WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Fyra telefoner. Vilken skulle du välja? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052565)

Dakota 2012-03-09 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20434583)
Det är ju just det som är fånigt, att du säger att något är bäst utan att ge någon som helst motivering. Det finns bortåt en halv miljon appar hos såväl Android som iPhone, att du inte skulle hitta något du har behov av hos endera är ganska osannolikt. Uppenbarligen använder du knappt appar och då återstår funktionaliteten som du själv medger är ungefär densamma som hos många andra smartphones. Inser du nu hur fånigt det är? :)

Bara för att man tycker att en telefon är bra så behöver man väl inte mena att den är bäst? Jag har själv en iPhone 4 och jag håller med J0han. Det händer ganska ofta att vänner som har Android frustrerat inte kan hitta appar som finns på Appstore.

Om det är just Den appen man vill ha så spelar det ingen roll om det finns hundratusentals appar på både Google Play och Appstore eller om det finns liknande appar, i alla fall inte när det gäller spel. Nu vet jag inte om du spelar spel på din telefon, men vi har det ganska ofta som ett tidsfördriv mellan lektionerna och då är det här ett vanligt förekommande scenario. Samma sak gäller till stor del för "finurliga" appar med roliga funktioner.

Och sen så tror jag att det är ytterst få innehavare utav iPhone 4/4s som inte vet om att det finns bättre mobiler sett till prestanda. Min kompis har en Samsung galaxy s2 och även om den sett till prestanda är bättre än min iPhone 4 så skulle ändå aldrig köpa en sådan mobil, och speciellt inte nu när Apple snart lär lansera sin nästa iPhone som denna gång lär stå sig enormt bra mot Samsung's s2 och antagligen också kommande mobil i den samsung-familjen.

Jag rekommenderar dock inte trådskaparen att köpa en iPhone 4's om han inte känner att han trivs mer med Apple's iPhone överlag.

Björn 2012-03-10 00:28

Får slå ett slag för Galaxy nexus. lätt den bästa telefon jag haft. har kört 2 modeller iphone, och kör 4an paralellt, men ja. Android 4 i kombination med en fantastisk hårdvara. Tror inte det finns någonting bättre i telefonväg just nu helt ärligt. Android 4 är lika bra som ios. Det enda som är sämre är market. Men det vägs upp av att slippa itunes alla dagar i veckan.

Jine 2012-03-10 10:50

Jag beställde i dagarna en Galaxy Nexus också... :)
Haft en HTC Magic sen dom släpptes, börjar bli dags att uppgradera kändes det som.

iPhone skulle jag aldrig någonsin köpa. Främst pga. inlåsningen, brist av standard-funktioner (fan, kan IOS ens ha widgets än?) samt att deras 4S (samt alla andra produkter) känns så jävla urgamla. Galaxy Nexus:en har ju NFC, högupplöst skärm (samt stor sådan), är lättare och tunnare trots den större skärmen, samt Android 4.0... IOS känns lite gammalt i jämförelse imo.

EDIT: Sen gällande appar, jag har haft en HTC Magic från och med Android 1.5 upp till 2.3 (nuvarande firmware i min mobil) - jag har ALDRIG saknat någon app i Android - snarare tvärt om. (Mitt ex har en iphone jag lattjat ganska mycket med, i brist av bättre)
iPhone HAR mer appar, men 99% är ju kassa spel man spelar 3ggr och sen glömmer bort, android har imo betydligt mer användbara appar.

Dessutom är betydligt fler vettiga appar gratis på Android - till skillnad mot IOS - där du betalar 7kr för skräp.

Clarence 2012-03-10 14:56

För mig är den största anledningen till att välja android också all inlåsning. Streama flash ser jag som ett måste för att kunna ta del av hela webben nu, väldigt många (mindre) som inte har något alternativ. Också att kunna spela upp valfria ljud och videoformat utan att behöva sitta timmar med konverteringar och krångel. Att kunna ta del av appar såsom utvecklarna valt att tillverka dom snarare än hur en tredje part valt att de ska vara.

En HTC kommer jag dock aldrig köpa igen, men det baseras på en dålig egen upplevelse med en Hero som jag tror inte delas av någon större andel.

tartareandesire 2012-03-10 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av j0han (Inlägg 20434589)
Snälla läs innan du skriver något.

För det första har jag aldrig skrivit någon om att telefonen är bäst. För det andra så vet man inte om ett behov av en app innan man kommer på tanken av det. Har hänt mig massor av gånger att jag letat efter en speciell app och inte funnit någon. Men de har ju aldrig hänt dig, du nöjer dig säkert med twitter och dn. Fine. Det säger jag inget om.

Men som vanligt går det inte att diskutera med en Apple-hatare. Även fast jag själv är emot deras system då det är ganska låst.

Det är nog du som behöver läsa lite bättre. Jag hatar inte Apple, jag skrev själv att iPhone är bra vilket är precis detsamma som du sagt. Däremot anser jag att Android idag är bättre än IOS av alla de anledningar som både jag och andra nämnt i denna tråd. Att något är "bra" är ingen anledning till att välja det framför något annat.

En viktig fördel med Android är just att man inte låser in sig. Har man väl valt Android så har man en mängd olika mobiler att välja mellan som fungerar på liknande sätt. Har man valt IOS så har man EN mobil att välja på. Valet är ganska enkelt där :) Visst, man kanske kan hoppas på att även Apple tvingas öppna upp sig någon gång i framtiden men i nuläget ser det definitivt inte ut så.

Om du tror att Twitter och DN är allt som finns på Android så förstår jag att du är förvirrad :) I princip alla större tjänster har appar för såväl Android som IOS. Facebook, webbmail, YouTube, Play-tjänster, BBC, CNN, UD:s reseinformation, banker, kollektivtrafik, flygbolag, Skype, prisjämförelsetjänster, scanning, Wordpress, Dropbox, ftp och kodredigering.... Har det hänt dig massor med gånger på iPhone att du inte hittat en app menar du? Om det hänt massor med gånger på Android borde du ju åtminstone kunna nämna något relevant som saknas på Android. När körde du Android senast? Om det var ett bra tag sen så är det ju inte så märkligt. Annars är vi tillbaka på ruta ett igen, du har fortfarande inte gett någon som helst anledning till varför Gustav eller någon annan ska välja iPhone.

Ifall du anser att det är tillgången på appar som ska avgöra så är det väl snarare Android som vinner kampen, dels på grund av det öppnare systemet som ger en friare marknad för utvecklare och dels på grund av att det som finns betydligt mer sällan kostar något.

Vad man än väljer så bör man inte välja en mobil med inbyggt batteri. Det ställer bara till problem.

j0han 2012-03-10 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20434660)
Det är nog du som behöver läsa lite bättre. Jag hatar inte Apple, jag skrev själv att iPhone är bra vilket är precis detsamma som du sagt. Däremot anser jag att Android idag är bättre än IOS av alla de anledningar som både jag och andra nämnt i denna tråd. Att något är "bra" är ingen anledning till att välja det framför något annat.

En viktig fördel med Android är just att man inte låser in sig. Har man väl valt Android så har man en mängd olika mobiler att välja mellan som fungerar på liknande sätt. Har man valt IOS så har man EN mobil att välja på. Valet är ganska enkelt där :) Visst, man kanske kan hoppas på att även Apple tvingas öppna upp sig någon gång i framtiden men i nuläget ser det definitivt inte ut så.

Om du tror att Twitter och DN är allt som finns på Android så förstår jag att du är förvirrad :) I princip alla större tjänster har appar för såväl Android som IOS. Facebook, webbmail, YouTube, Play-tjänster, BBC, CNN, UD:s reseinformation, banker, kollektivtrafik, flygbolag, Skype, prisjämförelsetjänster, scanning, Wordpress, Dropbox, ftp och kodredigering.... Har det hänt dig massor med gånger på iPhone att du inte hittat en app menar du? Om det hänt massor med gånger på Android borde du ju åtminstone kunna nämna något relevant som saknas på Android. När körde du Android senast? Om det var ett bra tag sen så är det ju inte så märkligt. Annars är vi tillbaka på ruta ett igen, du har fortfarande inte gett någon som helst anledning till varför Gustav eller någon annan ska välja iPhone.

Ifall du anser att det är tillgången på appar som ska avgöra så är det väl snarare Android som vinner kampen, dels på grund av det öppnare systemet som ger en friare marknad för utvecklare och dels på grund av att det som finns betydligt mer sällan kostar något.

Vad man än väljer så bör man inte välja en mobil med inbyggt batteri. Det ställer bara till problem.

Jag har aldrig ägt någon telefon med Android. iPhone är det första smartphone jag haft. Jag baserar allt på det lilla jag lekt med bekantas mobiler med båda OS innan.

Och jag fattar inte hur du ens kan försöka argumentera emot MIN personliga åsikt jag hade när jag valde. När jag valde så hade jag, som jag skrev, enbart lekt med några smartphones. Jag hade koll på att dom telefoner som fanns var ganska jämna vad gäller prestanda. Antingen så fick jag en bättre kamera på ena telefonen, eller så var skärmen bättre på den andra etc.

Därför valde jag efter det jag hade att gå på. Efter det jag lekt med dom så kändes iPhone otroligt mer välgjord och enklare/whatever. Dessutom har dom fler appar, vilket rent statistiskt sett betyder att den dagen jag letar efter en speciell app.

Och ja, dom flesta apparna som finns till iPhone finns säkert för Andriodtelefoner också. Jag kan till och med sträcka på mig och säga att det finns säkert appar till Andriod som inte finns till iPhone.

Björn 2012-03-10 16:47

Jag tycker att appstore är bättre än market. Det är bättre upplagt på något vis. Kvaliteten ligger snäppet över hela vägen, och många av apparna som finns på både ios och android fungerar snäppet sämre på android. Antagligen för att det är enklare att programmera mot en enhet isället för massor av olika, bättre stabilitet etc. Market lider av att inte ha tillräckligt bra kontroll över den, tillr mkt kärlek. Medans ios lider av att ha för mkt, i itunes etc.

Jine 2012-03-10 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20434668)
Jag tycker att appstore är bättre än market. Det är bättre upplagt på något vis. Kvaliteten ligger snäppet över hela vägen, och många av apparna som finns på både ios och android fungerar snäppet sämre på android. Antagligen för att det är enklare att programmera mot en enhet isället för massor av olika, bättre stabilitet etc. Market lider av att inte ha tillräckligt bra kontroll över den, tillr mkt kärlek. Medans ios lider av att ha för mkt, i itunes etc.

Då har du inte lattjat med Android 4.0.

weetabix 2012-03-11 15:32

nåt jag har märkt är att appstore funkar jävligt kasst från thailand. androidapparna flyger in i telefonen medans min ipad har problem med varje uppdatering och att presentera apparna utan att bilder försvinner eller överhuvudtaget visas alls.

Gustav 2012-03-12 22:07

Många svar blev det. Jag antar att det finns lika många åsikter som det finns människor, om vilken telefon och vilket OS som är bäst.

En konkret följdfråga; finns det någon smartphone som är känd för att ha bättre batteritid än övriga modeller? Vad jag har förstått så har smartphones en batteritider inom skalan urusel-till-dålig. Där dålig är bäst. Så vilka modeller har dålig (dvs bäst) batteritid?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson