WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hur mycket ska jag betala för en .se-domän? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038050)

kw_wasabi 2009-09-22 04:22

Citat:

Ursprungligen postat av design.se (Inlägg 20322870)
Nä ordet "blek" har ju ingen rolig innebörd. Och med tolv bindestreck blir det dessutom bara amatörmässigt...tyvärr.

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20322892)
b-l-e-k.se var en väldigt tråkig domän! Tummen ner för bindestreck!
mjukvarukonsult.se är ledig... (än så länge)

Här kommer en stor parentes:

Jag har märkt att tyskar mer än gärna registrerar domäner med bindestreck om t.ex. firmanamnet består av två ord. Det verkar inte vara någon nödlösning i de fall jag sett, utan ett medvetet val.

T.ex så redirectas www.hotelami.de till www.hotel-ami.de, och www.europadigital.de till www.europa-digital.de

www.zoe-delay.de finns registrerad, men inte www.zoedelay.de

jonny 2009-09-22 09:17

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20322905)
Jag har framfört mina åsikter, som baseras på mina erfarenheter.

Men du har så vitt jag vet aldrig köpt eller sålt ett domännamn. Du har registrerat hyfsade domäner som fått förfalla. Din förstahands erfarenhet av domännamnshandel är obefintlig.

Att värdera blek.se till max 200 kr... Ett marknadsmässigt pris börjar förmodligen på åtminstone 5 000 kr.

Vad gäller b-l-e-k.se så tycker inte jag heller att det var något lysande namn. Förutom att bindelstreck ser lite underligt ut så är det mycket svårare, framförallt för en oerfaren internetanvändare, att skriva in adress b-l-e-k än att skriva blek, xfcv, cvhh eller något annat utan "specialtecken".

kw_wasabi; det finns lite annorlunda syn i vissa andra länder, men ett namn som b-l-e-k (som jag också har svårt att skriva) tror jag inte skulle vara en hit i Tyskland heller.

Conny Westh 2009-09-22 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20322836)
@ConnyWesth - När ska du sluta att förvirra läsare med ditt struntprat?

I varje inlägg du gör numera i "domänfrågor" så lägger du in dina egna värderingar och osanna förutsättningar som exempelvis att ett domännamn behöver vara detsamma som ett företagsnamn eller vice versa.

Förstår du inte att du LURAR läsare till oförstånd om de tror på dina påhittade sanningar som egentligen handlar om hur "det borde vara enligt, ConnyWesth"?

Du får gärna precisera på vilket sätt jag skulle lura någon och vad jag lurar dem till. Jag har ingen som helst vinning av att framföra mina åsikter och erfarenheter. Huruvida jag är "ignorant" (dvs totalt okunnig) om saker och ting får väl mina argument och läsaren avgöra själv, jag hävdar inte att jag är "expert" elelr ens "kunnig" jag resonerar och framför sakliga argument. Varje argument finns dokumenterat här på WN och kan granskas av var och en som läser detta, sen får var och en göra en egen bedömning hur de vill använda dessa argument i sin vwerksamhet elelr inte.

Upptäcks rena sakfel så är jag tacksam om det påpekas och gärna referenser till källor som styrker fakta.

Jag handlar inte med domäner och har därför inget som helst ekonomiskt intresse i detta.

Vad jag förstått var du tidigare en aktiv domänsamlare. Du arbetar nu för IIS och har därmed indirekt ett egenintresse av att IIS kan sälja så många domäner som möjligt. Jag påstår inte att det är fel. Men det är lättare att förstå din inställning till handel med domäner när man har det i åtanke.

Jag försöker undvika personliga påhopp, då alla har olika inställning till saker och ting. Jag har framfört synpunkten att man som företagare bör tänka på vilka värden man skapar för kunden, för att skapa långsiktiga och ömsesidigt lönsamma affärer (då pratar vi mestadels B2B-affärer).

Det är tydligt att domänsamlare och andra som handlar med domäner upplever det som provocerande att jag över huvud taget tar upp frågan om att tänka på vilka värden man skapar för kunden. Detta är dock frågor som berör alla företag och företagare, jag ställer samma frågor till alla som driver företag; Vad kan du bidra med för värde till kunden? Domänhandel är inget undantag.

Som mångårig datakonsult så konfronteras jag med detta dilemma inför och under varje uppdrag, jag måste motivera för kunden vad jag bidrar med för värden och varför de ska anlita mig över huvud taget. Därför har jag full förståelse för att kunden verkligen vill ha ett mervärde när de gör en affär. Ibland lyckas jag och ibland misslyckas jag med att motivera mitt mervärde.

Ingen domänhandlare/domänsamlare har gjort några som helst seriösa försök att förklara vilket mervärde man skapar i sin affärsmodell. Jag är villig att lyssna till de sakliga argument som framförs. Låt se vad dessa argument är...

Nu råkar det vara så att trådskaparen själv har ett bolag som heter BLEK och av hans inlägg i denna tråd förstod jag att han önskade skaffa domänen blek.se för att han ville ha samma domännamn som sitt bolagsnamn. Det var inte jag som hittade på det. Jag har heller ALDRIG sagt att det måste vara på det sättet, det kan dock vara praktiskt i många fall att man som företagare även har sitt företags firma som domän, men som sagt inga krav, och det är givetvis min personliga åsikt (jag hoppas man får framföra sina åsikter här på WN).

Jag har uppfattat det som trådskaparen har ett litet företag (soloföretagare) så finns möjligheten att se till alternativa kostnader:

Alt 1) Behålla nuvarande firmanamn BLEK (kostnad 0 SEK) och köpa blek.se (kostnad 1500 SEK) + några timmars jobb med förhandling med domäninnehavaren, omregistrering m.m. Totalkostnad: 1500 SEK.

Alt 2) Byta firma till något annat helt unikt (kostnad 800-1100 SEK), registrera samam domännamn (kostnad 99-200 SEK), några timmars jobb med att hitta på ny firma och kolla på bolagsverkets sida att den är unik, samt kolla att domänen är ledig. Så snart bolagsnamnet är godkänt så kan han då regga domänen genom sitt webbhotell (vet ej vilket). Fördelen att han slipepr strulet med att förhandla med nuvarande domäninnehavare. Totalkostnad 899-1300 SEK.

Alt 3) Att behålla nuvarande firma BLEK (kostnad 0 SEK) och registrera en helt ny domän (kostnad 99-200 SEK) + några timmars jobb med att hitta på en ny domän och registrera den genom sitt webbhotell. Nackdelen att han då kommer ha olika firma och domännamn vilket inte stämer med trådskaparens krav i just den här frågan. Totalkostnad 99-200 SEK.

tartareandesire 2009-09-22 12:42

Du kan företagande utan och innan men är lite enkelspårig när det gäller domännamn, Conny. Som Internet Sweden påpekar så smyger du in värderingar och åsikter i din argumentation vilket blir högst förvirrande för frågeställaren i det här fallet. Du försöker värdera ett domännamn endast som företagsnamn vilket är olyckligt. Det finns flera olika typer av domännamn som passar bra i olika sammanhang och det missar du helt och hållet eller vill helt enkelt inte ta upp. Riktigt bra generella domännamn ÄR onekligen värda en hel del oavsett vad du tycker om det.

Ska man köpa en domän till Åkes Akvarium AB så är kanske inte en generell domän av särskilt stort intresse men ska man däremot lansera en specifik tjänst så hjälper det en hel del med ett bra namn. Branding är också en väg att gå men då måste man ändå investera stort i marknadsföringen. Det är helt enkelt två olika alternativ man får väga mot varandra i det fallet.

Conny Westh 2009-09-22 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av (Inlägg 20323118)
Du kan företagande utan och innan men är lite enkelspårig när det gäller domännamn, Conny. Som Internet Sweden påpekar så smyger du in värderingar och åsikter i din argumentation vilket blir högst förvirrande för frågeställaren i det här fallet. Du försöker värdera ett domännamn endast som företagsnamn vilket är olyckligt. Det finns flera olika typer av domännamn som passar bra i olika sammanhang och det missar du helt och hållet eller vill helt enkelt inte ta upp. Riktigt bra generella domännamn ÄR onekligen värda en hel del oavsett vad du tycker om det.

Ska man köpa en domän till Åkes Akvarium AB så är kanske inte en generell domän av särskilt stort intresse men ska man däremot lansera en specifik tjänst så hjälper det en hel del med ett bra namn. Branding är också en väg att gå men då måste man ändå investera stort i marknadsföringen. Det är helt enkelt två olika alternativ man får väga mot varandra i det fallet.

Se där, första gången någon ens bemödar sig med att komma med försök till argument. Bra så tartareandesire det är det jag vill resonera kring.

Jag försöker dock inte smyga in mina personliga åsikter utan det är helt enkelt så att ingen har lyckats förklara för mig, på ett enkelt sätt, vilka mervärden domänhandel har för kunden. Då menar jag givetvis andra kunder än Domänhandlare och domänsamlare eftersom för dem är det ju givetvis helt uppenbart vilket värde det tillför,nämligen vinst respektive samlarvärdet.

- Domännamn som företagsnamn (firma)
- Produktnamn
- Varumärken
- Ortnamn
- Fantasinamn
- Roliga namn
- Generella ord
.
.
.

Dessa varianter kan registreras direkt hos godtyckligt webbhotell, eller oficiell registrar.

Frågan är på vilket sätt domänsamlare TILLFÖR ett extra värde till en kund om de inte har byggt uupp ett renommé för domänen genom exempelvis annonsering elelr vad det nu kan vara.

Jag ifrågasätter inte att det är smart att välja generella ord som spel.se för den som vill bygga upp en webbplats som handlar om spel av olika sort.

Jag har aldrig ifrågasatt att det finns en inbyggd fördel i att använda vissa naturliga ord för att göra det enkelt för en besökare att hitta fram till en webbplats, det är ju helt uppenbart. Men det är ju ett inbyggt "värde" i "produkten" från början, det är inget värde som en domänsamlare eller domänhandlare tillför. Min fråga gäller vad domänhandlaren tillför?

Fråga 1) Min fråga gäller vilket mervärde någon tillför kunden, som registrerar denna domän, utan att ha för avsikt att själv bygga upp en verksamhet, utan enbart registrerar den, med avsikten att sälja den vidare med ett då betydligt högre pris?

Fråga 2) Varför skulle då inte den intressent som har för avsikt att bygga upp en verksamhet kring denna domän lämpligast registrera den själv genom sitt webbhotell eller registrar?

Som du ser så ställer jag frågor men får inga vettiga svar, bara personliga påhopp om att jag bedriver någon typ av kampanj!!!! Jag ser gärna fram emot sakliga svar på frågorna i stället.

Nicklas 2009-09-22 14:17

Jag vet att du är bitter på domänbranschen ConnyWesth och kan inte förstå varför du fortsätter att älta detta.

1. Om vi tar ett par generella premiumnamn som spel.se och poker.se så är det ett grymt värde för kunden genom type-in trafiken som de har, samt att det är ett enkla namn att komma ihåg där av värdet på dem.

2. Säg att jag ska starta en bingo verksamhet, vilket namn hade passat bäst. Jo, bingo.se passar bättre än bingo-i-stockholm.se. Vilket tror du är ledigt av dem? Vilket namn hade varit av stort värde för en kund som ska starta en sådan verksamhet? Förmodligen bingo.se som är top of the line sen kommer det mindre värda varianter på den efter det medans bingo-i-stockholm.se är helt ledigt. Tror du att bingo.se skulle tillföra en kund något värde?

StefanBergfeldt 2009-09-22 14:47

En domänhandlare tillför väl inget värde, varför måste man tillföra värde?

Det är spekulationshandel precis som fastigheter, aktier och konst.

Jag köper något som jag hoppas att någon är beredd att betala mer för än vad jag betalade.

För den som betalar ett överpris (dvs mer än 99-200kr) för en domän anser väl att domänen är värd det priset. Det kan handla om varumärke, typ-ins eller något helt annat.

ric 2009-09-22 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20323127)
Fråga 1) Min fråga gäller vilket mervärde någon tillför kunden, som registrerar denna domän, utan att ha för avsikt att själv bygga upp en verksamhet, utan enbart registrerar den, med avsikten att sälja den vidare med ett då betydligt högre pris?

Fråga 2) Varför skulle då inte den intressent som har för avsikt att bygga upp en verksamhet kring denna domän lämpligast registrera den själv genom sitt webbhotell eller registrar?

Samtidigt kan man ställa sig frågan varför det ska finnas något mervärde för slutkunden?

1. Vare sig någon investerar i guld, antikviteter, fastigheter etc. så behöver inte personen tillföra något mervärde till objekten under sin ägotid. Många gånger handlar det bara om att någon sköter objektet under den tid det stiger i värde.

Kan det då finnas något mervärde i att bara sköta/förvalta ett domännamn?

* Domänen förblir tillgänglig på marknaden även om det är till ett högre pris. Det högre priset kan leda till att någon som verkligen satsar seriöst använder domännamnet istället för att någon köper ett domännamn och lägger det på ska göra listan.

* Domänens renommé blir intakt. Fel verksamhet på en domän kan skada domänen ordentligt.

2. Var intressenten registrerar domänen och vad som är lämpligast är upp till intressenten själv att tycka. Intressenten får själv välja om han/hon vill utnyttja de alternativ som finns på marknaden.

mephisto73 2009-09-23 12:21

Fattar inte det ständiga tjafset runt domäner. Varför skulle domänhandel och värdet på domäner vara annorlunda än någon annan vara?

Tillgång och efterfrågan.

Om det inte finns efterfrågan så är värdet av varje given, vilande domän = 0kr.

Om det finns intressenter så är värdet = högsta bud.

Det är omöjligt att hypotetisera över värdet av domäner då man inte kan veta vad en köpare kan se för tänkbar potential i domännamnet - allt det där blir ekonomiska kalkyler och en del spekulation, om det inte är så att köparen har andra irrationella skäl att vilja ha domänen.

Problemet är kanske att "okunniga" aktörer försöker sig på att handla med domäner utan har riktigt klart för sig hur man värderar dem. Att fråga "vad är domänen xxxx.com värd?" är ju självbesvarande - den är värd så mycket som du eller någon annan vill betala för den.

Har man detta klart för sig så blir det trivialt att värdera domännamn.

Nicklas 2009-09-23 14:39

För den som vill buda på en hyfsad .se så såg jag att det hade startat en auktion på Sedo. Någon är ju villig att betala för .se domännamnen på eftermarknaden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson