WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Rasistiskt eller ej... Men nu får dte fan räcka! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1056070)

pontus 2012-12-15 00:21

Personligen är jag för fri invandring. Jag försöker lära mig det afrikanska språk som är dominerande i förorten jag bor. Anser i grund och botten att nationalstaten(och "nationalsången") i grund och botten är rasistiskt. Jag förfäras av alla ignoranta rasister som skriver i tråden.

Däremot anser jag att Kalle Ankas jul är närapå helig och bör aldrig ändras. (ville bara tillföra en åsikt från en person som i regel är emot alla rasistiska skildringar).

När det kommer till exempelvis "Tintin i kongo" som nämnts tidigare i tråden bör det givetvis ej censureras men däremot bör läsaren få en kontext(tydliga förord eller liknande) så att unga personer förstår att skildringarna uppkom under en tid när nedlåtande bilder av afrikaner i grunden användes som en ursäkt för kolonialism/slaveri.

Kalle ankas jul är antagligen det enda undantaget för att bekräfta regeln... :)

btng 2012-12-16 04:18

Jag tycker det är riktigt komiskt att folk bryr sig så mycket om att några sekunder klippts bort i en av Disneys film. Varför ska dom inte få klippa i sin film om dom vill? Vad man också ska komma ihåg är att denna klippning skett från USA. Det är alltså inte Disney i Sverige som klippt utan de i USA och denna ändring har runnit ner till alla andra lokala Disney-företag runt om i världen.

Det är också komiskt att det blir ett sånt ramaskri när en sån liten sak som en klippning sker i en Disney-film men när länder är i krig och folk dör i svält så höjer någon knappt rösten i landet. Pinsamt.

erebos 2012-12-16 10:31

Här är en som tänkt ett steg längre än medelsvensson http://carnebro.se/blogg/internet/ti...tomteverkstan/

MusikMixen 2012-12-16 12:41

Citat:

Ursprungligen postat av btng (Inlägg 20457569)
Jag tycker det är riktigt komiskt att folk bryr sig så mycket om att några sekunder klippts bort i en av Disneys film. Varför ska dom inte få klippa i sin film om dom vill? Vad man också ska komma ihåg är att denna klippning skett från USA. Det är alltså inte Disney i Sverige som klippt utan de i USA och denna ändring har runnit ner till alla andra lokala Disney-företag runt om i världen.

Det är också komiskt att det blir ett sånt ramaskri när en sån liten sak som en klippning sker i en Disney-film men när länder är i krig och folk dör i svält så höjer någon knappt rösten i landet. Pinsamt.

Varför ska de göra det 70 år efteråt? För mig är det fortfarande inte en liten sak. Jag vill att julen ska vara som det har varit under alla mina år.
Du vet väl inte vad jag gör för "världen"?

Jag har aldrig sett det avklippta som "neger" eller "jude" utan karaktärer som är leksaker till barnen som verkstan tillverkar.

Det som jag tycker är mest pinsammast är de som sitter här och påpekar att de är just neger och judar därför har det klippts bort. Jag vill påstå är det är just de människorna som är fördomsfulla.

Lancelot 2012-12-16 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20457490)
Men för alla är det inte småsaker. Jag hade aldrig lagt upp tråden om det inte är något som verkligen stör mig.. För er kanske det är skit samma, men absolut inte för mig.

Om du stör dig så himla mycket på det så är det väll bara att titta på den gamla versionen?

Vi får inte glömma vad Darwin sade:

"In the struggle for survival, the fittest win out at the expense of their rivals because they succeed in adapting themselves best to their environment."

Lancelot 2012-12-16 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20457498)
Det är ju bara Sverige som ska anpassa sig efter andras kulturer och ge upp sin egen, åk till vissa länder och säg dom ska gå lättklädda, äta griskött och måla hundar så hade du blivit avrättat i bästa fall.

Ingen som tvingar folk åka till Sverige, bättre dom stannar i sett eget jävla land eller så ska dom hålla käften. Verkar gå bra leva på andras pengar och tycka dom ska anpassa sig efter dom.

Är ju inte lite småsaker som hänt under åren, listan kan göras väldigt lång.

Inte länge sedan Tintin var uppe och jävla liv om.

På tal om att leva på "andras pengar". Du säger att folk flyttar till Sverige och lever på andras pengar, d.v.s. med andra ord att invandrarna lever på Svenskarnas pengar. Men bor inte du i utlandet för att smita undan den svenska beskattningen? Tycker det är väldigt ironiskt i sådana fall! Dubbelmoral när den är som bäst! Med andra ord har du inget att säga till om, då det inte är dina pengar som "dem lever på", det är bland annat mina och majoritetens här på forumet. :)

Sedan får vi inte glömma att färgade har blivit förtryckta och lynchade i många delar av världen i över 100 år. Det är lite därför som man förstår att de blir lite överkänsliga. Därför kan man inte jämföra hur de känner mot vissa saker, som en svensk känner. :)

patrikweb 2012-12-16 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20457594)
Du säger att folk flyttar till Sverige och lever på andras pengar, d.v.s. i andra ord att invandrarna lever på Svenskarnas pengar. Men bor inte du i utlandet för att smita undan den svenska beskattningen? Tycker det är väldigt ironiskt i sådana fall!

Sedan får vi inte glömma att färgade har blivit förtryckta och lynchade i många delar av världen i över 100 år. Det är lite därför som man förstår att de blir lite överkänsliga. Därför kan man inte jämföra hur de känner mot vissa saker, som en svensk känner. :)

Ja, som höginkomsttagare så är Sverige värsta u-landet, ska man ha samma levnadsstandard som här måste du ha en inkomst på 10-15 miljoner. Och du kan ändå inte få samma levnadsstandard då du inte kan köpa dig ett klimat.

Sedan funkar ju inget i Sverige, långa avstånd. Så fort lite snö faller så stannar ju allt upp.

Så du behöver 10-20 miljoner till i inkomst för täcka all extra tid du förlorar i Sverige i trafik och annat.

Så kanske inte rimligt att behöva ha 20-35 miljoner inkomst för ändå inte få samma levnadsstandard. Många miljoner för få regn och kyla.

Folk fattar ju inte ens att dom jobbar 1-4h gratis om dagen för tid till och från jobb.

Men om man ska se till Sverige så är det ju sant att invandrarna lever på andras pengar, inte precis vi kan säga att vi har behov av dom.

Väldigt fåtal som behövs som arbetskraftsinvandring idag.

Anser väl att det är Svenskarna som börjar bli förtryckta mer idag i sitt eget land, när man går så långt och vill ändra historia och modifera filmer så långt bak i tiden så det ska passa alla. Det löser ju något problem verkligen.

Lancelot 2012-12-16 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20457595)
Ja, som höginkomsttagare så är Sverige värsta u-landet, ska man ha samma levnadsstandard som här måste du ha en inkomst på 10-15 miljoner. Och du kan ändå inte få samma levnadsstandard då du inte kan köpa dig ett klimat.

Sedan funkar ju inget i Sverige, långa avstånd. Så fort lite snö faller så stannar ju allt upp.

Så du behöver 10-20 miljoner till i inkomst för täcka all extra tid du förlorar i Sverige i trafik och annat.

Så kanske inte rimligt att behöva ha 20-35 miljoner inkomst för ändå inte få samma levnadsstandard. Många miljoner för få regn och kyla.

Folk fattar ju inte ens att dom jobbar 1-4h gratis om dagen för tid till och från jobb.

Men om man ska se till Sverige så är det ju sant att invandrarna lever på andras pengar, inte precis vi kan säga att vi har behov av dom.

Väldigt fåtal som behövs som arbetskraftsinvandring idag.

Anser väl att det är Svenskarna som börjar bli förtryckta mer idag i sitt eget land, när man går så långt och vill ändra historia och modifera filmer så långt bak i tiden så det ska passa alla. Det löser ju något problem verkligen.

Äsch, vi blir inte alls förtryckta i Sverige! Bara allmänt missnöjda folk som säger sådant och vill rikta sin ilska och sitt hat mot en så kallad "syndabock" som alltid verkar vara de stora stygga invandrarna. :)

Disney är som sagt inte alls Svenskt, vet inte var alla har fått det ifrån. Visst har en gammal film modifierats, dock en som visas varje år än idag. Jag är själv helt för att vara politiskt korrekt och inte visa "färgade" som grottmänniskor i TV. Det är inte det jag vill att mina barn ska lära sig, för då kommer de ha samma syn på invandrare som alla obildade SD:are.

Just disney scenen finner jag inte rasistisk, men om någon gör det; så är jag förstående och har tolerans mot deras beslut.

Ett annat misstag ni ofta gör är att ni blandar ihop invandrare och islam rent generellt. Islam har ingenting med alla världens invandrare att göra. Alla invandrare delar inte islams hatiska budskap. Jag är själv "invandrare" men anser mig vara lika Svensk som vilken annan Svensson som helst. Jag äter Kaviar med ägg, och köttbullar med lingonsylt, samt att jag firar alla Svenska högtider.

Kom ihåg att sveriges befolkning ligger på ca 9 miljoner och hela världens befolkning ligger på ca 7 miljarder. Så det ni gör är att ni drar 7 miljarder människor över en kant.

Slutligen så är jag invandrare och lever inte på andras pengar. Betalar otroligt mycket skatt, och lever på mina egna pengar. Så försök vara lite mer politisk korrekt och sluta säg att invandrare lever på andras pengar. Bidragstagare lever på andras pengar, inte invandrare. :)

knullis 2012-12-16 14:11

mm

1 bifogad(e) fil(er)
jaa.......

Lancelot 2012-12-16 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20457598)
jaa.......

haha! Verkligen!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson