WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Krig Iran (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31038)

Johan H 2008-08-11 02:58

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 11 2008, 02:01
Johan H - på vilket sätt skulle USA vara värre än Ryssland? Hur många har inte fått lida och lider alltjämt under den ryska stöveln?

Låt oss börja lite fint med historia.

1. Ryssland anföll helt oprovocerat Finland
2. Ryssland har upprepade gånger anfallit och tagit de baltiska staterna, två gånger under 1900-talet.
3. Ryssland anföll och ockuperade Polen.
4. Ryssland ockuperar fortfarande tysk mark (ja, jag vet, det är nu erkända gränser)
5. Ryssland anföll det mer eller mindre demokratiska Ungern
6. Ryssland anföll och krossade det demokratiska Tjeckoslovakien
7. Ryssland ockuperade Bulgarien
8. Ryssland tvingade in alla övriga numera före detta sovjetrepubliker i ett skräckvälde som inte har haft något like i historien,vare sig vad gäller antal drabbade länder eller antal döda, skadade och "försvunna"
9. Ryssland bidrog och försökte hjälpa Nordkorea att ockupera och införa kommunism i Sydkorea
10. Ryssland gjorde om proceduren i Vietnam i gott samråd med Kina och där lyckades man.
11. Man har försett en flock med diktaturer runt i världen med ideologiskt stöd och självklart massor med vapen. Hälften av konflikterna i Afrika går nog att hitta ryska vapen och rådgivare i
12. Ryssland placerade ut (eller försökte snarare) kärnvapen på Kuba för att på någon minut kunna nå USA
13. Ryssland har skjutit ned svenska civila och militära flygplan som befann sig över internationellt vatten
14. Man invaderade och dödade drivor med folk i Afghanistan
15. Man har dödat hundratusentals i Tjetenien, som inte riktigt ville tillhöra Ryssland, en granne till Georgien...
16. Rumänien led under ryskt herravälde tills Sovjet föll...

Får jag fundera någon minut till hittar jag säkert lika mycket till.

Ställt i proportion till det lidande detta orsakat runt om i världen tycker jag nog Ryssland står sig väl. Ränderna går inte ur. Det är inte demokrati man försökt införa när man gjort dessa små ingrepp.

Visst, detta är bara ena sidan av ett mynt, men den andra sidan är i mina ögon i de flesta av ovanstående fall riktigt mycket blekare...

Vän av ordningen säger väl nu att det var Sovjet, vilket rent formellt är sant, men det beror ju bara på att kommunisterna i Ryssland spred sitt skräckvälde utanför Ryssland så snabbt att man fick för sig att "ena" allt under ett land.

Sovjetunionen och ryssland är 2 olika länder. Ryssland är blotta 16 år gammalt då sovjet upphörde 31 december 1991.
Det är klart att det är orättvisst att samtidigt jämföra såhär då USA är ett relativt ungt land.
Titta vad USA gjort kontra Ryssland sedan 1 januari 1992 och jämför.

guran 2008-08-11 03:01

Citat:

Originally posted by WebboT@Aug 10 2008, 23:13
Citat:

VART ÄR USAMA BIN LADEN SOM förfan skulle hitta för 5 år sen av usa???????
USA vet vart Bin Laden finns. Problemet är att han befinner sig i oigenomtränglig terräng på Pakistanst mark. Ska dom ta honom där så betyder det att dom startar ett nytt krig mot Pakistan.

Sedan några år tillbaka samverkar pakistansk och amerikans militär i Pakistan på jakt efter Usama Bin Laden. USA behöver knappast kriga mot Pakistan för att jaga Usama Bin Laden i Pakistan. Information om detta är i det närmaste obefintlig av den enkla anledningen att folket på gatan i Pakistan hatar USA och inte vill se amerikanska trupper i Pakistan.

Lustigt nog samarbetar USA med Pakistan trots att USA vet att Pakistan har försett Nordkorea med kärnvapen. Inte på något sätt nämner Busch att Pakistan, ur kärnvapensynpunt, är det farligaste landet på Jorden. Pakistan förfogar över en inte ansenlig mängd kärnvapen som riskerar att falla under fundamentala muslimers kontroll.

Varken Irak eller Iran ligger eller låg en uns i närheten av den kunskap om kärnvapen som Pakistan har och för den delen Nordkorea.

USA har INTE vunnit kriget i Irak. Militärt är Irak besegrat, men något mer har USA inte lyckats med att åstadkomma i Irak. Just nu pågår ett gerillakrig mot USA. Bathpartiet (Saddams parti) arbetar i små celler som USA inte lyckas med att få något grepp på. Att många civila får sätta livet till i bomber är en taktik för att göra USA än mer inpopulära. Hur det är möjligt kan nog inte någon från väst föstå. Ett problem med Bush och hans regering är att de inte har någon kunskap om araber och muslimer.

Var USA så duktiga militärt i Irak? Bombningarna var inte speciellt effektiva. Få militära irakiska förband påverkades av dem. Efter att ha avancerat i rask takt mot Bagdad körde de amerikanska trupperna slut på drivmedel och blev stående. Det tog en vecka att få fram nytt drivmedel till dem. Hade Irak gått till motangrepp detta läge hade de amerikanska trupperna inte kunnat försvara sig. Nu var Saddans intentioner inte att föra ett konventionellt krig mot USA eftersom han visste att han inte kunde vinna det.

Saddams taktik innan kriget var att hans mest lojala trupper och hans parti skulle gå under jorden och bekämpa USA i ett gerillakrig. För att klara av det så gömde de vapen i väldigt stor mängd. Man kan ju undra var alla vapen kommer ifrån. USA kommer aldrig att kunna uppnå något i Irak. Bush taktik är nog endast att låta nästa president i USA ta skammen av att trupperna måste kallas hem från Irak. Då ser det väl ut som om den presidenten var den som inte lyckades åstadkomma något i Irak.

Oavsett om vi tycker det var fel eller rätt att gå in i Irak så tycker jag att både ja- och nejsägare ska fundera vad som gjorde att det hela blev så galet. Vad fanns det för motiv? Idag går det enkelt att konstatera att det inte fanns några kärnvapen eller massförstörelsevapen. Men det var känt innan kriget. Blir ingen förbannad över att både Bush och Blair har ljugit för hela världens folk om detta. Och vad fasen har vi för demokrati i både England och USA när en handfull personer kan manipulera och starta detta krig? Är dessa demokratier verkligen så bräckliga? Näst intill alla amerikanska generaler som var emot kriget och sade emot Bush blev raskat pensionerade eller omplacerade till betydelselösa sysslor.

Även insatsen i Afganistan är totalt misslyckad. Vad fasen gör svenska militär där? Talibarna är på väg tillbaka och några svenskar där kan inte hejda det. Al Qaida i Afganistan har förmodligen lyckats ta död på fler amerikanare än tvärtom i Afganistan.

Johan H 2008-08-11 03:07

Citat:

Ursprungligen postat av guran
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

VART ÄR USAMA BIN LADEN SOM förfan skulle hitta för 5 år sen av usa???????

USA vet vart Bin Laden finns. Problemet är att han befinner sig i oigenomtränglig terräng på Pakistanst mark. Ska dom ta honom där så betyder det att dom startar ett nytt krig mot Pakistan.

Sedan några år tillbaka samverkar pakistansk och amerikans militär i Pakistan på jakt efter Usama Bin Laden. USA behöver knappast kriga mot Pakistan för att jaga Usama Bin Laden i Pakistan. Information om detta är i det närmaste obefintlig av den enkla anledningen att folket på gatan i Pakistan hatar USA och inte vill se amerikanska trupper i Pakistan.

Lustigt nog samarbetar USA med Pakistan trots att USA vet att Pakistan har försett Nordkorea med kärnvapen. Inte på något sätt nämner Busch att Pakistan, ur kärnvapensynpunt, är det farligaste landet på Jorden. Pakistan förfogar över en inte ansenlig mängd kärnvapen som riskerar att falla under fundamentala muslimers kontroll.

Varken Irak eller Iran ligger eller låg en uns i närheten av den kunskap om kärnvapen som Pakistan har och för den delen Nordkorea.

USA har INTE vunnit kriget i Irak. Militärt är Irak besegrat, men något mer har USA inte lyckats med att åstadkomma i Irak. Just nu pågår ett gerillakrig mot USA. Bathpartiet (Saddams parti) arbetar i små celler som USA inte lyckas med att få något grepp på. Att många civila får sätta livet till i bomber är en taktik för att göra USA än mer inpopulära. Hur det är möjligt kan nog inte någon från väst föstå. Ett problem med Bush och hans regering är att de inte har någon kunskap om araber och muslimer.

Var USA så duktiga militärt i Irak? Bombningarna var inte speciellt effektiva. Få militära irakiska förband påverkades av dem. Efter att ha avancerat i rask takt mot Bagdad körde de amerikanska trupperna slut på drivmedel och blev stående. Det tog en vecka att få fram nytt drivmedel till dem. Hade Irak gått till motangrepp detta läge hade de amerikanska trupperna inte kunnat försvara sig. Nu var Saddans intentioner inte att föra ett konventionellt krig mot USA eftersom han visste att han inte kunde vinna det.

Saddams taktik innan kriget var att hans mest lojala trupper och hans parti skulle gå under jorden och bekämpa USA i ett gerillakrig. För att klara av det så gömde de vapen i väldigt stor mängd. Man kan ju undra var alla vapen kommer ifrån. USA kommer aldrig att kunna uppnå något i Irak. Bush taktik är nog endast att låta nästa president i USA ta skammen av att trupperna måste kallas hem från Irak. Då ser det väl ut som om den presidenten var den som inte lyckades åstadkomma något i Irak.

Oavsett om vi tycker det var fel eller rätt att gå in i Irak så tycker jag att både ja- och nejsägare ska fundera vad som gjorde att det hela blev så galet. Vad fanns det för motiv? Idag går det enkelt att konstatera att det inte fanns några kärnvapen eller massförstörelsevapen. Men det var känt innan kriget. Blir ingen förbannad över att både Bush och Blair har ljugit för hela världens folk om detta. Och vad fasen har vi för demokrati i både England och USA när en handfull personer kan manipulera och starta detta krig? Är dessa demokratier verkligen så bräckliga? Näst intill alla amerikanska generaler som var emot kriget och sade emot Bush blev raskat pensionerade eller omplacerade till betydelselösa sysslor.

Även insatsen i Afganistan är totalt misslyckad. Vad fasen gör svenska militär där? Talibarna är på väg tillbaka och några svenskar där kan inte hejda det. Al Qaida i Afganistan har förmodligen lyckats ta död på fler amerikanare än tvärtom i Afganistan.

Och på detta ska vi även tillägga att innan USA gick in i Afghanistan och Irak så fanns det X antal terrorister, men efter USA´s närvaro i dessa länder har siffran X stigit med några tusen procent. Våldtäkt, bombat en hel släkt då dom haft bröllop m.m.

Det komiska är ju att USA pushar hela tiden för ordet "demokrati", vad vet USA om demokrati? Sök på democracy index på google och titta vilken plats USA ligger på. Demokrati, hah, demokratin som rösta nej i FN om kriget i irak. Men USA brydde sig inte.......

Isak 2008-08-11 03:11

Känns ju som ett lite väl stort projekt att i ett inlägg på ett forum ge en analys av Mellanösterns historia. :)

En källa man kan läsa lite korta sammanfattningar är ju tex:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel#Sj.C3....hetskriget_1948

Har alla krig i området uppstått på grund av Israelisk angreppspolitik ? Hur uppstod de ockuperade områdena ?

Jag har inget intresse av att hålla något försvarstal för Israel men svårt att läsa om detta utan att se att de Arabiska staterna har del i ansvaret av dagens sitution.

Kärnan i vad jag vill få fram är dock att det i verkligheten sällan finns enkla svar på allting. En fanatiker är i mina ögon någon som faller för alltför enkla svar på komplicerade frågor. Det finns säkert en hel del som vill räkna in Bush i den kategorin också. :)

Johan H 2008-08-11 03:18

Citat:

Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 03:11
Känns ju som ett lite väl stort projekt att i ett inlägg i en webbsida ge en analys av Mellanösterns historia. :)

En källa man kan läsa lite korta sammanfattningar är ju tex:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel#Sj.C3....hetskriget_1948

Jag har inget intresse av att hålla något försvarstal för Israel utan
kärnan i vad jag vill få fram är dock att det i verkligheten sällan finns enkla svar på allting. En fanatiker är i mina ögon någon som faller för alltför enkla svar på komplicerade frågor.

Och för all del, vi kan väl räkna in Bush i den gruppen också. :)

Tack, precis hit jag vill komma. Du pratar om att Israelfrågan är komplicerad.
Den är inte alls komplicerad. Hör här själv på en judisk professor från USA
som skrivit ett flertal böcker och massa publikationer om det hela. Bättre
från han än från mig.

http://www.normanfinkelstein.com/article.p...p?pg=11&ar=1010

Titta från 27:20

Jag rekommenderar även starkt boken BEYOND CHUTZPAH som han också skrivit.
Jag har visserligen inte läst klart den riktigt än men snart så.

Isak 2008-08-11 03:24

Citat:

från han än från mig.

Menar du att för att du citerar en person som tycker på ett visst sätt det på något sätt bevisar att det är sant ? Du kan väl inte förneka att det finns olika uppfattningar i denna fråga och väldigt många på båda sidor som är 100% säkra på att de har den enda sanningen.

Johan H 2008-08-11 03:33

Citat:

Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 03:24
Citat:

från han än från mig.

Menar du att för att du citerar en person som tycker på ett visst sätt det på något sätt bevisar att det är sant ? Du kan väl inte förneka att det finns olika uppfattningar i denna fråga och väldigt många på båda sidor som är 100% säkra på att de har den enda sanningen.

Men vad är det du inte förstår människa? Detta är något som gick till den högsta domstolen som existerar på denna värld. Det handlar inte om en domare utan ett flertal från olika länder som tillsammans gör en dom. Det handlar om skarpa akademiska hjärnor.

Det fanns inte 1 PUNKT, 1 PUNKT, förstå, där Israel hade rätt mot Palestinien. Som jag skrivit i 10000 inlägg i denna tråd, men skriver igen.

MUREN - OLAGLIG
ISRAELISKA BOSÄTTNINGAR - OLAGLIGT
GRÄNSERNA (OCKUPATIONEN) - OLAGLIG
ISRAELS KONTROLL ÖVER JERUSALEM - OLAGLIG

Så, berätta för mig nu, vad är det du syftar på i denna konflikt som är komplicerad? Vad är det som jag glömt som gör det hela svårt? Det finns även flera andra saker du kan skriva upp som israel gör olagligt. T.ex. så flyttar man olivträd från palestinsk mark till Israelisk mark m.m. Men det är småsaker i den större bilden.

Så jag har läst en del grejer ang. detta ämne, jag ställer inte enbart frågan till dig utan till alla som läser detta inlägg. Vad är det som är så komplicerat i Israel-palestinien konflikten? Jag måste ha missat det. Men eftersom du Isak säger att det är komplicerat så vet du ju redan, så upplys mig gärna.

Isak 2008-08-11 03:50

Känns ju rätt meningslöst att argumentera med någon som har så svårt att se att det finns folk med andra åsikter än sig själv. Vare sig de har rätt eller fel.

Det är viktigt att lära sig förstå andras synpunkter. Detta är givetvis INTE samma sak som att hålla med om deras åsikter men utan förståelse för den andra sidans synpunkter finns det ytterst litet hopp om att hitta konstruktiva lösningar.

Kan du tex FÖRSTÅ att en Israelisk mamma som fått sina barn sprängda av självmordsbombande terrorister/frihetskämpar kan tycka att en mur som ska stoppa terrorister är en bra ide ? Att du sen inte HÅLLER MED är en annan sak.

Jag tycker själv inte att en mur löser några problem men till skillnad för dig så har jag viss jag förståelse för de som stöder den och jag tycker att det ÄR en komplicerat situation i Israel. Jag tror inte jag är ensam om den synpunkten.

EDIT: Bör nog lägga till att det är minst lika lätt att förstå Palestinernas lidanden så vi slipper några feltolkningar om detta.

WebboT 2008-08-11 03:52

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 10 2008, 20:33

Så, berätta för mig nu, vad är det du syftar på i denna konflikt som är komplicerad? Vad är det som jag glömt som gör det hela svårt? Det finns även flera andra saker du kan skriva upp som israel gör olagligt. T.ex. så flyttar man olivträd från palestinsk mark till Israelisk mark m.m. Men det är småsaker i den större bilden.

Vad sägs om detta? (googla så hittar du 1000 anledningar till att det är komplicerat)

Palestinska terrorister som använder en AMBULANS från FN.
Hur etiskt är det på en skala från 1-10?

http://video.google.co.uk/videoplay?docid=...659052676503126

Var det inte du som propagerade för att man skulle följa Geneve-konvensionen?

Johan H 2008-08-11 04:21

Citat:

Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 03:50
Känns ju rätt meningslöst att argumentera med någon som har så svårt att se att det finns folk som tycker annorlunda än sig själv. Vare sig de har rätt eller fel.

Viktigt att lära sig förstå andras synpunkter. Detta är givetvis INTE samma sak som att hålla med om deras åsikter men utan förståelse är det svårt att lösa problem. Kan du tex FÖRSTÅ att tex en Israelisk mamma som fått sina barn sprängda av självmordsbombande terrorister/frihetskämpar kan tycka att en mur som ska stoppa terrorister är en bra ide ? Att du sen inte HÅLLER MED är en annan sak.

Jag tycker själv inte att en mur löser några problem men till skillnad för dig så tycker jag att det ÄR en komplicerat situation i Israel. Jag tror inte jag är ensam om den synpunkten.

Oavsett vad man har för åsikt om diverse saker i livet ska man väl ändå följa lagen?
Det antog jag var en grundprincip i samhället. Men jag kanske har fel i detta också?

Muren är till stor del byggd på ockuperad mark. Mark som ej ägs av Israel.
Mark som Israel ej har rätt till. Mark där Israelerna ej ska befinna sig på (om inte palestinierna vill det, heh).

http://www.medea.be/images/Separatio..._West_Bank.gif

Återigen missar du ju hela poängen igen. Du nämner självmordsbombare.
Då ska jag ställa följande frågor till dig, du som pratar om logik och förståelse.

Om palestinier hade tillgång till stridsflyg, pansarvagnar, senaste tekniken och nya vapen (PRECIS DET ISRAEL HAR) tror du då
att palestinier skulle ha självmordsbombare? Du tror inte dom skulle använda sina flyg, pansvarvagnar m.m. istället?

Klart dom skulle. Men självmordsbombare är ett fattigmansvapen. Då kommer vi till en punkt där folk brukar argumentera (zionister gör det)
att självmordsbombare är riktat mot civila. Detta är en viktig poäng som zionister tar upp. Och det är en poäng som alla bör veta.
För sanningen är att HUMAN RIGHTS WATCH har flertal gånger dokumenterat att ISRAELISKA soldater attackerat civilbefolkning (dödat).
För det andra, ska jag ta ut lite statistik i det hela;

http://data.fuskbugg.se/skalman01/israel.JPG

Då går vi igenom faktan, statistiken.

När 1 israeliskt barn har dött så har ca 8 palestinska barn dött.
När 1 israel (civil) har dött så har (lågt räknat) 3 palestinier dött.
577 israeler har dött på israelisk mark medan 4793 palestinier har dött på palestinsk mark.
480 israeler har dött på palestinsk mark medan 69 palestinier har dött på israelisk mark.

The numbers also do not include the sizable number of Palestinians who died as a result of inability to reach medical care due to Israeli road closures, curfews, etc

Nästan hela denna statistik kommer från BTselem (the israeli information center for human rights).

Så, vill du diskutera den där mamman som du tog upp som exempel eller? Om Israel vill bygga en mur, så bygg en laglig mur.
Isak, jag måste säga att jag hade hoppats på lite mer än mamma exemplet.

Johan H 2008-08-11 04:26

http://www.fair.org/index.php?page=1086

During the six-month period studied, NPR reported the deaths of 62 Israelis and 51 Palestinians. While on the surface that may not appear to be hugely lopsided, during the same time period 77 Israelis and 148 Palestinians were killed in the conflict. That means there was an 81 percent likelihood that an Israeli death would be reported on NPR, but only a 34 percent likelihood that a Palestinian death would be.

Of the 30 Palestinian civilians under the age of 18 that were killed, six were reported on NPR--only 20 percent. By contrast, the network reported on 17 of the 19 Israeli minors who were killed, or 89 percent. While 61 percent of the young people killed in the region during the period studied were Palestinian, only 26 percent of those reported by NPR were. Apparently being a minor makes your death more newsworthy to NPR if you are Israeli, but less newsworthy if you are Palestinian.

An Israeli civilian victim was more likely to have his or her death reported on NPR (84 percent were covered) than a member of the Israeli security forces (69 percent). But Palestinians were far more likely to have their deaths reported if they were security personnel (72 percent) than if they were civilians (22 percent). Of the 112 Palestinian civilians killed in the Occupied Territories during the period studied, just 26 were reported on NPR. Of the 28 Israeli civilians killed in the Territories--mostly settlers--21 were reported on NPR.

Simonee 2008-08-11 04:28

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Så, berätta för mig nu, vad är det du syftar på i denna konflikt som är komplicerad? Vad är det som jag glömt som gör det hela svårt? Det finns även flera andra saker du kan skriva upp som israel gör olagligt. T.ex. så flyttar man olivträd från palestinsk mark till Israelisk mark m.m. *Men det är småsaker i den större bilden.

Vad sägs om detta? (googla så hittar du 1000 anledningar till att det är komplicerat)

Palestinska terrorister som använder en AMBULANS från FN.
Hur etiskt är det på en skala från 1-10?

http://video.google.co.uk/videoplay?docid=...659052676503126

Var det inte du som propagerade för att man skulle följa Geneve-konvensionen?

Har druckit "ett par" groggar men ska endå försöka förklara lite, hur mycket press och hot kan en människa tåla innan han/hon tappar förståndet? Palestinierna i Gasa "Gaza" har levt utan el/rent dricksvatten/bensin i flera månader, barn dör på grund av brist på (allt ?). Det finns inga jobb i Gaza, vänner och släkt från utlandet får skicka pengar så att de ska ha råd med medicin och mat...hur lätt är det att följa Geneve-konvensionen när man befinner sig i en sådan sitts. Man kan göra det mesta med en människa, men om en människa tappar hoppet om livet och framtiden, så blir det svårt att tänka rationellt.

Isak 2008-08-11 04:33

Johan,

Till skillnad mot dig så skulle jag aldrig komma på tanken att försvara angrepp på civilbefolkningen. Vare sig de görs av Israel eller Palestina.

Isak 2008-08-11 04:36

Citat:

Har druckit "ett par" groggar men ska endå försöka förklara lite, hur mycket press och hot kan en människa tåla innan han/hon tappar förståndet? Palestinierna i Gasa "Gaza" har levt utan el/rent dricksvatten/bensin i flera månader, barn dör på grund utav brist på (allt ?). Det finns inga jobb i Gaza, vänner och släkt från utlandet får skicka pengar så att de ska ha råd med medicin och mat...hur lätt är det att följa Geneve-konvensionen när man befinner sig i en sådan sitts. Man kan göra det mesta med en människa, men om en människa tappar hoppet om livet och framtiden, så blir det svårt att tänka rationellt.
Det är verkligen inte alls svårt att FÖRSTÅ detta. Inser att det måste vara en hemsk situation där. Men det betyder ju ändå inte att man måste STÖDJA det.

Johan H 2008-08-11 04:36

Citat:

Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 04:33
Johan,

Till skillnad mot dig så skulle jag aldrig komma på tanken att försvara angrepp på civilbefolkningen. Vare sig de görs av Israel eller Palestina.

Försvara angrepp mot civilbefolkningen, vart har jag gjort det?
Försök inte utmåla mig till något jag inte är bara för att du försöker ge dig in i en diskussion
där du saknar kunskap och fakta. Du pratar om en israelisk mamma som förlorat sitt barn/familj.
Vad är det för jämnställdhet när det är över 1:3 ratio på döda? Det är väl palestinierna du ska tycka synd om.
Men jag kan inte klandra dig, du har den typiska bilden av israel som utmålas i media. Det är inte indirekt ditt fel.

Isak 2008-08-11 04:41

Citat:

Men jag kan inte klandra dig, du har den typiska bilden av israel som utmålas i media. Det är inte indirekt ditt fel.
Tack för det. Din bild av situationen låter för mig som något som man skulle höra i Arabisk/Persisk media så jag antar att jag inte kan klandra dig för det heller. Om jag måste välja så föredrar jag trots allt svensk media framför att lyssna på Rafsanjani.

Edit. Jag trodde att du försvararade angrepp mot Israelisk civilbefolkning eftersom att
ISRAELISKA soldater attackerat civilbefolkning
Jag tar tillbaka det i så fall och är glad att jag hade fel

WebboT 2008-08-11 04:44

Johan H,

FN (som du så varmt vurmar för) beslöt 1947 att dela Palestina i en judisk och en arabisk del. När Israel utropades 1948 angreps de direkt av omgivande arabstater.

Sen har det fortsatt.....och är det några du kan skylla denna konflikten på så har du svaret i mina två första meningar.

Johan H 2008-08-11 04:46

Citat:

Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 04:41
Citat:

Tack för det. Din bild av situationen låter för mig något som man skulle höra i Arabisk/Persisk media så jag antar att jag inte kan klandra dig för det heller.
Om jag måste välja så föredrar jag trots allt svensk media framför att lyssna på Rafsanjani.

Ja, din enda källa var en video som visar en ambulans som ser ut att köra omkring på palestinsk mark.
Ja, det är bra, lita in på Human Rights Watch, lita in på the israeli information center for human rights (judisk organisation), lita inte på en amerikansk judisk professor från princeton (SOM ALLTID ANGER SINA KÄLLOR), lita ej på world court m.fl.

Lita på DN.se eller expressen, som är pro-israel. Tycker jag är en sund inställning.
Dock fick du inte ut så mycket fakta från dessa 2 verkar det som. Kanske dags att börja söka lite på deras sajter å komma med något vettigt istället för den där mamman? Tänk att en mamma kan göra en konflikt så komplicerat!

Johan H 2008-08-11 04:49

Citat:

Originally posted by WebboT@Aug 11 2008, 04:44
Johan H,

FN (som du så varmt vurmar för) beslöt 1947 att dela Palestina i en judisk och en arabisk del. När Israel utropades 1948 angreps de direkt av omgivande arabstater.

Sen har det fortsatt.....och är det några du kan skylla denna konflikten på så har du svaret i mina två första meningar.

Såklart, det är bara att följa FN´s beslut. Har jag skrivit tidigare.
Efter kriget så skrev sen Israel och palestinien ett nytt avtal, oslo agreements.
Står ju till och med på bilden som jag bifoga innan. Israel växte med ett par procent och palestinien blev mindre.
Efter det då? Israel har sen i sin tur ockuperat Palestinien och blivit ännu större och större.

http://www.friendsofsabeel.org.uk/im...stine_maps.jpg

Perfekt bild. Innan kriget, efter kriget och 1999. Idag har man dock mer kontroll än 1999.
Sjukt må jag säga.

WebboT 2008-08-11 04:55

Johan H
Jag sympatiserar varken med Israel eller Arabstaterna, båda två är lika "skyldiga" och min önskan om att att omvandla hela mellanöstern till en gigantisk parkeringsplats kvarstår.
Men man måste ju se nyktert på situationen och inte envetet sitta och skylla allt på "den andra sidan".

Isak 2008-08-11 04:58

Citat:

Lita på DN.se eller expressen, som är pro-israel. Tycker jag är en sund inställning
Det kan du mkt väl ha rätt i. Lovar att försöka balansera det med lite Iransk statstelivision och foruminlägg från dig. Du har dock fel om du tror att man måste vara speciellt pro-israelisk bara för att man inte håller med om din förenklade världsbild att allt är självklart och att alla araber goda och alla judar onda. Mina största sympatier går absolut till Palestinier som lider mest f.n.

Har ont i fingrarna av allt skrivande så avslutar från min sida här.

Johan H 2008-08-11 05:02

Citat:

Originally posted by WebboT@Aug 11 2008, 04:55
Johan H
Jag sympatiserar varken med Israel eller Arabstaterna, båda två är lika "skyldiga" och min önskan om att att omvandla hela mellanöstern till en gigantisk parkeringsplats kvarstår.
Men man måste ju se nyktert på situationen och inte envetet sitta och skylla allt på "den andra sidan".

Jag bryr mig inte om vad du tycker eller inte om denna konflikt, det är ointressant.
Du har hittills inte bidragit med någon fakta överhuvudtaget och ej lyckats komma med 1 argument som du har underlag för.

Jo, du skrev att du vill att man bygger en gigantisk parkeringsplats av mellanöstern. Allt jag vet efter dina inlägg om detta
är att din mor och hela blodslinjen uppåt ej haft den bästa genpoolen. Men det är inte ditt fel. Man kan enkelt
konstantera att du ska fortsätta packa ner saker i boxar och skapa nya sajter framöver. Det är du bra på iaf.

Johan H 2008-08-11 05:09

Citat:

Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 04:58
Citat:

Lita på DN.se eller expressen, som är pro-israel. Tycker jag är en sund inställning
Det kan du mkt väl ha rätt i. Lovar att förska balansera det med lite Iransk statstv och foruminlägg från dig. Du har också fel om du tror att man måste vara speciellt pro-israelisk bara för att man inte håller med om din förenklade världsbild att allt är självklart och att alla araber goda och alla judar onda. Mina största sympatier går absolut till Palestinier som lider mest f.n.

Har ont i fingrarna av allt skrivande så avslutar från min sida här.

Klart man ej behöver hålla med mig. Det går dock inte ignorera faktan och statistiken som jag angivit här på WN.
Hittills vad har vi sett som talar för Israel här? Ärligt talat kan jag inte komma på 1 sak, men jag är lite trött nu. Kanske finns 1 argument någonstans för israel. Men inte vad jag minns. Jag har inte angivit någon källa från en tidning. Visst, CNN skrev en artikel om studien som brittiska läkare gjort, men från den artikeln kan du googla direkt till källan. Dom hade mer eller mindre enbart gjort en liten notis.

Man ska inte blanda ihop judar och zionister. Zionister behöver ej vara judar utan kan vara kristna m.fl.
Samtidigt behöver ej judar vara zionister (för israel). Finns flera som är emot. Många pratar om att Iran skulle vilja avrätta
judar. Komiskt nog efter Israel i mellanöstern, bor det mest judar i Iran. FAUX News har inte rätt trots allt... :)

Palestinierna har lidit mest, sen libaneserna.

WebboT 2008-08-11 05:40

Citat:

Allt jag vet efter dina inlägg om detta
är att din mor och hela blodslinjen uppåt ej haft den bästa genpoolen. Men det är inte ditt fel.

Ja, du "vet" mycke du.....

Citat:

Man kan enkelt Konstantera att du ska fortsätta packa ner saker i boxar och skapa nya sajter framöver. Det är du bra på iaf.

Helt rätt! ...och du borde byta forum...passagen's politiska debatt t.ex.....där är det inte moget kan jag säga... ;)

gummianka 2008-08-11 07:41

Men är det SÅ man mäter och rättfärdigar våld så är det mest synd om judarna under andra världskriget och dom borde därför ha ett par miljoner "kills" tillgodo...nu får ni skärpa er, våld och dödande är en aktiv handling och kan aldrig skyllas på någon annan och kan aldrig bli rätt...

Spindel 2008-08-11 09:27

Citat:

Citat:

Johan H,

Efter kriget så skrev sen Israel och palestinien ett nytt avtal, oslo agreements.
Står ju till och med på bilden som jag bifoga innan. Israel växte med ett par procent och palestinien blev mindre.
Efter det då? Israel har sen i sin tur ockuperat Palestinien och blivit ännu större och större.

Perfekt bild. Innan kriget, efter kriget och 1999. Idag har man dock mer kontroll än 1999.
Sjukt må jag säga.

En bild bevisar ingenting. Vad vill du ha sagt egentligen?

Citat:

Den 14 maj 1948, dagen innan det brittiska mandatet skulle upphöra, utropade Arbetarpartiets ledare David Ben-Gurion den judiska staten Israel. Ceremonin annonserades inte ut i förväg, på grund av risken för arabiskt sabotage.

Dagen därpå anföll trupper från Egypten, Jordanien, Syrien och Irak samt styrkor från Saudiarabien och Jemen. Israelerna begärde hjälp från FN, som dock nöjde sig med att försöka förhandla fram vapenvila. Under detta första krig, liksom i de senare, flydde många palestinier från Israel, samtidigt som ännu fler judar fördrevs från arabstaterna i regionen.

Sedan dess har flera krig utkämpats, det viktigaste 1967. Egypten tvingade då bort FN:s fredsbevarande styrka i Sinaiöknen för att marschera upp egna trupper mot gränsen till Israel samtidigt som man spärrade av Akabaviken. Också Syrien, Jordanien och Libanon rustade för krig vid sina gränser mot Israel. Syrien besköt israeliska kibbutzer från Golanhöjderna och kung Hussein av Jordanien sa att man var redo för att utmana Israel och att man hade Irak, Algeriet, Kuwait, Sudan och hela arabvärlden bakom sig. Iraks president Aref sa att “Israels existens är ett misstag, som måste rättas till”. För att inte bli avskuret genom den egyptiska blockaden startade Israel flyganfall mot Egypten 5 juni, och när Jordanien började bomba västra Jerusalem, också mot dem. Israel intog dessutom Golanhöjderna.

Kriget, som kom att kallas sexdagarskriget, blev en enastående succé. Det är nu kartan ritas om: Israel har i försvarskrig vunnit Sinai, Gaza, Västbanken och Golanhöjderna.

http://erixon.com/blogg/?p=724

Rekommenderar att läsa hela texten.

Johan H 2008-08-11 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Originally posted by -Johan H@Aug 11 2008, 04:49
Citat:

Johan H,

Sjukt må jag säga.

En bild bevisar ingenting. Vad vill du ha sagt egentligen?

Citat:

Den 14 maj 1948, dagen innan det brittiska mandatet skulle upphöra, utropade Arbetarpartiets ledare David Ben-Gurion den judiska staten Israel. Ceremonin annonserades inte ut i förväg, på grund av risken för arabiskt sabotage.

Dagen därpå anföll trupper från Egypten, Jordanien, Syrien och Irak samt styrkor från Saudiarabien och Jemen. Israelerna begärde hjälp från FN, som dock nöjde sig med att försöka förhandla fram vapenvila. Under detta första krig, liksom i de senare, flydde många palestinier från Israel, samtidigt som ännu fler judar fördrevs från arabstaterna i regionen.

Sedan dess har flera krig utkämpats, det viktigaste 1967. Egypten tvingade då bort FN:s fredsbevarande styrka i Sinaiöknen för att marschera upp egna trupper mot gränsen till Israel samtidigt som man spärrade av Akabaviken. Också Syrien, Jordanien och Libanon rustade för krig vid sina gränser mot Israel. Syrien besköt israeliska kibbutzer från Golanhöjderna och kung Hussein av Jordanien sa att man var redo för att utmana Israel och att man hade Irak, Algeriet, Kuwait, Sudan och hela arabvärlden bakom sig. Iraks president Aref sa att “Israels existens är ett misstag, som måste rättas till”. För att inte bli avskuret genom den egyptiska blockaden startade Israel flyganfall mot Egypten 5 juni, och när Jordanien började bomba västra Jerusalem, också mot dem. Israel intog dessutom Golanhöjderna.

Kriget, som kom att kallas sexdagarskriget, blev en enastående succé. Det är nu kartan ritas om: Israel har i försvarskrig vunnit Sinai, Gaza, Västbanken och Golanhöjderna.

http://erixon.com/blogg/?p=724

Rekommenderar att läsa hela texten.

Satan vad folk är pantade. Vad är det du inte fattar spindel?
Har du inte läst vad jag skrivit?

1. Israel bildas
2. Israel blir attackerad
3. Israel klarar sig bra tack vare USA
4. Israel har ockuperat en bit mark från kriget
5. Israel och Palestinien skriver på ett avtal som kallas Oslo agreements där man
båda kommit överens om dom nya gränserna.
6. Israel fortsätter att ockupera ny mark, man bryr sig ej om oslo agreements.

Allt är som det ska va till punkt 5. Israel vann kriget, fick sin mark.
Palestinien gick med på det. Men istället fortsätter Israel att ockupera ny mark.

Vad är det som är så svårt att förstå med detta? Israel måste återgå till
gränserna som man skrev under 1967.

Och du länkar till den där erixson. Han är ju dum i huvudet.
Du ser ju själv vad han skriver.

Citat:

Israels grannländer, folk och väpnade organisationer måste acceptera Israel för att en tvåstatslösningen ska bli möjlig. Alla fredssamtal är meningslösa så länge inte Hamas, Hizbollah, arabstaterna och Iran tar detta steg. Det är på denna punkt världssamfundet borde koncentrera sig, inte på att kräva eftergifter av Israel.

Sen när har Israel accepterat en tvåstatslösning? Sen när har Israel accepterat Palestinien enligt deras internationella gränser?

Citat:

Steg två är att alla angrepp mot Israel med raketer, kidnappningar och självmordsbombningar upphör.
Ja, statistiken talar ju för sig själv!
1:3.5
1 israel död , 3.5 palestinier döda.

Demolitions of Israeli and Palestinian Homes
0 israeli homes have been demolished by palestinians
18,147 palestinian homes have been demolished by israel

Källa: http://www.icahd.org/eng/articles.asp?menu...u=2&article=402

Political Prisoners and Detainees
1 israeli is being prisoner by Palestinians
10756 palestinians are currently imprisoned by israel

Källa: http://www.mandela-palestine.org/

UN Resolutions Targeting Israel and the Palestinians
Israel has been targeted by at least 65 UN resolutions
Palestinians have been targeted by none

Källa:

UN Resolutions Against Israel, 1955-1992
Resolution 106: "...‘condemns’ Israel for Gaza raid"
Resolution 111: "...‘condemns’ Israel for raid on Syria that killed fifty-six people"
Resolution 127: "...‘recommends’ Israel suspend its ‘no-man’s zone’ in Jerusalem"
Resolution 162: "...‘urges’ Israel to comply with UN decisions"
Resolution 171: "...determines flagrant violations’ by Israel in its attack on Syria"
Resolution 228: "...‘censures’ Israel for its attack on Samu in the West Bank, then under Jordanian control"
Resolution 237: "...‘urges’ Israel to allow return of new 1967 Palestinian refugees"
Resolution 248: "...‘condemns’ Israel for its massive attack on Karameh in Jordan"
Resolution 250: "...‘calls’ on Israel to refrain from holding military parade in Jerusalem"
Resolution 251: "...‘deeply deplores’ Israeli military parade in Jerusalem in defiance of Resolution 250"
Resolution 252: "...‘declares invalid’ Israel’s acts to unify Jerusalem as Jewish capital"
Resolution 256: "...‘condemns’ Israeli raids on Jordan as ‘flagrant violation"
Resolution 259: "...‘deplores’ Israel’s refusal to accept UN mission to probe occupation"
Resolution 262: "...‘condemns’ Israel for attack on Beirut airport"
Resolution 265: "...‘condemns’ Israel for air attacks for Salt in Jordan"
Resolution 267: "...‘censures’ Israel for administrative acts to change the status of Jerusalem"
Resolution 270: "...‘condemns’ Israel for air attacks on villages in southern Lebanon"
Resolution 271: "...‘condemns’ Israel’s failure to obey UN resolutions on Jerusalem"
Resolution 279: "...‘demands’ withdrawal of Israeli forces from Lebanon"
Resolution 280: "....‘condemns’ Israeli’s attacks against Lebanon"
Resolution 285: "...‘demands’ immediate Israeli withdrawal form Lebanon"
Resolution 298: "...‘deplores’ Israel’s changing of the status of Jerusalem"
Resolution 313: "...‘demands’ that Israel stop attacks against Lebanon"
Resolution 316: "...‘condemns’ Israel for repeated attacks on Lebanon"
Resolution 317: "...‘deplores’ Israel’s refusal to release Arabs abducted in Lebanon"
Resolution 332: "...‘condemns’ Israel’s repeated attacks against Lebanon"
Resolution 337: "...‘condemns’ Israel for violating Lebanon’s sovereignty"
Resolution 347: "...‘condemns’ Israeli attacks on Lebanon"
Resolution 425: "...‘calls’ on Israel to withdraw its forces from Lebanon"
Resolution 427: "...‘calls’ on Israel to complete its withdrawal from Lebanon’
Resolution 444: "...‘deplores’ Israel’s lack of cooperation with UN peacekeeping forces"
Resolution 446: "...‘determines’ that Israeli settlements are a ‘serious obstruction’ to peace and calls on Israel to abide by the Fourth Geneva Convention"
Resolution 450: "...‘calls’ on Israel to stop attacking Lebanon"
Resolution 452: "...‘calls’ on Israel to cease building settlements in occupied territories"
Resolution 465: "...‘deplores’ Israel’s settlements and asks all member states not to assist Israel’s settlements program"
Resolution 467: "...‘strongly deplores’ Israel’s military intervention in Lebanon"
Resolution 468: "...‘calls’ on Israel to rescind illegal expulsions of two Palestinian mayors and a judge and to facilitate their return"
Resolution 469: "...‘strongly deplores’ Israel’s failure to observe the council’s order not to deport Palestinians"
Resolution 471: "...‘expresses deep concern’ at Israel’s failure to abide by the Fourth Geneva Convention"
Resolution 476: "...‘reiterates’ that Israel’s claims to Jerusalem are ‘null and void’
Resolution 478: "...‘censures (Israel) in the strongest terms’ for its claim to Jerusalem in its ‘Basic Law’
Resolution 484: "...‘declares it imperative’ that Israel re-admit two deported Palestinian mayors"
Resolution 487: "...‘strongly condemns’ Israel for its attack on Iraq’s nuclear facility"
Resolution 497: "...‘decides’ that Israel’s annexation of Syria’s Golan Heights is ‘null and void’ and demands that Israel rescind its decision forthwith"
Resolution 498: "...‘calls’ on Israel to withdraw from Lebanon"
Resolution 501: "...‘calls’ on Israel to stop attacks against Lebanon and withdraw its troops"
Resolution 509: "...‘demands’ that Israel withdraw its forces forthwith and unconditionally from Lebanon"
Resolution 515: "...‘demands’ that Israel lift its siege of Beirut and allow food supplies to be brought in"
Resolution 517: "...‘censures’ Israel for failing to obey UN resolutions and demands that Israel withdraw its forces from Lebanon"
Resolution 518: "...‘demands’ that Israel cooperate fully with UN forces in Lebanon"
Resolution 520: "...‘condemns’ Israel’s attack into West Beirut"
Resolution 573: "...‘condemns’ Israel ‘vigorously’ for bombing Tunisia in attack on PLO headquarters
Resolution 587: "...‘takes note’ of previous calls on Israel to withdraw its forces from Lebanon and urges all parties to withdraw"
Resolution 592: "...‘strongly deplores’ the killing of Palestinian students at Bir Zeit University by Israeli troops"
Resolution 605: "...‘strongly deplores’ Israel’s policies and practices denying the human rights of Palestinians
Resolution 607: "...‘calls’ on Israel not to deport Palestinians and strongly requests it to abide by the Fourth Geneva Convention
Resolution 608: "...‘deeply regrets’ that Israel has defied the United Nations and deported Palestinian civilians"
Resolution 636: "...‘deeply regrets’ Israeli deportation of Palestinian civilians
Resolution 641: "...‘deplores’ Israel’s continuing deportation of Palestinians
Resolution 672: "...‘condemns’ Israel for violence against Palestinians at the Haram al-Sharif/Temple Mount
Resolution 673: "...‘deplores’ Israel’s refusal to cooperate with the United Nations
Resolution 681: "...‘deplores’ Israel’s resumption of the deportation of Palestinians
Resolution 694: "...‘deplores’ Israel’s deportation of Palestinians and calls on it to ensure their safe and immediate return
Resolution 726: "...‘strongly condemns’ Israel’s deportation of Palestinians
Resolution 799: "...‘strongly condemns’ Israel’s deportation of 413 Palestinians and calls for their immediate return.

Läs vilken du vill. Tack vare att USA lagt in sin veto för Israel så har dom klarat sig bra.
Men skillnaden på USA och andra länder är att dom andra länderna följer FN´s beslut även om dom ej gillar det.
Gör ju visserligen inte _demokratin_ USA.

Spindel 2008-08-11 12:43

Bra källa... Fungerar inte ens.

I alla fall:
Citat:

Ja, vi har förstått det nu. Alla som inte tycker som du och dina terroristvänner är dumma i huvudet. Erixon dum i huvudet? Han vet onekligen mer om konflikten om dig. För att citera lite som han har tagit upp tidigare:
Citat:

Palestinier föredrar mord och våld framför fred

I New York Times rapporteras i dag en av de mest avgörande förklaringarna till att det inte blir fred i Mellanöstern, en förklaring som förtigs i Sverige, Poll Shows Most Palestinians Favor Violence Over Talks:

En ny opinionsundersökning visar att ett överväldigande majoritet bland palestinierna stöder skolmassakern på en judisk skola i Jerusalem tidigare denna månad där åtta unga män, flertalet tonåringar, dödades . . . Mätningen visar också starkt stöd för raketbeskjutningen av israeliska städer från Gaza och för ett slut på fredsförhandlingarna mellan palestinska och israeliska ledare.

84 procent tycker att det var rätt att gå in på skolan och skjuta obeväpnade elever. Palestinierna vill att blodet ska flyta. De vill inte ha fred. Inte undra på att freden uteblir!

http://erixon.com/blogg/?p=418

Eller varför inte:
Citat:

Abbas och Fatah hyllar skolmördaren i Jerusalem

Mannen som sköt ner eleverna i Jerusalem hyllas som “martyr” i palestinska myndighetens officiella tidning al-Hayat al-Jadida. På gatan där mördaren, Abu Dheim, bodde hänger porträtt på honom med texten, “Islamska rörelsen och Jerusalem sörjer gladeligen Abu Dheim som svarade på guds kallelse i en heroisk operation”.

http://erixon.com/blogg/?p=357

Eller:
Citat:

"Hamas vill inte ha fred"

Den upptrappning av konflikten mellan Israel och Hamas som världen nu ser var – som situationen utvecklats – förmodligen oundviklig. Sedan 2001 har palestinska grupper i Gaza avfyrat omkring 2400 raketer och 2500 granater mot södra Israel.

Efter att Israel lämnat Gaza 2005 ökade antalet attacker från drygt 400 till över 1600 år 2007 – i genomsnitt mer än fyra om dagen. Omkring 25 israeler har mist livet och långt över 600 har skadats fysiskt . . .

Beskjutningen kan inte gärna beskrivas som något annat än ren terror riktad mot den israeliska civilbefolkningen, en terror som är på väg att lamslå och omöjliggöra allt normalt liv i södra Israel. Vad utgör – i detta perspektiv och förutsatt att Israel har rätt att försvara sig – en lagom och ”proportionell” våldsanvändning?

http://erixon.com/blogg/?p=316

Dick Erixons källor finns länkade i hans inlägg.

När det gäller att det har dött fler palestinier än israeler så säger det egentligen ingenting. Du får gärna länka till källan igen för nu hittar jag ingen länk i tråden till just den statistiken. En förklaring att många oskyldiga dras med är för att terroristerna använder dem som mänskliga sköldar. Hizbollah gjorde samma sak i Libanon, gick in i bostadsområden och avlossade missiler mot Israel. Israels soldater gömmer sig åtminstone inte bland civilbefolkningen.

ArreliuS 2008-08-11 12:59

Den här "diskussionen" dog ju direkt när folk började kalla varandra för "zionister" och "könsstympare". Det visar även varför världen är som den är idag, när folk låter sin passion ta överhanden och inte kan acceptera "motståndarens" åsikter.

Det är lätt att sitta och hänvisa till statistik och fakta, speciellt över nätet där man alltid kan finna "fakta" som säger det man vill att det ska säga. Det är t.o.m ännu lättare att misskreditera folks källor och säga att de är dumma i huvudet.

Min högst personliga åsikt är att statistik och vad som har hänt i dåtiden är irrelevant då det inte rättfärdigar aktuella handlingar. Missförstå mig rätt nu, historia är viktigt så länge man lär sig något av det men man ska inte använda det för att rättfärdiga en viss parts aktioner.

Jag för min del är trött på att höra om judarnas förföljelse under ww2. Visst, det var hemskt och vi måste se till att en liknande händelse inte inträffar igen. Men det är även dags att släppa det nu. Precis som att sportstjärnor inte kan leva på gamla meriter i evigheter så kan man inte tjata om hur synd det är om judarna för att deras förfäder förföljdes av en galen man i mustasch. Då skulle ju t.ex. skåningarna kunna ursäkta attacker på övriga sverige med "vi blev ju förföljda och förtrycka för 200år sen". If you get my point?

Dagens mellanöstern får mig att tänka på dåtidens europa då det krigades hejvilt mellan krigsherrar och kungar byttes på regelbunden basis. Det tog ett tag men till slut så blev det stabila (nåja) stater som idag utvecklas i någorlunda jämn takt med varandra. Förhoppningsvis så kommer detta att ske i mellanöstern också, det kommer ta sin tid och kräva en hel del dödsoffer, men inom sin tid så kommer även den grytan att svalna och saker och ting kommer att stabiliseras.

Och till sist, kommentaren om att folk hoppas att fler amerikanska soldater dör. Det är som att säga att man hoppas att fler irakier/afghaner/palestinier dör. De har inte valt att vara där, de är där för att det är deras chef säger att de ska vara där. Precis som vilket annat jobb som helst. Det finns rötägg inom alla yrken, det får lite allvarligare konsekvenser inom den firman, men fortfarande så är inget yrke perfekt. Folk tycks glömma det varje gång de önskar att en soldat ska dö.

Johan H 2008-08-11 13:02

Citat:

Originally posted by Spindel@Aug 11 2008, 12:43
Bra källa... Fungerar inte ens.

I alla fall:
Citat:

Ja, vi har förstått det nu. Alla som inte tycker som du och dina terroristvänner är dumma i huvudet. Erixon dum i huvudet? Han vet onekligen mer om konflikten om dig. För att citera lite som han har tagit upp tidigare:
Citat:

Palestinier föredrar mord och våld framför fred

I New York Times rapporteras i dag en av de mest avgörande förklaringarna till att det inte blir fred i Mellanöstern, en förklaring som förtigs i Sverige, Poll Shows Most Palestinians Favor Violence Over Talks:

En ny opinionsundersökning visar att ett överväldigande majoritet bland palestinierna stöder skolmassakern på en judisk skola i Jerusalem tidigare denna månad där åtta unga män, flertalet tonåringar, dödades . . . Mätningen visar också starkt stöd för raketbeskjutningen av israeliska städer från Gaza och för ett slut på fredsförhandlingarna mellan palestinska och israeliska ledare.

84 procent tycker att det var rätt att gå in på skolan och skjuta obeväpnade elever. Palestinierna vill att blodet ska flyta. De vill inte ha fred. Inte undra på att freden uteblir!

http://erixon.com/blogg/?p=418

Eller varför inte:
Citat:

Abbas och Fatah hyllar skolmördaren i Jerusalem

Mannen som sköt ner eleverna i Jerusalem hyllas som “martyr” i palestinska myndighetens officiella tidning al-Hayat al-Jadida. På gatan där mördaren, Abu Dheim, bodde hänger porträtt på honom med texten, “Islamska rörelsen och Jerusalem sörjer gladeligen Abu Dheim som svarade på guds kallelse i en heroisk operation”.

http://erixon.com/blogg/?p=357

Eller:
Citat:

"Hamas vill inte ha fred"

Den upptrappning av konflikten mellan Israel och Hamas som världen nu ser var – som situationen utvecklats – förmodligen oundviklig. Sedan 2001 har palestinska grupper i Gaza avfyrat omkring 2400 raketer och 2500 granater mot södra Israel.

* *Efter att Israel lämnat Gaza 2005 ökade antalet attacker från drygt 400 till över 1600 år 2007 – i genomsnitt mer än fyra om dagen. Omkring 25 israeler har mist livet och långt över 600 har skadats fysiskt . . .

* *Beskjutningen kan inte gärna beskrivas som något annat än ren terror riktad mot den israeliska civilbefolkningen, en terror som är på väg att lamslå och omöjliggöra allt normalt liv i södra Israel. Vad utgör – i detta perspektiv och förutsatt att Israel har rätt att försvara sig – en lagom och ”proportionell” våldsanvändning?

http://erixon.com/blogg/?p=316

Dick Erixons källor finns länkade i hans inlägg.

När det gäller att det har dött fler palestinier än israeler så säger det egentligen ingenting. Du får gärna länka till källan igen för nu hittar jag ingen länk i tråden till just den statistiken. En förklaring att många oskyldiga dras med är för att terroristerna använder dem som mänskliga sköldar. Hizbollah gjorde samma sak i Libanon, gick in i bostadsområden och avlossade missiler mot Israel. Israels soldater gömmer sig åtminstone inte bland civilbefolkningen.

Ok. Så majoriteten av palestinierna tyckte det var rätt att avrätta massa oskyldiga. Fråga dig VARFÖR dom tycker det.
Finns en logisk förklaring.

Kan det vara så att palestinierna fått lidit så pass länge att dom är förblindad av ilska och hämnd?
Kan det vara så att så pass många palestinier har dött jämfört med israeler?`
Kan det vara så att, så många palestinier hamnat i israeliska fängelser utan domstol?
Kan det vara så att man är trött på att israel förstör deras hem och ägodelar?
Kan det vara så att man ej kan acceptera ockupationen av sitt land där israeliska soldater kollar i småbarnens väskor efter bomber m.m.
Kan det vara så att man ej kan accepter att israel hela tiden ockuperar ny mark?

Ja det finns många argument som skulle kunna förklara den palestiniska ilskan.
Det finns alltid en logisk förklaring. Finns en logisk förklaring till varför Israel ockuperar mark, finns en logisk förklaring till irakkriget m.m. Så när du ser sådana information, ställ dig då frågan varför.

Och i en seriös undersökning så hade man även ställt den frågan. Varför är ni positiv till det hela.
Så det spelar ingen roll hur många exempel du tar upp på palestinier som dödar civila. För varje civil som dör i israel dör 3.5 civila palestinier. Så det skiljer 350%. Så fler palestinier dör än israeler. Så det finns fler exempel på palestinier som dödats av israeler än israeler av palestinier.

Jag pratar nu om enbart palestinier och inte libaneser, då ökar siffran självklart mot Israel´s fördel.
Israel ockuperade södra libanon förut, det var där dom stora striderna skedde, så majoriteten av missilerna gick inte in på israelisk mark utan på libanesisk mark som var ockuperad av israel.

http://www.rememberthesechildren.org kan du läsa om samtliga barn som dött, fullständigt namn och allt.
Resterande källor hittar du här: http://www.ifamericansknew.org/stats/death...ths.html#source

Xamda 2008-08-11 13:03

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Johan H - på vilket sätt skulle USA vara värre än Ryssland? Hur många har inte fått lida och lider alltjämt under den ryska stöveln?
Låt oss börja lite fint med historia.
1. Ryssland anföll helt oprovocerat Finland
2. Ryssland har upprepade gånger anfallit och tagit de baltiska staterna, två gånger under 1900-talet.
3. Ryssland anföll och ockuperade Polen.
4. Ryssland ockuperar fortfarande tysk mark (ja, jag vet, det är nu erkända gränser)
5. Ryssland anföll det mer eller mindre demokratiska Ungern
6. Ryssland anföll och krossade det demokratiska Tjeckoslovakien
7. Ryssland ockuperade Bulgarien
8. Ryssland tvingade in alla övriga numera före detta sovjetrepubliker i ett skräckvälde som inte har haft något like i historien,vare sig vad gäller antal drabbade länder eller antal döda, skadade och försvunna
9. Ryssland bidrog och försökte hjälpa Nordkorea att ockupera och införa kommunism i Sydkorea
10. Ryssland gjorde om proceduren i Vietnam i gott samråd med Kina och där lyckades man.
11. Man har försett en flock med diktaturer runt i världen med ideologiskt stöd och självklart massor med vapen. Hälften av konflikterna i Afrika går nog att hitta ryska vapen och rådgivare i
12. Ryssland placerade ut (eller försökte snarare) kärnvapen på Kuba för att på någon minut kunna nå USA
13. Ryssland har skjutit ned svenska civila och militära flygplan som befann sig över internationellt vatten
14. Man invaderade och dödade drivor med folk i Afghanistan
15. Man har dödat hundratusentals i Tjetenien, som inte riktigt ville tillhöra Ryssland, en granne till Georgien...
16. Rumänien led under ryskt herravälde tills Sovjet föll...
Får jag fundera någon minut till hittar jag säkert lika mycket till.
Ställt i proportion till det lidande detta orsakat runt om i världen tycker jag nog Ryssland står sig väl. Ränderna går inte ur. Det är inte demokrati man försökt införa när man gjort dessa små ingrepp.
Visst, detta är bara ena sidan av ett mynt, men den andra sidan är i mina ögon i de flesta av ovanstående fall riktigt mycket blekare...
Vän av ordningen säger väl nu att det var Sovjet, vilket rent formellt är sant, men det beror ju bara på att kommunisterna i Ryssland spred sitt skräckvälde utanför Ryssland så snabbt att man fick för sig att ena allt under ett land.

Sovjetunionen och ryssland är 2 olika länder. Ryssland är blotta 16 år gammalt då sovjet upphörde 31 december 1991.
Det är klart att det är orättvisst att samtidigt jämföra såhär då USA är ett relativt ungt land.
Titta vad USA gjort kontra Ryssland sedan 1 januari 1992 och jämför.

Jo, visst är det olika länder, men det beror ju på att en rad länder bröt sig loss från den sammafallande sovjetryska imperiet. Utan Ryssland hade Sovjet aldrig uppstått, det började där och det pågår fortfarande där, så i mina ögon är det samma land som bara blivit av med en del ockuperat territorium.

Rysslands härjningar i Tjetjenien går inte av för hackor och lite om det kan man läsa t.ex. här: http://www.uppsatser.se/uppsats/3e94f799ca/

Där har tusentals dött... I regelrätta terrorbombningar utförd av Ryssland.

Men jag hävdar fortfarande - Ryssland är samma sak som Sovjet, bara lite mindre eftersom det är samma maktelit och samam militär vi talar om.

Xamda 2008-08-11 13:07

Citat:

Originally posted by Johan H@Aug 11 2008, 05:09
Komiskt nog efter Israel i mellanöstern, bor det mest judar i Iran.

Källa?

Johan H 2008-08-11 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

*Komiskt nog efter Israel i mellanöstern, bor det mest judar i Iran.

Källa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Jews

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5367892.stm

http://uk.youtube.com/results?search_query...=-1&oq=iran+jew

Finns flera youtube filmer om iranska judar, dom iranska judarna har judiskt blod som går långt
bak i tiden, inte som alla nykonverterade idag.

Notis:
Kan även tillägga att 2 av mina släktingar är gift med iranska judar. :)

Xamda 2008-08-11 16:32

Citat:

Citat:

Originally posted by -Xamda@Aug 11 2008, 13:07
Citat:

*Komiskt nog efter Israel i mellanöstern, bor det mest judar i Iran.

Källa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Jews
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5367892.stm
http://uk.youtube.com/results?search_query...=-1&oq=iran+jew
Finns flera youtube filmer om iranska judar, dom iranska judarna har judiskt blod som går långt
bak i tiden, inte som alla nykonverterade idag.
Notis:
Kan även tillägga att 2 av mina släktingar är gift med iranska judar.

Mitt misstag, jag missade den lilla detaljen "mellanöstern" i ditt inlägg. Kan jag mycket väl tänka mig stämmer, men det är ju inte särskilt många ändå.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson