WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Sweely startar EF, behöver hjälp... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045967)

Sweely 2011-01-19 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20388725)
Kan rekommendera starta eget-kurserna som anordnas lite här och där.

Det är det många som gör. Lär dra på en i slutet på februari!

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20388775)
Sweely, med tanke på din kunskapsnivå gällande företagande etc. så instämmer jag till fullo med tartareandesire att starta eget-kurs rekommenderas. Skulle nästan vilja påstå att det är ett måste för att du ska kunna göra kloka val utifrån dina förutsättningar och behov.

Jag kan inte mer än att hålla med. Letat upp en hel del information och har bestämt mig för gå att på en starta-eget kurs.

Westman 2011-01-19 22:36

Lysande! Då återstår väl bara att önska lycka till!

Conny Westh 2011-01-20 03:00

Jag vill oxkså vidarebefordra ett råd min revisor gav mig;

- Tjäna pengarna först, sen kan vi hitta luckor att stoppa dem i...

Detta med tanke på att det primära inte är att skatteplanera utan att hitta kunder som du kan tjäna pengar på i första hand. När du väl tjänar mycket pengar så kan du börja funder apå hur du ska få bäst utväxling av intäkterna....

col 2011-01-20 11:05

Kan rekommendera Nyföretagarcentrum (http://www.nyforetagarcentrum.com/) som ger kostnadsfri rådgivning vid start av företag.

Jim_Westergren 2011-01-20 11:10

Nabil,

För det första vill jag gratulera dig och önska dig lycka till för att du tagit steget att starta företag. Jo, räkna med ca 50% i skatt och egenavgifter om du tar ut allt som lön. Eller förresten så är den mycket mindre för dig eftersom du bara betalar ca 15% och inte ca 30% i egenavgifter eftersom du är ung. Det är tack vare en ny regel från Alliansen.

Citat:

Du betalar bara 14,88 procent om du inte fyllt 26 år vid årets ingång och inte har begärt en särskilda karensdagar.
Källa: http://www.skatteverket.se/foretagor...800020987.html

Men nu ska jag ge dig mitt bästa tips för den situation du just nu är i som jag själv var i sommaren 2005.

Ta ut så lite egna uttag (lön) som möjligt. Ta bara ut så att du klarar dig och håll nere alla privata utgifter. Investera resten av pengarna i domäner, sajter, SEO, Adwords, rekam, anlitande av skribenter osv osv. Och givetvis spara alla kvitton.

Du skattar nämligen bara på vinsten, och du tänkar nämligen helt fel med 0 i utgifter. Du ska skriva av så mycket som möjligt. Ditt nya företag kan till exempel köpa din privata dator och skrivare från dig (under 5 tusen så att det inte blir lagertillgång), du kanske kan hyra ett rum och dra av en kostnad på det osv osv. Inte exakt säker på detaljerna, kolla med skatteverket.

Om du får in 500 tusen på ett år. 80 tusen tar du ut privat för att leva billigt på och 420 tusen investerar du i sådana saker som får ditt företag och dina inkomster att växa. Då skattar du bara på 80 tusen.

Sedan när du börjar få in en stor inkomst kan du ta ut mer i lön.

Värre blir det sen när man som mig har fru och barn och frun gillar att resa = nettolön på minst 16 tusen = företaget måste få in minst 35 tusen per månad för att överhuvudtaget gå runt.

Sweely 2011-01-20 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20388801)
Jag vill oxkså vidarebefordra en råd min revisor gav mig;

- Tjäna pengarna först, sen kan vi hitta luckor att stoppa dem i...

Detta med tanke på att det primära inte är att skatteplanera utan att hitta kunder som du kan tjänapengar på i första hand. När du väl tj'änar mycket pengar så kan du börja funder apå hur du ska få bäst utväxling av intäkterna....

Ett antal kunder har jag redan. Dessa lyckades jag knipa innan jag registrerade firman. Det är de nuvarande kunderna som är anledningen till att jag startar firman. Går ju inte att fakturera annars.

Möjligtvis via något sånt där faktureringsgrejs - men det är jag inte sugen på av uppenbara anledningar.

Citat:

Ursprungligen postat av col (Inlägg 20388832)
Kan rekommendera Nyföretagarcentrum (http://www.nyforetagarcentrum.com/) som ger kostnadsfri rådgivning vid start av företag.

Tar mig en titt på det.

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20388833)
Nabil,

För det första vill jag gratulera dig och önska dig lycka till för att du tagit steget att starta företag. Jo, räkna med ca 50% i skatt och egenavgifter om du tar ut allt som lön. Eller förresten så är den mycket mindre för dig eftersom du bara betalar ca 15% och inte ca 30% i egenavgifter eftersom du är ung. Det är tack vare en ny regel från Alliansen.

Källa: http://www.skatteverket.se/foretagor...800020987.html

Men nu ska jag ge dig mitt bästa tips för den situation du just nu är i som jag själv var i sommaren 2005.

Ta ut så lite egna uttag (lön) som möjligt. Ta bara ut så att du klarar dig och håll nere alla privata utgifter. Investera resten av pengarna i domäner, sajter, SEO, Adwords, rekam, anlitande av skribenter osv osv. Och givetvis spara alla kvitton.

Du skattar nämligen bara på vinsten, och du tänkar nämligen helt fel med 0 i utgifter. Du ska skriva av så mycket som möjligt. Ditt nya företag kan till exempel köpa din privata dator och skrivare från dig (under 5 tusen så att det inte blir lagertillgång), du kanske kan hyra ett rum och dra av en kostnad på det osv osv. Inte exakt säker på detaljerna, kolla med skatteverket.

Om du får in 500 tusen på ett år. 80 tusen tar du ut privat för att leva billigt på och 420 tusen investerar du i sådana saker som får ditt företag och dina inkomster att växa. Då skattar du bara på 80 tusen.

Sedan när du börjar få in en stor inkomst kan du ta ut mer i lön.

Värre blir det sen när man som mig har fru och barn och frun gillar att resa = nettolön på minst 16 tusen = företaget måste få in minst 35 tusen per månad för att överhuvudtaget gå runt.

Tack för dina tips Jim! Sitter här med ett anteckningsblock och skriver ner allt.

Du säger att man inte skall ta ut lön, utan låta så mycket som möjligt bara flöda inom företagets gränser, så att säga. Men det suger ju...

Blir ju lite som en ond cirkel - att man tjänar massa pengar men inte gör något av dem utan endast låter dem flöda inom företaget, låter dem växa men undviker att ta ut en lön.

Jim_Westergren 2011-01-20 13:36

Ja det är så jag menar. Men jag menar i början kanske det första året tills du har en bra stabil omsättning i företaget.

Sweely 2011-01-20 13:43

Tack för dina tips. Förstår vad du menar och har även tänkt på det hela själv - det låter ganska logiskt :)

Conny Westh 2011-01-22 05:50

Lär dig den svår akonsten att rälkna på alla affärsupplägg innan du genomför. Man kan hitta oanade guldkorn. Men det priära är alltid kunderna...

design.se 2011-01-22 10:01

Glöm bara inte att "den som spar den har". Andra året kanske går sämre eller det blir plötsligt en världskris. Lägg undan pengar, antingen i expansionsfonder, privat sparande eller investera vinsten klokt ifall du plötsligt hamnar i pengaknipa. Annars blir det som för många andra företagare "Hej Arbetsförmedlingen, här kommer jag"...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson