WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   iZettle kortbetalning har släppts idag på Applestore (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049582)

Dimme 2011-08-21 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av WizKid (Inlägg 20415226)
Vad är det som hindrar en vanlig kortterminal att göra det? Och något säger mig att dosan som man kopplar in inte skickar kortnummer och sådant i klartext till vilken app som helst.

1. Ingenting. Men vilken privatperson som helst kan inte få tag i en kortterminal.

2. Man kan ta emot betalningar utan dosa också.

Captain Thailand 2011-08-21 19:45

Hej,

Jag är för oinsatt i teknologin för att varken säga bu eller bä, men helt klart en innovativ idé (och snyggt utfört).

Jag skall följa detta med intresse (inklusive säkerhetsaspekten) även om jag personligen nog inte kommer ha nytta av iZettle inom överskådlig tid.

klein 2011-12-07 14:59

Det är limiterat hur mycket du kan ta med att mata in kortnummret.

Jag har själv börjat använda iZettle i min verksamhet, tycker den fungera fint, i alla fall som en startup pryl.

Men det är bara en tidsfråga innan någon bygger falska iZettle terminaler och börja scima folk.

Jag hoppas att buset inte hitta allt för kreativa möjlighet med iZettle, för det är verkligen en smart lösning för småföretagare.

Citat:

Ursprungligen postat av Dimme (Inlägg 20415228)
1. Ingenting. Men vilken privatperson som helst kan inte få tag i en kortterminal.

2. Man kan ta emot betalningar utan dosa också.

TimPr 2011-12-08 16:23

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20426516)
Det är limiterat hur mycket du kan ta med att mata in kortnummret.

Jag har själv börjat använda iZettle i min verksamhet, tycker den fungera fint, i alla fall som en startup pryl.

Men det är bara en tidsfråga innan någon bygger falska iZettle terminaler och börja scima folk.

Jag hoppas att buset inte hitta allt för kreativa möjlighet med iZettle, för det är verkligen en smart lösning för småföretagare.

Hur gör du med kvitto när någon betalar till din izettle?

På kvittona man får i butik är det ju ett "vanligt" och sedan ett specifikt kortkvitto!

eliasson 2011-12-08 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av TimPr (Inlägg 20426735)
Hur gör du med kvitto när någon betalar till din izettle?

På kvittona man får i butik är det ju ett "vanligt" och sedan ett specifikt kortkvitto!

Du kan få ett kvitto e-mailat till dig som kund. Det räcker rent juridiskt.

naak2803 2011-12-08 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av eliasson (Inlägg 20426738)
Du kan få ett kvitto e-mailat till dig som kund. Det räcker rent juridiskt.

nej det räcker väl inte..
vid en "överföring" räcker det, men inte vid ett köp.

allstars 2011-12-08 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Dimme (Inlägg 20415221)
Vad är det som hindrar en iPhone-utvecklare från att skapa en exakt kopia av appen som istället för att ta emot betalningar, sparar kortnumren i enheten?

Om folk börjar lita på appen så kan de lika väl lita på en exakt kopia av appen. Det finns ingenting som kan identifiera appen för en eventuell köpare.

En phishing-app helt enkelt!

EDIT: http://w2spconf.com/2011/papers/felt-mobilephishing.pdf

Apple hindrar det.
Så att installera appar som inte kommer från Appstore är inte att tänka på, iaf inte i detta fallet.

Sedan skulle ju man kunna skimma kort med denna utrustning, men då måste personen i fråga lägga pengar på att utveckla en app som ser godtrogen ut. Det är inte helt billigt.

allstars 2011-12-08 22:12

kvitto ska du få av handlaren, inte izettles problem

TimPr 2011-12-11 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20426815)
kvitto ska du få av handlaren, inte izettles problem

Jo det förstår ju jag också. Frågan är hur ni löser det? Skriver ni ett kvitto på datorn och ger, eller ett handskrivet, behövs något extrakvitto där kortnr och liknande står? Ska det skrivas under på kvittot också?

allstars 2011-12-11 17:16

Handskrivet om kunden önskar - så brukar vi göra.
Nej kortnummer behöver inte finnas på kvittot - så är det ju bara om man har kortbetalning integrerat i kassan. I pizzabutiken brukar du ju få ett kvitto för kassan och en kortbetalningsbekräftelse, eller hur?

Sedan är det upp till säljaren att fixa eget verifikat för bokföringen.
Lättast att bulka ihop det på "dagsförsäljning". Hos iZettle får man även en fin sammanställning.

Bör kanske nämnas att för vår del är det inte fysiska produkter vi säljer, utan tjänster.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson