WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fyra Pirate Bay-män åtalas. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26768)

sasserdude 2008-02-05 12:03

Citat:

Originally posted by clonix@Feb 5 2008, 12:09
Påstår varken det ena eller andra...
Det jag vill lyfta fram är att det är dags att sluta tjata om att...

"dom har ju inget olagligt på sina servrar"... Nej det har dom antagligen inte!

Men bara för det så är inte TPB automatiskt några oskyldiga änglar som absolut inte gjort något fel etc...

Den riktiga frågan är ju VAD dom har gjort och hur lagen ser på det hela...

Citat:

Lägg lite tid på att studera upphovsrättslagar så kanske ni lär er något =)
Sådär skrev du, ändrade du dig?

Dom har gjort det möjligt för folk att lättare göra det vi gjort i flera år.

tartareandesire 2008-02-05 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av blixtsystems
Citat:

Ursprungligen postat av clonix
Så till alla er som snyftar....
Buhu buhu.. snälla ta inte piratebay för vadå dom har inget olagligt på sina servrar.............Lägg lite tid på att studera upphovsrättslagar så kanske ni lär er något =)

Ursäkta, men nu är du ändå ute och cycklar.
Det är lång ifrån en självklar tolking av lagen att det skulle vara olagligt att hålla med en torrenttracker.
Om du påstår något annat får du gärna peka på vilka paragrafer du grundar det på.

Det har ingen större betydelse egentligen förutom vad gäller utgången av specifika domstolsmål. Fungerar inte lagen måste man se över den. Stöld kan inte tillåtas oavsett på vilket sätt det sker, inte heller uppmuntran eller medhjälp till detsamma. Alla lagar har ett syfte utöver den exakta lydelsen och uppnår man inte syftet måste de skrivas om.

Conth 2008-02-05 15:24

Ska bli spännande att se när åtalet mot Google kommer. ;)
Sist jag kollade kunde jag hitta massor av kopieringsskyddat material genom att söka där. Här även för mig att Google är rätt kommersiella och tjänar en slant på sin verksamhet. :D

* stvfel ;)

tartareandesire 2008-02-05 15:29

Citat:

Originally posted by Conth@Feb 5 2008, 16:24
Ska bli spännande att se när åtalet mot Google kommer.
Sist jag kollade kunde jag hitta massor av kopieringsskyddat material genom att söka där. Här även för mig att Google är rätt kommersiella och tjänar en slant på sin verksamhet.
* stvfel

Man får givetvis använda sig av upphovsrättsskyddat material om man har tillåtelse från ägaren och även citat under vissa förutsättningar. Google är ganska noga med att ha lagen på sin sida.

Conth 2008-02-05 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av Conth
Ska bli spännande att se när åtalet mot Google kommer. *
Sist jag kollade kunde jag hitta massor av kopieringsskyddat material genom att söka där. Här även för mig att Google är rätt kommersiella och tjänar en slant på sin verksamhet.
* stvfel *

Man får givetvis använda sig av upphovsrättsskyddat material om man har tillåtelse från ägaren och även citat under vissa förutsättningar. Google är ganska noga med att ha lagen på sin sida.

Menar du allvar?

Sök på torrent + Madonna i Google och du hittar massor av upphovsrättsskyddat material. Du menar att Madonna har godkännt detta :rolleyes:

tartareandesire 2008-02-05 15:51

Trodde du menade det de själva publicerat t.ex. böckerna. Givetvis finns det länkar i Google som leder till material som är olagligt i vissa länder men det ligger inte på deras ansvar att kontrollera detta, inte i nuläget iaf.

Conth 2008-02-05 15:54

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 15:51
Trodde du menade det de själva publicerat t.ex. böckerna. Givetvis finns det länkar i Google som leder till material som är olagligt i vissa länder men det ligger inte på deras ansvar att kontrollera detta, inte i nuläget iaf.
Är det inte precis det som TPB är åtalade för?! Att underlätta kopiering, dvs att hjälpa folk att hitta skyddat material?

blixtsystems 2008-02-05 15:55

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 16:00
Det har ingen större betydelse egentligen förutom vad gäller utgången av specifika domstolsmål. Fungerar inte lagen måste man se över den. Stöld kan inte tillåtas oavsett på vilket sätt det sker, inte heller uppmuntran eller medhjälp till detsamma. Alla lagar har ett syfte utöver den exakta lydelsen och uppnår man inte syftet måste de skrivas om.
Intressant att du försöker ha åsikter om juridiska frågor trots att du inte verkar ha bättre koll än att du fortfarande inte kan skilja på upphovsrättsbrott och stöld.

Bladet 2008-02-05 15:58

Citat:

Tre av världens största musiketiketter, Universal Music samt Hongkongbranscherna av Sony BMG och Warner Music, stämmer Kinas största sökmotor Baidu för att den underlättar piratnedladdning.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=739828

Lika bra att stämma alla sökmotorer direkt. :).

tartareandesire 2008-02-05 16:13

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 5 2008, 15:51

Är det inte precis det som TPB är åtalade för? Att underlätta kopiering, dvs att hjälpa folk att hitta skyddat material?

Det går kanske inte att jämställa Google med TPB i det här fallet? TPB har ju ett lite annat syfte än Google, både uttalat och i praktiken...

Citat:

Originally posted by -blixtsystems@Feb 5 2008, 16:55
Citat:

Intressant att du försöker ha åsikter om juridiska frågor trots att du inte verkar ha bättre koll än att du fortfarande inte kan skilja på upphovsrättsbrott och stöld.

Mitt resonemang har som jag antydde inget med praktisk juridik att göra. Med "stöld" menade jag således inte "stöld" i juridisk mening... Bygger din diskussion på personangrepp så kan du ta det någon annanstans.

tartareandesire 2008-02-05 16:14

Citat:

Originally posted by Bladet@Feb 5 2008, 16:58
Citat:

Tre av världens största musiketiketter, Universal Music samt Hongkongbranscherna av Sony BMG och Warner Music, stämmer Kinas största sökmotor Baidu för att den underlättar piratnedladdning.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=739828
Lika bra att stämma alla sökmotorer direkt. .

Alla sökmotorer kanske inte beter sig likadant? =)

blixtsystems 2008-02-05 16:26

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 17:13
Mitt resonemang har som jag antydde inget med praktisk juridik att göra. Med "stöld" menade jag således inte "stöld" i juridisk mening... Bygger din diskussion på personangrepp så kan du ta det någon annanstans.
Nu gällde ditt resonemang en juridisk fråga om upphovsrätt och inte materiell äganderätt, men jag får be om ursäkt om jag missförstod vad du menade.

I vilken mening skulle stöld vara likställt med upphovsrättsbrott då?
Moraliskt så kan man ju knappast likställa det heller då konsekvenserna i praktiken inte är desamma, och de allra flesta anser att stöld är förkastligt men väldigt många kan dock tänka sig att fildela.

Conth 2008-02-05 16:34

Citat:

Citat:

Originally posted by -Conth@Feb 5 2008, 16:54
Citat:

Är det inte precis det som TPB är åtalade för? Att underlätta kopiering, dvs att hjälpa folk att hitta skyddat material?

Att det är skillnad i deras uttalade syfte är förvisso sant. Att det är skillnad i praktiken känns mera tveksamt. Möjligen är det lite mera effektivt att hitta skyddat material via Google än via TPB. ;)

Det jag vill peka på är det märkliga i åtalet (oavsett vad man tycker om piratkopiering i sig). Om dom har större andel lagligt material, faller åtalet då? Ska det vara en viss procent lagligt material man kan hitta för att sajten ska vara laglig? 50% eller?

tartareandesire 2008-02-05 16:38

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 5 2008, 16:13
Citat:

Citat:

Att det är skillnad i deras uttalade syfte är förvisso sant. Att det är skillnad i praktiken känns mera tveksamt. Möjligen är det lite mera effektivt att hitta skyddat material via Google än via TPB.
Det jag vill peka på är det märkliga i åtalet (oavsett vad man tycker om piratkopiering i sig). Om dom har större andel lagligt material, faller åtalet då? Ska det vara en viss procent lagligt material man kan hitta för att sajten ska vara laglig? 50% eller?

Är det det som är det märkliga i åtalet? =) Om jag säljer mestadels lagliga medicinska preparat men även lite kokain vid sidan av, ska jag frias i domstol då? =)

Conth 2008-02-05 16:41

Citat:

Citat:

Originally posted by -Conth@Feb 5 2008, 17:34
Citat:

Citat:

Citat:

Att det är skillnad i deras uttalade syfte är förvisso sant. Att det är skillnad i praktiken känns mera tveksamt. Möjligen är det lite mera effektivt att hitta skyddat material via Google än via TPB.

Är det det som är det märkliga i åtalet? =) Om jag säljer mestadels lagliga medicinska preparat men även lite kokain vid sidan av, ska jag frias i domstol då? =)

Nej precis. Alltså skall Google åttalas. Det var ju det jag hävdade från början!

tartareandesire 2008-02-05 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av blixtsystems
Citat:

Mitt resonemang har som jag antydde inget med praktisk juridik att göra. Med stöld menade jag således inte stöld i juridisk mening... Bygger din diskussion på personangrepp så kan du ta det någon annanstans.

Nu gällde ditt resonemang en juridisk fråga om upphovsrätt och inte materiell äganderätt, men jag får be om ursäkt om jag missförstod vad du menade.

I vilken mening skulle stöld vara likställt med upphovsrättsbrott då?
Moraliskt så kan man ju knappast likställa det heller då konsekvenserna i praktiken inte är desamma, och de allra flesta anser att stöld är förkastligt men väldigt många kan dock tänka sig att fildela.

Jag anser det likställt i meningen att bägge verksamheterna bör vara, och i teorin också är, olagliga. Det var min enda poäng, vad straffet sedan ska bli det bryr jag mig mindre om.

Just ditt sista påstående är det absurda i det hela. Folk anser överlag att om du får din 10 000-kronorsdator stulen så ska förövaren självklart straffas men vad gör det om någon sprider din musik, som du ägnat hundratals timmars jobb åt att få fram, till tiotusentals personer?

tartareandesire 2008-02-05 16:47

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 5 2008, 16:38
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Nej precis. Alltså skall Google åttalas. Det var ju det jag hävdade från början

Det får du gärna tycka om du vill...

Conth 2008-02-05 17:06

Citat:

Citat:

Originally posted by -Conth@Feb 5 2008, 17:41
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 5 2008, 16:38
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Nej precis. Alltså skall Google åttalas. Det var ju det jag hävdade från början

Det får du gärna tycka om du vill...

Antar att du förstod ironin men valde den "enkla" vägen i ditt svar... B)

tartareandesire 2008-02-05 17:14

Jo, orka =) Fortsätter vi på den linjen får du bara lika fåniga svar tillbaka =)

Conth 2008-02-05 17:20

Ok B)

Tycker bara att antingen är det tillåtet att peka på skyddat material eller så är det inte tillåtet.

tartareandesire 2008-02-05 17:29

Citat:

Originally posted by Conth@Feb 5 2008, 18:20
Ok
Tycker bara att antingen är det tillåtet att peka på skyddat material eller så är det inte tillåtet.

I princip håller jag med dig men i praktiken bör man se minst lika mycket, kanske till och med mer, till syftet med lagar och domar. Två personer som begått samma brott döms inte alltför sällan till olika straffpåföljder just av denna anledning.

Att åtala Google i detta sammanhang är lite grann som att åtala vapentillverkare för medhjälp till mord eller stämma McDonalds för de kostnader de orsakat samhället i form av sjukhusvård. Det finns inte så stor poäng med det.... Ingen person tar någon större skada av att tävlingsskjuta eller äta en hamburgare en gång i månaden. Hur stort ansvar slutanvändaren bär är väl en fråga om politisk inställning antar jag....

WebboT 2008-02-05 17:40

Förstår inte hur man kan jämföra Google med The Pirate Bay.
Google är en sökmotor vars enda syfte att indexera sidor. Punkt slut.
TPB enda syfte är ju att uppmana folk att ladda upp en (torrent)fil till deras server som gör det möjligt att sprida kopierat material. TPB är ingen sömotor.
Diskuterar man så korkat så skulle man ju kunna säga att elbolagen ligger bakom alltihop. Ingen el, ingen fildelning.

patrikweb 2008-02-05 17:54

Google är den största upphovsrätts boven av dom alla, inte nog att dom i stort sätt indexerar en kopia alla torrent från dom största och minsta torrent siter.

Sedan får man inte glömma alla sidor/bilder dom lagrat utan frågat om rättighet före.

Om dom lyckas fälla TPB så bör det vara grovt brott att inte fälla google 100 dubbla.

Conth 2008-02-05 17:58

Citat:

Originally posted by WebboT@Feb 5 2008, 17:40

Jo precis. Det är ju nästan ren välgörenhet... ;) Dom borde få ett 90-nummer som pg.

tartareandesire 2008-02-05 18:16

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 5 2008, 18:54
Google är den största upphovsrätts boven av dom alla, inte nog att dom i stort sätt indexerar en kopia alla torrent från dom största och minsta torrent siter.
Sedan får man inte glömma alla sidor/bilder dom lagrat utan frågat om rättighet före.
Om dom lyckas fälla TPB så bör det vara grovt brott att inte fälla google 100 dubbla.

Så fort någon liten rebell på nätet åker dit så börjar alla spotta galla på stora företag och göra absurda jämförelser, är det någon tävling på gång? Lyckligtvis finns det fortfarande mer logik med i bilden när vår lagstiftning sker. Vill man inte att Google ska indexera ens sida så har man det valet... Om det är något man ska kritisera Google för så är det väl monopolet de strävar efter / går mot.

tartareandesire 2008-02-05 18:21

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Jo precis. Det är ju nästan ren välgörenhet... Dom borde få ett 90-nummer som pg.

Jo, vi är alla fem år gamla. WebboT tror givetvis att Google är en ideell rörelse som skänker allt överskott till tredje världens behövande.

WebboT 2008-02-05 18:24

Citat:

Citat:

Jo precis. Det är ju nästan ren välgörenhet... ;) Dom borde få ett 90-nummer som pg.

Att dom tjänar pengar på sina annonser har väl knappast med saken att göra....

Conth 2008-02-05 18:34

Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det?! (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Det finns bara ett sätt att få ordning på detta problem som jag ser det och det är att erbjuda folk vad dom frågar efter. Ett bra fungerande lagligt alternativ med bra sortiment och priser som ligger på en rimlig nivå (jag har laddat hem en del gammal musik som jag tidigare har köpt på vinyl. När jag har letat efter lagliga alternativ kostar en gammal skiva typ 99,90 att ladda hem. Helt orimligt tycker jag...

patrikweb 2008-02-05 18:37

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Så fort någon liten rebell på nätet åker dit så börjar alla spotta galla på stora företag och göra absurda jämförelser, är det någon tävling på gång? Lyckligtvis finns det fortfarande mer logik med i bilden när vår lagstiftning sker. Vill man inte att Google ska indexera ens sida så har man det valet... Om det är något man ska kritisera Google för så är det väl monopolet de strävar efter / går mot.

Nej du ska inte behöva säga till att dom inte för sno din sida eller matrial, ska vara tvärtom isåfall att du ska använda robots för sätta en allow inte tvärtom.

Om man nu tycker TPB ska vara olaglig för sprida torrent filer så bör ju google vara ännu värre som indexerar kopia från i stort sätt alla tracker och sprider?

Sedan kan du hitta det grövsta som finns på internet på google, och då snackar vi inte om små oskyldiga torrent filer.

tartareandesire 2008-02-05 18:44

Citat:

Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det? (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Det är väl mer naivt att tro att de du diskuterar med inte känner till detta =) Dessutom så vill den stora majoriteten av dessa upphovsrättsägare att Google ska göra detta så det är kanske fortfarande ingen speciellt relevant jämförelse...

Citat:

Det finns bara ett sätt att få ordning på detta problem som jag ser det och det är att erbjuda folk vad dom frågar efter. Ett bra fungerande lagligt alternativ med bra sortiment och priser som ligger på en rimlig nivå (jag har laddat hem en del gammal musik som jag tidigare har köpt på vinyl. När jag har letat efter lagliga alternativ kostar en gammal skiva typ 99,90 att ladda hem. Helt orimligt tycker jag...

Det finns sällan en universallösning utan problemet måste nog angripas från flera olika håll. Åtalet mot TPB är en metod, det du nämner en annan. Lagliga alternativ har det väl kommit mer och mer av men sådana satsningar måste ju också löna sig...

tartareandesire 2008-02-05 18:55

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 5 2008, 19:16
Citat:

Nej du ska inte behöva säga till att dom inte för sno din sida eller matrial, ska vara tvärtom isåfall att du ska använda robots för sätta en allow inte tvärtom.
Om man nu tycker TPB ska vara olaglig för sprida torrent filer så bör ju google vara ännu värre som indexerar kopia från i stort sätt alla tracker och sprider?
Sedan kan du hitta det grövsta som finns på internet på google, och då snackar vi inte om små oskyldiga torrent filer.

Jo, självklart är Googles stora mål att sprida våld, död och förödelse över hela världen. Det är återigen som att anklaga vapenindustrin för alla brott där deras produkter använts... Du kan ta vilket företag som helst och rikta liknande absurda anklagelser mot. Meningsfullt....

Man har rätt att spara en tidning som man köpt hemma och göra i stort sett vad som helst med den. Varför ska man inte ha rätt att spara webbsidor som är gratis att besöka? Det är ju en helt annan sak att publicera materialet rakt av eller sälja dessa men det gör ju inte Google. Inte heller publicerar de materialet och påstår att det är deras eget. De allra flesta besökare ser endast små citat från webbsidorna och det finns ytterst få webbsidor som inte drar nytta av Google....

WebboT 2008-02-05 19:15

Citat:

Originally posted by Conth@Feb 5 2008, 12:34
Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det?! (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Du kan väl inte på fullaste allvar tro att småkidsen mellan 15-20 år någonsin kommar att vilja betala för musik, film m.m. .....oavsett pris när det går att ladda ner "gratis"?

Conth 2008-02-05 19:46

Citat:

Citat:

Du kan väl inte på fullaste allvar tro att småkidsen mellan 15-20 år någonsin kommar att vilja betala för musik, film m.m. .....oavsett pris när det går att ladda ner "gratis"?

Jag kan inte svara för alla småkids. Säkert är det många som - mycket tack vare bristen på lagliga alternativ - vant sig vid att det är gratis. Jag vet att jag gärna skulle betala om det fanns en bra tjänst som var kvalitetssäkrad och laglig. Svårt att tro att jag är ensam. Självklart skulle det inte lösa hela problemet, men dom som bekämpar nedladdningen med näbbar och klor skulle ha en betydligt bättre läge rent moraliskt/trovärdighetsmässigt om dom tillhanda höll ett bra lagligt alternativ...

Conth 2008-02-05 19:52

Citat:

Citat:

Jag menar bara att Google tjänar stora pengar på att indexera upphovsrättsskyddat material. Det är väl ändå inget kontroveriellt att påstå det? (då är man rätt naiv om man inte inser det...)

Det är väl mer naivt att tro att de du diskuterar med inte känner till detta =) Dessutom så vill den stora majoriteten av dessa upphovsrättsägare att Google ska göra detta så det är kanske fortfarande ingen speciellt relevant jämförelse...

Min poäng är att det inte är svart (TPB) eller vitt (Google), utan snarare olika (ganska likvärdiga) nyanser av grått.

Om det brottsliga är att underlätta nedladdning av kopieringsskyddat material och att det är en försvårande omständighet att tjäna pengar på detta så har jag svårt att se Google som helt oskyldiga medans TPB är kriminella.

Skillanden är då att Google bara "råkar" indexera detta och "råkar" tjänsta stora pengar medans TPB medvetet indexerar materialet och kanske tjänar pengar på det.

Känns som en farlig (och mycket svårhanterlig) väg att välja om man börjar förbjuda själva sökningen efter saker.

WebboT 2008-02-05 20:25

Citat:

Citat:

Originally posted by -WebboT@Feb 5 2008, 19:15
Citat:

Jag kan inte svara för alla småkids. Säkert är det många som - mycket tack vare bristen på lagliga alternativ - vant sig vid att det är gratis. Jag vet att jag gärna skulle betala om det fanns en bra tjänst som var kvalitetssäkrad och laglig. Svårt att tro att jag är ensam. Självklart skulle det inte lösa hela problemet, men dom som bekämpar nedladdningen med näbbar och klor skulle ha en betydligt bättre läge rent moraliskt/trovärdighetsmässigt om dom tillhanda höll ett bra lagligt alternativ...

Jag vet inte om jag har så stor förståelse för detta argument som hela tiden kommer upp att " det finns inga vettiga lagliga alternativ". Det gör det visst.
Kan inte dagens ungdom helt enkelt gå och köpa CD'n? Jag betalade för mina vinylskivor på 70 och 80 talet och hade inga problem med det. Tror t.o.m. att vinylskivorna kostade mycket mer än vad en CD gör idag om man ser till inflationen. Kommer ihåg att jag betalade en bra bit över en hundring i slutet på 80-talet.

off topic: Alla komprimerade ljudformat såsom mp3, wmv o.s.v. låter ju skit. Vilken musikälskande person vill poppa in en mp3 CD i sin stereo? Det är nog också en bidragande orsak till att folk laddar ner "gratis" mp3or, att skivbolagen också säljer sin musik komprimerad. Dom skulle sälja den i ett okomprimerat format som FLAC eller nåt. Annars betalar man ju för en ofullständig produkt där 80-90% av ljkudspektrat har skalats bort.

tartareandesire 2008-02-05 20:44

Citat:

Citat:

Originally posted by -Conth@Feb 5 2008, 13:46
Citat:

Originally posted by -WebboT@Feb 5 2008, 19:15
Citat:

Jag vet inte om jag har så stor förståelse för detta argument som hela tiden kommer upp att " det finns inga vettiga lagliga alternativ". Det gör det visst.
Kan inte dagens ungdom helt enkelt gå och köpa CDn? Jag betalade för mina vinylskivor på 70 och 80 talet och hade inga problem med det. Tror t.o.m. att vinylskivorna kostade mycket mer än vad en CD gör idag om man ser till inflationen. Kommer ihåg att jag betalade en bra bit över en hundring i slutet på 80-talet.
off topic: Alla komprimerade ljudformat såsom mp3, wmv o.s.v. låter ju skit. Vilken musikälskande person vill poppa in en mp3 CD i sin stereo? Det är nog också en bidragande orsak till att folk laddar ner "gratis" mp3or, att skivbolagen också säljer sin musik komprimerad. Dom skulle sälja den i ett okomprimerat format som FLAC eller nåt. Annars betalar man ju för en ofullständig produkt där 80-90% av ljkudspektrat har skalats bort.

Välkommen till vänsterpartiets årsmöte =)

WebboT 2008-02-05 20:54

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 5 2008, 14:44
Jag känner ringa Vänsterpartister, menar du att dom inte gillar komprimerad musik, eller vad var det där för inlägg?

tartareandesire 2008-02-05 21:08

Citat:

Citat:

Jag känner ringa Vänsterpartister, menar du att dom inte gillar komprimerad musik, eller vad var det där för inlägg?

Jag känner en hel drös =) Det var dina motdebattörers inlägg jag kommenterade och inte ditt eget.

Conth 2008-02-05 21:26

Citat:

Citat:

Originally posted by -WebboT@Feb 5 2008, 21:54
Citat:

Jag känner en hel drös =) Det var dina motdebattörers inlägg jag kommenterade och inte ditt eget.

Är det jag som ska vänsterpartiets årsmöte? Sorry - fattar inte... :blink:

Conth 2008-02-05 21:33

Citat:

Originally posted by WebboT@Feb 5 2008, 20:25

Kan inte dagens ungdom helt enkelt gå och köpa CD'n? Jag betalade för mina vinylskivor på 70 och 80 talet och hade inga problem med det. Tror t.o.m. att vinylskivorna kostade mycket mer än vad en CD gör idag om man ser till inflationen. Kommer ihåg att jag betalade en bra bit över en hundring i slutet på 80-talet.

Det är väl det som kallas utveckling. Du säger själv att "kidsen" aldrig ens skulle betala för en bilig och bra laglig nedladdningstjänst och din lösning är att dom ska gå och köpa CD skivor i butlkerna?! Känns inte så konstruktivt och realistiskt.

Vad är ditt alternativ?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson