WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   loopia nere (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32839)

Gustav 2008-11-14 15:03

Vad hände? Min utgående mail dog (Telia´s smtp) och mina webbsidor gick ner (Loopias DNSér). Båda började fungera samtidigt igen. Kan det finnas ett samband, eller är det bara ett märkligt sammanträffande?

martin-lb 2008-11-14 15:12

För er som funderar på att flytta DNS tjänsten till en annan leverantör så finns det ett par att välja från, många gratis, andra inte.

ZoneEdit är en av de mer välkända - http://www.zoneedit.com/.
DMOZ Siter: http://www.dmoz.org/Computers/Intern...DNS_Providers/
INFO bör ha en lista de med: http://infoo.se/

Vi erbjuder själv denna tjänst gratis, likaså Binero samt PatrikWeb (enl. inlägg).

/Martin

grazzy 2008-11-14 15:16

Ingen som har funderat på att göra en dns-hosting-tjänst som tar en lista med domäner och speglar loopias inställningar? Jag skulle mer än gärna betala några hundralappar i månaden för den servicen.

Danielos 2008-11-14 21:00

Citat:

Originally posted by grazzy@Nov 14 2008, 16:16
Ingen som har funderat på att göra en dns-hosting-tjänst som tar en lista med domäner och speglar loopias inställningar? Jag skulle mer än gärna betala några hundralappar i månaden för den servicen.

Jag är nog rädd för att marknaden för att erbjuda endast dns hosting tjänst för 100-200kr /mån är väldigt liten.

Davve 2008-11-14 21:14

Hur skulle marknaden se ut om det kostade 100 kr per år? 90% av loopia kunder skulle nog gärna betala det och det är ju ganska många kunder än så länge.

patrikweb 2008-11-14 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av danielos
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Jag är nog rädd för att marknaden för att erbjuda endast dns hosting tjänst för 100-200kr /mån är väldigt liten.

Tror inte det finns så stor marknad för det, av några orsaker.

* Du kan köpa VPS billigare och köra egen DNS för
* Alla vettiga hosting bolag har redundans på DNS.

grazzy 2008-11-14 22:46

För min del spelar det ingen roll om det kostar 1000 pix om året eftersom loopias dns-downtime kostar mig mer pengar än så, om inte annat i goodwill.

Dessutom är min tid värd något till skillnad från vissas. Att hosta egen DNS är varken särskilt smidigt eller tillförlitligt. Uppdateringar skall installeras, zonefiler editeras etc etc. Jag vill att någon annan gör det åt mig. Inklusive automatisk spegling av mina zoner.

micze 2008-11-15 12:53

I Fredags beslutade min arbetsgivare för att byta leverantör..(Bort från Loopia dvs.) Inte en sekund för tidigt tycker jag, ibland kunde det gå en hel arbetsdag utan fungerande epost, eller ännu värre de dagarna den "nästan" fungerande.

buran 2008-12-16 12:38

22 servrar ligger nere.

buran 2008-12-16 12:39

28

daniel_ 2008-12-16 12:41

Ja, då var det dags igen.

patrikweb 2008-12-16 14:31

Förstår inte varför ni ens är kvar som kunder?

Det är inte en gång, det är inte två gånger, det är inte tre gånger något som har hänt hos dom. Man har väl tappat räkningen snart hur många gånger.

Kanske dags skaffa en RIKTIG leverantör? Alla fall någon som kan stava till infrastruktur och reservkraft. Då får man väl inte glömma ord som fungerande + mail.

Dock borde ni inte gnälla om ni själv inte flyttat efter så här många gånger.

tartareandesire 2008-12-16 14:49

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 16 2008, 15:31
Det är inte en gång, det är inte två gånger, det är inte tre gånger något som har hänt hos dom. Man har väl tappat räkningen snart hur många gånger.

Kanske dags skaffa en RIKTIG leverantör? Alla fall någon som kan stava till infrastruktur och reservkraft. Då får man väl inte glömma ord som fungerande + mail.

Kanske vore dags att sluta smutskasta alla konkurrenter så fort det händer något?

Undoredoo 2008-12-16 16:42

Flyttade mitt stuff från Loopia förra veckan, och igår avslutades kontot.

Numera går det undan när det ska läsas mail och FTP:as. Förstår inte varför jag inte har bytt tidigare...

mikkex 2008-12-19 17:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Kanske vore dags att sluta smutskasta alla konkurrenter så fort det händer något?

Kan bara hålla med, och har kommit med den åsikten förr också - det dra ned kvalitén på forumet när folk som har egna webbhotell eller är anställda på webbhotell klagar på andra webbhotell. Jag tycker att det borde införas i reglerna att sådant inte är tillåtet. Jag har för länge sedan just valt bort Patrikweb jsut för agerandet här på forumet.

nCo 2009-02-04 14:32

Loopia verkar ha stora problem idag, enligt driftbloggen ligger det mesta nera inkl deras mailcluster. Har hållt på så här under en längre stund. Ingen info finns att hämta på hemsidan.

Uppdaterat: *DDOS attack enligt kundtjänst*

nCo 2009-04-24 22:41

Ännu en jättekrasch hos vår favoritleverantör...

Driftstatus just nu
E-post & webbmail · mer info
mailcluster.loopia.se
mailcluster.loopia.se

Nätverk & Internet
DNS-systemet

MySQL-databaser · mer info
s69.loopia.se
s117.loopia.se

Webbservrar · mer info
s82.loopia.se
s127.loopia.se
s83.loopia.se
s59.loopia.se
s111.loopia.se
s25.loopia.se
s28.loopia.se
s143.loopia.se
s40.loopia.se
s73.loopia.se
s80.loopia.se
s48.loopia.se
s14.loopia.se
s18.loopia.se
s114.loopia.se
s41.loopia.se
s53.loopia.se
s77.loopia.se
s79.loopia.se
s43.loopia.se
s66.loopia.se
s112.loopia.se
s109.loopia.se
s126.loopia.se
s16.loopia.se
s46.loopia.se
s30.loopia.se
s125.loopia.se
s84.loopia.se
s98.loopia.se
s108.loopia.se
s31.loopia.se
s110.loopia.se
s65.loopia.se
s39.loopia.se
s9.loopia.se
s113.loopia.se
s142.loopia.se
s23.loopia.se

kalle_sthlm 2009-04-24 23:00

Hehe... Får se hur länge det tar innan de får igång sina servrar m.m denna gång. Om man inte vore så less på att byta webhotells-leverantör, så skulle jag övergett Loopia för länge sedan.

nCo 2009-04-24 23:46

Det går faktiskt att komma fram men det time:ar ut. Undrar om de är attackerade igen. Servrarna är uppe på insidan iaf. Förhoppningen att någon ryker in nu på en fredagsnatt är väl inte så stor tyvärr.

daniel_ 2009-04-24 23:48

Citat:

Originally posted by nCo@Apr 24 2009, 22:46
Det går faktiskt att komma fram men det time:ar ut. Undrar om de är attackerade igen. Servrarna är uppe på insidan iaf. Förhoppningen att någon ryker in nu på en fredagsnatt är väl inte så stor tyvärr.

Skämtar du? Finns väl alltid någon som har jour?

Danielos 2009-04-24 23:50

Kan vara ddos, jag hade enorma problem innan jag skaffade riktiga brandväggar som har riktigt bra anti ddos config.

patrikweb 2009-04-24 23:55

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 24 2009, 23:50
Kan vara ddos, jag hade enorma problem innan jag skaffade riktiga brandväggar som har riktigt bra anti ddos config.

En brandvägg skyddar inte mot ddos, eller ja vissa typer kan den skydda emot men i regel inga "vettiga" ddos.

Danielos 2009-04-24 23:57

Hehe, jag väntade lite på dig patrikweb ;)
Det stämmer vad du säger, riktigt kraftiga ddos grejar inte ens en brandvägg, men innan jag skaffade riktiga brandväggar, fanns en ingate brandvägg som gick ner direkt om det var lite tryck på accesserna per sekund. Den hade absolut noll inställningar för antal nya states per sekund per ip samt totalt antal states per ip. Min nya lösning bannar alla IP som slår i taket på 1 timme, och droppar paketen helt, på detta sättet har jag haft noll problem, innan hade jag typ problem varannan månad.

patrikweb 2009-04-24 23:59

Citat:

Originally posted by danielos@Apr 24 2009, 23:57
Hehe, jag väntade lite på dig patrikweb
Det stämmer vad du säger, riktigt kraftiga ddos grejar inte ens en brandvägg, men innan jag skaffade riktiga brandväggar, fanns en ingate brandvägg som gick ner direkt om det var lite tryck på accesserna per sekund.

Självklart kan en fw skydda enstaka servrar som är utsatt för en attack, men en attackerare kan även utnyttja vissa fw för att få den att blockera ut sig själv.

daniel_ 2009-04-25 00:16

Jodå, någon hade jour. Kommit en uppdatering nu på driftbloggen.

Citat:

Vi upplever för närvarande driftstörningar i vårt nätverk. Felsökning pågår.
http://www.driftbloggen.se/

Davve 2009-04-25 00:45

Bra att det sker på fredag natt, det är då det händer minst på nätet ändå.

pkallberg21 2009-04-25 00:54

Citat:

Originally posted by Davve@Apr 24 2009, 22:45
Bra att det sker på fredag natt, det är då det händer minst på nätet ändå.
Skön slutsats. Du kanske inte insett att finessen med nätet är att det är igång 24/7 (iaf för seriösa företag).

Har du någon källa till att det "händer minst på nätet" på fredag natt? De "nätgraferna" jag kollat på visar ingen tydlig nedsving i nättrafiken på fredagar, så det vore intressant att veta hur du resonerar.

Edit: Ber om ursäkt om jag verkar otrevlig i inlägget, jag är bara något förvånad och skulle gärna veta varför Davve uttryckte sig som han gjorde.

patrikweb 2009-04-25 00:56

Om du bara har en svensk sida så kanske det inte gör så mycket, men om man även har utlänska besökare så finns det ju inget som heter natt.

Davve 2009-04-25 01:00

Nä, på alla mina sajter är det svensk trafik, på fredag kvällar är det dött samma med lördagar. Toppen är onsdag.

Svenskar som surfar på fredag kväll är nog antingen kåtbockar som inte fått till det ute på krogen eller puckon som vi som skriver i forum istället för att umgås med våra vänner å familj :)

Kurdix 2009-04-25 02:00

Blev utkastad från loopia för några dagar sen.
Bra att det inte påverkar mig iaf..

"För många besökare" har webbhotellskontot enligt dom.

Som tur var fick jag pengarna tillbaka för alla 12 månader jag betalt.

oloflolof 2009-04-25 08:38

Citat:

Originally posted by Kurdix@Apr 25 2009, 01:00
Blev utkastad från loopia för några dagar sen.
Bra att det inte påverkar mig iaf..

"För många besökare" har webbhotellskontot enligt dom.

Som tur var fick jag pengarna tillbaka för alla 12 månader jag betalt.

Va? Vad fult.

Hur många var "för många" för dom?

tartareandesire 2009-04-25 13:05

Citat:

Originally posted by Davve@Apr 25 2009, 01:00
Nä, på alla mina sajter är det svensk trafik, på fredag kvällar är det dött samma med lördagar. Toppen är onsdag.
Svenskar som surfar på fredag kväll är nog antingen kåtbockar som inte fått till det ute på krogen eller puckon som vi som skriver i forum istället för att umgås med våra vänner å familj

Jag hade tvärtom en topp igår men det hör till ovanligheterna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson