Jag pratar inte löner, jag pratar skatter. Räkna från början vad vi betalar i skatt, från att du går upp och köper din macka på vägen till jobbet, tankar bilen innan du kommer fram till kontoret och på de 20 000 du fakturerar just den dagen. Den skatt vi betalar under hela dagen skulle kunna ge jobb till en till människa som annars aldrig kommer in i arbete. Lönerna kan vi inte sänka då vi har kostnader i vårt land, men beskattningen på våra löner, inkomster, bensin, moms, mm, mm, mm går att sänka då vi är ju bland dem länder som har mest skatt i världen idag.
Jag har inget emot att betala skatt och jag bidrar med många tusenlappar om året men i det långa loppet så lönar sig bättre att sänka skatten för då skapar man fler jobbtillfällen vilket indirekt minskar på utgiftssidan för bidrag mm...
Den diskussionen bör vi inte föra här, utan skicka till regeringen... vi kommer inte åstadkomma ett skit genom att skriva i detta inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
(Inlägg 20388678)
Jag förstår varför du tycker som du gör men det är ett väldigt märkligt argument. Varför ska alla företag flytta till Sverige? Det finns en hel del som etablerar sig här trots våra höga skatter. Det är mestadels produktion som förläggs utomlands och jag tror ingen här vill att vi ska kunna konkurrera med de löner som erbjuds där. Skatterna har i praktiken ingen inverkan alls där även om en del vill att folk ska tro det. Bara det tjänar ens egna syften så är alla argument goda...
Det märkliga i din och många andras tankegångar är att du vill se en anpassning mot framför allt extrema låglöne-länder (eftersom det är dit de flesta jobb försvinner). Vi kan inte konkurrera inom det området och ska inte heller göra det.
|
|