WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   HTC Touch Diamond vs iPhone (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30073)

ChristianKarlsson.se 2008-07-17 10:02

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 17 2008, 07:49
Lite OT men ni som har en Touch Diamond, vilken väska ska man köpa?

Det är ju hela grejen med Diamond, den är så liten att den inte ens märks om du har den i byxfickan! :)

Om du absolut vill ha väska tycker jag att Vaja (www.vaja.com.ar) är att rekommendera, har köpt från dem förr. De har ingen väska till diamond än men du kan registrera dig så att de skickar ett mail när den finns.

claes 2008-07-17 13:02

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 17 2008, 07:49
...vilken väska ska man köpa?
En Riktig Man har _aldrig_ väska till sina prylar. Än värre om du hade tänkt hänga den i bältet.

Westman 2008-07-17 13:46

Jag tänke mer på att skydda den från repor och ludd och det smidiga läderfodralet går inte att få tag på i Sverige, inte på de fem ställen jag provat. Skärmskydd av silikon hatar jag och då är det bara en väska eller ett fodral kvar.

En riktig man har Holmbergcase till sina prylar men det blir lite overkill till en mobiltelefon. ;)

Thomsson 2008-07-17 13:56

Hel nöjd med min HTC Diamond!
Skulle behöva ett program där jag kan föra körjournal, någon som har nått tips?

ChristianKarlsson.se 2008-07-17 23:48

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 17 2008, 13:46
Jag tänke mer på att skydda den från repor och ludd och det smidiga läderfodralet går inte att få tag på i Sverige, inte på de fem ställen jag provat.

Menar du Vaja? De beställer du givetvis direkt från deras hemsida...

totoo 2008-07-18 01:44

Jag skulle vilja använda HTC Diamond med GPS... Det följer väl inte med några kartor till den va? Är det värt att köpa något paket eller ska man vänta på någon uppföljare i stil med HTC P3300 Premium som har GPS med TomTom (för nuvarande har väl inte 3g)?

Eller så köper man ett tomtom-kit till Diamond.. Grejen är att jag redan har tomtom4, men det lär ju inte göra mig lyckligare i det här fallet, det funkar nog bara till min gamla pocketpc... Palla att betala för det där en gång till...

THL 2008-07-28 14:57

Äntligen tillbaka från semestern..... :)

I morgon åker jag och investerar i en HTC!

KarlRoos 2008-07-28 15:25

Snart får jag min iPhone - utan abonnemang. Blir mer och mer desperat för varje dag :P

ChristianKarlsson.se 2008-07-28 15:27

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Jul 28 2008, 15:25
Snart får jag min iPhone - utan abonnemang. Blir mer och mer desperat för varje dag

Utan abb? Hur lyckades du med det? :P

KarlRoos 2008-07-28 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av ChristianKarlsson.se
Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Snart får jag min iPhone - utan abonnemang. Blir mer och mer desperat för varje dag

Utan abb? Hur lyckades du med det?

Belgien! 615€ kostar 16 gb där och det är olagligt att sälja mobiler som är uppbundna i Belgien.
Om någon är intresserad kan jag säkert importera till Sverige ;)

Kristoffer G 2008-07-28 15:44

I Italien säljs de med kontantkort

Westman 2008-07-28 20:33

Går att köpa hos Telia med utan abb. Kostar en slant dock.

Westman 2008-07-28 20:37

Citat:

Originally posted by totoo@Jul 18 2008, 01:44
Jag skulle vilja använda HTC Diamond med GPS... Det följer väl inte med några kartor till den va? Är det värt att köpa något paket eller ska man vänta på någon uppföljare i stil med HTC P3300 Premium som har GPS med TomTom (för nuvarande har väl inte 3g)?

Eller så köper man ett tomtom-kit till Diamond.. Grejen är att jag redan har tomtom4, men det lär ju inte göra mig lyckligare i det här fallet, det funkar nog bara till min gamla pocketpc... Palla att betala för det där en gång till...

Google Maps finns med. ;)

TomTom fungerar bra men 7:an finns inte ute än och rykten gör gällande att TomTom inte kommer att släppa 7:an till WM. Den kommer enbart att levereras inkluderad i hårdvaran. :blink:

2cool4school 2008-07-29 02:14

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 28 2008, 20:33

?

Westman 2008-07-29 05:35

Citat:

Ursprungligen postat av 2cool4school
Citat:

Originally posted by -Westman@Jul 28 2008, 20:33

?

Ok du har inte föregående sida kanske?

Citat:

Originally posted by -ChristianKarlsson.se@Jul 28 2008, 15:27
Citat:

Utan abb? Hur lyckades du med det?

Visst hade det varit enklare om jag lagt med det från början men det är inte alltid det blir perfekt. ;)

2cool4school 2008-07-29 19:24

Jorå, jag missuppfattade, trodde du skrev att man kunde köpa iphone utan abbonemang på telia med tanke på Brazzan's inlägg över dig.

Westman 2008-07-30 05:49

Det gick alldeles utmärkt att köpa iPhone hos Telia utan abb ja.

weetabix 2008-07-30 11:44

är telefonerna köpta hos telia låsta till deras nät, eller kan man köra dom i tex tre:s nät?

KarlRoos 2008-07-30 12:51

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 30 2008, 05:49
Vad kostade den, jag hittar nämligen ingen info på Telia.se?

2cool4school 2008-07-30 12:56

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Westman

Vad kostade den, jag hittar nämligen ingen info på Telia.se?

Samma här, hittar ingen info om detta whatsoever. Dock har jag hört att telia bara skulle ha monopol på Iphone de 3 första månaderna...

Westman 2008-07-30 14:35

Cirka 5500 med moms. Om jag har fattat hela proceduren rätt så är de olåsta när de kommer till Teliabutiken och det är säljaren som lägger in låsningen. Det kan vara ändrat nu men så fungerade det iallafall på Telias HK under releasekvällen.

KarlRoos 2008-07-31 10:01

Citat:

Originally posted by Westman@Jul 30 2008, 14:35
Cirka 5500 med moms. Om jag har fattat hela proceduren rätt så är de olåsta när de kommer till Teliabutiken och det är säljaren som lägger in låsningen. Det kan vara ändrat nu men så fungerade det iallafall på Telias HK under releasekvällen.

Från Telias hemsida (hittade)...
Citat:

# Om du har ett obundet mobilabonnemang eller upp till 3 månaders bindningstid kvar kan du byta till valfritt abonnemang, alternativt förlänga ditt befintliga abonnemang med 18 eller 24 månader. Pris med iPhone 3G hittar du i respektive tabell.

# Om du har mer än 3 månaders bindningstid kan du köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

# iPhone 3G kan inte köpas med Telia Refill.

Jag gissar på att Westman hamnar under alternativ 2, du har ett Telia abonnemang med mer än tre månader kvar och köpte iPhone?
Stämmer in på priset du sa (5495:- /16gb)

Westman 2008-07-31 11:08

Citat:

Citat:

Från Telias hemsida (hittade)...
Citat:

# Om du har ett obundet mobilabonnemang eller upp till 3 månaders bindningstid kvar kan du byta till valfritt abonnemang, alternativt förlänga ditt befintliga abonnemang med 18 eller 24 månader. Pris med iPhone 3G hittar du i respektive tabell.

# Om du har mer än 3 månaders bindningstid kan du köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr

# iPhone 3G kan inte köpas med Telia Refill.

Jag gissar på att Westman hamnar under alternativ 2, du har ett Telia abonnemang med mer än tre månader kvar och köpte iPhone?
Stämmer in på priset du sa (5495:- /16gb)

Nix, ingen förlängning av Telia-abb eller ens kontroll av abb men jag kan bara tala för min kollega som handlade på HK:t. Det finns en till tråd om lanseringen i Sverige där det även var andra som skrev om att köpa utan abb den kvällen

EDIT: En drös skrivfel rättade

THL 2008-08-06 09:21

Sitter med inköpta HTC Diamond.

Riktigt fin "telefon" men den som säger att den inte är seg med TouchFlo ljuger.

Jag misstänker att jag kommer att ha det på nu i början för att sedan stänga av när jag lekt färdigt.
Det var en arbetsmaskin jag var ute efter, inte en leksak.
Men det är coolt!

ChristianKarlsson.se 2008-08-06 09:47

Citat:

Originally posted by THL@Aug 6 2008, 09:21
Sitter med inköpta HTC Diamond.
Riktigt fin telefon men den som säger att den inte är seg med TouchFlo ljuger.
Jag misstänker att jag kommer att ha det på nu i början för att sedan stänga av när jag lekt färdigt.
Det var en arbetsmaskin jag var ute efter, inte en leksak.
Men det är coolt

Det finns olika versioner ute, en som är seg och en som inte är det. Kanske har du lyckats få tag på en seg variant. Men det kommer nog en uppdatering snart. Jag har den svenska, snabba varianten. Tycker den är väldigt snabb. Enda jag stör mig på är att det inte finns sökmappar i Pocket Outlook.

Jan Eriksson 2008-08-06 11:04

Fick min HTC Diamond för en vecka sen. Har inte prövat Iphone så jag kan inte jämföra med den men jämfört med min tidigare telefon, QTEK 9000, så är den både lättare och trevligare. Små detaljer som jag gillar. När man tar ut pennan så startas skärmen, en magnet håller pennan på plats så den inte far ut så lätt. Lätt att konfigurera, inbyggd GPS osv. Sen programmerar jag i .NET så det är skojigt att kunna göra små program till den.

Saknar dock fjärrskrivbord som fanns i WM 5 men inte i WM 6. Har inte letat men någon kanske har en lösning på detta?

Westman 2008-08-06 12:41

Prova denna: MS_RDP_v6.1.cab

claes 2008-08-06 13:27

Citat:

Originally posted by THL@Aug 6 2008, 09:21
...men den som säger att den inte är seg med TouchFlo ljuger.

Jag misstänker att jag kommer att ha det på nu i början för att sedan stänga av när jag lekt färdigt. Det var en arbetsmaskin jag var ute efter, inte en leksak.

Vilket är precis vad som skiljer iPhone från kopiorna. iPhones gränssnitt är makalöst och fungerar klockrent. Kopiorna är bara ett skal att visa upp i butiken för att lura folk att tro att det är samma sak.

Tack för att du klargjorde att det inte fungerar i verkligheten på HTC och att du redan stänger av det.

Räck upp handen alla ni som över huvud taget någon gång ens funderat på att vilja "stänga av" iPhones gränssnitt?

Jonas 2008-08-06 13:34

Citat:

Originally posted by claesm@Aug 6 2008, 13:27
Räck upp handen alla ni som över huvud taget någon gång ens funderat på att vilja stänga av iPhones gränssnitt?
Och ersätta det med vad?
Man måste ha något att ersätta det med innan man kan fundera på att ersätta det.

Jan Eriksson 2008-08-06 14:19

Citat:

Ursprungligen postat av THL
Riktigt fin telefon men den som säger att den inte är seg med TouchFlo ljuger.

På min HTC så fungera TouchFlo utan problem. Märker ingen seghet.

Citat:

Tackar, ska prova.

Westman 2008-08-06 14:32

Jag tycker inte heller att TouchFlo är speciellt segt. iPhones gränssnitt flyter på bättre, det håller jag dock med om. Nu är ju iPhonens skärm dubbelt så stor som Touch Diamond så jag kan tänka mig att skärmen spelar roll också. Större skärm borde ju vara en fördel om man ska kladda med fingrarna på den.

Xamda 2008-08-06 14:45

TouchFlo fungerar strålande i det jag kan se, både i min lite äldre HTC Touch Cruise (som har klenare processor och mindre minne, men ett mer begränsat gränssnitt) och i sambons HTC Touch Diamond.

Jag förstår inte heller uppmaningen till handuppräckningen... Jag har testat Iphone tillräckligt mycket för att vara lite imponerad av ett par saker och mycket irriterad över en hel del. Och jag kan inte byta ut gränssnittet, för det finns inget alternativ...

THL 2008-08-06 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Citat:

...men den som säger att den inte är seg med TouchFlo ljuger.
Jag misstänker att jag kommer att ha det på nu i början för att sedan stänga av när jag lekt färdigt. Det var en arbetsmaskin jag var ute efter, inte en leksak.

Vilket är precis vad som skiljer iPhone från kopiorna. iPhones gränssnitt är makalöst och fungerar klockrent. Kopiorna är bara ett skal att visa upp i butiken för att lura folk att tro att det är samma sak.
Tack för att du klargjorde att det inte fungerar i verkligheten på HTC och att du redan stänger av det.
Räck upp handen alla ni som över huvud taget någon gång ens funderat på att vilja stänga av iPhones gränssnitt?

Jag uttryckte mig oklart och det var ABSOLUT inte meningen att Claes skulle få vatten på sin kvarn.. ;)

Själva svepningarna m.m. funkar klockrent, det jag tycker tar tid är när man öppnar ett program t ex

ChristianKarlsson.se 2008-08-06 20:36

Citat:

Originally posted by THL@Aug 6 2008, 16:53
Själva svepningarna m.m. funkar klockrent, det jag tycker tar tid är när man öppnar ett program t ex
Det är det som skiljer Microsoft och Apple åt. Apples filosofi är att skala bort alla funktioner som på något sätt skulle sega ned eller förvilla användaren, vilket leder till att man sitter och skäller åt Apple för saknade funktioner.

Microsofts filosofi är istället att ge användare och utvecklare mer frihet, vilket dock kan leda till seghet och buggar ibland.

Att Windows Mobile segar ibland beror på att man både kan köra massor av program samtidigt och dessutom köra "gömda" program i bakgrunden, klart det blir segt. Iphonen kan inte köra mer än ett åt gången och inga i bakgrunden vilket har sina egna uppenbara nackdelar.

Den som följer utländska apple-bloggar vet dock att trots alla Apples strama tyglar är nya iphone-mjukvaran riktigt seg och buggig. Jag är glad att jag inte valde en iphone.

THL 2008-08-06 21:23

Sitter i vardagsrummet och surfar med HTCn via det trådlösa nätverket.
Funkar perfekt förutom Fru 1.0 brevid i soffan hotar med att att jag får stanna här i natt om jag inte slutar....

Jag tycker Fru 1.0 verkar passa bättre i iphone... Inte helt utan buggar :)

NuCo 2008-08-06 21:44

Citat:

Originally posted by THL@Aug 6 2008, 21:23
Funkar perfekt förutom Fru 1.0 brevid i soffan hotar med att att jag får stanna här i natt om jag inte slutar....
Jag tycker Fru 1.0 verkar passa bättre i iphone... Inte helt utan buggar

Du kanske ska uppgradera till Fru 2.0. Mer stabil och kraschar inte lika ofta. ;)
Fru 2.0 gillar också teknik och mobiltelefoner mer än Fru 1.0. LOL

Jan Eriksson 2008-08-06 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av NuCo
Citat:

Jag tycker Fru 1.0 verkar passa bättre i iphone... Inte helt utan buggar

Du kanske ska uppgradera till Fru 2.0. Mer stabil och kraschar inte lika ofta.
Fru 2.0 gillar också teknik och mobiltelefoner mer än Fru 1.0. LOL

Tips, genom en patch till Fru 1.0 blev allt mer stabilt och kraschar inte på samma sätt. Patchen, SPA 1.5 , kostar en del men är billigare och enklare än att behöva uppgradera till Fru 2.0.

THL 2008-08-07 07:59

Tyvärr har jag märkt att alla patchar funkar väldigt kort tid..... Sen tror jag inte gräset är grönare på andra sidan häcken så Fru 2.0 är inte aktuellt.

FredrikNas 2008-08-07 10:26

OM man uppgraderar till Fru 2.0 så kræver hon stændiga patchar i from av diamondring_24k_retailprice, vilket inte ær att rekomendera ifall man inte har en egen diamantgruva. Det ær bættre att behålla fru 1.0 och patcha henne med tidigare næmnda spa 1.5, choklad 4.0 och blommor 1.0 såfort det ær något som inte ær som det ska eller i det fall dom anser att man har gjort nånting som inte tillhør korrekt førfarande.. (d.vs always)

(Ps livet var lætt nær man var liten, det ræckte med en tæckning før att gøra tjejen i ens liv glad igen, mamma d.vs ) :)

THL 2008-08-15 12:21

Så, nu börjar det flyta på efter alla småinställningar så att den skall passa just mitt användande.

Riktigt nöjd med min Diamond!

Någon som vet om det finns något program så man kan använda stylusen för att skriva vanliga bokstäver istället för tangentbordet? Kan det kallas textigenkänningsprogram?

Någon mer som får "=" istället för "&" när man har "Tangentbord", "Använd handrörelse för dessa tangenter" aktiverat under "Inmatning"?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson