WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blondinbella utsatt för övergrepp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30665)

Johan H 2008-07-23 00:49

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Fortfarande jävligt dumt att skylla på resebyrån.

Jo det har du rätt i. Men BB har ändå en poäng i att resebyråer borde lägga lite krut på att informera i synnerhet minderåriga resenärer om de spelregler som gäller.

Ja verkligen, dumt av apollo att inte använda sin passagerarlista på ett bättre sätt när resenärerna väl landar nere i italien.
Jag menar, när dom ser att det står blondinbella 17 år från stockholm SOM FÅTT TILLÅTELSE AV SIN FAR OCH MOR ATT RESA UTOMLANDS själv så bör det ju vara deras uppgift att informera och inte bella´s föräldrar att kolla upp sånt med apollo innan dom ger tillåtelse.

gummianka 2008-07-23 06:55

jag tycker bara det skulle vara väldigt skönt om det kom fram att det hela bara var en skapad "legend" (då menar jag allt, blogg, bella..) för att visa på en snedvridning i dagens samhälle, då skulle bella ha en hel del cred...tänk vilket jävla liv det skulle bli...men när jag tänker "hon KAN ju inte vara på riktigt," så är det väl bara jag som börjar bli gammal...

htiawe 2008-07-23 07:21

Det vore ändå värre, det är många som är utsatta för övergrepp som har det nog svårt idag att känna att omvärlden tror på dem.

gummianka 2008-07-23 08:46

okej, JAG tycker det är värre att en blogg om absolut ingenting innebär en genväg till...i princip vart som helst vad det verkar, jag har iofs bara läst hennes blogg vid en handfull tillfällen, men jag såg henne på "Frånvarande" på TV8, det var ju beklämmande...eller värre...vi pratar ju om samma sak, hon har ju inte fått massa press för att hon blivit utsatt för övergrepp, jag är övertygad om att det sker mer eller mindre dagligen, hon har ju fått press för att hon är BB...

Samben 2008-07-23 11:01

Citat:

Originally posted by gummianka@Jul 23 2008, 08:46
okej, JAG tycker det är värre att en blogg om absolut ingenting innebär en genväg till...i princip vart som helst vad det verkar, jag har iofs bara läst hennes blogg vid en handfull tillfällen, men jag såg henne på "Frånvarande" på TV8, det var ju beklämmande...eller värre...vi pratar ju om samma sak, hon har ju inte fått massa press för att hon blivit utsatt för övergrepp, jag är övertygad om att det sker mer eller mindre dagligen, hon har ju fått press för att hon är BB...
I dina ögon ja, men om du tar en närmare titt så är det flera hundra tjejer om inte flera tusen som inspireras av hennes blogg, hennes modetips osv..
Även jag har sett hennes framträdanden i TV, okej inte det bästa men hon har iallafall nått dit med något hon själv skapat. En reklamblogg inom kategorin mode.

gummianka 2008-07-23 11:14

Jo fast antalet säger ju absolut ingenting, masspsykoser finns det ju gott om i världshistorien, VAD är det som dom inspireras av ?
Från det fåtalet inlägg som jag läst skulle jag kunna peka på ett antal citat som är....tänkvärda....fast kanske inte i ordets positiva bemärkelse, igår gjorde jag även "misstaget" att läsa en av dessa inspirerade läsares egna bloggar (som jag är helt säker på att Bella själv inte läser) och det var en alltigenom sorglig läsning, och det SISTA den personen behövde var någon som Bella som inspirationskälla och förebild.

editedit: ...och...okej, var det en blogg inom mode som det handlade om så vore det väl en sak, men det är ju inte så Bella ser sig själv idag...och sen det där med att hon är själv trodde jag var en myt som vi slagit hål på...
bara för att klargöra, jag är INTE avundsjuk, helt klart ska man utnyttja dom resurser man har, så det ska hon klart ha cred för, men vad detta säger om samhället i övrigt, det skrämmer iaf mig...

FredrikNas 2008-07-23 11:20

hehe iofs offtopic, men jag fick ændå en aftonbladet flashback av det hær inlægget =)

Har det hænt som hon sæger så ær det naturligtvis hemskt, men vad gør en underårig flicka på krogen i utlandet?

autosvar 2008-07-23 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Citat:

Originally posted by -autosvar@Jul 22 2008, 00:05
Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Fortfarande jävligt dumt att skylla på resebyrån.

Jo det har du rätt i. Men BB har ändå en poäng i att resebyråer borde lägga lite krut på att informera i synnerhet minderåriga resenärer om de spelregler som gäller.

Ja verkligen, dumt av apollo att inte använda sin passagerarlista på ett bättre sätt när resenärerna väl landar nere i italien.
Jag menar, när dom ser att det står blondinbella 17 år från stockholm SOM FÅTT TILLÅTELSE AV SIN FAR OCH MOR ATT RESA UTOMLANDS själv så bör det ju vara deras uppgift att informera och inte bella´s föräldrar att kolla upp sånt med apollo innan dom ger tillåtelse.

Nu märker du ord. Jag har tydligt sagt att det är fel att skylla på resebyrån. Det förhindrar dock inte att det går att förbättra informationen till resenärerna. Och det paradoxala är att sist jag hamnade på en charterreseort så verkade allsköns lekledare från olika brittiska, tyska och svenska bolag snarare uppmuntra till att exempelvis dricka för mycket än att vara någorlunda måttfull. Men trots det så anser jag att det personliga ansvaret inte kan förhandlas bort och även i det fallet skulle det vara fel att peka finger på resebyråerna.

tartareandesire 2008-07-23 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av Samben
Citat:

Originally posted by -autosvar@Jul 21 2008, 23:44
Citat:

Ursprungligen postat av Brazzan
Citat:

Vore det ett PR-trick skulle det i vilket fall som helst aldrig vara ett bra strategiskt drag - offer är sällan kommersiellt intressanta och skulle hon tänka affärsmässigt skulle hon ha hålit tyst om det.

Det håller jag inte med om.... Tycka synd effekten kan få en bra effekt hos naiva tonårstjejer som är majoriteten av hennes besökare. Bara min gissning dock.

Jo men medlidande säljer inte livstilsprodukter såsom Gucciväskor och SATC-prylar särskilt bra. Visst - hon kan ge ut en bok - om händelsen är angelägen nog och hon hittar en bra spökskrivare - men jag tror ändå att det inte kommer att påverka hennes glamourimage positivt. Och det är väl det som är den tråkiga kontentan - hon är ett offer inte en gång vid själva händelsen utan även efteråt pga det sociala stigma som övergrepp innebär för offret.
Förresten - även om det är ansvarslöst att vara en snygg, full tonåring som puffar upp brösten i en kultur där det kan uppfattas som en invit till sex så är ett Nej ett Nej i alla delar av världen och lika brottsligt i Italien som i Sverige även om det kanske inte är brottsligt i Iran eller Afghanistan.

Ge mig gärna källa på att det inte är brottsligt i Iran eller Afghanistan. Tycker att det är patetiskt att dra in länder från mellanöstern i tråden då det inte har med topic att göra. För övrigt så är det föräldrarnas ansvar att se till att ens dotter klarar sig i ett främmande land och inte resebyråns. Sen är det alltid ett plus om resebyrån står för en del av ansvaret men inget man ska ta för givet.

Det är väl snarare så att det brukar vara hårdare straff i sådana länder. Vad nu det har med saken att göra som sagt var.

Samben 2008-07-23 13:14

Citat:

Originally posted by gummianka@Jul 23 2008, 11:14
Jo fast antalet säger ju absolut ingenting, masspsykoser finns det ju gott om i världshistorien, VAD är det som dom inspireras av ?
Från det fåtalet inlägg som jag läst skulle jag kunna peka på ett antal citat som är....tänkvärda....fast kanske inte i ordets positiva bemärkelse, igår gjorde jag även "misstaget" att läsa en av dessa inspirerade läsares egna bloggar (som jag är helt säker på att Bella själv inte läser) och det var en alltigenom sorglig läsning, och det SISTA den personen behövde var någon som Bella som inspirationskälla och förebild.

editedit: ...och...okej, var det en blogg inom mode som det handlade om så vore det väl en sak, men det är ju inte så Bella ser sig själv idag...och sen det där med att hon är själv trodde jag var en myt som vi slagit hål på...
bara för att klargöra, jag är INTE avundsjuk, helt klart ska man utnyttja dom resurser man har, så det ska hon klart ha cred för, men vad detta säger om samhället i övrigt, det skrämmer iaf mig...

Det dom inspireras av är att en kvinna kan lyckas oavsett ålder, hennes modetips (även fast det mesta är reklam osv..

Vem har sagt att hon jobbar själv? Jag sa att hon har byggt upp sitt egna varumärke från scratch och med tiden fått in en bloggcoach från glife i styrelsen som hjälpt henne med marknadsföring och annonsering. Det är precis som att vem som helst här skulle få in en investerare i sitt projekt, ska man då säga att denne inte har gjort något själv? Svar nej.

Slutdiskuterat. Var vänliga håll er till topic annars begär jag att tråden läggs ner.

ChristofferJ 2008-07-23 14:11

Jag vet att inlägget har drivit iväg till någon form av generell diskussion, men..

Folk ska kunna åka utomlands, Norge some Italien, ung som gammal, blond som brunett utan att bli utsatt av övergrepp. Även det är en ung tjej vid namn Blondinbella som råkar driva en framgångsrik blogg. Oavsett vad hon skriver om, vilka som ligger bakom sidan .. oavsett vad!

Att folk inte ens ska ge en smula medlidande, eller i alla fall förståelse för en händelsen som denna (som mycket väl kan vara/förmodligen är som vilket övergrepp som helst) är fullständig sjukt.

Så om någon här ifrån skulle bli knivskuren eller nerslagen efter en utekväll så skulle ni inte bry er? Eftersom han kanske driver ett framgångsrik bolag som inte marknadsför sig enligt ert tycke. Sjukt.

Nu kan vi bara hoppas att det inte är så allvarligt som det lät i BB's fall..

Westman 2008-07-23 14:26

Men vojne vojne. Det du inte fattar är att hon utsatt sig själv för en situation där risken för att råka ut för tråkigheter är väldigt stor och som det varnats för av reseledare i över 30 år. Jag har lika lite sympati för idioter som kör fulla eller barn som stjäl bilar och kör åt helvete t.ex., de SKA veta bättre än att utsätta sig för såna risker men gör de det så får ta också ta eventuella konsekvenser. Jag kan därför inte heller jämföra det med att bli knivskuren efter en utekväll, det är omöjligen samma sak.

EDIT: Det spelar med andra ord ingen roll om det är BB eller om det hade varit någon jag känner, jag har samma åsikt eftersom jag inte är en velpotta.

gummianka 2008-07-23 14:38

Fast det är det jag tycker är "problemet" med många av dagens kändisar, just att det inte är någon skillnad på sak och person (man är inte känd för att man faktiskt har åstadkommit något) Skulle någon härifrån bli knivskuren eller nerslagen skulle det såklart vara jättetråkigt, men vare sig mer eller mindre tråkigt än om någon annan anonym hade blivit det. Om någon härifrån däremot blev utsatt för en hackare, så...tror jag att dom flesta rycker på axlarna, för dom flesta av oss är det en klar skillnad mellan person och vad man gör.
Vi kan dra frågan till sin spets lite, om något hände Steve-O, eller vi kan ta Göran Kropp som exempel, vad gäller då ?

mynameisfredrik 2008-07-23 14:52

jag som har blivit knivskuren på armen för ett tag sedan går inte ut till "massmedia" eller ens blogg och skriver om detta, allt med "blondinbella" är lite skumt, jag tror hon överdriver en smula lite nu i sina ilägg på sin blogg om detta.

Att sedan jobba på en juristfirma och sedan gå till polisen utan vittne är bara dumt, detta borde hon veta sedan tidig ålder.

ChristofferJ 2008-07-23 15:25

Så du jämför seriöst att bli utsatt övergrep med att köra onykter?

Visst kan man mycket väl ha överdrivit det, även så media som skrivit om det.. Det händer dagligen när det gäller kändisvärlden.. men baraför det gör inte ett övergrepp accepterat, eller till något som borde ryckas på axlarna för.

Jag är inget större fan av Blondinbella själv, men den attityd som visats här gör mig fan illamående.

teddyjohan 2008-07-23 15:53

Måste bara inflika; fantastiskt bra liknelse, om än något osmidigt formulerad. Sedan instämmer jag med vissa av föregående talare att frågan om våldtäkt/skuld i sig hör hemma på annat forum.

Westman 2008-07-23 15:59

Citat:

Originally posted by superstoffe@Jul 23 2008, 15:25
Så du jämför seriöst att bli utsatt övergrep med att köra onykter?

Visst kan man mycket väl ha överdrivit det, även så media som skrivit om det.. Det händer dagligen när det gäller kändisvärlden.. men baraför det gör inte ett övergrepp accepterat, eller till något som borde ryckas på axlarna för.

Jag är inget större fan av Blondinbella själv, men den attityd som visats här gör mig fan illamående.

Men läs ordentligt! Hon har utsatt sig själv för en onödig och väldigt stor risk vilket resulterat i vad det nu var som hände, det gör onyktra förare med. Det är j-vla skillnad att göra det BB gjorde mot att bli överfallen i tvättstugan eller vad du nu vill ha för liknelse. Tänk till lite, det finns fler lägen än full gas och tvärnit.

Gustav 2008-07-24 14:48

Jag tycker att ni alla gör ett stort misstag när ni dömer Blondinbella efter en vuxen måttstock när hon i själva verket är ett barn. Hon är inte dum eller korkad. Hon är en 17-årig flicka.

En tonåring har inte samma förmåga som en vuxen person att göra riskbedömningar eller att förutse konsekvenser. Till kroppen kanske en 17-årig tjej kan se vuxen ut, men hon är det absolut inte i huvudet.

Alla som har en tonårsdotter eller en syster i tonåren förstår att Blondinbella är en helt vanlig tjej med normal begåvning. Det är alltid tragiskt när barn råkar illa ut. Tonåringar har tyvärr en förmåga att göra det oftare än andra. Nu framgår det inte vad det är som hon har råkat ut för, men förhoppningsvis så repar hon sig och tar inte någon permanent skada av det som inträffat.

ztream 2008-07-24 15:05

Första vettiga inlägget i denna ruttna tråd.

Har mått riktigt illa av vad många skrivit.

Tack Gustav!

Citat:

Originally posted by Gustav@Jul 24 2008, 14:48
Jag tycker att ni alla gör ett stort misstag när ni dömer Blondinbella efter en vuxen måttstock när hon i själva verket är ett barn. Hon är inte dum eller korkad. Hon är en 17-årig flicka.
En tonåring har inte samma förmåga som en vuxen person att göra riskbedömningar eller att förutse konsekvenser. Till kroppen kanske en 17-årig tjej kan se vuxen ut, men hon är det absolut inte i huvudet.
Alla som har en tonårsdotter eller en syster i tonåren förstår att Blondinbella är en helt vanlig tjej med normal begåvning. Det är alltid tragiskt när barn råkar illa ut. Tonåringar har tyvärr en förmåga att göra det oftare än andra. Nu framgår det inte vad det är som hon har råkat ut för, men förhoppningsvis så repar hon sig och tar inte någon permanent skada av det som inträffat.

FredrikNas 2008-07-24 16:20

Det som känns horribelt är att föräldrarna släpper iväg sin 17 åriga dotter på en sån här resa, föräldrarna måste väl ändå läsa nyheter och själv minnas hur det är (även om det kanske är värre idag)? jag menar man behöver ju inte åka utomlands för att uppleva det som hon säger har hänt (jag är lite oklar över exakt vad som hände). Jag har själv gjort några hundår i hotell och restaurang-branchen i Sverige, och saker såsom att killar försök att stoppa droger i glas, taffsande, och regelrätta våldtäcktsförsök är mer eller mindre en vardag i restaurang världen, det jag försöker säga är ju att ett barn hör inte hemma i denna miljö, och definitivt inte i en motsvarande miljö fast 100 tals mil från sina föräldrar.

Kids will be kids och kommer alltid att testa gränser (man har ju varit 17 år själv), mer ansvar från föräldrarna hade ju varit bra även om man inte kan lasta dom indirekt för att det finns äckel i världen, men jag får ändå inte ihop att dom släpper iväg henne utomlands med enbart ett par tjejkompisar.

Sen att man försöker skylla/lägga ansvar på resebolaget känns ju lite B, hur ska ett resebolag kunna ta ansvar för vad deras kunder gör i landet?

teddyjohan 2008-07-24 16:48

Det finns oändligt många aspekter och dimensioner i den här diskussionen precis som i så många andra; men hela samtalsämnet är i sig tyvärr väldigt infekterat. Det är beklagligt, eftersom möjligheten att diskutera vårt samhälle är det bästa sättet för oss att förstå och utveckla det. Samtidigt är det fortfarande ingen som vet vad som har hänt eller OM något faktiskt har hänt, vilket jag tycker är viktigt att komma ihåg.

Jag vill inte mena att den här tråden är "rutten"; däremot tycker jag helt klart att det är synd att man inte kan uttala sig kritiskt åt endera hållet i inflammerade ämnen som detta utan att man ska bli stämplad som t.ex. misogyn våldtäktsförespråkare.

Westman 2008-07-24 20:17

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Jul 24 2008, 16:48
Det finns oändligt många aspekter och dimensioner i den här diskussionen precis som i så många andra; men hela samtalsämnet är i sig tyvärr väldigt infekterat. Det är beklagligt, eftersom möjligheten att diskutera vårt samhälle är det bästa sättet för oss att förstå och utveckla det. Samtidigt är det fortfarande ingen som vet vad som har hänt eller OM något faktiskt har hänt, vilket jag tycker är viktigt att komma ihåg.

Jag vill inte mena att den här tråden är "rutten"; däremot tycker jag helt klart att det är synd att man inte kan uttala sig kritiskt åt endera hållet i inflammerade ämnen som detta utan att man ska bli stämplad som t.ex. misogyn våldtäktsförespråkare.

Instämmer till fullo men egentligen ska man väl inte bli förvånad för moralpanik och dubbelmoral är tydligen det politiskt korrekta.

Av någon väldigt konstig anledning ar det alltid någon annans fel, särskilt om det gäller barn. De gör tydligen aldrig fel och ska aldrig behöva ta eget ansvar för något. Dessutom kan det aldrig vara så att alla har del i skulden, nej "offret" är alltid ren som snö. <_<

Jo tjena...

ztream 2008-07-24 20:39

Japp världen är full av hycklare och moralpredikanter som inte tycker det finns någon förmildrande omständighet för VÅLDtäkt och VÅLD mot kvinnor.

Det är trist att inte alla är så insiktsfulla som lågvattenmärkena på WN. Har en brud djup urringning ska man få tafsa. Det är ju självklart!

Om hon sedan pratar med en så är det som upplagt för att få ligga. Säger hon nej så menar hon ja såklart. Hon är ju på SEMESTER I UTOMLANDET OCH DÄR GÖR MAN SÅ!!!!

Haha, ni är för roliga (sorgliga) :D

EWM 2008-07-24 20:52

Jag är ett stort fan av Blondinbella och personerna bakom "hennes" affärsidé. Synd bara att tösen inte har ett så tilltalande ansikte. Jag tycker mig se groteskt överdimensionerade drag.
Kanonidé att lyfta fram "övergreppet" i media. Självklart blir en 17-årig småpackad blondin "antastad" på ett uteställe i Italien. Kan man sedan vända det till något positivt och få uppmärksamhet och i förlängningen pengar för det är det ju strålande.

Avundssjukan mot Blondinbella är talande och väldigt roande att läsa. Många personer här sitter med en massa massproducerade och sunkiga affiliatesidor och irriterar sig på Blondinbellas framgångar .. Det är faktiskt väldigt roligt.

Spindel 2008-07-24 20:57

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 24 2008, 19:39
Japp världen är full av hycklare och moralpredikanter som inte tycker det finns någon förmildrande omständighet för VÅLDtäkt och VÅLD mot kvinnor.
Det är trist att inte alla är så insiktsfulla som lågvattenmärkena på WN. Har en brud djup urringning ska man få tafsa. Det är ju självklart
Om hon sedan pratar med en så är det som upplagt för att få ligga. Säger hon nej så menar hon ja såklart. Hon är ju på SEMESTER I UTOMLANDET OCH DÄR GÖR MAN SÅ
Haha, ni är för roliga (sorgliga)

Nu hittar du på.

Däremot känns det lite lustigt att när en full fjortistjej springer runt halvnaken bland fulla grabbar så är det alltid grabbarnas fel för att de är djur!

Skulle däremot en grabb gå runt i ett invandrarområde och bli nerslagen och rånad är det grabbens fel - "Var gjorde du där egentligen!? Gå inte runt och flasha med mobilen!"

Såklart man borde kunna gå fritt utan att riskera att bli nerslagen/antastad. Men vi lever inte i en perfekt värld.

ztream 2008-07-24 21:09

Nej, det är ingen vettig som skulle säga det till en kille som blev nedslagen. Däremot skulle de flesta nog visa empati och förståelse för att de är mänskliga och empati är en mänsklig kvalitet som innebär att man kan sätta sig in i andras situation och föreställa sig hur de känner.

Och nej, vår värld är inte perfekt. Men vad har det med att rättfärdiga våld att göra?

Tyvärr mynnar mycket i de otrevliga och pubertala kommentarerna i att folk är avundsjuka på Bellas framgång. Nu har de sin chans att sparka på någon som ligger.

Westman 2008-07-24 21:22

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 24 2008, 20:39

Det är trist att inte alla är så insiktsfulla som lågvattenmärkena på WN. Har en brud djup urringning ska man få tafsa. Det är ju självklart!

Om hon sedan pratar med en så är det som upplagt för att få ligga. Säger hon nej så menar hon ja såklart. Hon är ju på SEMESTER I UTOMLANDET OCH DÄR GÖR MAN SÅ!!!!

Haha, ni är för roliga (sorgliga) :D

Så att man utsätter sig för onödiga och välkända risker spelar ingen roll? Ja tyck det då men tyck det även när ett rattfylllo tappar kontrollen över bilen och dammar in i en skolklass, alkoholen har ju absolut inget med saken att göra så det måste vara en ren olyckshändelse (vilket kan vara sant men är högst osannolikt). Utsätter man sig för onödiga risker och inte vill ta vara på goda råd så får man banne mig ta skeden i vacker hand.

Snart blir det väl lag på att man måste ha varningskyltar på allt, till och med WN "Varning! Du kan bli ledsen i ögat av det som skrivs här." :angry:

Westman 2008-07-24 21:28

Jag kan väl tillägga att om någon hade spöat skiten ur den/de som tafsat på BB (eller värre) så hade jag knappast tyckt synd om dem heller, troligtvis tvärt om. Min poäng är att BB har del i skulden om än en liten sådan. Dock tillräckligt stor för att jag inte ska tycka synd om henne.

ztream 2008-07-24 21:39

Bra liknelse. Hade säkert gett dig ett solitt MVG om du använt den i retorikkursen i sjätteklass.

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 24 2008, 21:22
Så att man utsätter sig för onödiga och välkända risker spelar ingen roll? Ja tyck det då men tyck det även när ett rattfylllo tappar kontrollen över bilen och dammar in i en skolklass, alkoholen har ju absolut inget med saken att göra så det måste vara en ren olyckshändelse (vilket kan vara sant men är högst osannolikt). Utsätter man sig för onödiga risker och inte vill ta vara på goda råd så får man banne mig ta skeden i vacker hand.
Snart blir det väl lag på att man måste ha varningskyltar på allt, till och med WN Varning Du kan bli ledsen i ögat av det som skrivs här.

ztream 2008-07-24 21:40

Aha, du var på plats när händelsen inträffade. Ja, men då drar jag tillbaka allt jag sagt. Sorry.

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 24 2008, 21:28
Jag kan väl tillägga att om någon hade spöat skiten ur den/de som tafsat på BB (eller värre) så hade jag knappast tyckt synd om dem heller, troligtvis tvärt om. Min poäng är att BB har del i skulden om än en liten sådan. Dock tillräckligt stor för att jag inte ska tycka synd om henne.

Spindel 2008-07-24 21:56

Ztream: Brukar du låsa om huset/lägenheten när du går utanför?

Kristoffer G 2008-07-24 21:58

Ingen vet väl vad som egentligen har hänt... bara att BB har råkat ut för någonting som hon själv upplevde var otäckt. Det är ju någonting man ska respektera och jag tror nog att den nivån som vissa håller sin diskussion på här inne gör mer skada än nytta i detta inlägget.

Världen är full av fördomar, förakt och avundsjuka. Det är synd att BB döms i denna tråden av personer som inte känner henne eller känner till vad som egentligen har hänt.

Man behöver inte tycka om det hon gör, vad hon står för eller säger, men man ska respektera det.

Det jag reagerade på mest var föräldrarnas roll i det hela. Men jag ska inte uttala mig för mycket om det heller.. vet inte hur de har det i sin familj. I min familj hade min far aldrig släppt iväg min syrra och hennes polare till Italien själva när dem var 18!

Jag har förövrigt samma åsikter som ztream i detta inlägget.

(Dålig meningsuppbyggnad.. jag vet)

Westman 2008-07-24 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Aha, du var på plats när händelsen inträffade. Ja, men då drar jag tillbaka allt jag sagt. Sorry.

Citat:

Ursprungligen postat av Westman

Bra att du läser hela tråden innan du drar dina slutsatser. Med "(eller värre)" så avser jag precis det jag tidigare nämnt att jag inte vet vad som har hänt, inte ens vad BB anser har hänt (vilket kan vara två skilda saker som bekant).

Duktig ztream, kasta sten i glashus. Hur var det med att sätta sig in i andras syn på saker och ting?

Westman 2008-07-24 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Bra liknelse. Hade säkert gett dig ett solitt MVG om du använt den i retorikkursen i sjätteklass.

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Snart blir det väl lag på att man måste ha varningskyltar på allt, till och med WN Varning Du kan bli ledsen i ögat av det som skrivs här.

Ja du, ta av dig skygglapparna eller läs igen. Poängen är att du inte anser att omständigheterna till en händelse är relevanta vilket jag anser att de är därför är det inget fel i parallellen.

Westman 2008-07-24 22:19

Citat:

Originally posted by Brazzan@Jul 24 2008, 21:58
Världen är full av fördomar, förakt och avundsjuka. Det är synd att BB döms i denna tråden av personer som inte känner henne eller känner till vad som egentligen har hänt.
Du kan byta ut BB mot någon annan som gjort samma sak. Jag kan inte namnet på någon men det här är ingen unik händelse som sådan.

Sen är det jäkligt intressant att de återkommande argumenten för att man inte får säga att man inte tycker synd om henne är att man inte känner henne eller vet exakt vad som har hänt. Det borde väl i så fall också gälla det omvända.

Dubbelmoral och moralpanik.

Kristoffer G 2008-07-24 22:31

Allt jag menade och ville säga var att man inte ska spy ur sig spekulationer, men jag är helt klart för att man förmedlar sin åsikt. Att säga att hon får skylla sig själv är ju en åsikt, baserad på en spekulation på att man vet vad som har hänt....

Jag har inte heller problem att diskutera saker som dessa, med personer som har förmågan att vara subjektiva och som använder ett vettigt språk, som du :)

ztream 2008-07-24 22:44

Brukar du ha en analplugg i röven för att slippa bli våldtagen när du går ut och festar?

Går du ut nykter för att slippa tappa omdömet och bli våldtagen?

Klär du dig i fula kläder så att ingen ska uppmärksamma dig på dansgolvet?

Sitter du i ett hörn på utestället så att du ska slippa kontakt med det motsatta/samma könet och riskera en våldtäkt?

Citat:

Originally posted by Spindel@Jul 24 2008, 21:56
Ztream: Brukar du låsa om huset/lägenheten när du går utanför?

ztream 2008-07-24 22:47

This is Italy calling... What did actually happen with Blondinbella?

Blondinbella har blivit kränkt. Detta är 100% subjektivt och handlar inte om vad som hände. Det är vad vi vet, men du förringar det. Om din syrra/tjej/morsa kommer hem och säger att hon blev jäkligt illa behandlad på ett uteställe och mår dåligt och känner sig kränkt, ja vad säger du då?

Du menar kanske att jag ska sätta mig in i någon italienares perspektiv som tafsat/whatever på BB? Ja, han mår nog riktigt illa just nu kan jag tänka mig. Antagligen läsar han denna tråden och tycker att den där ztream är jäkligt okänslig. :D

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 24 2008, 22:10
Bra att du läser hela tråden innan du drar dina slutsatser. Med (eller värre) så avser jag precis det jag tidigare nämnt att jag inte vet vad som har hänt, inte ens vad BB anser har hänt (vilket kan vara två skilda saker som bekant).
Duktig ztream, kasta sten i glashus. Hur var det med att sätta sig in i andras syn på saker och ting?

ztream 2008-07-24 22:51

Okej så i vilka fall finns det förmildrande omständigheter vid våldtäkt enligt Herr Westman.

1. Kvinnan uppvisar slampighet av den högre graden.
2. Kvinnan är uppenbarligen berusad och har ingen koll.
3. Urringningen överstiger 50% av bröstets yta fram till vårtgården.
4. Kvinnan var medvetslös och gjorde ej motstånd.

Är du på riktigt eller? Det finns inga omständigheter som förmildrar det.

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 24 2008, 22:13
Ja du, ta av dig skygglapparna eller läs igen. Poängen är att du inte anser att omständigheterna till en händelse är relevanta vilket jag anser att de är därför är det inget fel i parallellen.

ztream 2008-07-24 22:54

Nu ska jag göra det jävligt enkelt för er alla:

Ponera att Blondinbella var din syster, flickvän, kusin eller dotter. Vad hade du sagt på WN just nu utifrån det du vet?

-Just det, inte ett jävla skit för du hade stöttat henne och förstått vilken kränkning hon gått igenom.

Det handlar inte om omständigheterna, det handlar om slutresultatet. Slutresultatet i detta fallet är en kränkt och knäckt kvinna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson