![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu vet jag att jag försökt tydliggöra snapförfarandet nån gång tidigare i nån tråd, men jag kommer dels inte ihåg var och dels tror jag inte att jag förklarade tillräckligt bra. Men om vi utgår från att det finns 100 .se domäner som folk är intresserade av att snappa och det finns 20 ombud som med varierande engagemang är involverade i snap. Av dessa 20 så har 8 stycken kontrakterat sig med auktionssiten X (Det innebär att de i första hand försöker snappa de domäner som i första hand har de högsta buden på sig och sen i fallande skala) Så för dessa 8 ombud så är det domänen med högst bud - som de först och främst försöker med. När den är snappad eller otillgänglig så försöker de med nästa osv. Om jag förstått Emil_P´s svar så behöver de kontrakterade ombuden på förhand uppge vilket eller vilka domäner de för Snapback.se´s räkning försöker ta (och de ska då alltså inte för egen kundlista ta emot bud för desamma) (Om det är just detta som varit osynkat hos NEware/Snapback.se vet jag naturligtvis inte men det kan ju vara troligt att det är en liknande händelse för digitalUnit´s domän.) Hursomhelst - av 20 snappande ombud är alltså 8 dedikerade till auktionssiten. Kvar är 14 som utan kartelliknande samarbete för sina kunder försöker registrerar domäner. Man kan alltså se det så att du genom ett vinnande bud hos auktionssiten har 8 chanser av 20 att få domänen, medan du hos annat ombud endast har 1 chans på 20 Och det hade nog varit sant om inte .SE´s system hade inbyggda begränsningar, så att varje ombud maximalt kan skicka ett visst antal förfrågningar (beställningar) per minut. Detta gäller också för alla de övriga 14 ombud. Men förutsätter man att det finns 10 stycken domäner som många är intresserade av och dels försöker registrera genom flera olika ombud men också via auktionssiten - Så resulterar det i att de "solosnappande ombuden" har större chans att ta de domäner som kanske inte alla andra ombud försöker sig på de första minutrarna. Jag har själv gjort ett antal försök (iofs innan auktionssiten lanserades) men med domännamn som var "bokade" hos samtliga då gällande öppna snapombud. Jag valde då att med en ganska simpel procedur via ett direktregistrerande ombud snappa domännamn, som då inte var de allra mest efterfrågade...och jag lyckades varje försök. Så inte är det några garantier att du får ett domännamn bara för att du garderat upp det hos flera ombud - speciellt inte i det fall det inte är de 4-5 stycken som de flesta ombuden först anstränger sig för att registrera. Jag vet inte om denna förklaring gjorde någon speciellt mycket klokare, men tänker man bara att varje ombud kan skicka exempelvis 4 försök per minut och nästan alla först och främst försöker regga 4-5 speciella domäner, så finns det ju logiskt sett en större chans för "små ombud" att lyckas med registreringar av domäner som är typ plats 6-10 på intresseskalan. |
Internet Sweden: Givetvis kan det bli så som du säger.
Jag har ingen aning om hur utfallet är, men affärsidén som snapback.se har bygger ju givetvis på att dom med hjälp av ett stort antal ombud ska få större möjlighet att lyckas snappa attraktiva domännamn. Sen är det ju antaligen så att dom prioriterar de domäner som folk har betalat mest för. Bjuder man 1 mille på ett domännamn hos snapback.se så lär deras system prioritera det domännamnet och sannolikt har du då större möjlighet att lyckas snappa det via dom än via något annat ombud som ensam försöker registrera det. |
Citat:
Jag tyder också tendensen till att ju fler .se-domäner som registreras på "naturlig väg" (just nu 741 506) - desto färre bra namn finns kvar för nyregistrering - vilket i sin tur leder till större intresse för dels snapback. - Större intresse av snapback leder till fler spekulanter och högre bud på fler .se-domäner som släpps. Men det ger också större utrymme för en mer frekvent andrahandsmarknad än idag och såklart ett större intresse domännamn under alternativa TLDer som fungera bra för Svenskt vidkommande. Men jag anser att denna ökning kommer utan att intresset behöver skyndas på i det fall det nu skett på "onaturlig väg"..om du förstår vad jag menar.. |
Det ar rimligt att tro att IDG's journalist Martin Persson inte hittat till denna trad iaf
http://www.idg.se/2.1085/1.171808 |
Citat:
|
Citat:
<!--QuoteBegin--www.idg.se[/i] Network Error (tcp_error) A communication error occurred: "" The Web Server may be down, too busy, or experiencing other problems preventing it from responding to requests. You may wish to try again at a later time. For assistance, contact your network support team. [/quote] |
Verkar löst nu..
Citat:
|
Hm... Emil_P, inte har något med domain crawler att göra... snapback.se IN MX smtp1.domaincrawler.com, mmm. Samma folk inblandade som hittade på dumheter med reggningar av domäner för ett par år sen och senare blev avstängda som ombud. :>
Ska man dra upp en snapback2.se där man bara tar normal avgift kanske? :) |
Såg att dn hade kladdat lite i ekonomi delen om snapback.
Dock skriver de att snapback köper alla domäner och auktionerar ut dem sen, vilket är en aning galet då de verkligen inte köper den och sedan auktionerar ut dem. De nämner också dansband . se såldes för 40100pix, osv. |
Citat:
|
Roligt när man läser saker som man vet är falskt, eller att personen inte bara vet vad den skriver om.
Och då kan man ju fundera på resterande nyheter som man inte har koll på om de stämmer eller inte, hur mycket som bara är påhittat mer eller mindre. Som Lisa skrev, om skummade igenom auktionen lite snabbt och antog att snapback . se köper upp samtliga avreggade .se domäner och säljer. Eller hur kom kom till den slutsatsen. |
Jag skulle vilja veta vad .SE tycker om det hela. Det är klart Emil har rätt i att snapback.se på något sätt visar vad domäner verkligen är värda, men hade .SE velat att den affärsmodellen skulle råda så hade dom väl ordnat det så själva...
|
Citat:
Och eftersom Google Adsense ID´n är personligt eller företagsspecifikt, så står det ju ganska klart att ID´t pub-9783162569134299 på ett eller annat sätt är kopplat till endera Gsys eller RV själv. Så det var här jag började denna gång - gick ut till ännu en förträfflig tjänst (tråkigt nog än så länge endast i BETA-stadie) http://adsspy.com Hos Adsspy skrev jag då in pub-9783162569134299 vilket resulterade i en lista på 30 domäner - som då alltså använder det Google Adsense ID som har en stark koppling till Gsys. Här är en PDF på vad jag fick fram: http://www.internetsweden.com/wn/Gsys_google_ID.pdf Och om vi börjar med listans enda .nu-domän (www.hemsidor.nu) så brukar ju dessa vara lite kluriga att få ut information om, men detta fick jag fram iaf: www.hemsidor.nu: Crystone är teknisk kontakt och en dns-loockup gav 194.103.222.135 En range-whois på IP:t gav: ------------------------------------------------------------------ Citat:
(Observera att det är ett Norskt telefonnummer) Väldigt säker på att jag nyligen sett det bolagsnamnet nyligen, så drog jag mig till minnes om .se-domänen hittalokaler.se: ------------------------------------------------------------------ Citat:
Citat:
(Observera att det är ett ofullständigt Svenskt telefonnummer OCH att namnservrarna tillhör Domaincrawler dvs Gsys) En snabb googling på adressen http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4G...%22204%22&meta= ger intrycket av att det är ett "starta ett Cypriotiskt LTD-bolag - Vi står för adressen mm" eftersom andra Svenska bolag + lite andra Gamblingbolag har exakt samma adress som Inmob Investments Ltd. Kikar vi sedan på en annan domän från Adsspy´s lista så hittar vi findyourlenses.com så då istället står på en person med Svenskklingande namn Citat:
(Observera att det är samma ofullständiga Svenska telefonnummer) Kikar lite på DNSen och inte helt förvånande hittar man följande info: ------------------------------------------------------------------ Citat:
Men innan vi släpper Cypern så noterar vi följande domäner på listan: jamforforsakringar.se inmobi0709-00002 193.234.254.142 (Domaincrawlers IP) kreditkortsguide.se inmobi0709-00002 lanefakta.se inmobi0709-00002 languide.se inmobi0709-00002 bredbandsfakta.se inmobi0709-00001 server.se inmobi0709-00005 ------------------------------------------------------------------ Kikar vi sedan på dessa, som registrerades av en Elias M 3:e Mars, så ser man snabbt att inte ligger på samma IP-range: jämförkryssningar.se elimil0803-00001 (Elias M.) 2008-03-03 ns1.xn--jmfrkryssningar-0kb22a.se 193.182.189.153 allförsäkringar.se elimil0803-00001 (Elias M.) 2008-03-03 ns1.xn--allfrskringar-gfb1y.se 193.180.166.157 alltfördataspel.se elimil0803-00001 (Elias M.) 2008-03-03 ns1.xn--alltfrdataspel-zpb.se 193.180.166.159 alltomaffiliatenätverk.se elimil0803-00001 (Elias M.) 2008-03-03 ns1.xn--alltomaffiliatentverk-l2b.se 193.182.189.132 Och denna av en Adam B.: alltomdataspel.se adabea0803-00001 (Adam B.) 2008-03-03 ns1.alltomdataspel.se 193.182.112.129 Frågan var då vem som kunde äga dessa IP-range..svaret blev en gammal bekant..John Smith och Active Search Internet Marketing Ltd ------------------------------------------------------------------ Citat:
Vidare fanns remortgagequote.net med på listan, samma LTD-bolag men annan kontaktperson Citat:
Sen finns ju också "John Smith" med som innehavare på listan: smslånfakta.se johsmi0801-00001 John Smith (193.235.141.137) Kan ni gissa vems IP-nummer ännu? Citat:
(Observera även Victors Malta-telefonnummer) Återfinns även här http://www.gsys.se/kontakt.html Gsys ja.. Box-adress i Stockholm om man kollar lite register.. en Järfälla-adress om man kollar sidfoten på länken ovan..hmm om det nu inte vore för RV´s telefonnummer.. hmm hitta.se säger: Kungsgatan 24 111 35 STOCKHOLM Men vänta ett tag - den adressen känner jag igen..tillbaka till registren..och vad hittar vi där? Citat:
Fortsätter med lite fler ur listan: alana.se petfre0805-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) a.dummy-ns.domaincrawler.com boplatssverige.se vizisv0805-00002 (Snapback AB som teknisk kontakt) a.dummy-ns.domaincrawler.com spektrum.se benkvi0805-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) constructiv.info PrivacyProtected alfaskolan.se kimilv0712-00001 a.dummy-ns.domaincrawler.com buzzers.se kimilv0712-00001 e2film.se kimilv0712-00001 guido.se rasnor0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) insurancelinks.info Registrant Name:Protected Domain Services mitra.se andnis0712-00001 193.235.117.162 (Domaincrawlers IP) newmad.se johpet0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) odal.se johpet0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) swedish-swing-society.a.se johpet0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) fargsam.se jorphu0804-00001 Jordan PXX (Snapback teknisk kontakt) Denna sista; "Jordan" har ett så ovanligt namn att man kommer ihåg det..och var man sett det tidigare utanför listan..hmm finns ingen i Sverige med det namnet iaf..ahh så var det ja: adoptionsmyndigheten.se jorphu0804-00001 (Snapback AB som teknisk kontakt) 194.103.222.155 Ska vi kika lite på detta IP-nummer - men vad sjutton...nu är vi tillbaka på Cypern igen: Citat:
namedrive.se punsmi0804-00001 a.dummy-ns.domaincrawler.com (Undrar om dessa "Smith" är släkt med varandra??) Var det slut här nu då..nej titta en domän kvar av listan, få se nu: uefa.se eastpo0702-00005 ns1.crystone.net UEFA - där hade jag tippat att det skulle bli ATF direkt, men men nu ska vi se vem som står bakom denna registrering.. ------------------------------------------------------------------ Citat:
OJ! *tystnad* Ni har inte reagerat ännu eftersom jag cencurerat bort efternamnet och ni inte känner igen bolagsnamnet..eller hur? Drion World Solutions AB hette i allafall tidigare "Eastpoint Holding AB" och ingår i Getupdated-koncernen. Kontaktpersonen är Getupdatedkoncernens grundare och frontfigur Mattias K. Det som även förbryllar mig är att dessa uppgifter är ändrade 2008-07-12 - dvs dagen efter mitt förra inlägg. Men sannolikt är det bara en i raden av märkliga sammanträffanden. Hursomhelst så använder samtliga den personliga eller företagsspecifika Adsense IDt pub-9783162569134299 |
Citat:
http://seo.eastpoint.se/hemsidornu-allt-om...ller-en-hemsida |
Sicken soppa! Det blir helt klart en bevakning av denna tråd.
@Internet Sweden: om vi springer på varandra så lovar jag att bjuda på valfri dryck :-) |
@InternetSweden: På fullt allvar sök pengar från IIS internetfond för att göra en utredning om hur snapback-verksamheten fungerar idag och samtidigt ge IIS förslag på hur det rättvist skulle kunna fungera i framtiden.
Detta är en fråga som är viktig för alla aktörer i branschen, från enskilda domännamnsägare, via webbhotell och IIS-ombud till de stora operatörerna. Precis som registrering av domännamn är ett område som helst inte ska bedrivas av überkommersiella aktörer (utan av t ex stiftelser som IIS) finns inte heller skäl att låta ett fåtal profitera på trixande i samband med återregistrering av domännamn. |
Bra jobbat =) skoj och intressant läsning som vanligt
|
Jag måste erkänna att jag inte kände mig helt bekväm med att Mattias K. på GU dök upp i detta sammanhang, grundare och vVD som han är, men döm av min förvåning när jag fick ett "larm" av en sökspindel som triggade på en speciell sak. :blink:
29/7-08 registrerades ett domännamn under ovanligt många TLDer OCH under .se Det som gör det näst intill komiskt var kanske inte VEM som gjorde registreringen - utan vilken adress han uppgav (Kungsgatan 24)! http://whois.webhosting.info/domenza.net |
Oj, oj, oj, skumma affärer på gång. Dessa borde inte få vara registrars!
|
Citat:
Först och främst stängdes möjligheten att ansöka om detta den 31 Juli (om jag inte missminner mig helt). Sedan har jag själv svårt att avgränsa manipulation av Snapbacksdomäner från "vanligt" skojeri och ser det snarare som en del (om än kraftigt växande) bit, men helt integrerad med annan manipulation av användning av domäner, som typos mmm. Jag är dessutom av den åsikt att denna fortlöpande översyn/kontroll "bör" ske från centralt håll, dvs inte ens från IIS, utan om möjligt högre ort dvs PTS eller kanske mer precist från SITIC´s sida, och då inte för att det är brist på resurser hos .SE, utan att det berör långt mer än .se-domäner för Svenskt vidkommande. Alltså de domäner som är aktuella för det Svenska användandet av Internet - långt över 1 miljon domäner.. Om det sen på SITIC idag finns kompetens eller resurser för detta känner jag naturligtvis inte till och jag ser det heller inte som relevant, då de inte har det uppdraget. Men som jag ser utvecklingen, så är vi inte speciellt långt borta från ett liknande scenario - jag kan inte se något alternativ. Och jag vet inte i vilken mån jag skulle kunna bidra till något matnyttigt för en sådan organisation, men jag är alltid öppen för förslag ;) Det som triggade mig extra mycket rörande denna "soppa" (som N!cklas kallade det) är att Gsys är medlemmar i Registrars.se - dvs ombudsföreningen för .se-ombud, som i sin tur har dessa etiska riktlinjer som medlemmarna ska hörsamma och spela efter http://www.registrars.se/wp-content/upload...egistrarsse.pdf För säkerhets skull bör det dessutom upprepas att; det inte är mer än sammanträffanden och lite konstigheter och annat som jag tydliggjort i denna tråd. Men jag kan väl hinta om att det inte ser ut att stanna här.. |
Det skulle vara intressant och se om Registrars.se ville uttala sig inom det här och hur de ser på saken. Antalet sammanträffanden får det att kännas väldigt lång från tillfälligheter och det kan knappast vara något som Registrars.se vill förknippas med.
|
Irriterande!
Jag nöjde mig för lätt när jag såg den geografiska sammanslutningen av registranter i de 50 registreringarna från domaintool.se Vad heter det - man ser inte skogen för alla träd som står i vägen.. Det här är listan över domäner som jag fick från domaintool.se alltså de 50 första som låg på Gsys namnserver. http://www.internetsweden.com/wn/50_domaner.pdf Jag har inte alla klart för mig ännu, men eftersom jag nu helt säkert vet att 3 av personerna har direkt koppling till Getupdated och en 4:e är tidigare delägare i Gsys - så har jag inga tvivel längre. Jämför gärna dessa två sidor: http://www.lngroup.se/ och http://www.gsys.se/ så förstår man att det är mer än boxadressen dom delar.. Inser väl nu att jag borde ha reagerat mera över att det lyste "Crystone" överallt - allt var ju egentligen så uppenbart - trodde att dom skulle försöka dölja det mer.. |
Citat:
|
|
Efter att nu tydligt ha sett Getupdated-kopplingen, så gjorde jag ett nytt försök med en image av domaincrawlers namnservrar från mitten av maj, men jag orkade bara med 250 stycken i hyfsad bokstavsordning.
Jag tror att det ger en ganska bra bild om hur det såg ut då spridningsmässigt bland IDn http://www.internetsweden.com/wn/250_domains.pdf Bla hittas dessa andnis0712-00001 Andreas N. driver tillsammans med Linus L. ett HB som delar boxnumemr med Gsys, Detta bolag var även delägare i Gsys tidigare. kimilv0712-00001 Kimmo I. är av denna länk attt döma någon typ av säljledare på Getupdated http://www.getupdated.se/nytt/Karriarmojli...ter/b2bsaljare/ Från den listan med 50 domäner hittar man rickar0710-00003 som också har registrerat denna adress http://whois.webhosting.info/thestudentbay.com - alltså en Getupdatedanställd Kollade även för skojs skull upp rv_´s profil på Facebook och i hans friendlist hittade jag en del bekanta: Erik F. erikfe0707-00001 Kimmo I. kimilv0712-00001 Andreas N. andnis0712-00001 Rikard S. riksch0702-00004 Jim W. jimwes0702-00006 Men om vi sammanfattar lite.. - Gsys registrerar vid varje månads större snapsläpp stora mängder utgående domäner mestadels för endera personer anställda eller med koppling till koncernen Getupdated. Domänerna är av den art att knappast någon annan är intresserad av dem, detta trots att de inte har någon offentlig beställningssida och bara registrerar år partners, så lyckas dessa partners sammanstråla just till detta datum varje månad. :lol: :lol: De allra flesta domäner hamnar i en spamside-template eller en 5-inläggsblogg (med utvalda länkar) som vardagligt kallas för "spamsidor", men även några enstaka sidor är anonyma, men utvecklade att samla in leads (dessa har jag ingenting alls emot) men en av dessa länkar går till Stej. - Stej Internet Services AB (där Gsys Rickard V. sitter med i styrelsen för) Stefan T. är VD för Stej Internet Services AB (fd Azalea Webdesign som köptes upp av Getupdated) Försäljningschef Rickard F. (fd försäljningschef för Crystone som ingår i Getupdated) - En annan domän länkar numera vidare till ett nytt bolag och .se-ombud (Republic of Marketing AB), som inte heller har någon beställningssida och med en i det närmaste identisk .se-ombudssida som Gsys. Inte helt oväntat visar det sig att detta ombud sitter på samma adress som Gsys (och även Mattias K - åtminstone har han skrivit sitt AB; Kaneteg Capital Holding där i en .se-registrering) Republic of Marketing AB har en registrerad kontakttelefon på sin VD som går till Getupdated Internet Marketing http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?...d&Vkid=68924632 Efter att sedan kontrollerat Google Adsense ID-numret som används i alla spam-sidor (oavsett innehavare, samt även flera andra Getupdated-relaterade domäner) och använt en specifik sökmotortjänst för ändamålet, fick vi fram en frisk blandning med domäner, som genom olika bolagsbildningar i Storbritannien och Cypern ALLTID föll tillbaka på Getupdatedkoncernen (i en eller annan form; GU, Crystone, Drion mm) I snart en månads tid har jag fått frågor som vem, hur mycket och varför? Och jag läser väl lika bra som någon annan - och kan bara anta och tycka att saker ser suspekta ut och andra mer passande i tiden..som exempelvis denna artikel Men oavsett vem som pumpar pengar (och är den egentliga ägaren till bolagen och verksamheterna..eller om dom nu är 4stycken :ph34r: ), så är det här direkt negativt för Getupdated och de uttalade SEO-riktlinjer ett seriöst SEO-företag står för. Och efter att jag läst aktiekursen och koncernens bolagsinteckningar - så är väl negativa effekter det minsta bolaget behöver just nu. Nu har jag dessutom mest berört .se-domäner och "snap", men CNOBIU-sidan i aktuell koncern - lämnar ju en HEL DEL att önska, men det är väl bäst att ta en annan gång. Kosmetika: Det var en besvikelse att se att Jim W´s 6 domäner i 250-listan (beckamollan, biathlon-ostersund, bregam, eat-sweden, folkuni och framkom) alla redirectar till en helt annan verksamhet. (Detta pga att jag ser Jim W som en av de bästa inom sitt område) Och sannolikt ännu en tillfällighet, men dessa domäner länkar till en större verksamhet, vars huvudägare har exakt samma adress på Cypern enligt länken jag gav tidigare: http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4G...%22204%22&meta= Citat:
------------------------------ En återkommande fråga har också varit om jag sett om personerna bakom Gsys eller Snapback.se även registrerat åt sig själva genom dessa tjänster. Svar: - Ingen aning om vilken omfattning, men visst har det hänt; Domännamn foretagareforbundet.se Innehavare (kontakt-ID) pmgmed0804-00001 Administrativ kontakt (kontakt-ID) - Teknisk kontakt (kontakt-ID) snapba0803-00001 Avimottagare (kontakt-ID) - Domänstatus active Skapad 2008-05-10 Senast ändrad - Förfallodatum 2009-05-10 Namnserver a.dummy-ns.domaincrawler.com b.dummy-ns.domaincrawler.com DNSSEC unsigned delegation Domännamn bloggarimobilen.se Innehavare (kontakt-ID) ricvik0702-00001 Administrativ kontakt (kontakt-ID) - Teknisk kontakt (kontakt-ID) - Avimottagare (kontakt-ID) - Domänstatus active Skapad 2008-04-16 Senast ändrad - Förfallodatum 2009-04-16 Namnserver a.dummy-ns.domaincrawler.com b.dummy-ns.domaincrawler.com DNSSEC unsigned delegation ------------------------------ Nu känner jag mig klar med Gsys och rv_´s "föra domänverksamheten framåt i Sverige på olika sätt". Emil_P - ska vi ta upp ägarfrågan i Snapback AB igen? Jag fick aldrig din respons på detta och jag tror att det är många som undrar: Citat:
|
Internet Sweden, grymt bra jobb!
Skulle du kunna ge oss mindre insatta en kort sammanfattning? Uppfattar jag det rätt att dessa ovan nämda personer med starka kopplingar till stora "internet-bolag" i Sverige har startat upp flera "luft-bolag" som blir SE-ombud för att skapa större möjligheter att bland annat snappa domäner? |
grattis till snapback.se som tjänar pengar istället för att grinar om att någon annan gör det...Etiskt eller inte det handlar om att tjäna pengar och att överleva
Eller är det någon i någon regel någonstans (hos iis) som sätter stop som jag missade när jag läste tråden? |
Citat:
Edit: Man får för övrigt inte regga domäner till sig själv om man är ombud hos iis. |
Citat:
Det är väl rimligt att tro att det utländska bolagen agerar "domäninnehavare" (eftersom ombud inte får regga på sig själva) och att det nya ombudet precis som du föreslår blir/är ett "tyst" ombud som bara är aktivt en kvart varje månad..vid större snap. (eller så kanske vi får se nån ny kul tjänst som heter "domenza" inom kort.. Däremot kan man ju tycka att detta stycke i ombudsavtalets A-bilaga är intressant: (- men det är .SE´s sak att se över sina egna ombud och jag tänker inte göra mer än jag gjort. (Om inte annat dyker upp vill säga)) Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt ”warehousing” eller handel med domännamn. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra tidigare registrerade Domännamn samt inte heller ansöka om registrering av ett stort antal Domännamn utan utryckligt uppdrag från Innehavaren. http://www.iis.se/docs/mallbilagaA.pdf |
Citat:
|
Citat:
|
Har ni (Snapback.se) exklusiva avtal eller inte?
En domän jag försökte snappa, och som jag hade högsta budet på, reggades av Gsys men jag fick sedan ett mail från Snapback om att ett högre bud inkommit (trots att auktionen var avslutad), men att systemet missat det. Vilket förklarades vara på grund av en bugg. Det märkliga är ju att detta bud var nästan 10(!) gånger högre än mitt (10000:-), vem lägger ett sådant bud? När jag förklarar att det inte är mitt problem att systemet strular så får jag svaret att Snapback inte lyckades registrera den. Så med tanke på vad jag läste här: http://www.webmasternetwork.se/index...6&t=30887&st=0 så undrar jag också om jag nästa gång kan lita på ert system och att domänen jag lägger högsta bud på går till mig och inte godtyckligt till era "partners" med alla märkliga namn som kommit fram ovan. |
Varför inte berätta öppet om vilken domän det var, Jaibo ...
[nyfiken här] |
Jaibo - fattar inte .. skulle någon lagt 10 gånger mer än det vinnande budet? men varför och hur då? om systemet missat budet så är det väl inte registrerat? låter ju helt förvirrat av Snapback.
-------------------------------------------------------------- Nu har jag nog samlat alla (kan vara ett par jag missat men låt gå för det) Innan jag kör igång och visar lite roliga mönster. Så vill jag berätta hur .SE´s IDn är uppbyggda för den som inte vet (gäller i de allra flesta fallen om det inte är upptaget): Varje personnummer eller organisationsnummer får ett eller flera egna IDn och för att ta mig själv som exempel så får jag som heter "Internet Sweden" och köper min första domän idag ett ID som heter intswe0808-0001 tre första + tre första + 08 för år + 08 för månad och de fyra sista är numret på mitt ID (går jag imorgon till ett annat ombud och köper för första gången hos dem så tilldelas jag då av .SE intswe0808-0002. Skulle det däremot komma ett företag som heter "Inte Swerker" i övermorgon och köpa domän - skulle sannolikt det företaget norpa intswe0808-0003 (Det finns också undantag om förnamnet är färre än 6 tecken, så tas hela + ett tecken från följande mm, sen finns vissa undantag för siffror och IDN-tecken som då ersätts av annat, men det är inte viktigt nu) Vet man sedan sitt "gamla ID" hos .SE så kan man hos vissa ombud uppge det - för att förenkla - och för att slippa en massa extra IDn Det jag tycker är intressant är att Gsyslistan till största del består av 1:a gångs registranter - och nya sådana varje månads snapsläppdag. En annan notering jag gjort är att kompisnamnen verkat tagit slut: Det finns verkligen en person i Sverige som heter D. Chu (danchu0804-00001), men däremot ingen som heter J. Phu (jorphu0804-00001) eller M. Shu (mohshu0807-00001) Inte heller personen bakom (adabea0803-00001) hittas i Svenska register. Med tanke på att det visade sig vara 21 domäner i Jims namn som samtliga leder till en och samma sida får mig att tänka på något liknande som hänt. (får nästan känslan att någon vill få någon annan bestraffad.. hos sökmotorerna - men vad vet jag!) Just det ja totalt vad jag hittade - Gsys RV 3 domäner och Snapbacks EP 5 domäner. Här är listan iaf http://www.internetsweden.com/wn/total_gsys.pdf Och till de som under dagen så vänligt uppdaterat mig om att jag inte har några bindande bevis - nej jag vet! Och upprepningsvis så upplyser jag bara om märkliga sammanträffanden som jag tycker fler ska se och tycka till om! |
Citat:
|
Här finns lite pubik info om Snapback AB - http://www.allabolag.se/5567393896
Edit: Fin tjänst som visar vad som ingår i olika styrelser mm. |
Återigen vill jag klargöra att jag har aldrig haft nåt med snapback AB att göra utan jag köpte nameseek bildade ett bolag med emil som inte blev nåt med på hela hösten 2007 och har sålt min del i våras, vad emil och grabbarna hittar på är inget som jag är involverad i.
Att emil inte har uppdaterat aktieboken är bara att beklaga fast jag påmint honom massor av gånger, trist! Har någon nåt tips på vad jag skall göra för att få bort mitt namn i bolagsregistret på ett bolag som jag inte äger?? Har pratat med bolagsverket och de hänvisar bara till aktieboken. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson