![]() |
Håll er till topic och sluta provocera varandra till personangrepp... Diskutera WN och inte enstaka medlemmar...
|
Hur går utvecklingen av nya wn?
|
Citat:
|
Vad är "nya wn" förutom att det är en ny forummjukvara?
Alltså, vad är det vi väntar på? :) |
Citat:
|
Citat:
Samma saker är sedan tidigare kvar att göra: * Lite upplägg på startsidan * Baka in ett annonsystem * Portera över alla medlemmar och trådar Sedan är det klart. |
Alex > Men det är ett jädra tjat om denna nya version hos er alla så fort det är något negativt, ni gör oss sugna som fan på det, eftersom allt skall bli bättre.
Men sedan kan ni inte prioritera det hela. Semester? Då har du tid att göra det sista, eftersom WN är något du gör på fritiden, du har fritid nu. |
Jag undrar också hur det tänks. Jag kan inte göra det under de 48 veckorna under året jag jobbar, för då är jag upptagen med jobbet. Jag kan inte heller göra det under de ~4 veckor jag har semester eftersom att jag är ledig då.
Hurra! |
Det skulle ju faktiskt gå att höra med någon/några medlemmar som _har_tid_ och _vill_ och _kan_ om dem skulle kunna tänka sej att göra klart den nya versionen?
|
Det var bättre förr, radera alla inlägg efter 2005 och ställ om datumet till -95.
|
Citat:
|
...men det var faktiskt bättre förr, seriöst. Idag kallar sig alla webmasters.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Låt dem flöda in. Why not? Inte fan är de samma personer som jobbar på ICA Maxi i 200år. |
Citat:
Och har inte WN krav på att redovisa sin hemsida när man registrerar sig? Och då går ju WN's webmaster igenom och kollar sedan aktiverar den registrerade! |
Citat:
De som menades var att vem som helst kan lära sig att bygga en webbsida på ett par timmar. Om ens så lång tid. |
Citat:
|
Citat:
|
Tänk att jag missade den här tråden ;)
Om jag inte misstar mig så fanns det ett par trådar för ett år sedan eller så om vad man ville förbättra och med nya WN så kanske en del av det kommer med, så vi får hoppas att Alex får en liten lucka så han kan får en chans att göra dom ändringar som behövs för det nya forumet. Finanser behöver inte vara något problem och det finns många sätt att hitta bra lösningar som ger lite inkomst utan att göra WN sämre. Bland annat så finns det en klick med företagare som inte trivs med alla unga "webmasters" som har uttryckt ett intresse att kunna konversera med seriösa aktörer under mer kontrollerade former, vilket man då kan använda så att den/dom som vill kan betala en månadsavgift (säg 100 sek eller så) för att få tillgång till en privat sektion. Donationer fungerar också bra, dels för att den/dom som vill bidra kan göra det och för att dom som gnäller över hur saker och ting är kan hänvisas till att donera för att förbättra situationen...det fungerar, tro mig ;) Pengar är dock inte det stora problemet för att få in moderatorer ska inte vara några problem. Jag själv driver ett annat community där jag som mest hade 75 aktiva moderatorer på frivillig basis utan problem. Det som krävs är en grupp som kan leda moderatorerna och se till att dom hela tiden har momentum och klara riktlinjer för vad dom ska göra och hur. Vad det gäller egenreklam så har jag nyss fått en vänlig varning om att jag brutit mot §3 och i ärlighetens namn så förknippade jag inte egenreklam med att diskutera projekt man håller på med, men §3 är tydlig på den punkten och jag får säga att jag fick en väldigt snäll varning trots allt. Problemet med §3 är att den stryper ganska mycket och istället skulle jag föreslå att WN avsätter ett separat forum för att diskutera sina egna projekt/skriver nyheter om vad man håller på med. På så sätt så styr man undan egenreklamen till ett fokuserat område där det inte stör övriga diskussioner samtidigt som man öppnar för ett mer öppet forum. Egenreklam när någon frågar specifikt efter förslag på olika saker skulle kunna hanteras genom att personen som frågar i sin post skriver om det är ok för företag att presentera sig själva. Om det står att det är ok så tillåter man egenreklam så länge det är relevant för frågan och står det inte så gäller regeln om egenreklam och man får inte presentera egna tjänster eller produkter. Nya forumet antar jag har stöd för individuella forumregler, så då kan det tydligt stå över forumet vad som gäller för att göra det hela ännu tydligare. Jag har för mig att nya forumet ska bli VB och även där finns det väl möjlighet att ställa in vad som gäller för signaturer precis som på IPB? IPB 3 har funktionen att begränsa antalet länkar, antal bilder, antal rader text osv på gruppbasis, vilket gör det mer flexibelt om WN tex vill låta vissa grupper ha länkar eller bilder i sina signaturer eller om antalat rader ska vara olika beroende grupp. Det finns inga problem, bara olika krångliga lösningar ;) Edit: Tog bort copy/paste fel eller vad som hände med din post // FredrikMH |
MorteKai... Vad hände där?
|
Reglerna må vara hur tydliga som helst, det spelar ingen roll när det är godtycket som bestämmer när admin/moderator ska tillämpa dem. Thomas som låste din tråd, Mortekai, har låtit egenreklamtrådar postade ibland nyheterna ligga kvar, trots att regelverket uttryckligen förbjuder sådan postning.
Summan av kardemumman är att om WN-personalen gillar dig kan du bryta mot vilken regel som helst. Om de inte gillar dig så agerar de och gömmer sig bakom ett regelverk. |
Citat:
Citat:
|
Reglerna är hur tydliga som helst så det är väl inget att diskutera om där. Hurvida egenreklam, länkar etc ska vara tillåtet eller ej har diskuterats många gånger tidigare, det finns inget rätt eller fel och WN har valt en väg i frågan.
Wedge: Friskt vågat! :) Hurvida vissa medlemmar särbehandlas medan andra kommer undan med det tror jag inte på. Jag tar bort all egenreklam jag hittar, jag är dock helt insatt i alla trådar och jag läser bara en bråkdel av alla trådar, mer har jag inte tid med. Och så ser det ut för de flesta Moderatorer/Admins. |
Citat:
Vad gäller exempelvis egenreklam så är det ibland en tolkningsfråga och då är det ganska naturligt att en del känner sig "godtyckligt felbehandlade". |
Låt oss anta att jag skrivit en bok. Någon frågar om nånting, och jag svarar i tråden att jag skrivit en bok som tar upp det ämnet. Jag anger bokens fullständiga namn samt instruktioner om hur den kan köpas på nätet. Är detta egenreklam?
|
Citat:
Du får inte hänvisa till någonting du är involverad i alls, speciellt inte med länk. Citat:
Citat:
|
Mortekai, hade du skapat 1 tråd och lagt den i feedback så hade det inte varit några problem. Du skapade 3 trådar i 3 olika forumdelar om samma sida. Det är inte bara egenreklam, utan jävligt störigt också.
|
Få missbrukar detta, vi har sällan problem med egenreklam.
Med tanke på att en så stor del av oss medlemmar på WN verkligen har en site vi skulle vilja ha en länk till så är det nästan konstigt att vi inte har mer spam, reklam eller smygreklam. De problem som mest uppstår är när bulvaner tipsar om "nya" produkter/tjänster/erbjudande. Det är ju ganska vanligt förekommande och svårare att adressera. Angående uppgraderingen till vb3 så är det klart i början på nästa vecka. Det har varit riktigt struligt att komma runt alla saker som skiljer IPB och vb3. Vi kommer även passa på att byta domän till "wn.se" |
Citat:
1 tråd la jag i feedback för att få lite..feedback på forumet, den var väl ok? 1 tråd la jag i off-topic eller allmänt för att se om någon var intresserad att betatesta en annan del av samma webbplats. Helt annat syfte, helt annan tråd...föll dock hårt på att det a) var länkar inblandade och B) det var en tjänst som jag var inblandad och då kickade §3 in. Helt ok, även om jag som en del andra har lite synpunkter på den paragrafen i sig. 1 tråd la jag för 2 veckor sedan innan projektet började där jag frågade vad ett hosting community kan/bör innehålla. Här borde jag fått lite smisk enlig §3, men jag gissar att eftersom projektet inte fanns så såg man lite genom fingrarna. Tre separata ämnen, tre separata trådar, tre separata forum? Skulle jag lagt tre trådar i feedback istället, eller bakat ihop alla tre frågor i en tråd? Tips mottages så jag inte råkar störa någon mer i framtiden. |
Angående boken så har jag inte skrivit någon, men det finns ju andra som har skrivit böcker.
Det hypotetiska inlägget finns i verkligheten, och har funnits länge. Det blev rapporterat i juni men ligger fortfarande kvar. WN vågar inte, WN vill inte, WN orkar inte...? Nåt är fel i alla fall. |
Med risk för att reta upp någon så måste jag ändå säga att jag inte ser Mortekais tråd som egenreklam även om länken var där. Han ber om beta-testare, jag anser då att det är naturligt att visa vad man vill ha hjälp på/med.
Jag ser en mycket enkel väg runt detta, och det är att det skapas en forumdel som heter fe.x "Öppet forum" där reglerna mot egen reklam är mer light, om inte helt borta. Fe.x där folk kan posta när dom släpper nya funktioner, byter designer, eller fe.x slår upp samarbeten med andra sidor. Allt sånt som faktiskt kan vara intressant att läsa, men som inte tillåts per idag. Jag vill också poängtera att jag är för "hårda" tag i övriga delar av wn. MVH Fredrik |
Citat:
|
Citat:
Eller så gör man ett forum avsett endast för egenreklam, endast synlig för inloggade användare där man kan skapa en tråd 1 gång varje månad med ett krav på 100posts+. Finns många möjligheter, men blir det bra i praktiken? |
Citat:
Sen angående smart spam så är det väl lika lätt nu? jag har säkert 100 personer på min msn som är aktiv inom webb som jag då kan be tipsa om min tjänst på wn. Då bryter alltså inte personen som postar tråden mot §3. |
Citat:
http://download.lardlad.com/sounds/season4/exit15.mp3 :P |
Citat:
|
Citat:
Troligen har alla poster en SEO anpassad URL med 301 på dom gamla så allt hänger ihop, annars blir det lite jobbigt :) Vi borde skapa en ny tråd om vad vi hoppas ska hända med nya forumet...det blir ju en rejäl uppgradering på alla fronter, inte minst när det gäller möjligheterna att moderera :) |
Citat:
|
En fråga bara:
Varför är det så hemskt med egenreklam? Och då menar jag dem som är ett direkt svar i en diskussion. Inte folk som startar en tråd bara för sin tjänst? Är det inte bättre att alla entreprenörer på WN hjälper varandra, istället för att fråga var man hittar det billigaste webhotellet och sen springa till USA och registrera nåt? Jag tänker lite på företagsträffar och olika nätverk. Där är det ganska naturligt att man pratar om vad man arbetar med och vad man kan erbjuda. "Mottagaren" berättar vad den kan er- bjuda "sändaren" i sin tur och en affärsrelation kan skapas. För egen del så handlar jag hellre tjänster av någon här än någon som bara råkar vara billigast på någon prisjämförelse-site. Priset är inte allt, så att säga. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson