WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bästa colocation/serverhall i Sverige är...? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27917)

eliasson 2008-04-10 23:04

Vilken diskution... :-)
Fråga: Vad kostar det egentligen att driva en 1U-burk per månad i el? (Mellan tumme och pekfinger)
(Jag är inte i hostingbrachen så jag har inte en susning om vad det kostar)

Xamda 2008-04-10 23:32

Men Patrikweb... Jag undrar fortfarande var du köper din utrustning?

Du skriver att du för priset av två co-location, som hos dig kostar 295:-, kan du leverera ett helt rack?

Har du någon gräns för hur mycket man får handla hos dig? ;-)

patrikweb 2008-04-10 23:37

Jag köper all utrusstning helt lagligt.

Ekomiskt skulle det fungerat för det jag sa, men fungerar ju självklart inte i längden. Pga platsbrist om man skulle få plats med antal skåp.

Men skulle inte gå förlust att endast ha 2 kunder i ett skåp endast.

Norman 2008-04-11 00:49

Okeeej...
Så .. att anställa menar du är onödigt?

Vad händer nu om du har flera kunder. Ska du supporta privatkunder, sköta ekonomi, drifta nät samtidigt?
Kommer du kunna vara på flera platser samtidigt? eller ska du bara förlita dig på "konsulter"?

Westman 2008-04-11 08:36

Citat:

Originally posted by eliasson@Apr 10 2008, 23:04
Vilken diskution... :-)
Fråga: Vad kostar det egentligen att driva en 1U-burk per månad i el? (Mellan tumme och pekfinger)
(Jag är inte i hostingbrachen så jag har inte en susning om vad det kostar)

Beror lite på hur mycket den används och vilken propp det är osv. men 100 - 150:- / månad + moms är nog en bra fingervisning.

glennj 2008-04-11 08:52

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 10 2008, 23:37

Ekomiskt skulle det fungerat för det jag sa, men fungerar ju självklart inte i längden. Pga platsbrist om man skulle få plats med antal skåp.

Ekonomiskt skulle det fungerat, men inte längden?
VAD är det som inte funkar i längden? Internet? Kalkylen? Mopeden?
Pga platsbrist? Jag hänger inte med alls?

Om kalkylen håller ekonomiskt så är det väl inga problem att få tag på mer yta att ställa rack på?
Finns massor av lediga lokaler i vårt avlånga land, även massor av mark att få tag på om man vill bygga själv
och lära sig att snickra och träffa massa roligt byggfolk.... ;)

Dennis Holm 2008-04-11 09:03

Citat:

Ursprungligen postat av glennj
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Ekonomiskt skulle det fungerat, men inte längden?
VAD är det som inte funkar i längden? Internet? Kalkylen? Mopeden?
Pga platsbrist? Jag hänger inte med alls?
Om kalkylen håller ekonomiskt så är det väl inga problem att få tag på mer yta att ställa rack på?
Finns massor av lediga lokaler i vårt avlånga land, även massor av mark att få tag på om man vill bygga själv
och lära sig att snickra och träffa massa roligt byggfolk....

att bygga hall är ju bara och glömma.. det är riktigt dyrt.
och jag tror hans argument att det inte funkar i längden är ju om man får alla dedär hundratalet eller tusentalet racks som får plats där han har tillgångar nu och på väg i framtiden.
aka platsbrist vid många många skåp.
Jag ser inte några gigantiska problem faktist.
har du tittat hur mycket trafik patrik erbjuder på sin minicolo? det är inga farliga summor.

Sedan jobbar vissa som livsnjutare.
mat på bordet, tak över huvudet. Det är iallafall mina enkla krav här i livet.
om man inte hinner med att göra allt som ska göras.. då har man växt..
och då har man inkomst att anställa. o då är det problemet fixat..
ser inte riktigt problematiken mer än att flera vill munhuggas fram o tebax..

kramas? och kom tillbaka till TOPIC för stackarn som försökte få lite klarhet i djungeln.

ett tips till topicstartaren..
läs de inlägg gjorda i denna tråd angående fakta om olika colo erbjudanden.
håll dig borta ifrån det dyraste om du har fickor som inte är så fulla och en chef som bryr sig.
dyrast måste inte vara bäst..
billigast måste inte vara sämst..
men dyrast behöver inte vara dåligt för pengarna heller..
men kolla upp saker och ting noga och kolla vad det kostar att få tillgång till sin server/ servrar. och även om något händer klockan 22:00 vad gör du då?
vad kostar reboot?
är du okej med att betala dessa kostnader som detta kan innefatta?

Xamda 2008-04-11 10:10

Hum ja... Om kalkylen inte håller när hallen blir full, ja, då har du ju taqgit för lågt pris och av 295 kr X 2, minus, tillsammans, cirka 250 kr i el, så menar du, åter igen, att kalkylen håller...?

Ett helrack finansierar du för cirka 340 kronor i månaden, inklusive avskrivningar, hallhyra, service (din del då), nät etc?

Det är bara att gratulera.

Mervinst - ja, det är lite off topic, men det är ju viktigt att peka på hur de som erbjuder lågbudget-colo resonerar. Det kan ju kanske tända ett och annat Liljeholmens....

Max 2008-04-11 10:36

Jag tycker det känns som att ni missförstår patrikweb med flit? jag tycker inte det är ett svårt resonemang att följa.

Han har satt lite lägre vinstkrav på sitt företag för att han vill leverera bra kvalitet till ett lågt pris (jag har ingen aning om han lyckas eller ej). Vad är det för konstigt med det? Alla vill inte ha vinstmaximering utan nöjer sig med "tillräcklig" vinst.

Utan att vara allt för insatt i hotellbranschen så tycker jag inte heller det är svårt att följa och köpa resonemanget om skalfördelar och hur olika tjänster ger olika typer av merförsäljning som gör att man kan sälja ursprungstjänsten med liten vinst eller tom förlust. Hur tror ni Loopia och andra räknat hem sina domänpriser - uppmärksamhet och mersförsäljning.

Decibel 2008-04-11 10:41

Jämför du på riktigt patrikweb med loopia ?

jonny 2008-04-11 10:51

Jag förstår inte riktigt. Är inte 15 kr för webbhotell överpris hos Patrikweb då? Jag läste ju precis att en colokund täcker kostnaden för hela Patrikwebs webbhotell... Borde inte webbhotell vara gratis på patrikweb.se då?

glennj 2008-04-11 11:46

Citat:

Sedan jobbar vissa som livsnjutare.
mat på bordet, tak över huvudet. Det är iallafall mina enkla krav här i livet.

Har denna filosofi även inspirerat dig till ditt nickname "mervinst"?
Citat:

ser inte riktigt problematiken mer än att flera vill munhuggas fram o tebax..
Nja, jag vill nog mer kalla det argumentation. Och möts man av ett argument som talar emot sig själv vill man gärna belysa detta.

Tycker vi fått fram massor av värdefull information och synpunkter kring vad som är bra colocation om man väger in pris/kvalite/innehåll.

Diskussionen har visserligen gått åt att handla om företagsekonomi, vilket kanske är något ur fokus.

Jag fick idag en fråga från en ung tjej som pluggar företagsekonomi i gymnasiet:
Fråga gäller visserligen marknadsföring, men sätter ändå hela vår diskussion på sin spets.

Citat:

Hur konkurerar ni med de fem P:na? (Pris, produkt, plats, påverkan och personal).
Det borde väl ändå vara så att vi nästan kan få fram fem olika svar på frågan i Topic beroende på vilken av dessa P:n man värderar mest som kund / leverantör?

Björklund 2008-04-11 17:08

Citat:

Originally posted by Max@Apr 11 2008, 10:36
Jag tycker det känns som att ni missförstår patrikweb med flit? jag tycker inte det är ett svårt resonemang att följa.
Han har satt lite lägre vinstkrav på sitt företag för att han vill leverera bra kvalitet till ett lågt pris (jag har ingen aning om han lyckas eller ej). Vad är det för konstigt med det? Alla vill inte ha vinstmaximering utan nöjer sig med tillräcklig vinst.
Utan att vara allt för insatt i hotellbranschen så tycker jag inte heller det är svårt att följa och köpa resonemanget om skalfördelar och hur olika tjänster ger olika typer av merförsäljning som gör att man kan sälja ursprungstjänsten med liten vinst eller tom förlust. Hur tror ni Loopia och andra räknat hem sina domänpriser - uppmärksamhet och mersförsäljning.

Självklart får alla företag sälja under "inköps priser".
Men det är väl lite inställningen hos Patrik. Han pratar ju inte direkt gott om sina konkurenter.

" Nu tänker du fel, att ha anställda är att minska vinsten."
"försöker få kunder att tro att det kostar mycket"
"Jag köper all utrusstning helt lagligt." !!!???
osv....

Efter att Patrik har suttit häktet för att ha gjort inbrott och stulit nätverkshårdvara så funderar säkert många på hur han kan ha låga priser och kanske funderar på om han köper mat för pengar han får in på "annat sätt".

Jag vet dock inte om han blev dömd för det, men det kanske någon vet?

Magnus_A 2008-04-11 17:16

Citat:

Originally posted by jonasb76@Apr 11 2008, 17:08

Efter att Patrik har suttit häktet för att ha gjort inbrott och stulit nätverkshårdvara så funderar säkert många på hur han kan ha låga priser och kanske funderar på om han köper mat för pengar han får in på "annat sätt".

Jag vet dock inte om han blev dömd för det, men det kanske någon vet?

Sådant spelar ju också in när det gäller att bedöma en leverantörs seriositiet.
PRQ:s förtjänster som webbhotell har ju flera gånger här diskuterats utifrån tillslag, beslag och nu senast åtal i piratsaken.
Samma typ av diskussion borde man kunna ha med andra leverantörer som har svårt att hålla sig på rätt sida lagen.
Betyder inte att alla som skriver här på WN ska granskas offentligt. Men erbjuder man tjänster som företag får man finna sig i en viss granskning.

patrikweb 2008-04-11 17:20

Är ju knappast att sälja under inköpspris om man kan ha 30-50% marginaler?

Att ha anställda minskar vinsten, finns ju en anledning till att företag sparkar anställda när dom vill öka resultatet.

Ja, så klart att många företag försöker få kunderna att tro att sakerna verkligen kostar mycket medans i verkligheten så har dom kanske riktigt stora marginaler.

Har alltid haft laglig inköppt utrusstning till företaget, och du snackar om saker som är rätt old nu.

Westman 2008-04-11 18:14

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 11 2008, 17:20
Att ha anställda minskar vinsten, finns ju en anledning till att företag sparkar anställda när dom vill öka resultatet.
Javisst, anställda gör ju inget. DOH!

Det är aktiekurskåta koncernchefer som sparkar för att öka resultatet kortsiktigt, kolla på Ericsson som nu har problem att rekrytera kompetent personal. En klok företagsledare ser till att inte samla på sig dödvikt utan ser till att personal som inte har full beläggning antingen utbildar sig eller får ändrade arbetsuppgifter. Att göra sig av med personal är ju endast ett alternativ om man ser att personalen saknar utvecklingspotential, att det inte finns långsiktig beläggning eller om företaget är konkursmässigt (redan försent iofs).

htiawe 2008-04-11 20:24

Patriks synsätt fungerar ju uppenbart för honom och det beror väl till stor del på hur man väljer att utforma sin verksamhet och vilket sätt man behandlar inslag som t.ex anställda eller utrustning.

Dock är jag lite nyfiken på vad som menas med det som är "old"? Finns det någon tråd om det?

Björklund 2008-04-11 20:25

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 11 2008, 17:20
Har alltid haft laglig inköppt utrusstning till företaget, och du snackar om saker som är rätt old nu.
Jag tolkar det så om du blev dömd, rätta mig om det är fel.

Man får väl anta att polisen kollade upp att sakerna i firman var lagliga.
Om du kunde sälja stöldgodset privat så kan du ta ut mindre priser till dina kunder genom att du inte behöver betala ut lika mycket vit lön till dig själv.

Om du själ saker som är gamla eller är väl lika allvarligt som de är nya? Jag har ingen aning hur gamla saker du stal, eller ens vad du stal.

Dennis Holm 2008-04-11 20:27

jadu.. vette fanken vad man ska säga mer än att max slog huvudet på spiken!
Tycker vi låter tråden dö för det är faktist ganska mycket munhug och ovilja att förstå/acceptera.
Sedan att patrik inte är den bästa på formulering borde ni alla vara vana vid vid det här laget.
och att konkurrenter är de som inte gillar tanken att någon kommer med ett lågpris bolag är inget att bli förvånad över.

Och bara för att nu tex patriks colo kan betala för hans webbhotells kontons kostnader..
betyder väl inte att han inte ska ta betalt där heller?
De pengarna är ju enligt hans egna filosofi namnade till återinvestering.

Mitt nick mervinst vill du inte jag ska förklara för det är helt annan filosofi som fick fram det namnet på en ganska stor tjänst som fanns för ganska många år sedan.

alla de kunder som finns på WN till någon av de tjänster och produkter jag har vet nog oftast att jag inte suger dom tomma och sedan drar till bahamas..
dom ger mig luddet i fickorna och jag äter gott på polarns restaurang :).
Just för att jag gjort allt det viktiga för honom i hans uppstart.
och resten av vinsten går till att ge kunder allt som går med de pengarna..

och ni har verkligen snöat in på patriks minsta colo erbjudande..
till och med efter min förra post..
Gränsen av antalet colo är X..
X är storleken på ledigt utrymme i de datacenter han har tillgång till och kan få tillgång till TILL det priset han tycker är okej..

en realistisk syn på det hela VET att det inte skulle bli endast denna minsta colo som alla köper.
alla växer.. olika fort och på olika sätt.. men alla växer.
låt oss säga han är nära bristningsgränsen för antalet servrar han får plats..
då säger han ju såklart stopp eller hur? inga fler kunder..
det låter skitkonstigt för en hel del.. jag vet.
Men om han har en liten förtjänst på den minsta colo erbjudandet och får så många som han klarar.. då har han tillräckligt med pengar för att anställa osv osv..

Jag ser verkligen inte problemet och MAX satte bullseye tror jag.

Sedan att många funderar över patriks förflutna det kan jag klart förstå.
av min erfarenhet av polisens tillvägagångssätt från förr så brukar de kolla alla papper/kvitton så utrustningen är laglig..
och detta har patrik kvitton på.
Om han skulle göra något sådant igen så är han dummare än vad NI tror..
och det tvivlar jag på. han har för mycket att förlora nu.
Vad som hänt förr.. det finns säkert på papper om det ens har hänt.
att peta på en hackkyckling gör ingen häftig för fem öre.

Jag har ett klanderfritt brottsregister och misstankeregister.
Jag har gjort utdrag när jag skulle jobba på dagis som specialpedagog förra året.
Och det var som det ska vara då jag inget gjort förutom kanske snattat en klubba som barn kanske.
Men jag har en stor uppsjö av vänner som en gång varit kriminella.
De hade dock inte fortsatt vara mina vänner om de inte ändrat sig..
Och de har de.. var enda en.. de växte upp helt enkelt!
Någon driver droginformation för ungdomar och någon är högre inom junis (iogt's ungdoms blabla något).

Kom med något vettigt nu istället. Patrik har förklarat sitt företags sätt flera gånger.
Flera andra har förklarat vad patrik har förklarat...
Ska vi dra det en gång till? Börjar kännas som o argumentera med mitt ex..
en kvinna för övrigt.. (sorry ni andra kvinnor.. stereotypen gäller er inte alla.. kram?)

Xamda 2008-04-11 22:06

Vad de flesta här försöker få klarhet i är nog snarare hur en fullvärdig hostingtjänst kan levereras till ett pris som det inte ens går att finansiera driften av den för hos någon annan.

Det är kanske inte helt förvånande att vi undrar, men givetvis kan man driva företag på olika sätt. En del ser att vinsten inte behöver vara större än att man överlever, men det brukar bara fungera när man är ensamföretagare eftersom vinsten är det som normalt driver ett företag framåt.

Vi diskuterade från början kvalitet på hosting och då är det, tycker jag, relevant att diskutera hur en tjänst kan säljas till osannolikt låga priser (sedan om verkligheten är den att den verkligen säljs så billigt, det vet jag inte, men det är så den marknadsförs här).

Dennis Holm 2008-04-11 22:39

om man inte har några lån att betala..
eller att man betalar för lånet som den som äger hallen egentligen..
då sänks genast kostnaderna. kan alla hålla med om det?
om man inte har lån att betala över huvudtaget så gäller det ändå mer..
där försvinner vad som oftast är en väldigt stor del av kostnaden.

resten orkar jag inte förklara. men jag förstår att andra undrar.. men sen finns det de som har skygglappar också.
men men..
att ha företag som växer och som går som du "överlever" som motivering..
att det endast gäller ensamföretagare håller jag inte med.
jag vet om ett som består av många dotterbolag som har 3 delägare som är väldigt aktiva och 1 till som är på nivå med delägarna.
Sedan finns det när jag räknar i huvudet sisådär 15 anställda..
alla dessa är väldigt effektiva och detmesta i hela organisationen är upplagt effektivt.
Antagligen så skulle det behövts dubbelt så många minst på de flesta andra företag för att göra samma sak.
Detta företag går enligt filosofin att man ska må bra som ägare och anställd privat och på jobbet.. där räknas ekonomin in..

det företaget frodas och växer så det knakar.. och har så gjort i flertalet år.
det företaget "överlever" med vilja.
det går om man bara vill.

men men ifrågasätt på och sätt skygglappar på när det förklaras gång på gång.

men tycker att resterande poster ska vara just ontopic.. detta har spårat ur helt nu.

PRQ 2008-04-11 23:35

Har man inte några lån så har man ju en indirekt kapitalkostnad motsvarande vad man hade fått i avkastning om det placerats i någon sparform.

patrikweb 2008-04-12 00:01

Citat:

Originally posted by Xamda@Apr 11 2008, 22:06
Vad de flesta här försöker få klarhet i är nog snarare hur en fullvärdig hostingtjänst kan levereras till ett pris som det inte ens går att finansiera driften av den för hos någon annan.
Det är kanske inte helt förvånande att vi undrar, men givetvis kan man driva företag på olika sätt. En del ser att vinsten inte behöver vara större än att man överlever, men det brukar bara fungera när man är ensamföretagare eftersom vinsten är det som normalt driver ett företag framåt.
Vi diskuterade från början kvalitet på hosting och då är det, tycker jag, relevant att diskutera hur en tjänst kan säljas till osannolikt låga priser (sedan om verkligen är den att den verkligen säljs så billigt, det vet jag inte, men det är så den marknadsförs här).

Är ju bevisat att det går, om folk/kunder vill veta mer så är dom välkommna på besök eller gå ut på en middag och diskutera det.

Men att konkurenter inte gillar eller kommer acceptera så stora prisskildnader är ju rätt självklart. Men själv så är det av eget intresse och för kunders skull, tycker inte om att ta betalt för luft (Tjänster som i stort sätt kostar 0 i faktiskt kostnad) som exempelvis dyra kostnader för FW/IDS/QOS/SLB som vissa kan ta en större månadkostnad för och liknande.

Norman 2008-04-12 00:22

Klart man kan hålla låga priser om man inte arbetar för vinst.
Om man inte har redundans i personal eller någon form av service som inte beror på att man är tillgänglig personligen för 0kr lön.

Det är på samma nivå som vissa sverok föreningarna som säljer BNC/webbkonton utan att momsa. När man kan spara in pengar på sådant vis så är det ju klart priserna blir låga när man inte konkurrerar marknadsmässigt eller kvalitétsmässigt.

patrikweb 2008-04-12 00:40

Citat:

Originally posted by Norman@Apr 12 2008, 00:22
Klart man kan hålla låga priser om man inte arbetar för vinst.
Om man inte har redundans i personal eller någon form av service som inte beror på att man är tillgänglig personligen för 0kr lön.
Det är på samma nivå som vissa sverok föreningarna som säljer BNC/webbkonton utan att momsa. När man kan spara in pengar på sådant vis så är det ju klart priserna blir låga när man inte konkurrerar marknadsmässigt eller kvalitétsmässigt.

Så klart alla arbetar för en viss vinst, frågan är hur man använder vinsten sedan. Om man ser vissa VD på riktigt stora bolag så kanske får en antal miljoner i lön varje år. Då kan man fråga sig om man inte kan använda dom miljonerna till något bättre än att man sammlar på sig så mycket pengar så man får ut miljoner ränta bara.

Men att blanda in Sverok är ju lite fel, men visst finns vissa likheter att dom håller på med sakerna av intresse.

Men att få bidrag och slippa betala moms skadar självklart konkuransen, men så är det ju inte i mitt fall precis.

Sedan personal kan lika väl vara konsulter man använder sig av vid behov, att ha anställda som behövs några timmar per månad fungerar ju inte riktigt.

Att ha anställda som inte behövs fullt ut är en sak som kan dra upp kostnaden till slutkund.

Kvalitet har inte med hur många anställda man har eller inte.

Björklund 2008-04-12 05:52

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 12 2008, 00:01
Men själv så är det av eget intresse och för kunders skull, tycker inte om att ta betalt för luft (Tjänster som i stort sätt kostar 0 i faktiskt kostnad) som exempelvis dyra kostnader för FW/IDS/QOS/SLB som vissa kan ta en större månadkostnad för och liknande.

Det finns inget som är 0 i kostnad. Du skall adminstrera/konfigurera tjänsten. Du skall fakturera dina kunder för tjänsten. Allt det där kostar tid.

Tjänsterna du beskriver ovan kostar även att utrustning. Du kan ju såklart dela på utrustningen till flera kunder, men om du för tillräckligt med kunder så kommer bandbredd/CPU-kraft att ta slut och du måse köpa mer (eller större) grejor.

Xamda 2008-04-12 12:36

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 12 2008, 00:01
Men att konkurenter inte gillar eller kommer acceptera så stora prisskildnader är ju rätt självklart. Men själv så är det av eget intresse och för kunders skull, tycker inte om att ta betalt för luft (Tjänster som i stort sätt kostar 0 i faktiskt kostnad) som exempelvis dyra kostnader för FW/IDS/QOS/SLB som vissa kan ta en större månadkostnad för och liknande.

Sådana uttalanden tar ju inte luften ur diskussionen direkt, eller så är det just det de gör...?

Så enligt dig, Patrikweb, kostar inte vettiga brandväggar något, inte heller intrångsdetektering kostar något, inte heller Quality of Service eller lastbalansering?

Brandväggar (FW) är kanske inte världens dyrast prylar, men i en delad hostingmiljö är det ju klokt att dels ha allt detta minst dubblerat, lastbalanserat och med backuper på konfigurationer, samt med reservdelar på hyllan. Om man skiter i redundans, lastbalansering och backuper och dessutom låter alla kunder dela samma brandvägg, ja då kan man förstås, om man har låg trafik tycka att det är gratis...

Intrångsdetektering (IDS) är också något som givetvis är gratis. Inte. Vettiga intrångsdeteketering kostar åtminstone lika mycket som brandväggssystemen, om inte mer... Framför allt kostar det tid att analysera de rapporter som IDS lämnar.

Kvalitetsnivån, QoS (Quality of Service) är också gratis. Det är det. Det håller jag med om. Om man har en nivå på den som är lika med noll. Annars är det en mycket stor kostnad. Det är här redundansen i alla delsystem kommer in, alla säkerhetsdetaljer, säkerhetsuppdateringar, patchningar, systematisk planering, dokumentation med mera. Detta är nog, i mina ögon, de dyraste delen av de du nämnde. I en vettig tjänst så står det nog för merparten av kostnaden skulle jag tro (fast i den kan ju alla andra delar ingå, eftersom de egentligen är en del i QoS).

Lastbalansering (SLB) kan lösas på flera sätt, men all kostar extra pengar, och oftast ganska mycket. Det vet alla som någonsin arbetat med lastbalansering.

Så, ja, jag diskuterar gärna detta, för det är liksom kärnan i det hela. Det är just dessa saker som skiljer agnarna från vetet. Det går inte att lämna dessa "detaljer" åt slumpen och de kostar mycket att hantera korrekt. Om du påstår att de kostar nästan ingenting så är det för att du inte gör det rätt. Så enkelt är det.

Det är ungefär som om du toge din bil till verkstaden och sa "serva" och sedan blir du förvånad när servicen kostar 5000 (trots att du fått allt utbytt mot originaldelar, serviceprogrammen har följts, du får garantier på utfört arbete och du får det gjort på avtalad tid). Priset stämmer nämligen inte med din sinnesbild av vad det borde kosta - 1000, då du är van vid Kalles Bilverkstad Runt Hörnet (för det går ju lika bra att köpa billigaste oljan på macken, nästan rätt tändstift, ett liknande filter, utan garantier och där "serviceteknikern" bytt de delar han TROR skall bytas). Sedan, när kamremmen går av och bilen gaverar totalt och får stå p verkstaden några dagar, och det kostar massor mer än servicen, ja, DÅ förstår man plötsligt varför det var så billigt på Kalles Bilverkstad Runt Hörnet. Helt enkelt för att de inte gjorde jobbet rätt.

Mervinst, och alla andra som tycker att service och kvalitet säkert inte kostar att ta fram, ni kan ju fortsätta jaga lägsta pris utan jämförelse av tjänsterna i sig. Andra som bryr sig om den faktiska kvaliteten, tja, ni väljer, och synar, era leverantörer efter vad ni har för behov av kvalitet i första hand. Kvalitet är normalt sett inte vansinnigt dyrt, men det är alltid dyrare än "ickekvalitet".

Decibel 2008-04-12 12:46

Nu är det ju inte direkt så att patrikweb slaktar marknaden och roffar åt sig alla kunderna, så att syfta på att konkurrenter gnäller va lite att sätta sig själv på en hög pedistal.
Tror ingen ser det som något hot heller mot marknaden i sig, däremot är det riktigt intressant att läsa argumenten.

patrikweb 2008-04-12 14:25

Skulle säga att det är andra som gör fel när dom köper massa små saker, som att köra separata brandväggar och en separat lastbalanserare.

Kör man vettiga modulära saker som Cisco 6500 eller högre så får man en modulär plattform med allt det stödet. Behöver man sedan riktigt mycket kraft i en av dom delarna kan man köpa en extra FW modul eller liknande.

Även möjlighet med N+1 redundans i hela utrusstningen. När väl utrusstningen är betalad sig så sjunker kostnaden rätt mycket och nästan ner till 0 beroende på vilken livslängd och så man räknar på.

Som ISP behöver man vettig utrusstning ändå, så även om du inte använder FW/QOS delarna så finns dom även där. Så kostnaden blir lika mycket som att använda dom funktionerna som att inte använda dom. Så kostnaden blir inte extra att erbjuda kunderna FW/QOS.

Ska man inte köra filter på hel L7 kontroll så spelar det ingen roll om det är 1Mbit eller några 100Gbit den ska klara av då det ändå är wirespeed filter.

Jag sattsar varje år att utöka redundansen och stoppa i mer moduler för att få allt helt N+1 redundans.

Sedan får väl alla andra som står det med sina mindre branväggar, switchar, lastbalanserare och försöker få ihop det till en smidig lösning och allt extra jobb det blir att ha många mindre enheter som kan gå sönder.

MrHandley 2008-04-12 14:29

Det är väl det här som är det svåra med colo, att veta att man jämför äpplen med äpplen. Till och med för folk i branschen så är det jobbigt att jämföra erbjudanden.

Jag har en site hos patrikweb och jag är imponerad över servicenivån. Faktiskt nästan oroad över den höga servicenivån, då det kostar nästan inget.

Däremot så går det ju (beroende på vilka kunder man har) att nästan erbjuda gratissaker. Har man massa trafik på kvällar men inget på dagar så står man nmed överkapacitet på dagarna. Har man massa inkommande men ingen utgående trrafik kan man nyttja den med på något bra sätt.

Visst finns det skalfördelar på vissa ställen i verksamheten, men andra blir så ohyggligt mycket dyrare när man kommer upp i kapacitet. Kyla, ups och diesel är inte särskilt lätt att hitta billigt när det är en större anläggning.

En tumregel vi körde med förut var att det gick åt 2 kWh för att kyla 1kWh. Då kan man ganska enkelt beräkna elkostnaden.

Sedan är det skillnad på täckningsbidrag. Jag tror att de som erbjuder colo billigt ligger på ett väldigt lågt täckningsbidrag (patricks inlägg tidigare tyder på det) medans andra tycker att varje del av verksamheten skall bära sig själv, och att de kräver ett visst TB på varje tjänst.

Har man en större hall där man har utrustning som drar 500 kWh så kommer det krävas en viss park av batterier, dieslar etc etc. Och det blir betydligt mer kostsamt ju mer el man förbrukar. Sedan skall utrustning ersättas etc. Förberedande underhåll för att säkerställa att utrustningen fungerar som man tänkt sig och att rutiner fungerar kostar mer än man tror.

Så det är mycket att hålla reda på. Och det kostar.
Kan man leverera tjänster för 150 kr/mån? Det går säkert. Skulle jag lägga en för mig verksamhetskritiskt verksamhet där? Det är den viktiga frågan för var och en att besvara.

(det knepiga är bara att utbilda marknaden så de förstår vad som bör ingå när man köper dessa tjänster)

PRQ 2008-04-12 19:52

Bara att dra in nya matningen (155mm^2 aluminiumkabel, kan säkras upp till 3x250A) gick på 100kkr, och då fanns det alltså redan 3x480A in i huset så det behövde inte grävas (till skillnad från ena fibern på motsatt sida av huset från den som redan fanns, men det är en annan historia och syns fortfarande vackert i asfalten över tre år senare...)
Ställverket för att fördela det samt ansluta central UPS och dieselgenerator gick på ungefär lika mycket.
Så visst ökar kostnaderna mer än linjärt när man ökar storleken på hallen. Ofta får man köpa specialprylar. Det är bland annat därför som vi kör med flera små kylagg (7-14kW styck) istället för två stora (eller ett stort + nödkyla), men den har ändå totalt kostat mer än jag vill tänka på :-).

Xamda 2008-04-13 11:06

Patrikweb - du kan inte på fullaste allvar mena att du med en enda utrustning gör allt det du nämnde? Så bra och kompletta är inte ens Cisco lösningar.

Vore iofs kul att se den utrustningen, för i så fall har du hittat ngot som ingen ISP eller webhostingleverantör i landet verkar ha hittat innan.

Det är dessutom, i mina ögon, oerhört vanskligt att lägga alla äggen i samma korg. Om du får problem med din Cisco 6500 (vilken av dem förresten?) så sitter du på pottkanten, men du kanske har fler så att du har redundans även där?

Löser den problematiken med kraft, brandskydd och kyla också? ;-)

Att alla andra gör fel är väl inte riktigt ett argument jag tycker biter heller...

För att uppnå allt du säger att du gör behövs dessutom personal, serviceavtal med olika underleverantörer. Jag undrar om jag inte skall dra mig ur denna diskussion eftersom det varje gång man sakligt försöker bemöta något slutar med att man själ, och 99% av alla andra leverantörer i landet (och internationellt skulle jag tro) har räknat fel och felbedömt de ekonomiska realiteter som annars verkar styra normal affärsverksamhet.

PRQ - du har alldeles rätt (kors, tror det är första gången jag säger så :-) ) i att kostnadsutvecklingen inte är linjär. Dessutom kan jag inte annat än hålla med om ditt tidigare inlägg heller i denna tråd.

Björklund 2008-04-13 13:18

Citat:

Originally posted by Xamda@Apr 13 2008, 11:06

Vore iofs kul att se den utrustningen, för i så fall har du hittat ngot som ingen ISP eller webhostingleverantör i landet verkar ha hittat innan.
Det är dessutom, i mina ögon, oerhört vanskligt att lägga alla äggen i samma korg. Om du får problem med din Cisco 6500 (vilken av dem förresten?) så sitter du på pottkanten, men du kanske har fler så att du har redundans även där?

En 6500:a löser allt det där faktiskt utom IDS (tror jag). Vi har några stycken sådana ;) (pokernätverk).
De är chassibaserade och du köper in de blad (funktioner) du behöver.
Det finns bra sätt att köra redundans över dom.
Dock kostar de en smärre förmögenhet och det är orimligt att köpa dem på "vanligt sätt" och samtidigt bedriva denna formen av hosting i Sverige.

Min personliga åsikt/erfarenhet är att när de strular så strular det rejält. Alla funktioner inne i samma "låda" ställer till problem för eller senare. Där i mellan funkar det dock bra.

gummianka 2008-04-13 13:46

Men hur mäter ni framgång då ? Hur bra någon eller någonannan är har ju inte med mhz, megabyte, megabit, sextifemnollnoll eller quad-core att göra, frågan är väl om man tillfredsställer dom behov kunderna har ? Gör man det, och dessutom har pengar kvar på "the bottom line" så är det väl inget snack.
Jag fattar inte att alla, verkligen alla, säger: det där kan du inte göra, så kan du inte göra. Om patricweb nu gör så, och har nöjda kunder (vilket jag inte har en aning om om han har eller inte) vilka är då ni att säga...hade han massor av missnöjda kunder så gissar jag att dom skulle göra sig hörda och imorgon skulle inte patricweb ha någon serverhall att gå till, snacka om att verkligen hoppas på att någon ska misslyckas...

Sen har det väl alltid varit så att kompetens och kunskap hjälper, vem som helst kan köpa in massa teknisk utrustning, med kompetens och kunskap om hur man bäst utnyttjar den utrustningen så kan man hamna lååååååångt före alla andra i tävlingen, och när det gäller mjukvara så kan den kompetensen (som kan ha, men som absolut inte nödvändigtvis har, kostat) dra ner kostnaderna till nära noll..

patrikweb 2008-04-13 15:15

Finns även 6500 med IDS/IPS modul, funnits länge och olika modeller.

Kör du helt N+1 redundans och NSF+SSO så får du max 1-3s avbrott normalt vid alla mjukvaru och hårdvaru fel om du gjort rätt.

Redundans med kyla/reservkraft/brandskydd är ju självklart även ett krav, kör ju självklart A + B DC matning på 48v till redundanta PSU i utrusstningen.

Men kunskap är nog även en av dom viktigaste sakerna, att kunna utrusstningen i sömmnen.

Men är ju självklart att man behöver olika konsulter ibland när man kan ha mycket att göra.

Är inte så ofta en 6500 med helt N+1 redundans lyckas strula, om en sådan redundans inte räcker för kunden så kan dom betala 200-500:- mer i månaden så kan dom få bli kopplat till extra helt fysisk skild utrusstning och koppling.

Endast det bästa duger till kunderna som är möjligt att ha.

Men i ditt fall Xamda så verkar det bara vara du som inte vet så mycket om Cisco produkter, resten av alla ISP vet det. Så vet inte om ditt uttalande om alla ISP skulle haft så dåligt kunskap om vad för modeller som finns var så smidigt. Så vet inte om man ska klaga på mina uttalande.

Xamda 2008-04-13 19:24

Patrikweb - Nej, jag kan inte Cisco 6500 i sömnen, men vet att det kryllar av modeller och alla klarar inte allt du nämner. Att sedan, åter igen, använda samma produkt, även om dne klarar det, för att utföra alla dessa arbeten är ju, i mina ögon, ett märkligt risktagande.

Jag anser att man hanterar brandväggarna för sig, intrångsdetektering för sig och lastbalansering för sig, även om det finns fördelar med att använda samma utrustning i de fall den klarar det. Riskerna för att ett enda fel sänker i stort sett allt är för uppenbar.

Möjligen har jag inte satt mig in i Cisco 6500 tillräckligt väl, men det beror till största delen på att utrustningen i mina ögon är groteskt dyr i förhållande till vad man kan åstadkomma...

Dessutom, kärnämnet, QoS, löses ju inte enbart genom Cisco 6500, utan det är ju den samlade kompetensen, förmågan och viljan att leverera en stabil och högkvalitativ tjänst.

Jag tror inte du hittar några svenska webhostingföretag med en renodlad Ciscomiljö (med undantag för Patrikweb), men det kanske bara beror på att det inte finns kunskap om Ciscos produkt...?

patrikweb 2008-04-13 19:52

Du får en sämmre lösning att köra massa mindre brandväggar som inte har redundans som standard i sig eller andra produkter. Även i prestanda.

Sedan är det ju modulära saker, alltså är det ju flera hårdvaror som sitter på ett passivt bakplan. Även dom olika modulerna köra en egen kopia av IOS. Så är inte en single point någon stans där om du kör dubbelt av allt i den.

Sedan med en tid på 1-3s avbrott vid hårdvaru eller mjukvaru fel går att leva med, visst kan man ha riktigt otur med men den risken kan vara rätt liten. Man får max räkna avbrott på 1h på 1-5 års tid vid rätt uppsatt N+1 redundans i utrusstningen.

Skulle säga att kostnaden och nertiden blir mycket högre med massa mindre utrusstning och alla kopplingar av kablar mellan dom och olika konfiguering och dokumentation.

Och inte minst någon skalbar lösning, en 6500 plattform är skalbar till 720Gbit och från 40GBit per modulplats. Sedan finns det moduler för alla behov i stort sätt från E1 till 10Gbit Ethernet/SDH. Och FW/IDS och liknande.

Samt man behöver inte extra FW/IDS moduler för IOS kan köra det i mjukvaran, saker som inte är i L7 körs i hårdvaran.

L7 filter/qos körs i mjukvara, men så länge du inte behöver kapacitet i Gbit i L7 filter så behöver man inte extra FW moduler. L7 filter använder man bara normalt i specifika fall som en kund får DDoS på sin webbserver så man kan sätta upp ett specefik filter för matcha på en viss byte på i ett paket och bygga filter efter.

Dom större hosting/isp kör sådana här saker, och jag tror att mycket beror på att många halvstora/mindre leverantörer inte har kunskapen om Cisco på större nivå.

Samt tror att dom vill maxa vinsten så mycket som möjligt och kör massa små saker som kan gå sönder.

Men det är en med viktig sak vid val av en leverantör, att få se hur man blir kopplad och vad för redundans det är man får.

Och jag sover mycket bättre med saker på 10U där PSU motsvarar lika många Unit som några små switchar/fw

Xamda 2008-04-13 22:29

EN nyfiken fråga har jag kvar - vad kostar den utrustning du använder, den varsion av Cisco 6500 du har?

Jag skall inte argumentera mer om just denna tekniska plattform då jag själv inte är hemma på Cisco, men nu har jag i alla fall fått en förklaring till hur du tänker! :-)

Jag tror fortfarande att du misstar dig vad gäller andra leverantörers förmåga ;-) - jag vet att vi har fullständig redundans i de flesta delar, men visst har alla leverantörer, mer eller mindre, någon punkt där det finns en fara för att redundansen inte är tillräcklig. Det viktiga är ju att minimera de risker som finns och det är här en rad faktorer kommer in, men desom egentligen spelar någon roll är:

- Teknisk kompetens
- Teknisk förmåga
- Ekonomisk kompetens
- Ekonomisk förmåga

Dessa går hand. De är beroende av varandra. Om någon av dessa saknas är risken stor för trubbel. Fattas ett par så är det riktigt illa.

Det är ju inte bara den diskussionen vi hittills fört här som är viktig, utan det är så mångfacetterat att man aldrig kan se bara en del av verkligheten...

patrikweb 2008-04-13 22:49

Om vi sägar så här då, bara elkostnaden handlar om en del tusanlappar om året.

Men nu försöker jag komma på vilket företag du jobbar för då men, tror inte man får ställa server hos er/dig för 295?

Men mycket av hela denna diskution har ju handlat om möjligheten att erbjuda låga priser med ändå stor vinstmarginal med lika hög tillgänlighet som dom största leverantörer.

Företag som kör mycket fin och vettig utrusstning brukar ha vettig kompetens, men finns ju självklart dom med som har utrusstning men inte kan hantera det.

Priset på tjänsten brukar inte avgöra redundansen eller kompetensen även om priset kan vara viktigt för kunden.

Det finns många riktigt fina hallar i Sverige, men skulle aldrig själv kunna motivera den kostnaden.

Problemet är väl att det inte finns någon riktigt lista över leverantörer och vad som verkligen ingår i redundans och extra tjänster.

Dennis Holm 2008-04-13 22:59

en sak att tillägga är ju att det går att få tag i utrustning till bra mycket bättre pris än på de ställen som många köper..
Högkvalitativa saker som behövs i avancerade nätverk kostar skjortan på Tex dustin.
Om man får en bra kontakt med en leverantör utomlands kan man få ganska bra priser..
rent av halva priset och ibland ändå mindre.
Beror självklart på fall till fall..
där är ju en del som man skär på kostnaderna..
vilket i slutändan kan vara den där viktiga pengen för att få det att gå ihop med sin strategi..

xamba är la kjettes ersättare på proinet?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson