Citat:
Ursprungligen postat av kippex
(Inlägg 20385875)
Helt personnr mot efternamn o folkbokföringsadress hade nog varit tillräckligt. :)
|
Det görs redan idag en kontroll på .SE's sida gällande om personummret är korrekt eller inte enligt tidigare nämnda Luhn-algoritmen. Om personummret är felaktigt så får vi en felkod på registreringen. Däremot så görs ingen matchning mellan namn och personummer vilket alltså betyder att man idag kan registrera en domän på ett korrekt personummer men med felaktigt namn som sedan visas i whois. Dock är det person/orgnummret som är innehavaren och inte personen så att så länge korrekt personummer anges så är man fortfarande juridisk ägare av domännamnet.
Den direkta kostnaden skulle bli den meradministration som registrarerna skulle tvingas till i form av manuell administration av felaktiga ordrar.
Citat:
Ursprungligen postat av kippex
(Inlägg 20385849)
Vettigt svar. Men...
Edit: Även nyfiken på vad som gör era billingsystem avancerade? Är väl inget som är mer krångligt än hos andra webbutiker? API't måste kolla om domänen är ledig och sen(vid direkt betalning med VISA/MasterCard) skicka information till .SE om kundens information. Detta är väl inte mer komplicerat än när en sminkbutik scannar mot lager och skickar ordern till extern packning och leverans? Missar jag något?
|
Det är inget API vi använder utan som sagt så sker all komminikation över Extensible Provisioning Protocol (EPP) gentemot .SE. För att kontrollera om en domän är ledig så använder i alla fall vi free.iis.se snarare än en EPP fråga då antalet förfrågningar mer minut är limiterat och vi gärna använder vår kvot till andra frågor istället. Skillnaden på oss och en sminkbutik är att de har större marginaler på sina produkter och har således finansiellt utrymme för att ta hand om en större mängd ordrar som av en eller annan anledning inte går igenom (t.ex. beroende på felaktigt namn om de nu skulle vilja faila sådanna ordrar).
Det jag menar är att införandet av en obligatorisk kontroll av namn gentemot personummer enbart skulle innebära merarbete i form av failade ordrar för registrarerna. Själva problematiken med felaktiga uppgifter i whois skulle fortfarande finnas kvar precis som innan då en innehavare som inte vill bli identifierad bara behöver sätta ett annat land som sverige som sitt hemland och således kunna skriva precis vad han/hon vill som uppgifter utan möjlighet för oss eller .SE att kontrollera det.
Och låt mig också påminna om vad som hände senast .SE skulle göra en liknande registertvätt gentemot UC, det blev stora problem med domännamn som ägdes av enskilda firmor som helst plötsligt ägdes av privatpersoner och vice versa. Jag ser inget enkelt sätt att kunna komma ifrån den problematiken vid en obligatorisk matchining av namn + personummer som du föreslår.
Summa summarum är alltså att detta enbart skulle innebära merarbete för samtliga parter utan att vi skulle bli av med problemet.
|