckas. Dessutom skall bandbredd in. Nu har vi inte börjat räkna in lönekostnader för tekniker och support ännu...

Vem tror att man får allt detta för 400:- och en driftsäker miljö?

En sådan tjänst kostar flera gånger så mycket om du skall få en vettig nivå på service och tjänst... Det är bara att räkna. Rätta mig om jag har fel.

patrikweb 2006-02-19 23:20

Citat:

Originally posted by Xamda@Feb 20 2006, 00:17
400 i månaden?
Ähum, en server drar ca 220 watt, vilket innebär att bara strömkostnaden är ca 130 spänn i månaden för att driva maskinen, sedan skall den kylas och det går åt nästan lika mycket till, låt oss säga 250 spänn och för de återstående 150 kronorna skall avskrivning av rack, switchar, routrar, övrig kringutrustning och hyra täckas. Dessutom skall bandbredd in. Nu har vi inte börjat räkna in lönekostnader för tekniker och support ännu...
Vem tror att man får allt detta för 400:- och en driftsäker miljö?
En sådan tjänst kostar flera gånger så mycket om du skall få en vettig nivå på service och tjänst... Det är bara att räkna. Rätta mig om jag har fel.

Är inga problem, vi klarar alla dom kraven och gör vinst. Dock är det inte precis supervinst utan större delen kostnader. 220 watt var lite väl räknat tycker jag, drar inte riktigt så mycket om du inte stoppar i en hög diskar och dual cpu.

patrikweb 2006-02-19 23:27

Citat:

Originally posted by Xamda@Feb 20 2006, 00:25
Kullervo, du vet inte vad du talar om, tror du verkligen att du får utnyttja 10 Mbit/s 24/7 hos Bahnhof om du köper en delad 100 Mbit/s? Tror du du får en redundant förbindelse du kan köra på det sättet när det står i deras avtal att de tillåter 0,5 Mbit/s genomsnittlig hastighet...?
Självklart inte - du får vad de lovar, det är inte tomten som styr Bahnhof - som alla andra företag med seriositet så styrs de av en ekonomisk verklighet...

Var inte det det handlade om, går säkert dra 100Mbit 24/7 hos dom med utan problem. Men självklart lär du få betala för trafiken du använder.

Xamda 2006-02-19 23:36

Patrikweb - åter till ritbordet! Fram med räknestickan, kolla vad en maskin med dubbla diskar, en cpu och en flock fläktar drar, okej att en del maskiner drar lite mindre, men en del drar nog mer. Jag tror du täcker dina kostnader för colo till det priset på annat håll, t.ex. kringtjänster eller så får dina webbhotellskunder stå för fiolerna... Eller?

Faran med att sälja tjänster med förlust är att man inte har koll på att så är fallet... Rätt vad det är kommer verkligheten ikapp och det kan göra ruggigt ont...

patrikweb 2006-02-19 23:42

Citat:

Originally posted by Xamda@Feb 20 2006, 00:36
Patrikweb - åter till ritbordet Fram med räknestickan, kolla vad en maskin med dubbla diskar, en cpu och en flock fläktar drar, okej att en del maskiner drar lite mindre, men en del drar nog mer. Jag tror du täcker dina kostnader för colo till det priset på annat håll, t.ex. kringtjänster eller så får dina webbhotellskunder stå för fiolerna... Eller?
Faran med att sälja tjänster med förlust är att man inte har koll på att så är fallet... Rätt vad det är kommer verkligheten ikapp och det kan göra ruggigt ont...

Har faktiskt mätt lite olika riktigt! Alltså inte genom leka med miniräknare.

12 Servrar och 1 stor router + switch drar hos oss ca 6A vilket motsvarar ca 0.4A i medel.

Nej vinst är beräknat för varje colo kund, så ingen förlust någonstans där.

Xamda 2006-02-19 23:53

Räknar du bara elen nu eller avskrivningar på skåp, ups:er, switchar, routrar och hallhyra?

Bandbredd?

Jag är nyfiken...

patrikweb 2006-02-20 00:00

Räknar på allt nu, fast självklart är det ju i vinstfördel att även ha andra tjänster som kräver rack och sådant.

Vi är ju operatörsoberoende leverantör och inte har någta större utgifter mer än det vi förbrukar och använder.

Switchar, routrar, rack etc är sådant som blir en mycket liten kostnad per kund för och som har många många års livslängt oftast om man köper in vettiga saker.

herkules 2006-02-20 11:22

Vår server kommer nog dra mycket el, 2st 3Ghz + 2st SCSI 15000 rpm.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson