WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Vilka Seoföretag räknas som seriösa? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11111)

Mattias 2006-04-26 11:22

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 25 2006, 15:26
Njao, min egen erfarenhet säger att det är betydligt lättare att få en bra placering i sökmotorer än att få till en riktigt snygg design.
Usch, vad är det för ord du toppar?
En bra design kan du få till på allt från få timmar till dagar, SEO på exeplevis "datorer" tar nog sin tid :D

Verkar som om de mest kända SEO-företagen inte alls egentligen är så bäst som man tidigare trodde!?
"Enbart mindre nöjda resultat"

Webmac 2006-04-26 11:37

Är det någon som har hyrt något SEO företag och vill dela med sig lite mer konkret statistik?

Hur många inlänkar fick ni?
Hur många placeringar högre upp kom ni i Google? (Vilka var era keywords)
Hur lång tid tog det innan ni såg resultat?
Ökade ert besökar antal markant?
Fick ni bra service av SEO företaget under optimeringen?
Var det värt pengarna?
Vad kostade det? (får man fråga det ;) )

Det verkar som dom flesta säger bara att dom är nöjda eller inte nöjda.
Ge oss lite fakta att tugga på!

Det här är intressant! Kanske borde man göra en recensions sida av stora svenska SEO företag och se hur dom står i jämförelse med varandra.
Om ett SEO företag inte vill avslöja sina resurser kan jag ha viss förståelse för men allt som Google ser kan vi andra som bedömer också se.

Som det ser ut just nu så har jag personligen en favorit bland svenska SEO företag en anledning till att jag tycker dom är bra är att dom skriver sina priser på hemsidan och verkar 100% ärliga rakt igenom.
Det är ingen ide att försöka dölja saker och ting man kan alltid hitta saker o ting om man letar på rätt sätt.

Robert 2006-04-26 13:11

En förutsättning för att SEO skall fungera är att få använder sig av det...

tartareandesire 2006-04-26 14:01

Citat:

Originally posted by Robert@Apr 26 2006, 13:11
En förutsättning för att SEO skall fungera är att få använder sig av det...

Där sa du några sanningens ord =)

autosvar 2006-04-26 14:26

Citat:

Originally posted by xpat@Apr 25 2006, 13:23
SEO fungerar och utförst det på rätt sätt är det mycket lukrativt, särskilt om man har en onlinebutik.
Risken med "för bra" SEO är att resurserna prioriteras fel. Det är självklart att innehållet ska vara lika relevant för sökmotorerna som för vanliga besökare - men det går inte att komma ifrån att det är kombinationen av bra innehåll och sökmotoroptimerad webbplats som är målet. Att som med Altus använda länkfarmer är förvisso effektivt om än oetiskt, men definitivt kontraproduktivt ifall det driver trafik till en dålig site. Besökarna kommer inte tillbaka ifall de blir besvikna.

hubbert 2006-04-26 14:32

autosvar > Länkfarmar kan dessutom ge effekten om de byggs på det sätt som det företag du nämner ge det resultatet att sidan åker ur Googles-index helt.
Prova att gör en site:-sökning på företag och se vad som kommer upp.

autosvar 2006-04-26 14:40

Citat:

Originally posted by hubbert@Apr 26 2006, 14:32
autosvar Länkfarmar kan dessutom ge effekten om de byggs på det sätt som det företag du nämner ge det resultatet att sidan åker ur Googles-index helt.
Prova att gör en site:-sökning på företag och se vad som kommer upp.

Jag förordar definitivt inte länkfarmer utan anser att det är djävulens påfund. Inte bara för att det är oetiskt men även för att det tar bort incitamentet att leverera ett bra innehåll. Men nu finns de där och vi får leva med dem tills sökmotorerna blir duktigare på att analysera och matcha länkkopplingarna för att sålla bort "falska" länkningar från de "riktiga". Jag längtar efter den dagen men det kommer ej att göra någon skillnad eftersom ruffel- och bågfirmorna då kommer att ha hittat nya sätt att manipulera sökmotorerna och därmed ytterst konsumenterna.

xpat 2006-04-26 17:12

"Länkfarmarna" ifråga har ingen positiv effekt för den som ligger i dem, den typen av länkar är inte produktiva/värdefulla eller på annat sätt positiva. Möjligen kan de göra så att googles bottar besöker siterna som ligger med lite oftare (men då bör länklisotrna ligga i många olika länder). Dessutom är de så lika varandra att de kan ses som dupe, dessutom verkar inte scripterna funka som de ska, så det är ingenting positivt med dem alls.

För de som har dem på sin site kan de presumtivt skada siten och i värsta fall få den utsparkad från googles index. Vilket kan få förödande effekter för siter som t.ex. baserar sin verksamhet på onlineshopping.

Maccke 2006-04-26 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Jag börjar snart erbjuda SEO-tjänster till små-, medel- och storföretag.

Är inte domänhandeln tillräckligt lukrativ längre?

Förresten så gäller väll §3 Reklam fortfarande?

Haha, jag har aldrig sysslat med domänhandel på den nivån. Bara säljer någon domän då och då, men är egentligen nettoköpare och inte säljare.
Jobbar dock halvtid som SEO så det kan man väl nämna i en tråd som handlar om seoföretag?

bit_chris 2006-05-01 01:02

Jajja kan man slänga i soptunnan direkt, jag minns så väl när jag blev uppringd av deras försäljare. Han var så övertygad att dom gjorde rätt och att det var en bra tjänst jajja erbjöd. Sen bevisade jag för han att så var inte saken... Det blev tyst i luren :)

Han visade hur dom optimerat postorderföretaget JULA och att de hade gått bra. Vad hade dom gjort? Jo, dupicerat hela julas databas, lagt in det på en annan domän med minimal kod, titel och produkbeskrivning, som sedan vidarebefodrades till julas riktiga sida. Ajaj sa jag och påpekade att så får man inte göra! Sen förklarade jag vad som kommer att hända och avslutade med frågan.

"Skulle du göra så om du hade en sökmotor?"

Den frågan tycker jag är lite av en nyckel när man ska sökmotoroptimera. Skulle jag själv använda de här metoderna om jag hade en sökmotor? Är man lite insatt hur det fungerar säger den ganska snabbt vad som är rätt och fel.

För att snabbt byta ämne och företag tycker jag SEOlogik förstör internet med sättet dom länkar. Prova att söka på "begagnade bilar". Klicka på Liknande sidor för siten biltorget.se (SEOlogik kund) så ser man direkt vilka sidor dom använder för att öka rankingen till siten.

Vad har svanstroms.com att göra med biltoget.se? Är dom sidorna lika varandra? marbodal.se, badrumsportalen.se? Jag är troligtvis lite överkritisk här, men den typen av länkning förstör tanken med internet och relevansen. Nu går jag in väldigt djupt i saken, men den dagen när sökmotorerna börjar kunna jämför liknande innehåll mellan siterna kommer det att bli tufft att göra som seologik. Vilket är en helt annan diskussion :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson