![]() |
jävla snorunge betala o håll käften!
|
Aja, du är busted. betala och var glad att det inte var värre.
Det lyser ju igenom hela planen du gjort. PS: tråkigt att du använder WN för att få "tvätta" dig. |
Hela tråden är ju bara personliga åsikter inte om att deras avtal håller juridiskt eller inte som jag inte tror att det gör.
|
Citat:
|
Oj, snaskit har verkligen gjort bort sig nu och måste inse att han måste ta konsekvenserna av det. Det hjälper inte att han skriver här eller på andra forum för att få andra att känna sympati.
MissDomain har gjort helt rätt, men enl. mig ska de i första hand fokusera på att driva in fakturan, och om de ej får in pengarna, på det sättet gå till rätten för att få killen dömd. Att gå till polisen direkt resulterar i längre väntan på att få snaskit fälld. Och slutligen till vissa Wn medlemmar: Skärp er - Skriv seriöst! |
Jag har bevittnat en rättgång om ett liknande ärende (dock med lite högre straffsatser).
Person A får en paketavi i sin brevlåda, han går och hämtar ut paketet, efter han hämtat ut paketet greps han av tull/polis. Paketet innehöll receptbelagda mediciner från ett "internetapotek" utomlands. I rättegången hävdar A att det är någon annan som gjort beställningen ifrån hans dator, kanske av någon kompis som varit på besök i hans lägenhet, han hade även upptäckt att att han haft ett virus (trojan) i sin dator, vilket hade kunnat medföra att någon fjärrstyrt hans datorn och gjort beställningen via remote control. Åklagaren kunde inte bevisa att det var han som suttit vid datorn, men han fälldes ändå (böter + frihetsberövande i några månader) eftersom inte rätten trodde på hans berättelse. I praktiken handlar det om att övertyga rätten om sin oskuld, om dom inte tror på dig finns det en stor risk att man fälls. Edit: snaskit:s berättelse är inte speciellt trovärdig, så den skulle nog inte fungera i en rättegång... |
Nu är ju utformningen av MissDomains avtalsvillkor lite märklig, ety de håller kontoinnehavaren ansvarig för handlingar som denna rimligen inte kan ha kontroll över. Det är ett oskäligt avtalsvillkor vilket i sig gör MissDomains sak mycket svår i en rättegång, skulle jag tro.
Jag är benägen att hålla med de som tror att Snaskit trasslat till det mesta av detta själv och försöker komma undan genom skriverierna här, men faktum är att MissDomain inte framstår som så särskilt seriösa och professionella i sin hållning i mina ögon. Jag har full förståelse för MissDomains vilja att "hålla rent", men då bör man göra det på ett sätt som inte riskerar att skada det egna företagets anseende. Avtalsvillkoren borde man också snarast se över så att de inte är oskäliga. |
Citat:
Ah, äntligen lite vett och sans. Domänbranschen är ett träsk. Det är klart som korvspad att det enda vettiga MissDomain skall göra är att banna användaren, ta bort hans auktioner och möjligen skicka ett brev om att han inte längre är välkommen. Att börja fakturera folk baserat på sin TOS utan medgivande från mottagaren känns bluffbolag så det skriker om det. Vad blir nästa steg då? Att skriva in i TOSen att det kostar 100:- per auktion som läggs upp? |
Jag ser inte problemet. Snaskit har ju gått högvakten när detta inträffade så det måste vara världens enklaste grej att få ett intyg att skicka in till MissDomain. Och sedan borde saken vara ur världen, varför dra upp det på massa forum?
Eller så ljuger Snaskit och försöker få sympati för sin dumhet genom idiotiska lögner, och i så fall förstår jag bättre varför han drar upp det på olika forum, synd bara att bluffen avslöjades nästan direkt. Betala, var glad och gör INTE om! |
Det är så härligt att han försökt trissa upp sina bud
två gånger, med två dagars mellanrum.. Och som jag skrivit innan, är han så blåst att han låter andra använda hans användaruppgifter på auktions- siter så förtjänar han att ta konsekvenserna för det.. Vad är nästa steg? Släppa in dem på bankkontot? |
Citat:
Ett litet påhittat exempel Jag köper en domän år 2004, den blir liggande av olika anledningar 2007 börjar jag umgås med person X, sådär lite då och då,vi åker även till fjällen tillsammans osv 2008 bestämmer jag mig för att städa lite bland mina domäner, och lägger ut den där domänen som jag haft liggande i 4 år Som av en händelse så är Person X i samma bransch som mig och har sedan tidigare ett konto på MD Av diverse anledningar så loggar han in på MD med SITT konto, men från min dator, och hittar min gamla skräpdomän som för honom är intressant. Han lägger ett bud på den och sen tänker han inte mer på det. Detta skulle då enligt villkoren på MD vara skäl för att stänga av MITT konto. Eftersom en bekant till mig (utan min vetskap), lagt ett bud på "min" auktion. utan att ha koll på det juridiska här, men MD måste väl då kunna bevisa att 1 det är en bekant till mig 2 att jag känt till att budet lagts |
...och då kom det plötsligt ett UFO som målade gräsmattan blå.
Snipp snapp snut, sedan var sagan slut. |
Kanske MissDomain har agerat rätt i det här fallet, men jag tänker aldrig mer lägga annonser upp där om de behandlar sina kunder på det sättet.
Grattis MissDomain |
Citat:
Så grattis Dimme, här får du en minuspinne av mig |
Citat:
Du och vem du än känner hos MissDomain får gärna granska mig hur mycket ni vill men mitt konto ska bort från denna sida. Döm aldrig någon utan fakta. Här får du lite hjälp, mitt konto heter "Dimme" och registrerades innan MissDomain krävde varken personnummer eller att användarnamnet ska vara samma som e-post adressen. |
@Dimme - "Tänk lite längre" - kanske är något du skulle ta fasta på innan du uppmanar andra!?
Men om jag inte var tillräckligt tydlig för dig; Du skriver: "..om de behandlar sina kunder på det sättet.." - Vilket jag tycker är både naivt och osmakligt av dig att påstå eller insinuera. Så för att du ska hänga med: "För mig, så säger det du, Dimme skriver mer om dig, Dimme och din syn på företag som försöker stävja fusk och bluff, än det gör om Miss Domain som agerar mot det". - och personligen skulle jag förespråka ett ordentligt spöstraff - men nu ligger inte den lotten på mig. Det skulle heller inte roa mig det minsta att granska vare sig dig eller ditt konto hos MD. Men det var ju tråkigt att dina upplagda domäner aldrig fått nåt bud - har du funderat nåt över vad det kan bero på? ..vidare trodde jag att det var ganska väl känt vid det här laget att jag driver ett forum tillsammans med MD´s VD, men bortsett från detta finns inga affärsrelationer mellan oss.. för den som missat det står adressen i såväl min som ZN´s sidfot. Jag har ingen uppfattning om beloppets storlek eller om det skulle vara lägre eller högre och alltså inget jag lägger mig i. Men vad jag förstått av tråden är summan även 25% av ursprunget och det på MissDomains initiativ. Men oavsett storlek på viten eller åsikter om övrigt innehåll - så ligger de ju till grund för att få använda marknadsplatsen. |
Jag hade ingen aning om att du bedriver ett forum med MD's VD, vilket inte heller angår mig.
3000 för att jämföra ett par IP adresser samt ta bort ett konto låter sjukt mycket i mina öron. För din information så är jag anställd av företaget InnoGames GmbH som driver och utvecklar ett av världens största on-line spel, Tribal Wars. Jag är ansvarig och Community Manager för den grekiska versionen av spelet. Varje dag stängs av minst ett tiotal konto p g a fusk av liknande slag, t ex användare som har multipla konton, fuskar med betalningar via PayPal, använder olämpligt språk o s v. Vi har däremot aldrig krävt pengar från någon av våra kunder (spelare) i administrationsavgift eller dylikt, och tro mig, det tar en stor del av arbetstiden som man hade kunnat tillägna till viktigare saker. Det är ganska självklart att dåligt rykte sprids om ett företag när de behandlar sina kunder på det sättet. |
@Dimme - Jag tror inte det tar en avgift på 3000 kr för att täcka personalkostnaden för arbetet med att jämföra IP-nummer m.m. utan som en form av bot för att ha brutit mot reglerna (som skrämmande några läser när de registrerar sig på olika tjänster och sedan kommer de och klagar när de inte "hade en aning")
Att jämföra ett online-spel med en tjänst där ogiltiga bud kan kosta köpare massor pengar är väl inte speciellt bra. Det värsta som kan hända era "kunder" är att de förlorar ett slag/krig eller liknande. Straffet måste ju stå i proportion till skadan som "brottet" kan orsaka. Upptrissande bud på attraktiva domäner kan göra att köpare förlorar betydligt mer än 3000 kr genom att betala ett felaktigt pris. Om man har känslig information på datorn så SKA man inte låta andra låna den helt fritt. Och att dessutom ha autoinloggning när andra använder datorn är ju bara ännu dummare. De får väl fixa egna datorer om det är så viktigt för dem. |
@Dimme - Som jag jag skrivit tänker jag inte ge mig in i diskussion om vitets storlek - ser ingen orsak, men om du missat det skrev ZN i sitt första inlägg i denna tråd:
Citat:
Men på vilket sätt menar du att Tribal Wars (som jag definierar som ett MMORPG i klass med Runescape och Tibia på värdeskalan, med en huvudsaklig målgrupp av grabbar i 12-16 års åldern) skulle kunna jämföras med Sverige största marknadsplats för domänhandel? Jag frågar inte för att bagatellisera eller ironisera, utan jag vill veta vilka likheter du ser - för jag kan BARA se skillnader - du jämför alltså ett gratislir för småchippar med en domänhandelsplats som förmedlat enskilda domäner för upp till 70 000 Euro!? Du skriver: Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
I den här tråden kommer det verkligen fram vad olika personer tycker i många frågor. Mycket intressant.
|
Citat:
- Är det något du har för vana att hala fram när en diskussion börjar bli jobbig för dig? |
Citat:
Du kan alltid betala 3000 kr i svarsavgift till mig så kan jag fortsätta svara tills du blir nöjd. |
Citat:
Jag tycker ärligt talat bara att du förlöjligar dig själv - hasplar ur dig dumheter som du sedan inte kan argumentera för, utan istället blir introvert könsfixerad - föga imponerande! |
Citat:
|
Men jösses vilken lekstuga.. Först och främst så kan jag också se tveksamheter med att man skickar ut bötning på detta sätt. Samtidigt som jag njuter av att se någon som tar sin verksamhet på allvar och försöker rensa ut buset. Men varför skall alla slänga fram de mest absurda jämförelser och dra minsta sak till sin spets.
Jag tycker det är uppenbart att Missdomain inte är ute efter att tjäna pengar. Utan man vill statuera exempel och visa att det INTE är ok att fuska med budgivningar. I detta fallet har man inte bara en utan två gånger begått samma handling. Man har inte haft någon som helst ordning på sina IP.n och inte ens lyckats nyttja en proxy. Man har sålt domäner som man inte äger och förklaringen är ytterst tveksam. Dimme du inser säkert om du hoppar ner ifrån den höga hästen att Internet Sweden syftade på att jämförelsen du gör mellan bolagen är absurd. Den ekonomiska skadan en av era användare kan åsamka en annan användare är förhållandevis liten, då i jämförelse med vad en användare som trissar budgivningar på en marknadsplats där objekt i närapå miljonbelopp säljs kan göra. Vad de eller ni omsätter är uppenbarligen av nada intresse. |
Citat:
Citat:
Nu låter du väl känslorna svälla över i alla fall. Du är absolut välkommen att ha sakliga synpunkter på mina argument och utläggningar, men ovanstående citat (som är exakt återgivna) ser jag inte som särskilt konstruktiva. De saknar helt den saklighet som brukar känneteckna dina inlägg här på WN i vanliga fall. Jag ser gärna fram emot om du kan precisera din kritik av mina inlägg. Citaten ovan ger inga som helst indikationer i vad mån mina inlägg varit "...som dikterar ihop en massa falsarium som DEFENITIVT inte är till någon parts fördel." respektive "...inte verkar ha någon som helst behållning av vad de läser, som ConnyWesth, som mest verkar imponeras av sin egen desorienterade verklighetsuppfattning." Vidare vill jag en gång för alla klargöra att jag INTE är jurist, inte ens "hobbypraktiserande jurist", jag är bara en företagare som jobbat i och levt på mitt företag sedan 1999. Jag har gått på ordentliga nitar och betalat ca 400 000 SEK i advokatarvoden (inte arvoden till jurister utan riktiga advokater). Jag har resonerat och kommunicerat både verbalt och skriftligt med dessa advokater under 9 års tid och har under tiden snappat upp lite ditt och datt. Här på WN försöker jag bara dela med mig av det lilla jag lärt mig så att andra ska slippa göra samma misstag som jag redan gjort minst en gång tidigare. Självfallet ska ingen lita blint på något av det jag skriver men det kan vara en tankeställare och ge nya uppslag till idéer och öppna upp låsta positioner. Jag inväntar gärna dina sakliga synpunkter. |
Well.. jag tycker Conny hade passat som Jurist, hans inlägg på wn är GULD värda. :)
|
Citat:
Vill man se annat straff än avstängning måste det upp i domstol, end of discussion, inga undantag. (Jag ger bleka fan i om huruvida han gjort det eller inte, sådana fakturor ska aldrig skickas.) |
@ConnWesth
ConnyWesth - Jo det jag skrev ger dig en orättvis bild, såtillvida att du postade ditt första inlägg före ZN deklarerat hur det låg till, varvid du alltså inte kunnat ta hänsyn till detta. Därför ger jag dig att det jag skrev och du citerat inte var objektivt mot ditt inlägg. Men förutsatt att du vidhåller det du skrev, trots det som kommit upp efteråt, så anser jag inte att det stämmer att: Fakturan utfärdats på olovlig grund - Därmed har inte MD gjort sig skyldig till det "brott" du beskyller dem för. Enligt ingånget avtal regleras olovliga överträdelser enligt paragraf 6 med administrationsavgift om 300 Euro tas ut i varje enskilt fall, polisanmälan och avstängning. Du skriver även "De vill ha betalt annars går de till polisen" vilket det inte alls står utan: "..eller så går vi vidare till Kronofogden med fakturan", vilket torde vara gängse bruk för obetalda fakturor i Sverige!? Att du får detta till "utpressning" må vara en glitch i den egen tolkning, men knappast överensstämmande med verkligheten. "Betalar du inte fakturan så går den till fogden" - Skulle du se det som utpressning, så kommer du att ha bråda dagar att anklaga folk och företag för detta! Vidare påstår du att MissDomain inte har rätt att bestämma vem de ska tillåta tillgång till marknadsplatsen eller inte - vilket är helt befängt. Det står MissDomain att neka tillträde vemhelst de önskar till sin marknadsplats, för en dag ett år eller permanent. Med bla ovanstående felaktigheter, blir dina scenarion du radat upp helt missvisande - därav kallade jag dem "falsarium" - att du sedan fortsätter i samma anda EFTER ZNs klargöranden anser jag berättigar det jag kallade "som mest verkar imponeras av sin egen desorienterade verklighetsuppfattning.. " Som du vid det här laget torde vara välbekant med, så ser jag pragmatiskt på tillvaron och anser därför att "så här ska du göra guider" grundade på felaktigheter inte gör någon människa glad - även om din intention säkert var välment. Vidare har det kommit fram en del saker sedan igår såväl efter dina och mina inlägg som inte direkt är till snaskits fördel bla fick jag tips om detta idag om att han inte vill betala för sig http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4G...=S%C3%B6k&meta= Som jag skrivit i flera tidigare trådar, så anser jag att dina råd i huvudsak är BRA - din kunskap och välvilja STOR - och så här i efterhand hade jag gjort ett annat ordval - Sorry! |
Detta stod i mitt första inlägg
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Men vad jag står fast vid är att om man på något sätt villkorar en polisanmälan om brott, genom att exempelvis erbjuda "att stryka ett streck över det som varit" eller sätta upp andra typer av villkor för en brottsanmälan så riskerar man att göra sig skyldig till utpressning alternativt utpressningsförsök. Det är mycket allvarligt. I detta fall erbjöd sig MissDomain att sänka fakturan från 12000 till 3000 med ett villkor att Snaskit skulle som jag uppfattade det "snabba på" ett "erkännande" och det var detta som jag reagrerade på som ett oseriöst erbjudande. Om MissDomain hade frågat mig i förväg hade jag nog rekommenderat att göra så här: - Stäng kontot temporärt - skriv ett mail till kontohavaren och beskriv varför kontot stängts (pga av misstanke om olovliga bud) - Gör en saklig utredning däe kontohavaren får yttra sig - Skriv alla brev i vänlig ton, inga hot elelr ultimatum - be att få namnen på de personer somSnaskit hävdar har gjort brottet - anmäl de personerna till polisen - be snaskit ta bort autoinloggning och öppna hans konto igen - om snaskit ej namnger personerna, så polisanmäl snaskit Om utredningen visar att snaskit är oskyldig så kan man inte ta ut denna avgift alls direkt av honom. Då måste MD rikta sina krav till lumparkollegorna. Det är inte Snaskits "jobb" eller ansvar att göra utredningen åt MD, men Snaskit ska givetvis vara behjälplig i utredningen som då utförs av MD. Citat:
Citat:
Citat:
Jag har i det jag läst inte kunnat hitta några direkta motsägelser utan både de fakta som Snaskit framfört och de fakta som MissDomain framfört ang loggar o.d. kan ju mycket väl vara sanna för båda parter. Det KAN ju faktiskt ha gått till som så att lumparkollegorna har använt datorn på ett otillbörligt sätt, om det är så vet jag däremot inte. Skulle det visa sig att Snaskit har ljugit och verkligen gjort dessa okynnesbud själv så är det självfallet helt förkastligt och olagligt. Jag skulle aldrig i livet komma på tanken att försvara okynnesbud i en auktion oavsett om den sker på internet eller annorstädes. Min utgångspunkt i diskussionen har varit att det Snaskit påstår är sant. Det redovisade jag även i mitt första inlägg att min tolkning bygger på detta antagande. Jag har försökt hålla mig för god för att inte gett mig in på att bedöma vem som är mest trovärdig, det behver jag verkligen se mer bevismaterial för att kunna bedöma. Jag har även hävdat att för att man ska kunna ta Snaskit på allvar så måste han göra en verklig polisanmälan mot de lumparkollegor han misstänker för "brottet", gör han inte det så är det mer eller mindre att delvis erkänna att han fabricerat skeendet. Citat:
|
Kan inte någon moderator börja rensa här nu? Känns mer som ett ordkrig nu än en diskussion, kan inte ni Pma varandra istället?
|
Fast jag fattar inte att det här har blivit en sån vattendelare, att det för alla handlar om antingen eller, och allra helst inte när det gäller Internet Sweden, som onekligen har en egen del i frågan, så i det här fallet väger det ungefär lika tungt som om en av snaskits "lumparpolare" hade gjort ett inlägg och sagt "...bu..."..
Att snaskit är en skitstövel friskriver ju inte på något sätt Missdomain från ansvar... Som det har sagts ett par gånger nu, så har ingen förutom domstolar och i vissa fall polisen, rätt att utfärda böter (dom har väl själva, tillsammans med Internet Sweden ett antal gånger försvarat avgiften som ett slags straff, eller bot, och detta hoppas jag blir Missdomains fall i det här ärendet) vidare ÄR det inte så, vilket också påtalats, att bara för att något står i ett avtal så är det korrekt. Men sen hoppas jag att snaskit åker dit på en polisanmälan för att ange sig för att vara någon annan än den han är. Vill Internet Sweden sedan ta en tätposition att okritiserat försvara Missdomain så är det självklart hans privilegium, problemet blir när han gör ett eget samband av att folk som säger emot honom i frågan angående Missdomain per automatik håller med snaskit, så är ju inte fallet. Det blir också tveksamt tycker JAG, när Internet Sweden tar på sig Missdomains "cause" och startar en "smutskastningskampanj" mot snaskit, jag är övertygad om att han, precis som vi alla, har gjort saker han är mer och mindre stolt över, men det finns en anledning till att det finns en förtals "klausul" av privatpersoner men Inte mot företag. |
Du kan ju ge fakturan till dina "kompisar" och låta dom betala...
|
Citat:
Snaskit, det är lite upp till dig hur vitt samvete du känner att du har. Om känner dig helt oskyldig så ska du absolut bestrida fakturorna, men du ska då också vara medveten om att du löper en risk att få en anmälan på dig angående urkundsförfalskning, då jag tror att MD anser att de har ganska mycket på fötterna angående detta. Du riskerar då också att behöva ange dina kompisar till polisen för att "bevisa" att det inte är du som har gjort detta. SÅ om du känner det minsta att du är skyldig till detta, så tycker jag absolut att du ska bita i det sura äpplet och betala sanktionsavgiften, du har isf gjort bort dig rejält och bör vara glad att du slipper allvarligare åtföljder. |
Jag håller med Ara.
Om du är fast besluten om att du inte gjort något fel, utan det är dina "kompisar" som gjort det du säger att de gjort, skall du kräva pengar (och eventuell upprättelse) från dem. Själv kan du imo inte få upprättelse. Jag tycker istället att större delen av ditt inlägg borde fråga hur du ställer fodran till dina kompisar, då du säkert förstår varför Miss Domains handlas som de gjort i ärendet. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
"Onekligen har en egen del i frågan" - Förutsätter att du är lat och inte orkat läsa att jag inte har några affärsrelationer med MissDomain. Jag driver ett forum med MD´S VD, men ger knappast något egenintresse i MD som marknadsplats eller hans övriga siter och verksamheter och defenitivt inget intresse att diktera MD´s avtalsuppbyggnad. Sen kommer det måhända som blixt från klar himmel om vad jag anser om bedrägerier, fusk osv - i synnerhet i domänbranschen - men det beror återigen på din lathet, än min avsaknad av ställningstagande. Jag har vidare inte haft åsikter om avgiftens storlek eller berättigande, mer än att jag konstaterat att det står inskrivet i avtalet, som medlem godkänner för att nyttja plattformen. Därmed finner jag ingen som helst anledning att "okritiserat försvara MissDomain" vilket jag inte anser att jag gjort. Sen vad gäller den "cause" du pratar om så känns det aktuellt att uppdatera dig om att det du påstår är en "klausul" (i vad om jag får fråga) är en Svensk lag (vilket är en viss skillnad) och hade "snaskit" varit att klassa som personuppgift kunde jag satt WN i en jobbig situation då vare sig ägare eller moderatorer cencurerat detta. Men nu är ju inte "snaskit" någon personuppgift, lika lite som jag startat någon "smutskastningskampanj" - Det är ju knappast jag som släpat ärendet till WN och Flashback, däremot är Google och Maltego mina vänner.. |
Jag vet hur det känns för MD och tycker inte alls synd om killen som förmodligen hittat på kompisarna för att ha en ursäkt till sitt dåliga handlande. Jag driver en tjänst där många försöker fuska till sig saker, där har jag fått många, många sådana ursäkter och för varje gång jag kontrollerat så visar det sig att det var personen själv som fuskade till sig krediter. Funderar själv på att ta till avgifter för tid man lägger ned för att hitta fuskare, det är ändå tid som jag kan lägga på vettigare saker.
Skulta bråka med varandra nu och påpeka varandras åsikter, det viktiga är inte vem som har rätt, det viktiga är att få slut på fuskandet |
Citat:
Ett tips: Om ni hade infört en avgift så hade ni ju troligtvis kunnat ägna en stor del av er arbetstid till viktigare saker... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson