WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Myndighet betalade 950 000 – för domännamn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038972)

Max 2009-11-12 10:19

saida säger: den här tråden kommer att plockas upp igen efter valet när myndigheten bytt namn/delats upp/slagits samman igen

mynameisfredrik 2009-11-12 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20330250)
Nu tycker jag att båda fallen är skandaler. Tjänstemän som leker upp våra skattepengar. Tycker det är alldeles för sällan man ställer sådant på sin spets - seriöst, när det saknas pengar till så mycket viktigt i vårt samhälle så bränner man miljoner på domännamn och "design". Skrämmande.

Håller med dig, finns så många miljoner andra saker dom behöver fixxa innan ett sådant dumt köpe av domän.

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20330251)
Hellre att de köper domänen och mailen kommer fram än att.. tja, jag vet inte vad som skulle vara mer kostnadseffektivt i det här fallet. Xamda, vet du?

Du verkar inte ha ett dyft syfte om vad som händer runt om i världen och i sverige?
Du får väll in någon svensk nyhetskanal eller bor du i en grotta?

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20330782)
Marknadsvärdet är vad folk vill betala för en marknad eller tjänst.

Du kanske har hört talas om lägenhetssituationen i Stockholm eller du bor i Nordkorea där alla har lika mycket och lika bra...? :D

Håller med dig helt och hållet, det är inte bara i stockholm utan i lund, malmö också, folk borde veta mer om sitt land när det har diskuterat fram och tillbaka hela tiden i tv.

Citat:

Ursprungligen postat av design.se (Inlägg 20330789)
Om man hade flera 1000 miljoner kronor att förfoga över och livet skulle bli lite lättare om man spenderade en av alla dessa miljoner...JA!!!

Inte äns då om staten har så mycket pengar, dom skall lära sig att prioritera vad som är viktigast att göra ordning här runt i sverige först.

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20330786)
Först skrev jag en lång förklaring på hur marknadsekonomi och marknadsvärde fungerar men sen insåg jag att det var slöseri med min tid...

Ha Ha Ha

mynameisfredrik 2009-11-12 12:13

Kunde inte redigera längre så jag skapar en nytt inlägg:

"Extra Extra stupidity is moving on webmasternetwork"

Internet Sweden 2009-11-12 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20330780)
Klart alla domänfarmare firar när myndigheter köper domännamn för en rekordsumma och "bevisar" att "bra domännamn" är värda pengar. De kan inte få bättre reklam för de "produkter" de säljer.

Se det såhär, om du köper en vara för 500-1000 gånger det faktiska marknadsvärdet, har du då gjort en bra eller dålig affär? Hade det gällt en fastighet skulle alla förstått hur sinnessjukt köpet var, men domännamn har magiska priser.

Du anser dig alltså vara rätt person att avgöra vad ett 3-teckens domännamn som [msb.se] är värt? ..ett par tusen kronor!? Förstår jag dig verkligen rätt?

Fråga 1 är då:
värt för dig, mig, bolaget som haft det i ca 15 år eller myndigheten som omsätter runt 1 miljard 2009 och som alltså har ett stort behov av adressen ifråga?

Fråga 2:
Gäller din värdering av 3-teckens domännamn även för:
amf.se, amv.se, iaf.se, esf.se, bfn.se, esv.se, bkn.se, sfv.se, spv.se, scb.se, ap1.se, ap2.se, ap3.se, ap4.se, ap7.se, mil.se, fmv.se, fhs.se, fra.se, foi.se, kbv.se, arn.se, sjv.se slv.se, slu.se, bra.se, dom.se, val.se, rmv.se, lsh.se, nrm.se, raa.se, tpb.se, ski.se, ssi.se, kkv.se, pts.se, vti.se, sgu.se, jvs.se, lfn.se, sbu.se, fhi.se, epn.se, irf.se, hsv.se, csn.se, han.se, irf.se, kva.se, cfl.se, vhs.se, onh.se, oks.se, ekn.se, isp.se och isa.se ?

Fråga 3:
Ska en innehavare själv få bestämma och avgöra till vilket pris han/hon är villig att sälja sitt inarbetade domännamn eller är det din värdering som ska gälla, för att undvika kritik?

Fråga 4:
Eftersom du alltså gör bedömningen att 3-teckens domännamn är värda ett par tusen spänn styck - kan du då förklara hur du tänkte när du bjöd 10 kronor för hwf.se ?
http://www.wn.se/showpost.php?p=20329469&postcount=101

Oavsett om man förstår/accepterar värden i domännamn, så är det ALLTID så att priser bestäms mellan köpare och säljare - inte av "proffsiga värderare"!

Det enda jag skulle önska är att statliga verksamhetsdomäner följde en viss strategi. Som det är nu så blandas 2-teckens akronymdomäner med 53-teckens fullt utskrivna verksamhetsnamnsdomäner, subdomäner, bindestrecksdomäner, blandade TLDer (.se, .nu och .eu) osv.

Det är idag för sent att skapa en strukturpolicy för statliga och "mellanstatliga" verksamheter att hålla sig till, men det hade nog varit önskvärt idag. I brist på det så kommer domännamn sannolikt bli mer kostsamma i framtiden.

Bjorne 2009-11-12 14:46

Nej, jag anser att de som är bäst på det, är de domänproffs på wn som tjänar sitt levebröd på att köpa och sälja domäner. Ingen av dem skulle betala i närheten av 950kkr för en treställig .se, alltså är det priset långt över marknadsvärdet. Klart marknadsvärdet varierar beroende på vilken domän det är, hfq.se är värt högst 5kr medans sex.se säkert är värt hundra tusen plus.

Poängen är att marknadsvärdet beror inte på vem kunden är. Bara för att jag är vrålhungrig betyder inte det att det inte är en jävligt puckad idé att köpa en Big Mac för 4000 kr.

ztream 2009-11-12 14:55

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marknadsv%C3%A4rde

Finns säkert i närmaste ordbok också. Eller fråga din lärare vad marknadsvärde betyder.

Bjorne 2009-11-12 15:13

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning och http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiot.

För mer information, rådgör med din vårdare.

ztream 2009-11-12 15:27

Jag har nu läst länkarna om dig och det verkar stämma in bra.

Du tror att marknadsvärde är "Det pris som alla i Sverige skulle betala för en produkt eller tjänst oavsett situation"

Men det är alltså fel då definitionen är som följer:

"Marknadsvärde kan beskrivas som det pris en produkt eller tjänst handlas till på en marknad. "

Om du vill hitta på egna definitioner av fastställda ekonomiska begrepp kanske du borde bli författare eller politiker... eller bara gå ur grundskolan innan du börjar argumentera? :D

htiawe 2009-11-12 16:24

mynameisfredrik:
"Du verkar inte ha ett dyft syfte om vad som händer runt om i världen och i sverige?
Du får väll in någon svensk nyhetskanal eller bor du i en grotta?"

Isåfall kan de ju lika gärna lägga ner hela tjänsten? Om man ska basera allting på svenska nyhetskanaler så är det ganska mycket som blir överflödigt.

eng3l 2009-11-12 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20330989)
Nej, jag anser att de som är bäst på det, är de domänproffs på wn som tjänar sitt levebröd på att köpa och sälja domäner. Ingen av dem skulle betala i närheten av 950kkr för en treställig .se, alltså är det priset långt över marknadsvärdet. Klart marknadsvärdet varierar beroende på vilken domän det är, hfq.se är värt högst 5kr medans sex.se säkert är värt hundra tusen plus.

Poängen är att marknadsvärdet beror inte på vem kunden är. Bara för att jag är vrålhungrig betyder inte det att det inte är en jävligt puckad idé att köpa en Big Mac för 4000 kr.

Det är en jättestor skillnad på vad man i USA kallad "end user prices" och "domainer prices". Om jag är en domainer så vill jag inte spendera 3 miljoner dollar på candy.com eftersom att sannolikheten att jag säljer den vidare för det priset eller mer är relativt liten. Om jag däremot är en godistillverkare så kan jag absolut tänka mig att köpa den för 3 miljoner dollar om jag tror att köpet leder till ökade intäkter för mig på sikt. http://www.ricksblog.com/my_weblog/2...om-closes.html

Om jag ska köpa en lägenhet så är jag beredd att betala mer för en lägenhet som uppfyller mina egna personliga kriterier. Samtidigt är dina kriterier antagligen annorlunda och du kan alltså tänka dig betala mer för en helt annan lägenhet som inte är lika intressant för mig. Och om det dessutom innebär stora kostnader för den nuvarande lägenhetsinnehavaren att flytta så kommer självklart också det att påverka priset.

Så visst, en domänhandlare kanske är bra på att värdera en domän när det gäller domaining priser, men när vi börjar prata om slutanvändarpriser så är köparen den enda som kan svara på vad en domän är värd, för just honom.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson