WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Starta ab eller ombilda? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046331)

jonny 2011-07-20 13:44

I den enskilda firman betalar du skatt på vinsten. Just att sälja varulagret för 40 000 kr ger ju ingen vinst i sig om inköpspriset var 40 000 kr. Vad du ska betala i skatt ser du ju först när du gjort ett bokslut i din enskilda firma.

Lancelot 2011-07-20 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20412124)
I den enskilda firman betalar du skatt på vinsten. Just att sälja varulagret för 40 000 kr ger ju ingen vinst i sig om inköpspriset var 40 000 kr. Vad du ska betala i skatt ser du ju först när du gjort ett bokslut i din enskilda firma.

Just det. Tack!

KristianE 2011-07-20 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20412122)
4. 10 000 går till skatteverket i moms, sedan har EF 40 000 kvar. Det ska sedan beskattas, efter beskattningen har EF cirka 25 000 kvar väll?

Hrm, en EF skattar inte själv utan du prel-skattas privat för överskottet i EF. Men detta måste
du väl redan ha koll på när du har EF idag?..

Citat:

En fråga till: När jag räknar marknadsvärdet för produkterna så får jag väll räkna in frakten som jag betalade för att få hit produkterna också väll?
Självklart, alla kostnader som varit inblandade - tullavgifter, fraktbolag, växlingsavgifter, etc.

Lancelot 2011-07-20 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20412126)
Hrm, en EF skattar inte själv utan du prel-skattas privat för överskottet i EF. Men detta måste
du väl redan ha koll på när du har EF idag?..

Jajamen, yrar lite bara. Fick inte mycket sömn ikväll så jag är hälften vampyr idag.
Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20412126)
Självklart, alla kostnader som varit inblandade - tullavgifter, fraktbolag, växlingsavgifter, etc.

Låter bra. =)

pelmered 2011-07-20 15:48

Det finns ju egentligen inget som heter ombilda när man ska byta företagsform för en affärsrörelse.
Det man gör är, som du skrev, att man startar ett nytt bolag som tar över verksamheten och köper inkråmet. Det är alltså inte fråga om en ombildning utan om ett nytt företag som tar över verksamheten. Det är en vanlig missuppfattning som även jag gjort.

Lancelot 2011-07-20 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20412138)
Det finns ju egentligen inget som heter ombilda när man ska byta företagsform för en affärsrörelse.
Det man gör är, som du skrev, att man startar ett nytt bolag som tar över verksamheten och köper inkråmet. Det är alltså inte fråga om en ombildning utan om ett nytt företag som tar över verksamheten. Det är en vanlig missuppfattning som även jag gjort.

Jaha för jag trodde att man kunde ombilda, på samma sätt som man t.ex konverterar en bmp fil till jpeg.

Lancelot 2011-07-20 20:29

Kan jag köpa utrustning som dator, datorskärm och sådant ifrån min ef av mitt aktiekapital i ab:et?

KristianE 2011-07-21 00:00

Ja, men datorutrustning sjunker så fort i värde så du måste se till att tjänga pengar fort. Det
enda sättet att vara safe från att riskera kontrollbalansräkning (när halva AK är förbrukat) är
att ha AK på ett separat räntebärande sparkonto. Sen har du ett annat för alla ordinarie transaktioner.

Danielos 2011-11-20 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20391637)
Det gäller även om du har ett AB som du ska starta ett dotterbolag till. Men för ett AB så kan du använda moderbolagets AK för att starta ett dotterbolag!

Det betyder att om du har ett moderbolag med 50 000 kr i AK och beskattade vinstmedel på säg 100 000 Kr så kan du i princip starat 3 dotterbolag med vardera 50 000 kr i AK. Då kommer din "koncern" att ha 4 bolag:

1 moderbolag med 50 000 i AK (klass-2 konto), fritt eget kapital 100 000 kr (klass-2 konto) och 0 kr i kassan. Tillgångar är 150 000 kr i dotterbolagen (klass-1 konto).

3 dotterbolag med vardera 50 000 kr i AK och 50 000 kr i kassan.

En liten fråga angående att starta dotterbolag och att använda moderbolagets aktiekapital. När man registrerar det nya AB:et och anger moderbolaget som stiftare, så måste man bifoga ett bankintyg på inbetalda 50kkr, hur kan du moderbolaget göra enligt ovan med 0kr i kassan? Hur löser man praktiskt bankintyget i det läget?

Edit: Jag har hittat det nu att det görs genom apportegendom som även ska styrkas av revisor :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson