![]() |
Citat:
Du är varmt välkommen in till St Julians eller Sliema för att käka lunch eller ta en fika! Mitt telenummer är: 356 99566145 |
Hur funkar det med telefon, ska jag inte slå några nollor och grejer? Jag har svensk telefon och blir orolig att det blir dyrt.
Jag har tillgång till internet i hotellbaren, så mail fungerar kanonbra för mig. Tänkte skaffa mig veckokort på bussen imorgon, så bestäm en dag, en tid och en plats bara så kommer jag och sambon. Inte söndag gärna för då tänkte vi gå på hästkapplöpning. Släng iväg ett mail till [email protected] |
Har ett tag funderat på Malta och hyra lägenhet där ett tag för att bli mer motiverad med det jag håller på med.
Vad ligger en etta på i hyra ungefär? Såg Melitas internet kostnader, €18 för 25/1.5 fiber. Hur gå tillväga med att beställa detta så man inte sitter utan internet flera veckor när man kommer dit? Hur lång tid tar det från att man beställer. Hur mycket € krävs det ungefär för att leva där, boende, internet, mat & dryck och någon utekväll i månaden ungefär. (Svårt att svara på men...) Tja |
Bor på Malta, kan svara på allt:
En etta beror helt på "Var" du vill bo. De flesta svenskar bor i Sliema/St Julians-området. Då kanske du får betala 400-500 för en sådan. En vän här nere har valt att bosätta sig långt norrut i en liten by, hon hyr ett penthouse (en etta) för 225 euro/mån. Så det går att hitta billigare. Räkna dock med 500 euro om du vill ha det bra. Det finns ett knep för att inte behöva vänta flera veckor. Vissa mäklare har goda kontakter in på Melita. Hyr lägenheten via dem och de kan fixa det åt dig snabbare. Vi flyttade in på torsdagen och på måndagen efter kom Melita och installerade. Om du inte gör på det sättet kan du dock få vänta 3-4 veckor. Angående mäklare: All uthyrning av lägenheter går via mäklare här. Det är så man fixar lägenhet. Säg till om du vill ha numret till en bra. Din budget beror ju på hur fett du vill leva. Vet många entreprenörer här nere som har en budget på 1000 euro/mån (efter skatt). Det finns också flertalet personer här som pluggar på distans och alltså lever hyggligt på CSN-pengar (tror det är 8500 kr/mån nu). Dom personerna brukar följa med på gemensamma middagar och utekvällar, sen vet jag ju inte om de lever på kex och vatten resten av månaden... Utekvällar är väldigt billiga här nere. Skicka ett mess om du kommer ner! |
Har också bott på malta i 1,5 år. Det går absolut att leva för en liten summa varje månad (800euro), men samtidigt ha det riktigt bra! :)
|
Jag bor med på Malta, Gzira/Sliema. Fast är en 4:a typ 50 meter från The Strand.
Så bra läge, ligger på runt 750-1200 per månad beroende hur mycket ström du drar. Jag har ju 3 st AC som kan dra en hel del om man kör dom mycket. Vill du bo billigt och inte "centralt" så kan du hitta för runt 300-400 utan problem alla fall. Internet fick jag installerat dagen efter, telefoni kör jag via mitt egna bolag. Melita IP-telefoni här nere kostar över det dubbla än vad vi själva betalar för telefoniterminering i Malta. Man kan leva billigt här nere, precis som du kan göra i Sverige. Jag slösar väl runt 15-25EUR per dag bara i fika och småköp, så jag lever väl inte så billigt. Själv har man satt en budget på runt 3000EUR som max att leva och slösa på ej fasta kostnader per månad. Men tror du kan klara dig på 1000-1500 med lägenhet och övriga kostnader varje månad om man inte slösar och handlar på rätt ställen. Sedan finns det ju personer som delar lägenhet med för få det billigare. Vill man handla billigt ska man göra det i dom större supermarket eller små handlarna som inte ligger precis centralt. Lidl finns ju till och med här nere, har aldrig varit där så vet inte hur det är men fått reklam från dom bland annat. |
När vi nu pratar priser, är det euro ni anger allt i?
|
Citat:
För inte tror du att du får en lägenhet från 300 SEK per månad? |
Ptja, vad vet jag - aldrig varit på Malta. Kan dock få en lägenhet för 400 pix i Bosnien :)
Så mitt sund förnuft är det inget fel på Patrik. |
Ni som bofasta större delen av året på Malta. Har ni även "skrivit ut er från" Sverige och betalar enbart skatt i Malta på era nät-inkomster eller?
Vad hamnar skatten på isåfall? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson