WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Nu ställer piratpartiet upp i riksdagsvalet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11600)

FredrikMH 2006-01-05 02:35

Jag tror de kan gå rätt långt faktiskt. Många är besvikna på riksdagen som den är och ännu fler är besvikna på de beslut som tagit kring upphovsrätt. Proteströsta är inte direkt ovanligt.

webbteknik 2006-01-05 13:36

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jan 5 2006, 03:35
Jag tror de kan gå rätt långt faktiskt. Många är besvikna på riksdagen som den är och ännu fler är besvikna på de beslut som tagit kring upphovsrätt. Proteströsta är inte direkt ovanligt.
Dock skulle jag tro att en väldigt stor del av de som skulle få för sig att rösta på dem är sådana som saknar rösträtt.

1337pm 2006-01-06 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av webbteknik
Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH

Dock skulle jag tro att en väldigt stor del av de som skulle få för sig att rösta på dem är sådana som saknar rösträtt.

Det tror inte jag. Det finns säkert gott om missnöjda personer som även har rösträtt.

hubbert 2006-01-06 18:31

1337pm.
Citat:

Det tror inte jag. Det finns säkert gott om missnöjda personer som även har rösträtt.
Javisst det ser vi i alla val att det finns.
Det här partiet bör ju kunna få några röster från snåla och lata webmasters. Får de igenom sina krav är det bara att börja sno de webbplatslayouter och bilder på andra webbplatser man gillar och använda dem efter eget tycke.

Men jag håller nog med webbteknik, de flesta som tycker att deras ideer är bra är nog inte riktigt torra bakom öronen och har ingen rösträtt.

1337pm 2006-01-06 23:30

Citat:

Originally posted by hubbert@Jan 6 2006, 19:31
1337pm.
Citat:

Javisst det ser vi i alla val att det finns.
Det här partiet bör ju kunna få några röster från snåla och lata webmasters. Får de igenom sina krav är det bara att börja sno de webbplatslayouter och bilder på andra webbplatser man gillar och använda dem efter eget tycke.

Men jag håller nog med webbteknik, de flesta som tycker att deras ideer är bra är nog inte riktigt torra bakom öronen och har ingen rösträtt.

Sant om webmasters. Jag är inte för ett avskaffande. Men som jag skrev ovan så kan piratpartiet komma en bit på vägen.

nudie 2006-01-07 13:00

men man kan väl inte bara avskaffa upphovsrätten sådär? det borde ju vara omöjligt..
om man tar fram den vildaste fantasin man har och upphovsrätten avskaffas. Då har det vart rätt så onödigt för mig att gå på Rytmus Musiker & Artist-gymnasium och sen de som gått estetlinjer..

jag håller fortfarande på att man bör spotta de som har den åsikten i ansiktet.

koala 2006-01-07 13:49

Citat:

Originally posted by nudie@Jan 7 2006, 14:00
... Då har det vart rätt så onödigt för mig att gå på Rytmus Musiker & Artist-gymnasium och sen de som gått estetlinjer..
Jag visste inte att man valde dessa linjer för att bli rik, men man lär sig något nytt varje dag.

Gustav 2006-01-07 17:09

Det som gör mig än mer upprörd är att de vill stärka ”integriteten” på Internet. Jag vill inte heller att storebror ska läsa mina mail, självklart inte. Men jag begriper inte varför ip adresser är så skyddade. Att Internet är så anonymt tar verkligen fram det sämsta i människor. Varför skulle man vilja dölja sin identitet om man har rent mjöl i påsen? När det kommer till Internet så beter sig alla som små kriminella femtonåringar. Inte så konstigt eftersom man inte behöver ta personligt ansvar för det man säger och gör. Alla som bedriver handel på nätet vet hur förargande det kan vara att få tillbaks outlösta postförskott efter en månad. ”Kunden” behöver bara hävda att denna inte beställt något så slipper han/hon betala för portot och man får själv ta den kostnaden. Ip adress och tidpunkt finns loggade, men till ingen nytta. Ip adresser borde inte vara mer skyddade än registreringsnummer på bilar tycker jag. Så länge man sköter sig har man ju inget intresse av att dölja sin identitet.

nudie 2006-01-07 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av koala
Citat:

Ursprungligen postat av nudie
... Då har det vart rätt så onödigt för mig att gå på Rytmus Musiker & Artist-gymnasium och sen de som gått estetlinjer..

Jag visste inte att man valde dessa linjer för att bli rik, men man lär sig något nytt varje dag.

Ehh.. Hej? Vem är du som kommer och hackar på mina gymnasieval? Antagligen så är du dum i huvudet, så jag kan väl berätta hur det är...
Man väljer det man är bäst på om man vill bli rik, om du inte visste. Utnyttjar sin talang eller liknande, annars gör man fel!

koala 2006-01-07 18:00

Citat:

Citat:

Originally posted by -koala@Jan 7 2006, 14:49
Citat:

Ehh.. Hej? Vem är du som kommer och hackar på mina gymnasieval? Antagligen så är du dum i huvudet, så jag kan väl berätta hur det är...
Man väljer det man är bäst på om man vill bli rik, om du inte visste. Utnyttjar sin talang eller liknande, annars gör man fel

Hej! Jag avstår från att presentera mig närmare just nu, men roligt att du är intresserad av att veta mer om mig (om nu inte bara för att veta vem du ska spotta på). Det för övrigt inte mysigt att få en spottloska i ansiktet kan jag berätta. Men människor utan verbal kommunikationsförmåga kan nog inte klandras för att de förmedlar sina åsikter efter bästa förmåga. Det är ju trots allt fullt lagligt så länge man inte skadar någon.

Det är beklagligt om du känner dig påhoppad personligen när jag påstår att man inte väljer estetisk linje eller musikgymnasium om man är ute efter att bli rik. Jag har dock den bestämda uppfattningen att ens gymnasieval i första hand ska styras av vilka intressen och talanger man har. Om sedan utbildningen leder till att man blir rik bör vara sekundärt.

Musiker och konstnärer har aldrig varit rika. Nuvarande situation är en parentes i världshistorien.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson