WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Prishöjning på .se en ny trend? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047296)

Danielos 2011-03-24 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av col (Inlägg 20399278)
Jag tillhör kategorin som inte vill ha domännamn och hosting på samma ställe. Valet av registrar vill man ju då helst ska falla på ett företag som är fokuserat på domännamn och inte ett som är fokuserat på hosting. Om de är fokuserade på domännamn så är det ju troligen det de är bäst på.

Eftersom de flesta registrarer är webbhotell, och med tanke på att .SE Direkts priser är pass låga att det inte går att konkurrera med dom om man endast säljer domäner (eurodns tar 28Eur) så måste man väl i dina ögon se hela nuvarande upplägg som misslyckat? Eller är det så att du inte har dina domäner på .SE Direkt? Generellt sätt är jag förvånad över din tro att man ska kunna fokusera på endast domänförsäljning och skapa högre kvalitet när .SE Direkt endast har 180kr som årsavgift. Eller hur många svenskar tror du köper hellre en .se domän på eurodns än på .SE Direkt?

tartareandesire 2011-03-24 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399274)
99kr är i princip inköpspris och är det så konstigt att de större webbhotellen gör det? Frågan måste ju vara om vi under nuvarande upplägg kan förvänta oss en ökning av kvalitet, snarare än massförsäljning med motsvarande kvalitet? Vi som registrar har aldrig haft ett enda kvalitetsproblem men ändå så kan en kund från .SE känna sig osäker inför en transfer, skulle du konkret kunna berätta hur vi som registrar skulle kunna ändra på denna situation? .SE direkt är kända, men vi är ju inte lika kända, denna osäkerhet hos kunden lär ju fortsätta i många många år i vårt fall. Risken är ju att man som kund tänker att jag betalar hellre 180kr/år för kvalitet, än att jag betalar 80-120kr/år för osäker kvalitet

Håller med dig i principfrågan fast det där argumentet håller inte riktigt. Samma problem har man inom vilken bransch som helst som mindre / yngre företag. Att ni inte haft ett enda kvalitetsproblem stämmer ju inte heller riktigt :)

Johan H 2011-03-24 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20399275)
Jag kan tycka att det finns mycket som misskötts och fungerat dåligt hos IIS/.SE/.SE Direkt genom åren. Jag har själv förlorat domäner för att det regnade in avier och jag missade att betala en viktig samtidigt som jag lät bli att betala ett antal jag inte ville ha kvar.

Jag har blivit upprörd över registrertvätt som resulterat i felaktig registrantdata. Jag har blivit upprörd över att jag behövt faxa in blanketter för att "byta" till en e-postadress som .SE raderat i en registertvätt och framförallt för att de läste fel på ett fax och vägrade åtgärda problemet utan att jag skickade in ett nytt fax.

Det stora problemet var dels att affärsmodellen med ombud var dålig. Det positiva är att det har korrigerats - det negativa är hur övergången gick till. Det är principiellt fel att .SE som registry ska konkurrera med sina egna registrarer genom .SE Direkt som dessutom har väl låga priser i sammanhanget.

Jag förstår problematiken vid övergången och att det kanske inte alltid är så lätt att rätta till en prinicipbeslut som blev fel för många år sedan. Ett förslag på att komma till rätta med problematiken och att på sikt kunna avskaffa .SE Direkt är att inte tillåta nyregistreringar.

Samarbetet med svea ekonomi har alltid varit ett problem. Och när ett fel uppstår tar ingen av parterna på sig ansvaret.

Hur som helst, tror du verkligen IIS kommer lägga ner .SE direkt? Hur mycket rätt du än har, så vet du innerst inne att dom aldrig kommer göra det. Och skulle dom göra det, så är det en process som skulle ta ca 5 år.

col 2011-03-24 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399279)
Eftersom de flesta registrarer är webbhotell, och med tanke på att .SE Direkts priser är pass låga att det inte går att konkurrera med dom om man endast säljer domäner (eurodns tar 28Eur) så måste man väl i dina ögon se hela nuvarande upplägg som misslyckat? Eller är det så att du inte har dina domäner på .SE Direkt? Generellt sätt är jag förvånad över din tro att man ska kunna fokusera på endast domänförsäljning och skapa högre kvalitet när .SE Direkt endast har 180kr som årsavgift. Eller hur många svenskar tror du köper hellre en .se domän på eurodns än på .SE Direkt?

Jag flyttade bort mina domännamn från .SE Direkt i början av året för att försöka hitta ett alternativ till .SE Direkt då de varit ganska tydliga med att verksamheten hos dom avses ebba ut.

Om ett domännamn kostar ~80kr i inköp och du säljer för 160kr (samma som .SE Direkt) och inte inkluderar några som helst extratjänster borde det väl finnas förutsättningar till bra business?

Danielos 2011-03-24 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av col (Inlägg 20399289)
Om ett domännamn kostar ~80kr i inköp och du säljer för 160kr (samma som .SE Direkt) och inte inkluderar några som helst extratjänster borde det väl finnas förutsättningar till bra business?

Svar nej, jag kan inte se det lönsamt, tänk på att man måste lägga ner väldigt mycket i reklam och i system/anställda för att få fram en seriositet som kan konkurrera med andra. Säg att vi säljer 300 domäner per månad (samma som .SE Direkt), och säg att vi har sålt under 2 års tid: 7200 domäner, detta ger en vinst innan kostnad per månad på 7200x6,66=~50000kr Var ser du det lönsamma i detta med kostnader för minst 1 anställd, kontor och servrar?

kippex 2011-03-24 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399299)
Svar nej, jag kan inte se det lönsamt, tänk på att man måste lägga ner väldigt mycket i reklam och i system/anställda för att få fram en seriositet som kan konkurrera med andra. Säg att vi säljer 300 domäner per månad (samma som .SE Direkt), och säg att vi har sålt under 2 års tid: 7200 domäner, detta ger en vinst innan kostnad per månad på 7200x6,66=~50000kr Var ser du det lönsamma i detta med kostnader för minst 1 anställd, kontor och servrar?

Varför tycker/tror du att man ska kunna göra domäner lönsamt?

Det säger sig ju självt att er rörelsemarginal skall vara ~0% för domäner med en transaktionskostnad på 0kr. Skulle ni ta 5kr mer än Loopia är det ju uppenbart att det är lönsamt att registrera hos Loopia för att sen flytta till er och använda erat Webbhotell om detta nu är billigare/bättre än Loopia.

Registrarer MÅSTE således ha i princip 0% marginaler på själva domänen och istället försöka konkurrera med kvalitet på webbhotell m.m.

Om .SE tar 500kr för en förlängning kvittar ju, ni ska konkurrera med kvalitet och pris på kringtjänster inte domänregistreringar.

Danielos 2011-03-24 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20399315)
Varför tycker/tror du att man ska kunna göra domäner lönsamt?

Det säger sig ju självt att er rörelsemarginal skall vara ~0% för domäner med en transaktionskostnad på 0kr.

Jo, jag håller med dig, det är väl så IIS tänker när man subvensionerar domäner och konkurerar hårt med andra registrarer.

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20399315)
Om .SE tar 500kr för en förlängning kvittar ju, ni ska konkurrera med kvalitet och pris på kringtjänster inte domänregistreringar.

Jag kan verkligen inte se att detta skulle kvitta, samt varför ska vi överhuvudtaget konkurrera med samma företag som vi köper ifrån?

kippex 2011-03-24 17:11

Försöker .SE direkt konkurrera med webbhotell? Erbjuder de ens något högkvalitativt webbhotell o lösningar kring detta?

Det är ju självklart att de inte kan TVINGA folk att byta domänregistrar. De har ju ett ansvar mot registranterna att deras domäner inte blir oreggade. Har ju även nämnts dussintals gånger att detta inte är deras avsikt.

Danielos 2011-03-24 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20399324)
Försöker .SE direkt konkurrera med webbhotell? Erbjuder de ens något högkvalitativt webbhotell o lösningar kring detta?

Indirekt gör dom ju detta, varför tvekar annars ibland blivande kunder till oss? När kunderna kommer från andra webbhotell har det inte varit några problem hittills. Samt man konkurrerar ju med registrarer som enbart säljer domäner.

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20399324)
Det är ju självklart att de inte kan TVINGA folk att byta domänregistrar.

Det är klart att dom kan, varför skulle dom inte kunna detta? Det är väl bara att stänga .SE Direkt och fördela alla domäner jämt på alla registrarer som finns.

col 2011-03-24 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20399326)
Indirekt gör dom ju detta, varför tvekar annars ibland blivande kunder till oss? När kunderna kommer från andra webbhotell har det inte varit några problem hittills.

De som fortfarande är kvar hos .SE Direkt har ju av någon anledning valt att inte göra något byte av registrar. De som kommer från andra webbhotell har ju redan tagit steget att byta en gång, så det är väl inte så konstigt om de är lättare att övertyga.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson