WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Om de nya gTLD:erna (2013-2015) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061616)

Captain Thailand 2014-09-21 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20499009)
Vad trevligt då blev jag inte klassad som dagens foliehatt iaf ;)
Ingen aning, om du talar om chinese.club.

Jo, jag menade Chinese.club. Har de köpt domänen av sig själva, eller är det jag som har sågspån i skallen?! ;)

laststory 2014-09-21 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20499012)
Jo, jag menade Chinese.club. Har de köpt domänen av sig själva, eller är det jag som har sågspån i skallen?! ;)

Ser ju så ut, internförsäljning? ;) Kanske bara glömt bort att flytta över den till det där andra bolaget eftersom det då ändå bara är samma personer bakom dem.

laststory 2014-09-21 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av AndreiL (Inlägg 20499011)
Tycker inte att det är speciellt många auktionssidor/säljsidor som kan hantera de nya gTLD.erna. Sedo kan men sen vetitusan.. Vad har i för erfarenheter?

Hanterar dem gör väl alla stora? Verkar dock bara vara Sedo som impleterat en sorteringsfunktion tyvärr vad jag sett iaf

www 2014-09-21 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20499016)
Hanterar dem gör väl alla stora? Verkar dock bara vara Sedo som impleterat en sorteringsfunktion tyvärr vad jag sett iaf

Kikade på Afternic exempelvis och de verkar inte hantera .guide m.fl. men det kanske är tidigt än?

Captain Thailand 2014-09-22 02:49

Citat:

Ursprungligen postat av AndreiL (Inlägg 20499018)
Kikade på Afternic exempelvis och de verkar inte hantera .guide m.fl. men det kanske är tidigt än?

Afternic accepterar än så länge bara ett ganska litet antal nya gTLD:er.

Captain Thailand 2014-09-22 02:50

Hej,

Försäljningar via GoDaddy, som inte redovisats på DN Journal (ingen aftermarket-försäljning).

Dessa domäner såldes för ca 12.500 dollar stycket:

Soccer.guru
Sloan.plumbing
Pacific.ventures
Metallographic.equipment
Immobilier.estate
Sampleprep.equipment
Nature.photography
Color.photography
Product.photography
Blackandwhite.photography

Soccer.guru är väl ok... Några andra är företagsnamn och resten känns mest *wtf*

laststory 2014-09-22 08:29

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20499067)
Hej,

Försäljningar via GoDaddy, som inte redovisats på DN Journal (ingen aftermarket-försäljning).

Dessa domäner såldes för ca 12.500 dollar stycket:

Soccer.guru
Sloan.plumbing
Pacific.ventures
Metallographic.equipment
Immobilier.estate
Sampleprep.equipment
Nature.photography
Color.photography
Product.photography
Blackandwhite.photography

Soccer.guru är väl ok... Några andra är företagsnamn och resten känns mest *wtf*

Oj det var som du säger wtf. En jämförbar mot några av dessa, host.guru landade på 190USD som maxbud igår vid avslutad auktion. Inte riktigt som när det begav sig med .mobi; hosting.mobi, 101000USD eller host.me, 15200 USD för den delen.

Captain Thailand 2014-09-22 08:45

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20499072)
Oj det var som du säger wtf. En jämförbar mot några av dessa, host.guru landade på 190USD som maxbud igår vid avslutad auktion. Inte riktigt som när det begav sig med .mobi; hosting.mobi, 101000USD eller host.me, 15200 USD för den delen.

Med så många olika tillgängliga domänsuffix blir efterfrågan givetvis mindre. Det är mest domainers som handlar nu och varför lägga 500 dollar på en auktionerad domän, när man kan få en motsvarande veckan efter för 25 dollar.

Det blir väldigt intressant att se om andrahandsmarknaden tar fart 2015-2016. Jag tror det kan dröja ändå till 2017. Om den nu gör det alls. ;)

Captain Thailand 2014-09-22 08:47

Ps. Varför bjöd inte vi på host.guru? Därför att vi hellre köper mycket billigare när de nu släpps fortfarande?! Eller?

De nya gTLD:er som säljs för över 1000 dollar de närmaste åren tror jag nästan uteslutande kommer att vara företag som vill skydda eller stärka sitt varumärke. Som Eat.club, Havana.club, Horseracing.tips och Baltic.cruises osv.

laststory 2014-09-22 09:11

Andrhandsmarknade blir något att följa, även ur investeringssynpunkt. Ett möjligt scenario är dels att det droppas en del samt att domainers som sitter på A+ domäner får lite kalla fötter och häver iväg en del alldeles för tidigt till ett lågt pris. (Många är skapligt brända efter .mobi/.biz/.info osv och vill nog inte göra samma sak igen)

Ja så är det sen är ju .guru en domän som förr eller senare har många alternativ, där några kanske är bättre typ .king etc. (Inte för jag vet om andra resonerar så men det gör jag)

Ser minst sagt så ut iaf tills det råder ett allmänintresse

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson