WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia nere (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37522)

patrikweb 2009-06-29 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Jag tror inte på brandväggar i sig, jag tror på kompetens.

Jag vågar påstå att det inte finns något webbhotell i Sverige som har lika kompetenta tekniker som Loopia. Du får ursäkta, men i jämförelse med dem så är du en nybörjare vad det gäller drift, nätverk och teknik. Att du sitter här och snackar skit om Loopia är knappast oväntat, men däremot fullständigt obefogat.
Det spelar nämligen ingen roll hur mycket kompetens det finns i ett företag om det saknas ekonomiska resurser och/eller investeringsvilja från företagets ledning. Att Loopia har störningar beror inte på personalen i Västerås.

Det är din åsikt, men skulle gissa att Loopia har antal gånger mer pengar än jag att inverstera på teknik.

Ska dom även skylla dom stora mail problemet dom haft på pengar?

Bara att ta bort en anställd och inversterat dom pengarna i teknik skulle göra massor.

Om dom är så bra som du säger varför jobbar dom ens kvar hos Loopia då?

JonathanS 2009-06-29 11:45

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jun 29 2009, 10:19
Det är din åsikt, men skulle gissa att Loopia har antal gånger mer pengar än jag att inverstera på teknik.
Ska dom även skylla dom stora mail problemet dom haft på pengar?
Bara att ta bort en anställd och inversterat dom pengarna i teknik skulle göra massor.
Om dom är så bra som du säger varför jobbar dom ens kvar hos Loopia då?

Loopias infrastruktur och kundbas är åtskilliga gånger större än det du hanterar. Det är som att jämföra IKEA med en liten snickare. En anställd mer eller mindre gör inte så pass stor skillnad som du påstår. Inte en chans i världen. Och ja, man kan skylla deras tidigare e-postproblem på pengar (eller avsaknaden därav).

Ett flertal väldigt kompetenta personer har förvisso lämnat Loopia, men det finns fortfarande personer kvar på företaget som besitter extrema tekniska kunskaper. Det beror på att de älskar sitt arbete och brinner för det de gör. Dessutom är det ett väldigt roligt företag att arbeta på, åtminstone om man ser till arbetskamraterna och stämningen på kontoret.

A.O 2009-06-29 13:57

Jag kan intyga att det kan inte vara lätt att vara ett företag som ägs av en bolag som inte alls har samma intresse. Jag skulle tro att mamut inte investerar många kronor i loopia. Vet av egen erfarenhet att Mamut alltid prioriterar varumärket mamut och inget annat.

Tror/vet att dom endast köpte Active 24 och loopia för att få tillgång till kunderna.

MusikMixen 2009-06-29 14:01

JonathanS: Men stämningen lär ju inte hålla länge till om de både blir "utsatta" för kunder och ledningen. Trivseln måste ju sjunka efter ett tag och fler folk väljer att lämna företaget. Lite av det du beskriver så verkar det som mamut själmant vill köra det i botten.

Danielos 2009-06-29 20:54

Citat:

Originally posted by KristianE@Jun 27 2009, 20:04
danielos:
Vill du berätta vilken brandvägg du valt?

En ren intressefråga.

Jag vill inte gärna gå ut med vad jag kör men jag kan skicka dig ett pm. Jag har varit uppe i 80Mbit/s utan några som helst problem.

En brandvägg klarar inte av en riktig ddos, men det jag har klarar iaf av nätmaskar som gör att runt 2000 IP accessar 50ggr/sek, vilket ingaten inte alls klarade av.

BjörnJ 2009-08-04 04:10

Nu har Loopias webbmail varit nere i ca 10 minuter. Webbhotellsdelen tycks dock fungera.

BjörnJ 2009-08-04 04:56

Det fungerar igen. Det var nere omkring en halvtimme. Jag var inloggad när det gick ner.

En kompis sa att han försökte logga in omkring klockan 01, men då fungerade det inte heller.

taz76 2009-08-04 05:59

Om det är så kritiskt med att webmailen går ner 10 minuter - varför hyra in sig på ställen som Loopia? Hyr en vps/dedikerad server istället då :P Man får man vad man betalar för...

(ja, jag är mycket medveten om att det är dyrare)

SajtXL 2009-08-04 11:12

Även om webmailen är nere borde det gå bra att ansluta via en mailklient,
https://support.loopia.se/wiki/Windo...era_IMAP-konto

BjörnJ 2009-08-05 05:12

Citat:

Ursprungligen postat av taz76
Om det är så kritiskt med att webmailen går ner 10 minuter - varför hyra in sig på ställen som Loopia? Hyr en vps/dedikerad server istället då Man får man vad man betalar för...

Det var en halvtimme och inte tio minuter, och tydligen var det inte det enda avbrottet under natten.

Om det hade varit en engångsföretelse kan man väl se mellan fingrarna, men tyvärr händer det ofta att Loopias webbmail är seg, och inte sällan blir man utloggad medan man håller på (och då inte p.g.a. inaktivitet).

Om man betalar för en tjänst ska den väl fungera, oavsett om det kostar 1000 kr/år eller 1000 kr/månad.

Ett webbhotell med stort antal användare bör väl kunna ha bättre driftsäkerhet än man själv kan få med en server/vps. En annan anledning till att välja webbhotell är att slippa onödig administration.

Ja, jag är på väg att byta. Jag började flytta några sajter förra veckan.

Citat:

Ursprungligen postat av SajtXL
Även om webmailen är nere borde det gå bra att ansluta via en mailklient,
https://support.loopia.se/wiki/Windows_Mail...lera_IMAP-konto

Tyvärr hade jag inte möjlighet att ansluta via en mailklient, men jag är inte säker på att det skulle ha fungerat heller. Webbmailens startsida fungerade, men det gick inte att logga in, så det kan ha varit IMAP-servern som var nere.

johan1234 2009-08-06 14:29

Loopia har vuxit snabbt och fortsätter växa snabbt. Detta i sig är svårt för vem som helst och de har säkert från och till halkat efter från och till i sina investeringar. Som många gör i den situationen. Personalen är säkert duktiga som JonathanS säger - men desto mer oroligt att mamut inte vill investera vidare.

patrikweb 2009-08-06 16:53

Citat:

Originally posted by johan1234@Aug 6 2009, 14:29
Loopia har vuxit snabbt och fortsätter växa snabbt. Detta i sig är svårt för vem som helst och de har säkert från och till halkat efter från och till i sina investeringar. Som många gör i den situationen. Personalen är säkert duktiga som JonathanS säger - men desto mer oroligt att mamut inte vill investera vidare.

Fast att skylla på att man växer är rätt dåligt, finns ju en anledning varför det finns en ledning och VD som ska ha ansvar för sådant.

Om ledningen inte tror på bolaget och vill inverstera i det får dom väl lägga ner det helt eller sälja det.

Känns som inget förbättras senaste åren, bara att det blivit sämmre.

tartareandesire 2009-08-06 17:03

Citat:

Originally posted by johan1234@Aug 6 2009, 14:29

Även om de vuxit sig stora så behöver det ju inte vara tillräckligt lönsamt för att motivera större investeringar? De går ju exempelvis back på domäner och där är de ju som bekant överlägset störst.

patrikweb 2009-08-06 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av johan1234

Även om de vuxit sig stora så behöver det ju inte vara tillräckligt lönsamt för att motivera större investeringar? De går ju exempelvis back på domäner och där är de ju som bekant överlägset störst.

Enkelt kolla upp deras omsättning och vinst, dom går inte förlust alla fall kan man ju säga.

Även där är ju ledning eller VD ansvar, är ju ändå ett besluts som tagit på domänkostnaderna. Även det går ju ändra.

overlake 2009-08-06 22:15

Enligt deras blogg investeras det iaf.
Ser ut att vara stora saker på G.
http://blogg.loopia.se/2009/08/05/dell-unboxing/

Osiris 2009-08-07 01:07

Jag, som kund till Loopia, tycker de sköter sig rätt bra trots allt. Men klart som f-n man blir irriterad vid de tillfällen som de inte fungerar under en längre tid.

Pallar man inte att betala småsummor till Loopia så finns det företag som definitivt tar mer betalt och lovar mycket mer än Loopia - men jag stannar nog ett tag till.

johan1234 2009-08-07 16:07

Generellt sett har de varit nere mer än de flesta skulle jag vilja säga. Om jag inte missminner mig var det först i år de skaffade diesel? Om så är fallet är det ju anmärkningsvärt på ett större sätt.

De hade 17% marginal förra året på en rejält växande omsättning. Skulle vilja säga de går riktigt bra och om inte Mamut tömmer kassan skall de kunna ha riktigt bra grejer - vilket för det förvånandsvärt att de trots allt har så mycket problem.

Patrik - håller med - det är definitivt inte något att skylla på - speciellt inte i deras fall - men kanske en orsak trots allt. Med rätt investering skulle de inte vara nere så mycket som de är.

Osiris - gör du så. Speciellt om det inte är superkritiska saker du driftar. Loopia har mycket annat som är bra - även om upptiden är viktigast och bassak nummer 1. Loopia är långt från billiga dock när det gäller webbhotellspaketen.

webbaccess 2009-08-10 15:29

annars om man nu vill dra nytta av loopias billiga priser så kan man ju köpa domänen hos dom och sätta namnservern på andra ställen?

JonathanS 2009-08-10 16:01

Citat:

Originally posted by johan1234@Aug 7 2009, 15:07
... Om jag inte missminner mig var det först i år de skaffade diesel? ...
Har Loopia skaffat diesel?

KristianE 2009-08-10 23:05

De bor väl i ett K-märkt hus så det krävs väl ett
speciellt dieselagg..

patrikweb 2009-08-11 00:29

Citat:

Originally posted by KristianE@Aug 10 2009, 23:05
speciellt dieselagg..

Rent skitsnack i det stora hela, du kan ha ett utanför, på taket eller valfri ställe runt om man inte får bygga om inne i huset.

Sedan får man inte glömma att för deras del så krävs ju inte alls så stor generator.

Perben 2009-08-11 10:14

Fick just bekräftat av Loopia support att de har haft problem med synkroniseringen av DNS och/eller Whois sista dagarna, så ibland dyker domäner upp som upptagna trots att de inte är det. Har bara sett detta för danska domäner, men antagligen drabbar det fler. Basånivet!

Björklund 2009-08-11 13:11

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE
speciellt dieselagg..

Rent skitsnack i det stora hela, du kan ha ett utanför, på taket eller valfri ställe runt om man inte får bygga om inne i huset.
Sedan får man inte glömma att för deras del så krävs ju inte alls så stor generator.

Hur vet du det? Har du varit inne i deras serverhall också? Med eller utan "egen nyckel"?

Jine 2009-08-11 14:09

Oavsett k-märkt eller ej finns det faktiskt helt slutna generatorer.
För användning just i "känsliga" miljöer.

Allt går, bara man vill - vilket Loopia onekligen inte gör.
Jag tror Mamut's styrelse tycker Loopia är en utmärkt kassako som dom egentligen inte behöver bry sig så mycket om, den drar ju in massor med pengar och är i dagsläget oslagbar vad det gäller storlek så..

johan1234 2009-08-11 14:32

Jonathan - menar du verkligen att de inte har det ännu?

Westman 2009-08-11 14:32

Citat:

Citat:

speciellt dieselagg..

I det här fallet så är det inte alls så enkelt då det rör sig om ett område som har ganska mycket k-märkt. Det är dessutom trångt och det går inte att bara ställa en liten container utanför och låta den stå där.

Det hade varit mycket enklare för Loopia om de hade varit på FInnslätten eller liknande men nu är de där de är så då blir det lite svårare att göra saker. Jag vet att de för flera år sen var intresserade av andra hallar men sen sålde ju Sam & Sulo Loopia.

OT: Sam & Sulo / Sam & Silo :D

Westman 2009-08-11 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Är det Aspholmens kåk?

JonathanS 2009-08-11 14:48

Citat:

Jonathan - menar du verkligen att de inte har det ännu?

Nej, jag ställde bara en fråga. Som ännu inte har blivit ordentligt besvarad.

Citat:

Originally posted by -Westman@Aug 11 2009, 13:37
Citat:

Originally posted by -JonathanS@Aug 10 2009, 16:01
Citat:

Är det Aspholmens kåk?

Ja, mig veterligen så sitter de fortfarande i Kopparlunden.

Perben 2009-08-12 10:48

Verkar vara strul idag också, tappar kontakten sporadiskt med både mina egna domäner och Loopias kundzon / databas domäner. Nån fler som märkt av det?

daniel_ 2009-08-12 10:50

Citat:

Originally posted by Perben@Aug 12 2009, 09:48
Verkar vara strul idag också, tappar kontakten sporadiskt med både mina egna domäner och Loopias kundzon / databas domäner. Nån fler som märkt av det?

Står på driftsidan om det.

Citat:

Vi kommer att genomföra ett oplanerat underhåll av några av våra windowsservrar, vilket kommer att leda till ett par minuters driftstörning per server. Vi ber om ursäkt för detta men underhållet är nödvändigt för att servrarna skall fungera så bra som möjligt. Servrarna kommer att påverkas av underhållet rullande och vi kan inte ge någon exakt tidpunkt per server.

Ett underhåll som detta hör till ovanligheterna för oss och vi hoppas att ni har förståelse för det.

http://www.driftbloggen.se/

Perben 2009-08-12 10:53

Givetvis glömde jag kolla driftbloggen.. tack Daniel.

tartareandesire 2009-08-12 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Originally posted by -patrikweb@Aug 11 2009, 00:29
Citat:

speciellt dieselagg..

I det här fallet så är det inte alls så enkelt då det rör sig om ett område som har ganska mycket k-märkt. Det är dessutom trångt och det går inte att bara ställa en liten container utanför och låta den stå där.
Det hade varit mycket enklare för Loopia om de hade varit på FInnslätten eller liknande men nu är de där de är så då blir det lite svårare att göra saker. Jag vet att de för flera år sen var intresserade av andra hallar men sen sålde ju Sam Sulo Loopia.
OT: Sam Sulo / Sam Silo

Du måste vara beredd på att Patrik inte försitter en chans att kasta skit på sina konkurrenter =)

buran 2009-08-12 14:54

Det har varit korta avbrott under hela dagen för mig,defintivt inga planerade avbrott här inte

Osiris 2009-08-13 21:40

Nere en god stund fram tills alldeles nyss.

Enligt driftbloggen s134.loopia.se.

För min del var mina assemblies låsta, databasen oåtkomlig och jag rekommenderades via felmeddelande att byta mySQL-klient (från Firefox som besökare då eller?)

Osiris 2009-08-16 15:51

Och idag funkar det inte heller, dessa är nere just nu:
s18.loopia.se
s28.loopia.se

Nu har jag bara en sajt kvar på deras webbservrar, men det är lite drygt med att sajten varit nere flera timmar under två dagar bara denna veckan.

Någon som fått reda på vad det beror på? Supporten verkar inte ha lust att svara på e-post längre (skickade ett mejl i torsdags som de inte besvarat).

Perben 2009-08-16 15:53

Jag fick inga specifika detaljer mer än att de "jobbar på problemet". Det var flera dagar sedan, en vecka nästan. Riktigt jobbigt, jag instämmer.

johan1234 2009-08-17 03:36

Lurigt att ni inte får svar. Brukar borde vara enkelt att säga vad som händer. Alla webbhotell får förr eller senare nertid. Viktigast är öppenheten vid dessa tillfällen.

Lars-Göran Forsberg 2009-08-17 08:18

Citat:

Originally posted by Osiris@Aug 16 2009, 15:51
Och idag funkar det inte heller, dessa är nere just nu:
s18.loopia.se
s28.loopia.se

Nu har jag bara en sajt kvar på deras webbservrar, men det är lite drygt med att sajten varit nere flera timmar under två dagar bara denna veckan.

Någon som fått reda på vad det beror på? Supporten verkar inte ha lust att svara på e-post längre (skickade ett mejl i torsdags som de inte besvarat).

Om du skickar mig vilket domännamn det gäller så kan jag kontrollera det åt dig!

Gällande s18.loopia.se samt s28.loopia.se så existerar dessa servrar inte längre och gav därför en felaktig status på driftbloggen.se. De migrerades under förra veckan och stängdes ner i fredags.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson