![]() |
Citat:
Om du köper domänerna genom ditt konto så får du alla på samma login, jag har ca 20st under samma iaf. //Björn |
On Topic
Enligt Konkurrensverket är en dominerande andel 40-50% av marknaden. Totalt finns det c.a 350.000 se-domäner registrerade. Loopia har ungefär 50.000. Vilket är långt ifrån en marknadsandel av 40%. |
Citat:
Det står "40-50% betraktas som ett tydligt tecken på en dominerande ställning." KKV själva säger att det inte behöver uppfyllas, beroende på bransch, antal aktörer och hur marknaden i övrigt ser ut och om man i anmälan förklaras sakfrågan ingående. (vilket jag antar de som anmält har gjort). Iallafall så blir det intressant att se KKV´s utslag, inte enbart ur synpunkt med Loopia, utan för branschen i helhet, vilka metoder som är tillämpbara i kampanjer och "priskriget". |
Citat:
Citat:
Citat:
Att hindra andra att etablera sig på marknaden kan de knappast göra. Patent och det andra förfogar de heller inte över som kan hindra konkurrenter. Dominerande ställning kan vi konstatera att de inte har. Inte så mycket substans bakom den anmälan. Samtidigt förstår jag dem som har konkurrerande webbhotell. Men som användare och köpare av domännamn till mig och mina kunder, är jag nöjd som det ser ut på prisfronten. |
Ähh aleborg och alla andra webbhotell kommer ändå inte få ut något av denna anmälan.
Hoppas aftonbladet skriver om det --> Mer gratisreklam för loopia. Ni har missat en väsentlig del i företagandets A och O. Man klagar inte på konkurrenter öppet, gör man det visar man sina kunder att man är rädd för det andra företaget och kunder är inte dumma. De inser att det är billigare/bättre någon annanstans och går dit istället. |
.. och framförallt så försöker man inte tvinga dem till att höja sina priser inför potentiella kunder.
|
Vad jag förstått handlar det inte av att "sätta dit" loopia eller jävlas med dom, inte heller att få dom att höja priset.
Anmälan är en förfrågan till KKV om det sätt som loopia gör det på inte strider mot lagen, om det inte gör det, kommer ni säkerligen få se mer prispress på marknaden, om det anses bryta mot lagen, så kommer prispressen ske på annat sätt. Helt enkelt ett klargörande om vad som är tillåtet och inte. Ser inte problemet varför ni whinar, oavsett utgång så kommer ju priskriget att fortsätta, gränserna är fastställda och alla tar på sig boxarhandskarna ? :) |
Jag kan inte se något konstigt i Loopias sätt att marknadsföra sig för det är ju det som det handlar om.
I stället för att avsätta x antal kronor på traditionell annonsering i media eller Internet så läggs den delen av annonsbudgeten på att ta en del av kostnaden för registreringen av domännamn. Jag skulle vilja säga att detta är mycket smart. Däremot är det ganska ovanligt att ett stabilt företag "annonserar" på detta viset, det brukar snarare vara dumdristiga småföretagare som precis startat upp en verksamhet och tror att dom skall få hur mycket som helst att göra bara dom dumpar priserna, alternativt ett företag i obalans som vill rädda upp sitt företag. Att ett företag som Loopia kör en sådan här kampanj är ett strålande nytänkande sätt som jag tror kommer att gå hem (om man ser det ut Loopias egna ögon), jag kan dock förstå alla reaktioner från konkurrenter/kollegor som inte kan hänga med ekonomiskt eller heller inte vill sänka sig "så lågt" att dumpa priserna men i affärsvärlden finns det bara en "Etta" och det kommer att vara Loopia. Att någon av mina stora konkurrenter skulle gå ut och dumpa priserna hade kännts oerhört olustigt men jag tror ändå att i det läget så hade jag fått visa att jag är mycket bättre än dom genom att ge bättre service, snabbare leveranstider, bättre shop o.s.v. Det handlar ju även om att Loopia får obefogad skit för att dom skulle "köpa sig" nyheter i diverse datatidningar etc. vilken normal företagare hade inte tagit den chansen, (jag skulle gjort det i.a.f.) dom som gnäller på det är dom som aldrig får chansen att synas eller ligga "Etta". Känns som en viss avundsjuka från vissa företag som inte lyckas synas så bra i media. Hårt jobb, smart marknadsföring och vassa armbågar är melodin för att lyckas... // Mats |
Citat:
Citat:
Skall bli spännade att se utfallet, om det är okey så kan ju företag likt IKEA ta över marknaden på några månader. Gratis .se och .com domäner åt folket, kostar ju inte mer än 10 - 20 miljoner att ta över hehe och det är ju inget. Sedan höjer man priserna till marknadspris och tjänar igen motsvarande x 2 under tiden folket flyr men inte hinner avregga. Finns ju otalet exempel på liknade, dumt kan tyckas att inte läsa lagen och köra det som en kampanj utan spela bort sig på ordinariepriserna. Hur det än slutar finns det ju bara en vinnare och det är ju Loopia. När Loopias IDG-hora får nys om detta så kommer ju pengar tillbaks direkt! "Loopia tvingas motvilligt öka priset, folket gråter" ... man borde tänkt efter före man anmälde! Ni vet hur populär Robin Hood var! Thomas |
Det finns två intressanta följder av detta.
1) Det blir relativt klart huruvida lagen om prisdumpning är tillämplig och öppnar således upp för konkurrenterna att göra samma sak; vilket bör leda till ytterligare prispress och bättre priser för konsumenterna. 2) Fokus bör även hamna på Nic-SE och II Stiftelsens överpriser. Det bör inte vara något större problem att drifta se-domänen även om priset per domän halverades. Detta bör leda till att Nic-SE sänker priset. I båda fallen ser jag slutkunden som vinnare. |
Vän av ordning som man är tycker jag inte det är överpris på en .se idag.
Ett hubbabubba kostar 50 öre, en domän kostar lite över 200 kr, jag tycker det är helt okey som det är. Är knappt 200 kr för en .SE-domän dyrt? Thomas |
Jämför man med gTLD, dk eller de så är det lite väl dyrt, framförallt med tanke på den teknik Nic-se använder och de ständiga problem Nic-se har.
|
Citat:
Även om vi har bra system jobbar ju inte dom gratis. Thomas |
Ett lite högre pris hjälper att inte alla bra .se-domäner köps upp (så snabbt) samt att inte lika många förnyar oanvända domäner efter ett år.
|
Bara genom att ta bort direktfaktureringen och låta förnyelser ske enbart genom ombud kan man spara mycket. Man kan ta bort kundtjänsten och bara ha den för ombud och låta ombuden hantera slutkunden helt. Det fungerar ju bra med exempelvis .COM.
|
Citat:
Och alla som har kanonlösningar på hur en jätte-populär lösning för domänhanering för .se & andra tlder skulle se ut, skrid till verket jag köper lösningen. 100 000 sek till vinnaren! WN-medlemmarna bestämmer! Så är man så säker på sin sak, lägg 3 månader med 200 kr i timmen. Maila mej för detaljer för interface likt enom's, godaddy och hur nic.se's pgp rutiner osv ... skall jag vidarebefodra dessa till rätt person. Thomas |
Citat:
Vad försöker du få fram Thomas? Att det behövs ett nytt system eller att vi ska veta att du har gott om pengar? -Martin |
Som konsument och firma så spelar inte de priserna som är på .se domäner någon roll för mig. Jag betalar gärna de priserna som finns om jag har allt samlat på ett och samma ställe. Däremot så är det tillgänglighet och service som gäller.
Jonny, jag var tidigare kund hos er. Detta under ett flertal år. Till skillnad mot Loopia så har ni bra priser samt rätt komponenter. Saknade bara någon komponent. Men detta var ju för något/ra år sedan. Loopia tar tre ggr så mycket för sina paket (andra året). Men jag som konsument bryr mig inte om det, för deras service och kontrollpaneler är bättre. Nu är detta ingen smutskastning, jag var nöjd. Men jag vill bara visa att jag inte tror att just enbart domänpriserna spelar någon roll. Utan resten av paketen gör det. Nu är det kanske inte helt rätt av loopia att ta ut underpris, men varför inte satsa på lite mer konkreta lösningar ni som driver hotell. Som vissa redan tidigare har sagt. Kör bra kampanjer, utöka servicenivån, köp in en bra kontrollpanel mm. Där finns tillgången till kunder. Säger det återigen, ett par tior på en domän spelar ingen roll. |
Citat:
Jag har inte mycket pengar men om nån lyckas skapa detta system alla verkar sakna så skall jag gå till banken och låna om det vore så. Det var väl i princip det jag menade. Thomas |
Citat:
Jag förstår inte varför du tar upp att andra webbhotell ska satsa på bättre paket, service m.m.. det är verkligen inte vad detta handlar om. Loopia är säkert jättebra på alla vis, och många andra webbhotell likaså, det är inte paketeringen som ifrågasätts här, och vi klagar inte heller direkt på att det är för billigt med .se hos loopia, utan det hela är en sakfråga; Är det rätt av loopia att ta ut underpris för .se? Och det är vad vi vill ha prövat hos kkv. Personligen har jag inget emot loopia. Dock så tycker jag att ni som klagar (vissa av er gör det) att vi andra ombud har för höga .se-priser borde tänka om lite, det är nic-se som har 140kr + moms gentemot oss, och vi har helt enkelt inte råd att gå under det priset.. det har loopia (uppenbarligen) :D -Martin |
Citat:
|
Citat:
-Martin |
70% av bensinpriset utgörs av skatt/moms.
|
Är det inte bättre att anmäla Nic-se till KKV? De har ju verkligen en monopol-ställning och tar ut ett överpris, eller?
|
Jag syftade naturligtvis på att priset inte är det avgörande för konsumenter. Visst spelar det roll. Men inte med de priskillnaderna som råder. Om jag tjänar 50:- på att beställa en domän hos loopia gentemot andra aktörer, så är det egentligen bara ett plus i kanten. Huvudsaken är som jag försöker säga är webbhotellets servicegrad samt tillgänglighet. Inte för inte att dom blev årets hotell.
Nu är det inte så att jag tycker att dom gör rätt i att dumpa priserna så att andra aktörer har svårt att följa. Lagarna är ju till för att följas, och bryter dom mot dessa så får ju loopia naturligtvis åtgärda detta. Detta får då kkv ta ställning till. Vi kan bara ha en åsikt. För ett tag sedan så skrevs det om loopias dumpning av priset. Tror att det var internetworld. Dumpningen berodde då på att dom tyckte att nic tog ut en alldeles för hög avgift. Frågan är väl nu om detta kanske har övergått till ren marknadsstrategi. |
Citat:
Det mest roliga jämförelser har dykt upp i denna paj-kastningstråd mellan konsumenter och webbhotell. Men någon jämförde Windows och Linux. Det är inte samma produkt. Det är som att anklaga Ferarri för att de tar överpris på sina bilar. Jag skulle gärna köpa en för 90 000kr vilket andra biltillverkare tar för nya bilar. Eller de kanske tar underpris? :P |
Citat:
-Martin |
Citat:
Nu har jag inte satt mig in i saken i detalj; men det är ett upplägg som ger mig känslan av att ett par personer plockar ut rätt mycket pengar utan att det ska synas. Hade man istället lagt dessa pengar på att utveckla moderna system och täckt faktiska kostnader hade det varit en annan sak. |
Citat:
|
Helt rätt Ferrari är inte marknadsdominerande på bilar, på samma sätt som Loopia inte är marknadsdominerande på sitt område.
Edit: Definition på marknadsdominans se tidigare inlägg |
Börjar bli lite upprepning av samma och samma inlägg nu.
Dessutom är detta en nyhetstråd, inte ordinarie diskussionstråd. Vill ni diskutera tolkningen av KKV;s texter kan ni starta en tråd om det under t.ex. juridik, hur eller om det tolkas som missbruk/dominans är ovesäntligt till nyheten då det är KKV;s uppgift, och just därför har förfrågan gått till dom. |
On topic: Hur lång tid kan vi räkna med innan ärendet börjar behandlas av KKV då?
|
Jag tycker detta är bland den mest tragiska tråden jag läst.
Om Loopia´s konkurrenter (som nu anmäler loopia) inte kan konkurrera med Loopia, då ska de inte heller hålla på med webhotell-branschen. Så enkelt är det. Snart läser vi väl om att deras konkurrenter anmäler loopia till facket så det blir blockad utanför Loopia´s kontor. (glömde) Kan ju säga att jag inte är en loopia-fantast men de verkar ju göra ett bra jobb att synas. |
Citat:
|
Citat:
-Martin |
Citat:
Edit: Sorry jag avser tid till från anmälan till beslut. |
Det hela lär ta ett tag om det ens tas upp av KKV.
Det är mycket som spelar in på hur anmälan handhavs och vi böjer oss självklart efter deras beslut. |
Och när man ändå håller på kan man ju anmäla:
ICA brukar sälja potatis för 1kr kilot vilket är under inköpspris. De flesta återförsäljare av mobiltelefoner, 1kr borde vara långt under inköpspris. etc. |
Citat:
Telia är ett gammalt statligt bolag och fortfarande ägs till större delen av staten. Det kan du inte jämföra med ett företag som Loopia som är relativt litet än om man tittar på deras omsättning plus som har startats upp privat från början till idag. Mycket av problemet du nämner angående Telia beror på att Telia äger hela telefonnätet som vi alla använder. Därför har det varit mycket tjafs. Det är stor skillnad på Loopia och Telia. Den enda likheten är väl att båda är svenska företag, hah. ICA, OnOff och H&M har flera konkurrenter. Det finns en marknad även med dessa jättar, för de kan omöjligt ha så pass stort lager att de täcker alla kundkategorier. Kan du köpa armani på H&M? Nike? Adidas? Peak Performence? m.fl. OnOff? Sämre företag får du söka efter. Visst vi köpte en gång i tiden en B&O anläggning där, men året är 2005 och det innebär att man hellre handlar på netonnet.se eller andra billigare ställen. OnOff existerar endast för att många inte handlar på nätet och för att det är bekvämt, men de är inte BILLIGA på deras produkter - generellt. ICA har många konkurrenter, var ett tag sen man handla mat på ICA för att det till stor del ägs av ett holländskt bolag. Hellre köper man på Coop Forum eller mindre ställen. För Sveriges skull :) Loopia gör bara ett smart drag, 4 kr för webhotell. Efter ett år stannar många kunder och då är det fullpris. Se det hela som en marknadsföringskostnad. Har man råd att ligga ute med dessa pengar, så varför inte? |
Hallå Haghjoo! Om du läser tråden mer noggrannt så gäller det inte 4 kr kampanjen . Det gäller prisdumpningen på .se domäner och inte webbhotell. Webbhotell får de ge ut gratis om de vill och har råd.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson