WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   HJÄLP! Copyright brott, måste betala 22000kr :( (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056564)

ztream 2013-01-25 16:52

En blandning av Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, DMCA för att prata USA-språk och lite annat.

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20460706)
Något speciellt avsnitt i lagen?

Legendarisk 2013-01-25 17:43

Hnn, hade missat den tråden. Men man blir ju mörkrädd när man läser det.

tartareandesire 2013-01-25 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av Legendarisk (Inlägg 20460745)
Hnn, hade missat den tråden. Men man blir ju mörkrädd när man läser det.

Det är väl en bra anledning till att se till att man har en vettig försäkring i bolaget om inte annat. Det vore också toppen om alla webbföretagare kunde se till att bli medlemmar i t.ex. Företagarna så att man kan driva på sådana här frågor i politiken.

Ciffan 2013-01-26 08:03

Förutom försäkring tror jag att man ska hålla koll på varifrån ens bilder kommer, dvs spara adressuppgifter etc till bildsajter man laddat ner resp bild från (talar inte om piratsajter). Det har ju hänt att stockfotosajter innehållit bilder som andra har upphovsrätt till men jag tror man skulle klara sig bra om man kan hänvisa till vilken sajt man köpt/laddat ner aktuell bild från.

Westman 2013-01-26 11:18

Antingen tar jag bild själv eller så köper jag de bilder jag använder. Det kostar inte många kronor om det är lagerbilder. Tyvärr anser alldeles för många, även företag, att "vadå, den fanns ju på internet alltså måste den vara fri att använda". Jag har precis rekommenderat en kompis att skicka en faktura till ett företag som stulit hans bild och det känns helt rätt.

Själv blir jag redigt sur när bilder stjäls från föreningens hemsida trots att det står "Vi tar inte betalt för våra bilder men vi kräver att ni kontaktar oss för att få ett godkännande innan ni använder dem och det ska alltid framgå vem som är fotograf av bilden. Ni kan även få tillgång till högupplösta original om vi har dem." Är det så j-vla svårt att skicka ett mail?

Anders Larsson 2013-01-26 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20460695)
Det är ingen ursäkt att använda copyrightskyddayt material att man har hämtat det från en piratsida. Den som använder bildne måste själv undersöka vem som har den verkliga copyrighten och agera därefter.

Men detta bolag verkarvara scam som ztream skriver. Så ta bort bilderna från sidan och låtsas som det regnar skulle jag gjort.

Om man laddar ner bilderna från en piratsida får man givetvis stå där med svartepetter i hand. Men det finns, som du säkert känner till, en hel del stockimage sajter där ute, och tänk dig situationen att du använder en av dessa, som du upplever seriösa, sajter för att hämta ner royaltyfria bilder.

Du uppfyller sajtens licens och allting är frid och fröjd. Förutom att bilden är felaktigt licensierad, de har inte alls rätt att "sälja" den. Det står säkerligen också i sajtens allmänna villkor, att deras ansvar inte täcker "fellicensiering".

Getty är inget scambolag, men de må använda lite unkna metoder för att upprätthålla sin rätt. I Ztreams fall var ju kravet ställt till fel person, vi har ingen information om de gick vidare till bloggaren eller inte.

Blomsterpassion 2013-01-28 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av Legendarisk (Inlägg 20460710)
En affärsidé kan ju vara att ta massa egna bilder, se till att dessa hamnar i toppen på Google bildsök.

Vänta på att småbloggare ska använda dessa på sina sidor och sedan börja skicka retroaktiva krav till dessa stackrare. Är ju som bluffakturor fast lagligt.

Jag har på sätt och vis gjort förarbetet till din ”affärsidé” i flera år och varit flitig med kameran och fotat mitt blomsterpyssel. Blev lite inspirerad av dig nu och gjorde ett stickprov med en random bild och kollade den i Google Image Search. Den var flitigt använd. Jag är allmänt överseende mot privatbloggare, ty de veta icke vad de göra… ;-)
Men blev lite ställd när stickprovsbilden ligger upplagd på Svenskakyrkan.se!

Alltså, jag kan förlåta dem upphovsrättsbrottet, men att Svenska Kyrkan bryter mot det sjunde budordet ”Du skall icke stjäla” tycker jag är lite märkligt. Samt det tionde budordet ”Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.” (som i 2.0 versionen betyder bilder på nätet)

Så nu har jag ett moraliskt/teologiskt moment 22. Vad ska jag göra? Ska jag gå efter vad som förespråkas i ”Fader Vår” och ”förlåta dem oss skyldiga äro”, eller följa lagen och Guds Budord?

Är Svenska kyrkan ideell eller kommersiell, egentligen?

Jag tror jag ska maila dem lugnt och fint och göra dem uppmärksamma på att de bryter mot upphovsrätten, de är nog inte medvetna om det. Inte för att jag bryr mig så mycket, jag tycker det är harmlöst om det inte sker systematiskt och i utpräglat kommersiellt syfte. Men hade det varit någon annan än jag, exempelvis Gettys Images, så hade de kanske de fått en fet faktura direkt. Jag kanske kan ge dem lite upplysning så att de slipper eventuella problem i framtiden nu när bildbyråerna vaknat och verkar vara på hugget.

Eller skulle ni fakturera direkt?

tony-axbyte 2013-01-28 20:03

[QUOTE=Eller skulle ni fakturera direkt?[/QUOTE]

Jag tycker det är dumt att bara skicka en faktura, det blir ingen positiv första kontakt, möjligen bifoga en faktura i ett vänligt skrivet mail. Jag tror de flesta inte har några problem att betala för sig om det är skäliga avgifter och man gör det i samråd med varandra.

Legendarisk 2013-01-29 08:07

Citat:

Ursprungligen postat av Blomsterpassion (Inlägg 20461031)
Men blev lite ställd när stickprovsbilden ligger upplagd på Svenskakyrkan.se!

Alltså, jag kan förlåta dem upphovsrättsbrottet, men att Svenska Kyrkan bryter mot det sjunde budordet ”Du skall icke stjäla” tycker jag är lite märkligt. Samt det tionde budordet ”Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.” (som i 2.0 versionen betyder bilder på nätet)

Så nu har jag ett moraliskt/teologiskt moment 22. Vad ska jag göra? Ska jag gå efter vad som förespråkas i ”Fader Vår” och ”förlåta dem oss skyldiga äro”, eller följa lagen och Guds Budord?

hahaha! Du gjorde min morgon :).

Om jag vore dig skulle jag ta en print på sidan där bilden syns, gå till nämrsta kyrka, och be prästen om ersättning rakt i hand. Har du tur kanske du kan ploicka direkt ur kollektet.

Legendarisk 2013-01-29 08:08

Eller du, du kanske kan få rabatt på kyrkoskatten. det känns mer som en win win.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson