![]() |
Citat:
Lagar som kommer till med hot, mutor och sådant bör inte klassas som giltiga eller inkompetenta personer som inte ens har någon teknisk kunskap i ens lagar som dom godkänner. Inte fan skulle den gå igenom om man hade en folkomröstning om det. |
Citat:
Jag är den första att hålla med om att kultur är berikande, och att det absolut kan göra oss till bättre människor, men någonstans känns den förtjänsten förlorad om ingen på vägen lyckas ifrågasätta sitt eget agerande. Citat:
Men jag tycker man ska skrika lika högt i efterfrågandet av sina skyldigheteter som sina rättigheter, så svaret, i det här fallet, där vi pratar om upphovsrätt, är att den rättigheten, upphovsrätten, väger tyngst, oavsett vem som har den, rik eller fattig, så när någon kränker din upphovsrätt så har du samma skydd av lagen som den har vars upphovsrätt Du i din tur kränker (när du, hypotetiskt, sysslar med fildelning av upphovsrättsskyddat material). Självklart blir tillämpandet av en sådan lag en kränkning av ens rätthigheter, precis som egentligen all tillämpning av alla lagar, om jag gör mig skyldig till hets mot folkgrupp, så kan jag hävda att en sådan lag kränker min yttrandefrihet, men det är ju så vi som samhälle har valt att det ska vara. Om man sen då menar att man fildelar upphovsrättsskyddade material som en slags protest mot lagen (jag gissar att det var åt det hållet du strävade), så kan jag ha en viss respekt för det, och jag gissar att dom som gör det kanske har förebilder och exempel på vad som skulle kunna kallas för civil olydnad, det jag tycker många missar är bara att dom flesta sådana förebilder eller exempel, oavsett om vi talar om ockupation av kvarteret Mullvaden, IB affären (även om jag förstår om JG ogillar jämförelsen) eller "valfri" aktion av Plogbillsrörelsen så är ju alla dessa exempel där människor står för vad dom gör, och är villiga att ta konsekvenserna av det, inom ramarna för det samhället vi agerar i, det är därför det kallas för just civil olydnad, annars är det ju bara terrorism. Någonstans tror jag helt enkelt inte på att människor HELLRE skulle se att Polisen sysslade med detta, snarare är det så att man VET, vilket ju facit visar, att Polisen inte har resurser för detta, och att det innebär att lagen är helt uddlös (IPRED innebär ju inte att det blivit olagligt att dela upphosrättsskyddat material, det har det alltid varit). Menar ni på fullaste allvar att ni skulle föredra att Polisen kom och hämtade er 15 åriga son, och att man istället för ett betalkrav, fick DELS ett betalkrav (vilket ofta är resultatet av en dom och ett ev. skadestånd) och utöver det (vad det nu kan vara för straff, vilket självklart varierar med ålder och andra faktorer) Citat:
Tydligen hade Piratpartiet föreslagit att människor som en reaktion på lagen skulle öppna sina trådlösa nätverk, för att på så sätt omöjliggöra en effektiv tillämpning av lagen. Det är en tanke som tilltalar mig på många sätt, jag menar, varför inte, om man nu tycker att rättighetsinnehavarna ska dela med sig av det man producerar utan skälig ersättning, vore inte det minsta man kunde kräva tillbaka att dom själva då delar med sig av sitt bredband!? Det skulle också väldigt snabbt ta oss ett stort steg framåt i såväl kollektivt tänkande som en konstant uppkopplad värld. Samtidigt är det såklart intressant att (PP) menar att IPRED är integritetskränkande samtidigt som man uppmanar till något som potentiellt skulle kunna bli en plattform för integritetskränkningar på en nivå vi aldrig skådat tidigare. |
Citat:
Det är först när gränsen mellan rättsväsendet och industrin lobby börjar suddas ut som jag tror vi är inne i en riktigt farlig sfär. Det skedde vid razzian mot TPB, i det stora Linköpings-fallet och Keyzer för att nämna ett par utan att ens ha letat. Privata hårddiskar lämnas ut till IFPI/Antipiratbyrån, poliser med extrainformation om pågående rättsfall är helt plötsligt tillfälligt anställd av industrin, branschorganisationer deltar vid razzior. Detta är alla händelser som jag tycker aldrig borde få förekomma i en rättsstat. För mig är extra befogenheterna som branschen nu förunnats bara ytterligare ett steg i samma riktning. |
Instämmer till fullo med Clarence.
|
Men det är intressant att vi (ni) överhuvudtaget inte diskuterar vad som händer INNAN IPRED lagen tillämpas,varför den tillämpas, att det finns risk för att oskyldiga döms är självklart, och dåligt, men jag ser inte att den risken är större i ett sånt här mål än något annat. Att det är en resursfråga är väl inte ifrågasatt, och att det skett en privatisering inom vissa säkerhetsområden är väl inte heller så mycket att diskutera, vaktbolag med dom arbetsupppgifter dom har idag existerade inte för 50 år sedan.
Snatteri är ett ypperligt exempel, hur många procent av alla snatteribrott som förhindras gör det till följd av polisinsatser ? Det är precis samma sak, det är en branschinsats från butiksägare med företrädare till följd av att dessa brott inte prioriteras av Polisen. Det IPRED lagen innebär är ju att rättighetsinnehavarna har rätt att vid uppvisande av bevis få uppgifter från ISP om vem som har ett visst IP nummer vid en given tidpunkt, varför är detta så integritetskränkande ? Är det mer integritetskränkande än att få sin väska genomsökt av en väktare ? Mer integritetskränkande än att behöva lämna ut sitt personnummer när man handlar i Er webshop ? Eller att kontrollanterna på tunnelbanan/spårvagnen vill se legitimation och gör en "slagning" på dig om du inte betalat ? I Er roll som företagare, om Polisen inte kan tillgodose dom behov ni har gällande säkerhet, kontaktar inte Ni ett säkerhetsbolag då ? Men jag håller med om att det är ett steg åt fel håll, men till skillnad från egentligen alla andra diskusioner som avhandlar brott/straff så utgår man här ifrån "brottslingens" perspektiv, vilket såklart är en orsak till att det nästan alltid kommer att handla om fildelningens vara eller inte vara.... |
Det har sagts förut och det bör väl sägas igen: man behöver inte ha begått ett brott för att bli anklagad av upphovsrättsinnehavare för att ha gjort intrång i upphovsrätten.
Ett par exempel: Det finns massor med datorer som är och blir hackade varje dag och som används som bouncers/ftpservrar osv. Sen har vi alla öppna trådlösa nätverk. Både det enskilda samt FON, Wippie etc. Man kan alltså inte få dela med sig av sin internetuppkoppling utan att riskera att bli urfattig på kuppen. Något man slipper vid en normal brottsutredning så länge man inte blir fälld för ett brott Sen så kanske man ska säga immaterialrätten om man ska vara petig då det är den benämningen som används. Ipred gäller alltså inte enbart fildelning i den bemärkelsen att man använder fildelningstjänster som torrentrackers etc. utan är helt ospecificerat vilket alltså inkluderar andra typer av tjänster såsom epost, webbhotell, fillagring. För att nämna namn på tjänster som skulle innefattas av detta är hotmail, gmail, bilddagboken, blogspot, rapidshare och liknande tjänster. Det behöver inte ens vara frågan om fildelning utan en simpel dataöverföring på något sätt där den sökande parten kan visa att det är skäligt att tro att ett intrång i immaterialrätten har begåtts. Jag anser (fortfarande) att Ipred kommer att orsaka oskyldigt lidande och det faktum att vi har fått ett lagskydd för privat användning av storebrorsfasonerna (lagring av trafikuppgifter) är skrämmande. |
Jag håller med Westman, faktum är att man behöver inte ha begått något brott överhuvudtaget för att bli anklagad för detsamma.
Det är ju fortfarande så att det sker en juridisk prövning (ibland framstår det som att rättighetsinnehavarna begär ut adressuppgifter bakom ett IP och får med det ett färdigifyllt "skyldigformulär" undertecknat av domstolen. Dom uppgifterna som sådana säger ju inte mer än den informationen som Eniro har om x miljoner privatpersoner och deras telefonnummer. Diskusionen har kommit att handla om 2 helt aparta saker, å ena sidan om privata företag ska få tillgång till vem som haft ett specifikt IP nummer vid en given tidpunkt, och å andra sidan risken för att bli oskyldigt dömd, DEN diskusionen borde väl isf. handla om förtroendet för dom domstolar som ska döma i dessa fall. Självklart finns det en risk med att låna ut sin internetuppkoppling. Internet är ju bara ytterligare ett "rum" vi samverkar inom, jag förstår inte varför det skulle vara en slags frizon. Jag är gammal, men inte jättegammal, så jag kan säga att liknande diskussioner (om inskränkande av rättigheter, storebrorssamhället) fanns när man införde såväl sjöfyllerilagen som båtregistret, och jag är övertygad om att dom fanns när bilarna kom också. Och på samma sätt som man får ta ansvar för vem hyr eller lånar ut t.ex. sin lägenhet till, får man ta ansvar för vem man lånar ut sin internetuppkoppling till. Igen, att företag sjäva är dom som idag får ta det största ansvaret för hos Polisen lågprioriterade ärenden ser vi ju alla dagligen, självklart kan det ligga faror i det, som sagt, alla lagar och tillämpningar av domsamma, oavsett vem som ligger bakom, kan anses vara integritetskränkande, men då jobbar mot dessa faror, vi låter inte bli att tillämpa lagarna. ------- Ska vi gissa på att resultatet av det här, eller nästa steg om vi så vill, är att tjänsterna att dölja sitt IP kommer att bli vanligare och populära, ungefär som att kontantkortsmobilerna blev det (utan att på något sätt antyda att ALLA som har kontantkort har det för att dölja sin identitet och verksamhet) och att IP adresser såväl som MAC adresser, där dom går att knyta till en spec. enhet (t.ex. en iPhone), kommer att bli offentliga...och nästa sätt att "kolla" människor, och på samma sätt som att vissa tjänster inte fungerar med kontantkort, så...ja ni fattar... |
Hur som helst, det här handlar främst om min integritet anser jag iaf. Vet inte om alla tänkter som jag, men för mig handlar det om integritet (eller hur det nu stavas). Jag vill känna mig säker på att mitt privatliv inte kartläggs på det sätt som myndigheterna just nu vill göra.
Det handlar om mer än bara fildelning, min mail tex. den är privat, den ska ingen annan en rätt mottagare läsa! |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
De länkar du hänvisar till innehåller ju inga fakta, förutom att han faktiskt jobbade hos Warner och nu är åter hos polisen...? Så du menar att en polis aldrig skall få en chans att prova ett annat jobb? Visst, i detta fall ser det inte så snyggt ut, men jag är tämligen övertygad om att det har följt regelverket. Om du verkligen tror att han agit mutor föreslår jag dig att göra en anmälan... |
Citat:
Citat:
Jag menar att det osar jäv från polismannens sida, tycker du inte själv det? Citat:
Det ser ju uppenbarligen inte så snyggt ut nej, med helt lagligt dock - tyvärr. (Jag skulle dock vilja få det till missbrukande av tjänst.) Men, du verkar ju ha ganska svårt att förstå att sådant här beteende sätter vårt rättsväsen och dess trovärdighet ur spel - eller du kanske tycker att det är helt normalt och ok att Hollywood köper poliser i Sverige? Kan man ens vara såpass blåögd tro? ...och vilken industri/bransch är det som köper våra myndigheter nästa gång? Korruption var ordet. Det är ju också ganska svårt att ta emot mutar när man jobbar och är anställd av företaget i fråga. Men även den som är blind borde ju se att något inte står rätt till här. Piratebay lämnade ju faktiskt in en anmälan mot Jim Keyzer för hans dubbelspel, men ingen utredning gjordes. ... Xamda: Glöm inte att det var samme polisman som fick arbete hos Warner, som även handlade och lade ned The Pirate Bays anmälan mot Antipiratbyrån. Glöm inte heller att det var samme polis som var den JO frågade ut efter anmälan om själva tillslaget mot PRQ. I värsta fall innebär det här att det var Warner som anmälde TPB, utredde brottet genom sin framtida anställde, lade ned motanmälan samt försäkrade JO om att allt gått rätt till. Troll! /Ziggy |
Citat:
Citat:
Jag menar inte på något sätt att detta är snyggt, men kanske mer att du tar i ganska häftigt, liksom en bloggare du hänvisade till tidigare. DU pratar om miljoner och bloggaren om mutor och bestickning, ganska allvarliga anklagelser. Om dessa skulle haft en gnutta sanning, eller åtminstone sanning som kunant styrkas, så hade det garanterat resulterat i en internutredning. Tror du inte det? Om du inte tror det tycker jag du skall prova att anmäla just dessa brott, så får du se... Citat:
Jag är bara nyfiken, för jag tycker man skall ha lite kött på benen, innan man serverar dem, råa eller tillagade... |
Det där med att tjänstledigheten skulle per automatik fria Keyzer från ev. tjänstefel/mutbrott och kunna återgå till sin ordinarie tjänst utan problem är fel enligt den jurist jag har frågat. Det han undrade direkt var om någon ens hade anmält Keyzer för finns det ingen anmälan så kommer inget att hända. Det är den enda förklaringen enligt honom.
PS. Det TPB anmälde var väl inte jobbet åt Warner. |
Citat:
Specifikt i det här fallet så måste ett tjänstefel ha begåtts för han har gått direkt från att utreda TPB med Warner som part till att "prova" ett jobb hos Warner. Med den informationen som är tillgänglig är det i mina ögon helt orimligt att jobbkontakten mellan Keyzer och Warner inte skulle ha skett medan han fortfarande var i tjänst och del av TPB-utredningen. |
Citat:
Men som sagt, det SKA vara integritetskränkande att beivras för ett brott man begått. Det är ju ett relativt nytt problem vi diskuterar, och det låter på många som att samhället någon gång skulle ha accepterat att Internet skulle vara ett slags frirum. Vill vi ens själva ha det så ? För samtidigt så klagas och skrivs det om dom ökande internetbedrägerierna, som alla har sin grund i just möjligheten för människor och företag att skapa sig hela "identiteter" och gömma sig bakom dessa.... Citat:
Citat:
Citat:
Men om vi sen ska spekulera i tillämpningen av lagen så är jag ganska säker på att rättighetsinnehavarna inte (man ska självklart aldrig säga aldrig) kommer att föra talan mot "vanliga" fildelare och jag tror (eller hoppas kanske jag ska säga) att ingen döms med mindre än att man kan koppla ihop nedladdningar med specifika enheter (datorer) Citat:
|
Ganska kul att alla försöker klanka ner på den andra sidan så mycket som möjligt. Skit samma vad någon av oss tycker om vår käre polismans agerande. Anmäl honom om ni anser att ett lagbrott har begåtts.
Huvudsaken är ändå att den illegala nedladdningen stoppas och att den rådande anarkin får ett slut en gång för alla. |
Citat:
Att det inte var avsett som skämt gör det bara bättre. |
Citat:
|
Gummianka...
Citat:
Det står mycket riktigt också vad jag får och inte får göra, men det som i alla fall jag tycker är intressant här är att det inte finns en brottsmisstanke mot en individ, utan mot ett abonnemang... Citat:
Citat:
Sedan en hårklyverifråga... Det får inte alls hålla kvar dig. De måste i så fall gripa dig och måste då ha gripit dig på bar gärning eller flyende fot från ett brott som kan ge fängelse. Att man kan få "komma undan" om man uppger ett personnummer är ju också en härlig rättsröta. Om någon ljuger ditt personnummer såmdimper det ned ett inbetalningskort till dig och du får VÄLDIGT svårt att rentvå dig... Det borde således vara krav på att dessa "tilläggsavgifter" bara får delas ut när någon legitimerats. Citat:
|
Citat:
Citat:
Självklart måste en brottsmisstanke kunna utgå från ett IP nummer eller ett abonnemang, precis som att en anmälan om bedrägeri på Blocket kan utgå från ett telefonnummer, det är ju brottet som utreds, det är ju de facto så att ett abonnemang innebär visst juridiskt/ekonomiskt ansvar (rings det mängder med betalsamtal från din telefon får ju du betala det även om du inte vet vem det är som har ringt) Dessutom är det ju alltså så att för att det vi diskuterar överhuvudtaget ska komma till stånd så ska [du] alltså först ha brutit mot dom villkor och regler som gäller för ditt bredband, och dessutom ska du ha brutit mot svensk lag, och DÅ kommer [du] och skriker om rättigheter och integritet. När det gäller "rättsvårdande myndighet" så är det ju just detta som IPRED adresserar, där man ger rättighetsinnehavarna motsvarande rättigheter för att skydda sina egna verk (men jag förstår att det är det som upprör, men jag menar att liknanade rättigheter har företagare haft länge) Jag läste en insändare i Metro om detta, där man ironiskt påpekade införandet av lagen just från den 1 April. Där skrev författaren just att dessa rättigheter nu gavs till privata företag som skulle kunna försvara sina egna rättigheter, istället för att som nu, där detta görs av poliser, säkerhetspoliser, väktare eller ordningsvakter, där han i understruken text själv lyckats gå från just myndighet till privata företag, vi är alltså redan där och har varit så ett bra tag. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Du tycker det viktigaste är att illegal nedladdning stoppas (även om den ekonomiska skadan är högst tveksam) oavsett vilka effekter det har på yttrandefrihet, rättssäkerhet etc. Konstig prioritering tycker jag... |
Citat:
Sen vill jag påstå att allt prat om integritet är bullcrap, om integriteten var så viktig skulle inte Internet, med allt vad bloggar och twittrar heter, ha en så framträdande roll i det allrådande mediaklimatet med dokusåpor, skvallertidningar och kvällstidningar. Integritet är INTE att kunna dölja sina olagliga handlingar bakom ett IP nummer, det har heller inget med yttrandefrihet att göra, och när det gäller rättssäkerhet så bör väl den gälla för alla, även den som innehar upphovsrätten, oavsett om det är en enskild person eller ett företag. Om något tycker jag vi har bevisat att vi helt enkelt inte klarar av att hålla oss inom dom moraliska ramar som gäller, och när vi ser det här beteendet i t.ex. en styrelse så ställer vi helt andra krav på dom människorna än vi ställer, eller lever upp till själva. Rättigheter som man tar sig eller vill hävda som är bekostnad av någon annans rättigheter tycker vi ju är fel "överallt" annars, varför inte så i det här fallet ? För att gratis är så gott kanske... |
Citat:
|
En intressant artikel http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artik...kel_2701391.svd
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Jag förstår att Conth bl.a. tröttnar på dig för du återkommer ständigt med "Gratis är gott" i olika varianter vilket oftast är irrelevant med tanke på det du besvarar. Det är ett klassiskt knep att försöka förvirra motståndren men fan vet om det inte är du som är virrigast då du i de här fallen inte kan hålla dig till sakfrågan som är integritet/rättssäkerhet kontra IPRED utan hela tiden springer tillbaka till "gratis är gott"-sandlådan och vevar vilt med hink och spade. |
Citat:
Man använder ordet integritet som ett slagträ att ta till bara för att man vill vara anonym i vissa väl valda situationer, då man t.ex. bryter mot upphovsrättslagen. Jag tror att dagarna då man kunde vara helt anonym på internet är förbi. |
"Man"? Jag värnar om min och andras integritet och om andra väljer att exponera sig på bloggar så är det deras val. Ingen har valt IPRED och det den innebär och motståndarna är minst sagt överlägsna i numerär. Däremot tror jag knappast att det skulle bli samma resultat om man gjorde en undersökning på om man skulle avskaffa upphovsrätten. Visst, många skulle svara ja på en sån fråga men det skulle trots det vara en betydande mängd som anser att man ska ha upphovsrätten kvar men skrota IPRED. Min hållning, och många andras, är att brottsundersökningar ska utföras av rättsväsendet och inte på det sätt som IPRED innebär. DET är väl knappast att använda integriteten som ursäkt för att tanka fritt? Tyvärr är det så motargumenten ser ut vilket gör mig förbannad. På ren svenska: Jävla stolpskott som inte förstår skillnaden.
EDIT: stavfel PS. Jag lär väl påpeka att jag inte är en motståndare till upphovsrätten för det finns säkert de som inte följt alla inläggen i de olika trådarna. |
Citat:
Diskussion som jag vill föra handlar om grundläggande rättsliga spelregler, det har INGET med "gratis är gott" att göra. Följande är unikt (så vitt jag vet) med IPRED - Ett privat företag ges större befogenhet än polisen att t.ex. få ut adressuppgifter från en ISP. - Det sker en domstolsprövning där det inte finns en motpart (om utlämnandet av uppgifter) - Man inför en "skampåle" där den som döms kan tvingas bekosta en annons där brottet presenteras offentligt. - Man inför skadestånd som inte baseras på vållad skada utan i avskräckande syfte. - Man tillåter att ett privat företag samlar in IP adresser och bygger register via ett undantag i PUL. Har säkert glömt något. Allt detta för att stoppa kopiering av underhållning som inte ens har bevisats vålla någon skada alls. Inget av detta är tillåtet för att förhindra allvarligare brott men just detta brott är ju viktigare än allt annat. I Danmark pratar man om 100.000 i skadestånd, medan ett våldtäktsoffer får i storleksordning 75.000 i skadestånd. Man gör detta i artisternas namn men det visar sig (såklart) att dom inte får del av dessa pengar som drivs in (SvD). Det finns INGEN rim och reson i proportionerna. Där är mina argument. Var har du dina? <_< |
...ungefär som WoxAnYv sa...
Men okej, vi kan ta integritetsaspekten av fråga, även om det är ett faktum detta delvis är en resursfråga, Polisen har helt enkelt inte resurser att upprätthålla dessa lagar, det är ett faktum, och att företag själva tar till vara sina intressen är ju på intet sätt konstigt eller ovanligt, det sker hela tiden, överallt. Integritet är ju inget nytt som har kommit med internet. Varför, eller vem har bestämt att man ska kunna vara anonym på Internet, som jag sagt förut, där bör väl gälla samma regler som på alla andra "ställen", följer du dessa regler, så kommer du att vara precis lika anonym, och röra dig under radarn, på precis samma sätt som du gör i övrigt, och din integritet bör vara opåverkad, bryter du mot dessa regler så löper du större risk att fastna i alla dom filter av regler som samhället bestämt att vi ska följa. Hela internet är ju valfritt, men väljer man att vistas där så gäller, som ALLTID, vissa av samhället specificerade regler, konstigare än så är det ju inte. Sen är det ju oundvikligen så att om en stor del av en grupp har svårt att följa uppsatta regler, så är det ju sorgligt nog så att övriga i gruppen också drabbas (där jag kanske gissar att Westman är en av dessa övriga) Vad tycker man/ni att vi ska göra åt dom problem som finns med/på Internet (fildelning, bedrägerier, hot) ? Om vi ska upprätthålla dom lagar och regler som gäller, och Polisen ska göra detta, vart ska vi ta dom pengarna ? Förresten, varför är det mer integritetskränkande att Polisen (för nöjes skull kan vi säga att det är min granne till höger) gör detta än att rättighetsinnehavaren (som är min granne till vänster) gör det ? Om jag gör något fel, oavsett om det är olagligt eller inte, varför har vi hellre ett samhälle där vi ska ha en Polis som påpekar det, än att den som faktiskt är drabbad kommer och förklarar det... Sen tycker jag ni hakar upp er på just IP nummer, varför skulle dom till skillnad mot alla andra uppgifter, reg. nummer, adresser, telefonnummer, i viss mån personnummer, osv. osv. vara hemliga ? Ni snackar om privata företag kontra statliga myndigheter, när Apoteket är fullt privatiserat så finns det ett privat företag som har en komplett förteckning av vilka mediciner ni äter, i princip innebär det att man vet vad ni har för sjukdomar, och vilka och när ni uppsökte läkare....det är ju det här som ÄR internet, internet är all denna information, alla dessa databaser... |
Alltså, jag har all respekt för Westmans åsikt, och jag tycker i grunden precis som du, men jag tycker inte att det ger en rättvis bild av verkligheten, jag tycker att verkligheten visar att en absolut majoritet agerar precis som dom AMF chefer samma majoritet kritiserar, man tar chansen där den ges...
Och det var även det jag menade tidigare, hade integritet, yttrandefrihet och rättssäkerhet verkligen varit det som vi hade prioriterat högst så hade inte Internet sett ut som det gör, då hade vi skapat ett Internet där dessa saker styrde vårat agerande... |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
sen tycker jag bara det är löjligt att blanda in våldtäktsoffer i det...jag vet inte varför det känns relevant för dig... |
Citat:
Sen så faller IP-numret under ett lagrum som begränsar tillgången till den informationen, om du vill driva en kampanj för att alla ska kunna begära information om vem som ligger bakom ett IP-nummer så var så god. Apoteket är inte heller relevant som liknelse då alla som hanterar såna uppgifter (patientuppgifter etc.) också omfattas av lagar som reglerar hur den informationen får användas och hur tillgången till den får ske osv. Där sker hela tiden anpassningar och åtstramningar av säkerheten och användande av personuppgifter för andra syften är ett gigantiskt ajabaja. Frånsteg kan naturligtvis göras men åter igen, kraven är omfattande. IPREDs "krav" är en krumelurer på en postit-lapp i jämförelse. Men visst, om alla har rätt att begära ut ipnummer på samma sätt som man kan få ut uppgifter om regnummer osv. så är det ok för mig. Som det är nu så är det faktiskt så att privata intressen har lättare at få ut dessa uppgifter än vad polis etc. har och det betyder enligt mig att de privata intressena har större befogenhet. Det kanske är ordvalet som du reagerar över. |
Citat:
|
Det har gått 8 dagar nu, är det någon som har läst om någon har åkt dit än?
|
|
Citat:
|
Westman: Stämmer det? Jag har inte kunnat hitta något i Polislagen om att brottet ska vara av sån art att det ger minst två års fängelse.
|
Citat:
Rättegångsbalken: 28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning 1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson