WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ge ni pengar till tiggare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046844)

tartareandesire 2011-03-01 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20395345)
De får aldrig något av mig. De stör.

Jag gav bort en rikskupong en gång och såg hur han faktiskt köpte sig en hamburgare.

Problemet med Situation Stockholm är att tidningen inte är intressant

Måste du ta tidningen då? :) Det är bara att ge pengen och strunta i tidningen. Så brukar jag göra.

Advocacy 2011-03-01 12:25

Brukar ge pengar när jag spelat livepoker och har mycket kontanter på fickan. Eftersom klockan då är runt halv 5 på morgonen så ser man rätt enkelt vilka som har det jobbigast, brukar fokusera på de äldre och de som ser svagast ut. De där ligorna med utplacerade tiggare brukar inte hänga på ett nattöppet mcdonalds, utan där finner man de riktigt utslagna ofta. Sedan har det blivit till en ritual för mig när jag plussar, de ska vinna när jag vinner. Brukar ge typ 10% av vinsten, vilket kan bli rätt sköna pengar ibland.

Tyvärr lirar jag sällan numera, så då är jag lite mer restriktiv, men ibland kan det vara jävligt svårt att gå förbi någon som ser ut att må dåligt ute i kylan utan att ge något.

Gustav 2011-03-01 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395326)
Rumänska tiggare skall man inte mata alls, säg gärna till medresenärer som ger pengar. Ge man pengar till Rumänska tiggare, desto större kommer problemet att bli med dem.

Råttor kan signalera till andra råttor vad det finns mat och var de finns gift, Rumänska tiggare har samma egenskaper.

Jag förstår inte varför myndigheterna, inte går ut och varna om denna grupp. Om man inte gör något idag, kommer det bli ett gigantiskt problem om några år.

De är ofta EU-medborgare och har således rätt att vistas i landet.

Tiggarna är i de flesta fall inte rumäner, utan romer från Rumänien. För myndigheter så är det omöjligt att angripa problem som orsakas av enskilda folkgrupper, eftersom man då indirekt angriper folkgruppen. Ingen politiker kan föreslå en lösning på ett problem, om det inte ens går att formulera problemet med en politiskt ortodox retorik. Att ens tänka tanken är vad George Orwell hade kallat för Thoughtcrime och finns det någonting som europeiska myndigheter är duktiga på så är det Crimestop.

Tunnelbanan kan således översvämmas av tiggare och ingen myndighet skulle ens kunna definiera det som ett problem, än mindre föreslå åtgärder. Sett ur myndigheternas perspektiv så har vi ett väl definierat problem med uteliggare (som inte är en etnisk homogen grupp), men inte med tiggare på tunnelbanan.

razor 2011-03-01 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20395351)
De är ofta EU-medborgare och har således rätt att vistas i landet.

Tiggarna är i de flesta fall inte rumäner, utan romer från Rumänien. För myndigheter så är det omöjligt att angripa problem som orsakas av enskilda folkgrupper, eftersom man då indirekt angriper folkgruppen. Ingen politiker kan föreslå en lösning på ett problem, om det inte ens går att formulera problemet med en politiskt ortodox retorik. Att ens tänka tanken är vad George Orwell hade kallat för Thoughtcrime och finns det någonting som europeiska myndigheter är duktiga på så är det Crimestop.

Tunnelbanan kan således översvämmas av tiggare och ingen myndighet skulle ens kunna definiera det som ett problem, än mindre föreslå åtgärder. Sett ur myndigheternas perspektiv så har vi ett väl definierat problem med uteliggare (som inte är en etnisk homogen grupp), men inte med tiggare på tunnelbanan.

Sarkozy kanske säljer sina tjänster

Westman 2011-03-01 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson (Inlägg 20395320)
Gick ofta genom bussterminalen vid Stockholm central för några år sen. Där var det en kille som ofta gick och tiggde pengar till "bussbiljett".

Ja Cityterminalen blev sunkig efter att jag slutade som trafikledare och terminalbolaget bytte vaktbolag. ;)

MRDJ 2011-03-01 13:07

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20395332)
För att inte tala om alla "musikanter" i själva vagnarna...

Tacka vet jag flöjttanten i Göteborg, Nog inte alls störande när man satt hos kund i stan och hon sitter utanför och spelar sina 2 toner om o om igen..

Internet Sweden 2011-03-01 13:56

Vill bara skriva att det är flera i den här tråden som "växt" i mina ögon.

Själv är jag inte speciellt aktiv längre, men har ett förflutet där jag varit aktiv till förmån för Stadsmissionen, där jag även "praktiserat" i deras socialbyrå och jobbat för Stadsmissionens special-sommarkollo.

Efter Haiti-domänauktionen förra året (som drog in ca 110K så har jag jobbat lite för att det ska komma in mer där..) http://www.unicef.se/egna-insamlingar/domains så ägnar jag mig numera bara åt KIVA när det handlar om att supporta andra människor http://www.kiva.org/lender/InternetSweden

Men ger väl en slant till behövande i Sthlm, kanske 1 gång på 10..

Om någon är intresserad av hur KIVA fungerar, så rekommenderar jag er att googla på "KIVA-mikrolån for dummies "
(eftersom det finns de moderatorer som ogillar att jag länkar till egna inlägg)

MusikMixen 2011-03-01 14:41

Jag brukar ge pengar till uteliggare. Har tidigare varit aktiv i Röda Korsets ungdomsförbund och sett mycket skit på nätterna, särskilt mot uteliggare.

En vacker dag kan man hamna där själv, då får man hoppas det kommer någon och ger en slant till en så man iaf får en varm kopp kaffe i handen.

@Internet Sweden: Arne Bakken (sångare) startade en insamling där vi var inblandade, kommer inte exakt ihåg hur mycket Dansbandsdax skänkte men det var rätt mycket. Många artister samlades för att spela in en låt till de behövande i Haiti!.

hubbert 2011-03-01 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se (Inlägg 20395370)

En vacker dag kan man hamna där själv, då får man hoppas det kommer någon och ger en slant till en så man iaf får en varm kopp kaffe i handen.

Jo, en isfläck man inte ser, ett blodkärl som brister i kroppen det behövs inte så mycket för att allt skall förändras.

youheardit 2011-03-01 14:59

Var det inte en ny lag på G som skulle förbjuda tiggeri i Sverige?? Tyckte jag läste det någonstans för ett bra tag sen...

Men håller med ConnyWesth om att man borde ge alla ett jobb istället för pengar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson