WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Bästa taktiken för att sälja domäner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063426)

Captain Thailand 2014-12-02 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502896)
1. De flesta som har behov av att aktivt sälja sina domäner har inga bra sådana.

Hmm, det var väl lite väl generaliserande. Det finns .COMs (etc) som gått för över miljonen dollar efter riktad marknadsföring.

Fast du skrev iofs "de flesta" och en viss sanning ligger det nog i det.

EmilG 2014-12-02 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20502894)
Samtidigt verkar det finnas en uppfattning bland slutanvändare att värdefulla domäner ska vara helt gratis när dom behöver det. Varför nu domäner ska vara gratis när nästan inget annat i livet vet jag inte.

Det är för att domäner är gratis... Om någon sitter på en riktigt bra domän som tex Stockholm-se så kan jag hålla mig dig om att den bör kosta. Dock har det gått över gränsen nu, alla möjliga kombinationen med ord är registrerade som jag har extremt svårt att se att någon verkligen köper. Då är det bättre att själv ha lite fantasi och få en gratis. Det är synd att så många bra domäner är blockade och kommer aldrig att användas. Ju mer jag kollat på dessa trådar om domännamn som är tillsalu ju mer förvånar jag mig...

Som tur är så bryr sig inte Google om domännamnet speciellt mkt länge, vilket känns som att halvbra domäner måste ha tappat ordentligt i värde? (spec EMD-domäner) De riktiga premium domänerna är en annan sak.

Captain Thailand 2014-12-02 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av EmilG (Inlägg 20502913)
Det är för att domäner är gratis... Om någon sitter på en riktigt bra domän som tex Stockholm-se så kan jag hålla mig dig om att den bör kosta. Dock har det gått över gränsen nu, alla möjliga kombinationen med ord är registrerade som jag har extremt svårt att se att någon verkligen köper. Då är det bättre att själv ha lite fantasi och få en gratis. Det är synd att så många bra domäner är blockade och kommer aldrig att användas. Ju mer jag kollat på dessa trådar om domännamn som är tillsalu ju mer förvånar jag mig...

Som tur är så bryr sig inte Google om domännamnet speciellt mkt länge, vilket känns som att halvbra domäner måste ha tappat ordentligt i värde? (spec EMD-domäner) De riktiga premium domänerna är en annan sak.

Jag håller med om att många övervärderar sina domäners värde kraftigt. Å andra sidan är det svårt att förutse exakt vilka domäner som folk kommer vara presumtivt intresserade av. Under 2014 har jag sålt sisådär tjugo domäner. Bortsett från de jag annonserat ut på detta forum har de flesta varit ganska oväntade försäljningar. Däribland flera stycken .XYZ som jag felaktigt förutspådde skulle vara osäjlbara under relativt lång tid.

Ps. Personligen skäms jag inte en sekund över att vara en domäntrader.

dannelito 2014-12-02 14:18

Citat:

Det är för att domäner är gratis...

Jaha? Tror inte att en domänhandlare som sitter på flera tusen domäner som ska förnyas varje år håller med om det påståendet :)

laststory 2014-12-02 14:30

Citat:

Kan hålla med om det med fantasi dock verkar många sakna detta och blir istället förbannade. Tur nu för dem att det släpps nya .whatever nästan varje dag då så problemet inte blir lika stort som tidigare. Har ingen statistik på det, vet bara att .net får rejält med stryk. Användaren ser domänen och tar ofta hänsyn till namnet när de använder sökmotorn oavsett vad Google gör.

laststory 2014-12-02 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20502916)
Jag håller med om att många övervärderar sina domäners värde kraftigt. Å andra sidan är det svårt att förutse exakt vilka domäner som folk kommer vara presumtivt intresserade av. Under 2014 har jag sålt sisådär tjugo domäner. Bortsett från de jag annonserat ut på detta forum har de flesta varit ganska oväntade försäljningar. Däribland flera stycken .XYZ som jag felaktigt förutspådde skulle vara osäjlbara under relativt lång tid.

Ps. Personligen skäms jag inte en sekund över att vara en domäntrader.

Varför skulle du skämmas över att vara en domäntrader? Det är nog bra mycket ärligare en att ägna sig åt diamantindustrin exempelvis.

robkof 2014-12-02 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av Brianorchard (Inlägg 20502135)
Ifall man har suttit och fixat ögonfransarna på jobbet i 2 år så spelar det inte så stor roll att man har 2 års branscherfarenhet av domäner ;). Utbildning är någonting ni borde fokusera på när det gäller supporten. För med en bra supportansvarig skulle ni nog kunna konkurrera i toppen.

Frebjo.. jag skulle förstå dig ifall jag var den enda som tyckte detta. Men på vårt bolag har vi många återförsäljare av resehemsidor som nappat på era domänförvaltningserbjudanden och snabbt ångrat sig och avslutat samarbetet med er när det har visat sig att det varit en stor brist på kunskap i supporten. :) Men som sagt. Se detta som konstruktiv kritik.

Smutskastar much?

erebos 2014-12-02 21:12

Domänhandel för mej är att köpa mängder med "bra" domäner och:
1. Slänger upp nått på dom för att se om dom funkar. En del tjänar jag pengar på direkt.
2. Andra domäner säljer jag till andra som kanske kan tjäna pengar på dom om inte jag kan det.
3. Dom flesta dumpar jag när inget av ovanstående funkar.

Drar in hyfsat med pengar på taktiken iaf.

erebos 2014-12-02 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20502896)
1. De flesta som har behov av att aktivt sälja sina domäner har inga bra sådana.

Tror inte att jag håller med dej riktigt! :)
Det gäller nog att sammanföra en domän med den som behöver den för att få bra betalt tror jag. Något jag borde jobba mycket mer med själv. Gillar dock inte spam själv så är väldigt restriktiv med sån marknadsföring men det händer då och då.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson