Att det kan vara ett "fel" i domen kan vi ju lämna därhän...
Citat:
Originally posted by jonny@Mar 3 2009, 13:45
Men en fil som beskriver en annan fil... Det är lite som att jag skulle inkräkta på upphovsrätten av en bok för att jag skriver en bokrecension. Vidare bör ju torrentfilen i sig kunna vara upphovsrättsskyddad med dess skapare som rättighetsinnehavare förutsatt att den uppnår verkshöjd.
|
Som sagt, liknelser och jämförelser i all ära, men ibland är dom ju bara...dumma...(no offense)...om jag säger [data som beskriver annan data] istället då...
Men om ni vill hjälpa mig förstå...
Jag är absolut med på att JAG inte inte innehar någon upphovsrätt till den torrentfil jag "skapar", att den inte uppnår verkshöjd det är ju grunden i hela resonemanget, och det har jag väl aldrig påstått att den gör, sen förstår jag faktiskt inte varför du menar att torrentfilen INTE kan vara en del [data] av det skyddade verket, vad menar Westman händer om jag kodar om en film från DVD till DivX, är det en film med samma upphovsrättsinnehavare, eller ska man "räkna om" verkshöjd på den då (den delen av filen som ligger i FAT ser ju helt annorlunda ut)? Vad händer om jag gör en zipfil av det, är den (filmen) fortfarande skyddad enligt UrL eller kan jag hävda en "egen" verkshöjd ? (samma sak där, du har först en del av filen i FAT, som pekar på en .zip fil, som i sin tur beskriver en film, men då är det inte samma upphovsrättsskyddade verk ?
Du SKAPAR ju ingen torrentfil, på samma sätt som du inte SKAPAR den del av "filmen" som ligger i FAT, på samma gång är den absolut en del av "filmen", utan denna nödvändiga del är "filmen" värdelös, du kommer inte åt den, samma sak gäller för den data som lagras i torrentfilen och den data som den pekar mot..
Nu säger jag ju inte per nödvändighet att det ÄR såhär, men som jag förstod så hade man gjort en liknande analys i den "finska domen"...
edit: jag läser och läser och försöker förstå, eftersom jag tolkade Westmans "första" inlägg som att jag hade hade fel i mitt resonemang så har jag själv försökt hitta dessa fel, men det känns som att du egentligen pratar om något helt annat...