![]() |
Ett korrekt byggt SAN med rätt prestanda som inte är överbelastad kommer ha så liten skillnad i latency så att det inte kommer märkas.
Dock ett överbelastad SAN med hög I/O kommer sänka hela plattformen mer eller mindre. Finns inget värre seghet i ett system än hög I/O wait. |
Citat:
|
Citat:
|
Clarence - en tekniker skickade mig en mycket detaljerad analys i november förra året som fick mig att tänka lite då... Anders ville förbättra skriptet - tyvärr han jag aldrig ta tag i det. Hittade mailet här och kopierar in den lilla summeringen han hade. Om det kan vara av intresse.
"Sammanfattningsvis så har era siffror inte med lastbalanserare, databaskluster eller dylikt att göra, utan de visar enbart att ni har högre nätverksoverhead mellan webbserver och mysql-server än andra ovanför er i testet. Några ovanför er har kanske till och med databas på samma server som webbserver. Testet mäter dessutom överhuvud taget inte eventuellt overhead i lastbalanserade miljöer, då mätningen börjar när ett script redan exekverats på en klusternod. För att göra en bättre mätning sätt ur slutkundsperspektiv så skulle han istället också mäta hela scriptets exekveringstid från anropande klient, då man då också får med: 1. TCP-handskakning med lastbalanserare eller webbserver 2. Eventuellt overhead p.g.a överbelastad lastbalanserare/reverse-proxy/m.m 3. Tid som request väntar i listen-queue på webbserver-nod 4. Överbelastat nätverk för svarspaketen m.m. |
Citat:
|
Citat:
|
Många refererar till dessa siffror utan att egentligen veta underlaget. Vore härligt om Anders tog och ändrade lite för att få en förbättring - och komma lite närmare verkligheten.
Fuskbiten kommer vi aldrig ifrån tyvärr vilket nog gör att man alltid skall ta sådana här test med en liten nypa salt. |
Citat:
|
Citat:
|
Vi flyttade en sajt igår från en av våra egna servrar till kundens City Network o det är en fruktansvärd skillnad.
Och då ska ni veta att vår server verkligen inte någon snabb maskin utan bara en dev som tuffar på hos Bahnhof men den går som en raket jämnfört med CN. Jag kommer aldrig föreslår någon kund för CityNetwork iaf. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson