WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dålig service på webhotell , bransch sjukdom? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24362)

teddyjohan 2007-11-08 18:31

Instämmer med föregående talare. Dock är diskussionen något snedvriden.

De flesta (?) webbhotell pratar om hög uptid, tillgänglig support osv. och då blir det inte bara lite utan fullständigt irrelevant hur mycket man är beredd att tala, eftersom man har rätt att kräva det man blivit utlovad för 100 Kr lika mycket som för 10 000 Kr. Att diskutera om ett webhotell ska eller inte ska erbjuda service och support för oss kunder är väl som sagts om och om igen i princip en prisfråga, är man missnöjd med det man får så får man höja ribban motsvarande. För webbhotellen ifråga är det mest en retentionfråga, att behålla befintliga kunder och fortsätta tjäna pengar på dom, eller inte.

Är mycket nöjd på denna front med Binero, över huvud taget tycker jag det gör ljusårs skillnad bara att ha en svensk support, även om mitt gamla webbhotell hade snabbare svarstid än Binero! Som jag sagt i en annan tråd skulle jag förstås helst ha någon på hotellet direkt på MSN och därmed "alltid tillgänglig", men jag har full förståelse för att det skulle göra deras tillvaro omöjlig :P

mothman 2007-11-08 19:38

Många försvarar webbhotellens bristade kundsupport med att hävda att "man får vad man betalar för". Och det är förvisso väldigt sant. Men när detta kommer från en representant för ett webbhotell vill jag påpeka att det var Ni (webbhotellen) själva som satte priserna. Inte kunderna.
Om kunderna utlovas 100% upptid, snabb support etc etc ..så spelar det ingen roll om kunden betalar 50 kr i månaden eller 1000 kr i månaden. Webbhotellet satte själva sina prisnivåer och måste oberoende av pris leva upp till sina löften gentemot kund.

Sen undrar jag lite hur det står still med en del av skribenterna som i tråden ivrar för tjusningen att få den stora "äran" att en timme om dagen sitta i ett lunchrum och äta tillsammans med sina kollegor! Gå ut och ät istället! Ring en vän och luncha ihop på stan tex. Det är inte sunt att sitta och häcka i ett lunchrum och peta och påta i nån satans uppmicrad gårdagsmat tillsammans med personer som man ändå ska umgås med 8 timmar om dagen!

htiawe 2007-11-08 19:53

mothman: Lite offtopic men det är ganska trevligt att sitta i lunchrummet faktiskt. Man slipper stressen av att ta sig fram och tillbaka innan lunchen tar slut och det är en möjlighet att vistas i en miljö som normalt sett är mycket påfrestande och stressande.

Mortekai 2007-11-08 19:59

Citat:

Min uppfattning är också att de flesta svenska webbhotell är småföretag som drivs av glada entusiaster.
Mindre företag med hög teknisk kompetens är nog närmare sanningen :)
Svenska Webbhotell har väldigt duktiga tekniker, men dom ligger lite efter när det gäller att föra fram en image eller varumärke till skillnad från den stora ön på andra sidan pölen (Nordamerika och Atlanten på ren svenska) där varje finnig tonåring och pigg pensionär har återförsäljar konton och mer attraktiva hemsidor än våra största aktörer...

Eftersom den gamla frasen "innehållet är viktigare än presentationen" tycks vara industrins mantra så ger det ett lite tafatt intryck, men som vi gamla rävar brukar säga: "Under dom fulaste och mest förvirrade webbplatserna hittar man dom skarpaste hjärnorna", så ser det ut som något som katten dragit in och är lite så där halvsvårt att navigera runt på, då är det en tekniker eller vass programmerare som ligger bakom...eller någon som är psykotisk och färgblind, men det är sällan numera...

Citat:

Så varför skall webbhotellen förväntas idka välgörenhet, nu anser jag väl att majoriteten av de etablerade webbhotellen tillhandahåller mycket bra support, bra it-miljöer, användarvänliga kontrollpaneler m.m. samt att flertalet kunder är nöjda med sina hotell som man ligger på.
Jag förstår hur du menar och håller med om att kunderna har på tok för höga förväntningar i relation till dom prissättningar som finns, men det kommer sig av att webbhotellen själva sätter sig i den situationen genom att ständigt jaga superlåga priser vilket leder till överfulla webbservrar, belastningsproblem, hård och mjukvaru konfigureringar över flera enheter som slutar komunicera eller har kompabilitets problem med mera. Löften om uptid på 99.99999% och support 24/7/365+ ökar även det förväntningarna eftersom det står på hemsidan uttryckligen (Fundera på hur världen hade sett ut om till exempel bilar eller Windows till exempel skulle ha den typen av annonsering...jag tror folk skulle klaga betydligt mycket mer än idag) vilket har lett till att det nästan är standard att förmedla till kunderna precis hur mycket nertid man har haft eller hur snabb support man har.

Att man sen säljer in sina tjänster som "top of the line", supersäkert, bäst i test, tip-top, sveriges bästa, världsbäst, total säkert och så vidare så ger det en signal till kunderna att man får det absolut bästa, att det är så säkert att inte ens en bacill sliper igenom och inte ens guds vrede kan få maskinerna att krackelera för det finns så mycket backup och redundans. Skulle sedan någonting hända (det gör det alltid förr eller senare) då sitter kunden och kikar på alla löften och förväntar sig självfallet att kunna skicka ett mail eller lyfta på luren och få svar av en änglalik varelse vars enda uppgift är att behaga och lösa dina problem, som självfallet måst bero på din internet uppkoppling för ditt webbhotell garanterar ju 99.9999% upptid och alla vet ju hur internet leverantörerna är...Istället är det teknikern/support inhopparen/ekonomen/fixaren Johan som står med skruvmejseln i ena handen för att få ut den skadade hårddisken, mobilen i andra för att beställa hem delar med express leverans och sedan försöker få till högtalar funktion på support telefonen med ena foten medans den andra försöker klura ut hur han i min vänstra fot skulle ha burit sig åt för att skriva svar på mail när man har strumpa på sig...

Slutresultatet blir en orimlig förväntan på webbhotellet och i dom olyckliga situationer när någonting händer (det gör det alltid för eller senare) så blir en del arga och bittra medans den stora massan rycker på axlarna och rider ut stormen genom att fokusera på annat samt att det blir ett jobbigt arbetsklimat för dom som jobbar med support eftersom förväntningarna är så höga från kunden.

teddyjohan 2007-11-08 21:12

Ett tänkvärt och bra inlägg! Finns det egentligen mer att säga i denna debatt?

Citat:

Originally posted by Mortekai@Nov 8 2007, 20:59
Istället är det teknikern/support inhopparen/ekonomen/fixaren Johan som står med skruvmejseln i ena handen
Varför är jag återkommande i exempel i alla trådar? Börjar bli lätt paranoid ;)

improwise 2007-11-08 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av improwise
Det känns som om de flesta svenska webhostar är mer av grabbarna i garaget jämfört med dom tunga aktörer som man hittar på andra sidan atlanten, t.ex. SoftLayer, ThePlanet osv.

Sant. Precis som de flesta svenska webbprojekt är detsamma i jämförelse med Google, Yahoo osv.

Förstår inte riktigt relevansen i din kommentar?

/pJ

improwise 2007-11-08 23:12

Citat:

Originally posted by htiawe@Nov 8 2007, 16:00
Det håller jag verkligen med om, jag är realistisk och vet att webbhotell inte kommer att kunna vara online jämt men jag vet att om de är intresserade av mig som kund och jobbar för att jag ska trivas så kommer någon stackare att masa sig upp 03:30 en söndagmorgon då servern jag är på har dött, gentemot ett stora företag i USA som låter MySQL-servern dansa upp och ned som en feature.
Detta är precis vad jag talar om, jag skulle inte vilja ha några mission critical tjänster liggande hos en leverantör där jag måste hoppas på att en servicetekniker tar sig upp ur sängen på morgonen för att fixa servrar, när det finns alternativ som erbjuder dygnet runt bevakning och felhjälpning till rimliga priser. T.ex. vi har en server hos SoftLayer som visade sig ha fel på en av minnesmodulerna. 40 minuter efter vi rapporterade felet så var det bytt trots att det var 4 på morgonen lokal tid, det tror jag inte så många svenska företag kan erbjuda till de priserna.

Notera att jag hela tiden talar om dedikerade servrar här, något vanligt webbhotell har jag inte använt på många år nu och har därför ingen erfarenhet av.

/pJ

patrikweb 2007-11-09 00:59

Tråden började med att diskutera dålig support och tider.

Anställda kostar massa pengar i Sverige med den höga skatten, många andra länder klarar ha mer personal när skatten är lägre.

Visst större bolag har sjävklart råd att ha extra anställda, men problemet är att större företag oftast försöker få så billiga anställda på support med kanske dåliga kunskaper.

Sedan det med lunch, är inte kul att en anställd får sitta kvar ensamm medans andra får äta lunch. Sedan skiljer ju även tiden på olika företag.

Dock så kan man undra på vad för företag du jobbar på om du inte själv kan gå ifrån jobbet 5 minuter och prata med support under övrig tid.

Sedan kan man fråga sig, skulle kunderna kunna tänka sig betala 50-100 mer i månaden extra endast för utökad support?

Sedan att hålla allt fungerande tekniskt klarar mindre företag av bättre oftast, större företag väljer inte dom bästa och vettigaste tekniska personerna.

Dom mindre företagen värderar mer kompetens och oftast är det sådana personer som själv startar företag med under "IT".

Det är inga problem ha 100% uptime många månader under 1år, dock så kommer det alltid hända något någon/några gånger per år på shared miljö då det finns så extremt mycket som kan hända och så många kunder som kan göra något.

Sedan så är det skildnad på 5 minuter avbrott eller 12 timmar.

Sedan är inte webbhotell något för sådana som faktiskt förlorar pengar på avbrott, väl helt egen server då.

Sedan finns det självklart många som är dåliga både på support och tekniska bitarna.

Om skatten sänks i Sverige kommer vi garanterad få minst lika bra support och pris som i USA om inte bättre.

Vatos Locos 2007-11-09 06:52

Håller med i viss utsträckning det du säger Mortekai gällande att webbhotellen själva sätter ribban med sin marknadsföring men tycker väl ändå inte att detta är den största boven, för det skulle innebära att hela webbranschen idiotförklarar sig själva genom att tro att webbhotellen faktiskt är den enda bransch där man blint tror på marknadsföringen, störst, bäst, vackrast förekommer ju i vilken bransch som helst och det går ju att vrida på detta åt vilket håll som helst för att locka kunder utan att ljuga.

Som improwise skrev så tycker jag att det är viktigt att åtskilja dedikerade servrar samt vanliga shared host konton, har du en server så betalar man ju faktiskt lite mer och även här kommer ju mina service avtal in igen och är övertygad att detta är framtidens melodi. Detta har ju funnits i andra branscher under flera år och växer konstant.

Sedan så tycker jag som patrikweb att det är lite missvisande att jämnföra oss med USA då dels är allt billigare samt att bara i USA finns avsevärt flera användare vilket gör att de kan ha lägre priser eftersom de slår ut detta på volym istället, det är ju massor av hotell i Skandinavien som provat på detta utan att lyckas, kan väl rakt av bara komma på One som har lyckats med detta och när jag arbetade inom branschen så har jag för mig att de sålde 400 webbhotellspaket om dagen.

Det är väldigt tufft/dyrt att driva företag i Sverige och min erfarenhet är att det krävs så mycket mer än att bara vara en grym programmerare för att starta ett framgångsrikt webbhotell och det är därför som det är lätt att serva 50 kunder, problemen uppkommer när man växer och måste ta de investeringar som medföljer för nyanställningar, hårdvara, marknadsföring, nya system m.m. inget av detta är ju grattis.

JonathanS 2007-11-09 09:31

Citat:

Citat:

Originally posted by -JonathanS@Nov 8 2007, 14:58
Citat:

Det känns som om de flesta svenska webhostar är mer av grabbarna i garaget jämfört med dom tunga aktörer som man hittar på andra sidan atlanten, t.ex. SoftLayer, ThePlanet osv.

Sant. Precis som de flesta svenska webbprojekt är detsamma i jämförelse med Google, Yahoo osv.

/pJ

Att jämföra svenska och amerikanska företag på nätet, oavsett verksamhetsområde, är i regel detsamma som att jämföra äpplen och päron. Vi spelar i helt olika divisioner, som flera andra har påpekat i denna tråd likaså.

Det finns närmare 67 miljoner generiska domäner i USA. Motsvarande siffra i Sverige är strax över 250 000. Det kanske säger en del.

improwise 2007-11-09 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Originally posted by -improwise@Nov 9 2007, 00:02
Citat:

Originally posted by -JonathanS@Nov 8 2007, 14:58
Citat:

/pJ

Att jämföra svenska och amerikanska företag på nätet, oavsett verksamhetsområde, är i regel detsamma som att jämföra äpplen och päron. Vi spelar i helt olika divisioner, som flera andra har påpekat i denna tråd likaså.

Det finns närmare 67 miljoner generiska domäner i USA. Motsvarande siffra i Sverige är strax över 250 000. Det kanske säger en del.

Absolut, och det är också skälet till att vi bara hyr servrar utifrån i dagsläget, vilket känns väldigt synd. Dock tror jag nog vi skulle vara beredda att betala en del mer för att få det från Sverige, men inte hur mycket mer som helst. Aningens bättre priser kombinerat med en bättre service, då syftar jag främst på proffsighet snarare än någon trevlig människa för idiotfrågor, skulle nog få oss att köra svenska servrar istället. Lägre priser och bättre service kanske låter omöjligt, men det handlar så klart om volym, gissningvis är vi inte de enda som idag "flaggat ut" mot vår vilja.

/pJ

Xamda 2007-11-09 16:11

Mja, nu tror jag i och för sig att det överdrivs lite här... Det finns utmärkt kompetens att tillgå till rimliga pengar här hemma i Sverige.

Jag tror nog att det precis som vanligt är knepigt att få något riktigt billigt att vara riktigt bra.

Hittills har jag inte hittat någon enda anledning att outsourca till utlandet, allra minst till USA. Skulle kanske kunna vara aktuellt om någon av våra kunder börjar dra ruskigt med bandbredd och har majoriteten av kunderna i USA.

Vad har antalet domäner med saken att göra undrar jag...? Det bor 35 gånger mer folk i USA så om de har flerdomäner där är väl inte det så märkligt... Eller missar jag någon poäng i detta resonemang?

Vatos Locos 2007-11-09 18:18

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 9 2007, 16:11
Vad har antalet domäner med saken att göra undrar jag...? Det bor 35 gånger mer folk i USA så om de har flerdomäner där är väl inte det så märkligt... Eller missar jag någon poäng i detta resonemang?

Det ger ju en ganska bra indikation på våra förutsättningar samt de förutsättningar som finns i USA, det skiljer som sagt alldeles för mycket för att man skall kunna göra en rättvis jämnförelse som jag även var inne på tidigare så jag håller med Jonathan om att det är jämnföra äpplen och päron.

Den dag då svenska webbhotell har samma marknadsandel i världen så är jag övertygad om att vi kommer att kunna erbjuda bättre service än vad USA gör i dagsläget även om saker och ting är mycket dyrare här.

Xamda 2007-11-09 20:34

Jag ser inte den klara kopplingen mellan antalet domäner och förmågan att lämna god service. Egentligen så finns inte den kopplingen, men man kan lätt få för sig att så är fallet.

Titta på, utan att för den sakens skull utpeka dessa som ovanligt dåliga eller så, One eller kanske Surftown... Massor med domäner och kunder, men inte alldeles självklart de som åtnjuter mest förtroende i vårt avlånga land.

Inom svensk hosting finns precis lika mycket erfarenhet och kunskap som det finns på amerikanska webbhotell. I en del företag finns några av de skarpaste hjärnorna inom hosting och det är nästan obegripligt att vi ser folk sitta här och racka ned på vår egen förmåga i landet.

Detta är min bestämda övertygelse - vi kan precis lika bra som i USA. Det finns dock en liten skillnad, som i vissa fall kan spela roll, det är den att antalet riktigt stora företag inom hosting finns där i USA och det beror ju helt enkelt på den väldigt stora folkmängden i USA, som alla talar samma språk och de har därmed ett förspräng mot den europeiska marknaden eller den betydligt mindre svenska marknaden. Med volym kommer stora resurser, som när de används korrekt, givetvis ger marknadsfördelar och borde synas i en stabil drift.

improwise 2007-11-09 22:24

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 9 2007, 17:11
Mja, nu tror jag i och för sig att det överdrivs lite här... Det finns utmärkt kompetens att tillgå till rimliga pengar här hemma i Sverige.
Ge gärna några bra exempel på någon svensk leverantör som är i närheten av att kunna erbjuda något liknande som t.ex. SoftLayer och jag ska med glädje undersöka det närmare!

/pJ

improwise 2007-11-09 22:27

Å andra sidan betyder en större marknad också mer pengar att slåss om, fler aktörer och därigenom bättre konkurrens, som i sin tur leder till att de som inte håller måttet slås ut. Som bekant är konkurrensen i Sverige i många fall inte vad den borde vara (även om jag inte har kunskap nog för att göra den bedömningen i just denna bransch, även om det verkar snarare vara det motsatta problemet, för många små aktörer).

/pJ

patrikweb 2007-11-09 22:29

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda

Ge gärna några bra exempel på någon svensk leverantör som är i närheten av att kunna erbjuda något liknande som t.ex. SoftLayer och jag ska med glädje undersöka det närmare
/pJ

Säg vad dom erbjuder som du saknar i Sverige så kan jag garanterat se till att komma i närheten.

Vi Svenska leverantörer kan med en hel del.

htiawe 2007-11-09 23:29

En stor marknad gör det också möjligt att hugga en massa kunder som inte kräver så mycket och som inte gör något åt situationen när de inte är nöjda. Det gäller oavsett vilket land man bor i. Annars skulle väl inte One ens få finnas kvar?

improwise 2007-11-10 01:09

Citat:

Originally posted by patrikweb@Nov 9 2007, 23:29
Säg vad dom erbjuder som du saknar i Sverige så kan jag garanterat se till att komma i närheten.

Vad sägs om helautomatiska OS installationer via kundwebben, tillgång till sälj och support via chat (support 24x7 tror jag), max nån timmes svarstid även på komplicerade support ärenden, kundportal där i stort sett allt kan administreras, möjlighet att beställa/konfigurerar ny hårdvara via kundportalen, uppsättningstid av nybeställda servrar inom ett par timmar, reservdelar i lager för att inom nån timme kunna byta ut felaktigta komponenter (och faktiskt göra det), VPN access som standard, diskussionforum för användarna, automatiska PassMark tester, massor med nöjda kunder på WHT, obegränsad trafik i private network (mellan servrarna) osv. Plus så klart sånt som ses som självklarheter idag, diverse olika kontrollpaneler, hårdvarubaserad remote mjuk och hård omstart, antivirus, brandväggar osv. Prisexempel, en SuperMicro server med Xeon, 2 GB RAM, 2x250GB disk och Windows 2003 för $159 / månad inkl. en hygglig mängd trafik (ok, det var en promo om än vad vi faktiskt betalar för en av servrarna, säg $200 istället).

Hoppas jag inte låter allt för mycket som någon amerikafanatiker här, jag skulle gärna se att det fanns jämförbara alternativt i Sverige och då skulle vi utan tvekan byta till en svensk leverantör, även om det var dyrare. Men tyvärr har vi inte lyckats hitta något som varit ens i närheten ännu. Och eg. är det väl inte så konstigt, för hur många svenska leverantörer spelar ens i samma liga som SoftLayer (10 000 driftade servrar) eller The Planet (50 000 driftade servrar) och de enorma skalfördelar som det innebär.

/pJ

Kristoffer G 2007-11-10 01:19

det mesta av vad du skriver går säkert att ordna... vilket pris det sedan blir är ju en helt annan grej :)

patrikweb 2007-11-10 01:45

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Vad sägs om helautomatiska OS installationer via kundwebben, tillgång till sälj och support via chat (support 24x7 tror jag), max nån timmes svarstid även på komplicerade support ärenden, kundportal där i stort sett allt kan administreras, möjlighet att beställa/konfigurerar ny hårdvara via kundportalen, uppsättningstid av nybeställda servrar inom ett par timmar, reservdelar i lager för att inom nån timme kunna byta ut felaktigta komponenter (och faktiskt göra det), VPN access som standard, diskussionforum för användarna, automatiska PassMark tester, massor med nöjda kunder på WHT, obegränsad trafik i private network (mellan servrarna) osv. Plus så klart sånt som ses som självklarheter idag, diverse olika kontrollpaneler, hårdvarubaserad remote mjuk och hård omstart, antivirus, brandväggar osv. Prisexempel, en SuperMicro server med Xeon, 2 GB RAM, 2x250GB disk och Windows 2003 för 159 / månad inkl. en hygglig mängd trafik (ok, det var en promo om än vad vi faktiskt betalar för en av servrarna, säg 200 istället).
Hoppas jag inte låter allt för mycket som någon amerikafanatiker här, jag skulle gärna se att det fanns jämförbara alternativt i Sverige och då skulle vi utan tvekan byta till en svensk leverantör, även om det var dyrare. Men tyvärr har vi inte lyckats hitta något som varit ens i närheten ännu. Och eg. är det väl inte så konstigt, för hur många svenska leverantörer spelar ens i samma liga som SoftLayer (10 000 driftade servrar) eller The Planet (50 000 driftade servrar) och de enorma skalfördelar som det innebär.
/pJ

Kollade lite på deras sida, samma priser är inga problem erbjuda i Sverige då dom inte var så billiga.

Men du har rätt dom har massa bra funktioner och support, men mycket av det går med erbjuda i Sverige.

Men är inget man bygger upp på en vecka, men tror faktiskt att får man säg 100-200 kunder så klarar man erbjuda precis allt dom har för samma priser även här.

Även 24/7 support/konsult inom 1H går med att ha i Sverige, men det blir lite större kostnad då. Handlar om ca 1k per /h på natten i kostnad ha in extra konsult men säg en anställd blir mycket billigare.

Problemet är nog att många Svenska företag väljer att sattsa på dyrare tjänster men sämmre service för tjäna mer pengar än att öka marknaden mot USA stil.

improwise 2007-11-10 02:00

Citat:

Originally posted by patrikweb@Nov 10 2007, 02:45

Kollade lite på deras sida, samma priser är inga problem erbjuda i Sverige då dom inte var så billiga.

Men du har rätt dom har massa bra funktioner och support, men mycket av det går med erbjuda i Sverige.

Men är inget man bygger upp på en vecka, men tror faktiskt att får man säg 100-200 kunder så klarar man erbjuda precis allt dom har för samma priser även här.

Även 24/7 support/konsult inom 1H går med att ha i Sverige, men det blir lite större kostnad då. Handlar om ca 1k per /h på natten i kostnad ha in extra konsult men säg en anställd blir mycket billigare.

Problemet är nog att många Svenska företag väljer att sattsa på dyrare tjänster men sämmre service för tjäna mer pengar än att öka marknaden mot USA stil.

Bra priser är ju ett relativt begrepp, för det handlar om vad man får för pengarna. Lägsta pris är långt ifrån alltid billigast. Att det går att erbjuda i Sverige tvivlar jag inte för en sekund på, men frågan var väl, finns det någon som faktiskt gör det? Eller är i närheten av att göra det (till priser som är något så när jämförbara)?

/pJ

patrikweb 2007-11-10 02:09

Jag sitter faktiskt och räknar på det nu, räknar vi på billigaste servern med normalpris 200$ och samma hårdvara med Supermicro.

Om du fixar 200 kunder av den billigaste modellen går det erbjuda samma pris med samma 24/7 konsult.

Skulle dock räcka med endast 20 kunder och erbjuda gratis utbyte av hårdvara inom 1H 24/7 då hårdvaran är normalt så bra så man kan räkna kanske max en trasig hårdvara per år i den andelen kunder.

Stora problemet är att inte många företag vill lansera sådan tjänst, dom vill ta 3 tusen för konsult och endast 1 utryckning istället för många utryckningar och mindre betalad per timme.

Jag tror att det handlar om att våga ta steget till liknande tjänster/marknad som i USA.

Xamda 2007-11-10 11:47

SoftLayers erbjudanden är i mångt och mycket billiga, men jag tror att det vi ser är en effekt av dollarraset - om dollarn återhämtar sig till 8-9 kronor, där den låg för inte så länge sedan (eller till och med nästan 12 kronor), ja då skulle dessa priser framstå som allt annat än låga.

Vad jag vill säga med detta är att det är denna effekt priserna har i USA - det är mest när man sitter här som man tycker det är så fantastiskt billigt. I USA upplevs sannolikt inte dessa priser som otroligt fantastiska.

Nåväl, jag har inget exempel på en svensk motsvarighet till SoftLayer, men det går, som Patrikweb påpekar, att erbjuda här, men jag tror nog snarare man måste nå ett tusental servrar innan man kan komma i närheten - det är ju stordriften som gör det möjligt att sälja för de priserna.

I Sverige ser vi mycket få företag som fokuserar på serverhosting, medan det formligen DRÄLLER av webbhotell. När fokus på serverhosting, och företagen fattar att de behöve egna servrar i stället för en ynka plats på en delad server,m ja då kommer detta att explodera i Sverige också.

improwise 2007-11-10 15:35

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 10 2007, 12:47
SoftLayers erbjudanden är i mångt och mycket billiga, men jag tror att det vi ser är en effekt av dollarraset - om dollarn återhämtar sig till 8-9 kronor, där den låg för inte så länge sedan (eller till och med nästan 12 kronor), ja då skulle dessa priser framstå som allt annat än låga.
Du har absolut en poäng i att dollarraset just nu gör de amerikanska priserna ännu billigare, men för oss som företag så kvittar det eg. i det stora hela om en server kostar 1000 kr/mån eller 2000 kr/mån. Främsta skälet till att vi kör på SoftLayer just nu är faktiskt inte priset utan att vi helt enkelt inte känner att det finns någon svensk leverantör som vi känner samma förtroende för gällande kompetens, kvalité, verksamhet osv. om man inte kliver upp väsentligt i pris och börjar snacka mer outsourcingaffärer. Jag betvivlar inte att den tekniska kompetensen finns hos flera (men långt ifrån alla) liknande företag i Sverige, men jag har mer funderingar när det gäller allt runt omkring, t.ex. om den drivande nyckelperson och tekniska stjärnan blir långtidssjuk eller liknande. Hänger man här på WN lite då och då tycker jag man ständigt ser diskussioner om svenska leverantörer som ligger nere, inte svara på epost, har gått konkurs osv. vilket inte inger något vidare förtroende. Verkar vara lite mer, "så länge det går bra så går det bra när det inte gör det så går det åt h***e".

/pJ

improwise 2007-11-10 15:45

Det bör sägas att det inte bara är fördelar med att ha servrar i USA (om nu någon trodde det), t.ex. svarstider och latens (heter det så på svenska) är klart sämre. Kanske inte ett jätteproblem om man inte kör gaming servers eller liknande, men ändå. Just SoftLayer, eller snarare Level3, har dessutom senaste veckorna haft en ovanligt dålig speed till Norden jämfört med en del andra amerikanska hosting provididers. Oavsett vilket så är det naturligtvis enorm skillnad mot hur det var för ett par år sedan när en server på andra sidan atlanten var MÄRKBART mkt långsammare än en i samma kommun, så är det inte längre så vida man inte kör realtidsapplikationer eller liknande.

/pJ

patrikweb 2007-11-10 15:46

En snabb räkning inatt så fick jag fram om man har 200 kunder av 200$ servern så har man 160-200 tusen kvar i månaden för personal + inköp av serverhårdvaran och för dom pengarna kan man garantera 24/7 anstälda.

Faktiska kostnader för rack el och några Gbit trafik från 50-100k i månaden. Är elen som blev det dyra men då jag inte har någt exakt watt värde på en sådan modell så kan det bli billigare med.

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda

Du har absolut en poäng i att dollarraset just nu gör de amerikanska priserna ännu billigare, men för oss som företag så kvittar det eg. i det stora hela om en server kostar 1000 kr/mån eller 2000 kr/mån. Främsta skälet till att vi kör på SoftLayer just nu är faktiskt inte priset utan att vi helt enkelt inte känner att det finns någon svensk leverantör som vi känner samma förtroende för gällande kompetens, kvalité, verksamhet osv. om man inte kliver upp väsentligt i pris och börjar snacka mer outsourcingaffärer. Jag betvivlar inte att den tekniska kompetensen finns hos flera (men långt ifrån alla) liknande företag i Sverige, men jag har mer funderingar när det gäller allt runt omkring, t.ex. om den drivande nyckelperson och tekniska stjärnan blir långtidssjuk eller liknande. Hänger man här på WN lite då och då tycker jag man ständigt ser diskussioner om svenska leverantörer som ligger nere, inte svara på epost, har gått konkurs osv. vilket inte inger något vidare förtroende. Verkar vara lite mer, så länge det går bra så går det bra när det inte gör det så går det åt h***e.
/pJ

Kan hålla med lite, det beror att det inte finns så många leverantörer i Sverige i samma skala som i USA. Visst finns den en hög leverantörer men i stort sett av alla är ju så tredejepart leverantörer som står hom dom riktiga och stora.

improwise 2007-11-10 15:52

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 10 2007, 12:47
I Sverige ser vi mycket få företag som fokuserar på serverhosting, medan det formligen DRÄLLER av webbhotell. När fokus på serverhosting, och företagen fattar att de behöve egna servrar i stället för en ynka plats på en delad server,m ja då kommer detta att explodera i Sverige också.
Jag tror att det till stor del handlar om att många svenska företag fortfarande har en enorm övertro på "server i garderoben" lösningen istället för att hyra en server i en serverhall någonstans. Dels överskattar man nog sin egen förmåga och kompentens till att vara sin egen driftcentral (åtminstone till första branden, vattenskadan eller inbrottet) och dels har man nog inte insett hur mycket enklare och billigare det idag är att hyra en dedikerad server jämfört med för några år sedan. Detta i sin tur gör nog att det är svårare för något svenskt företag att lansera en "svens SoftLayer", vilket leder till en självuppfyllande profetsia.

Jag tro att den som kan starta en svensk motsvarighet till SoftLayer idag och har nog med kapital för att hålla ut ett tag kan göra en lysande affär, då jag tror att många svenska små och medelstora företag gärna skulle lägga ut sin serverpark om det fanns någon svensk leverantör som kunde erbjuda bra paketerade tjänster för dedikerade servrar till vettiga priser.

/pJ

Vatos Locos 2007-11-10 18:23

Citat:

Originally posted by improwise@Nov 10 2007, 15:52
Jag tror att det till stor del handlar om att många svenska företag fortfarande har en enorm övertro på "server i garderoben" lösningen istället för att hyra en server i en serverhall någonstans. Dels överskattar man nog sin egen förmåga och kompentens till att vara sin egen driftcentral (åtminstone till första branden, vattenskadan eller inbrottet) och dels har man nog inte insett hur mycket enklare och billigare det idag är att hyra en dedikerad server jämfört med för några år sedan. Detta i sin tur gör nog att det är svårare för något svenskt företag att lansera en "svens SoftLayer", vilket leder till en självuppfyllande profetsia.

Jag tro att den som kan starta en svensk motsvarighet till SoftLayer idag och har nog med kapital för att hålla ut ett tag kan göra en lysande affär, då jag tror att många svenska små och medelstora företag gärna skulle lägga ut sin serverpark om det fanns någon svensk leverantör som kunde erbjuda bra paketerade tjänster för dedikerade servrar till vettiga priser.

/pJ

Även om jag tror att detta är rätt väg att gå, så tror jag inte att det finns företag som har de finansiella musklerna att öppna en motsvarighet, det företag som kommer i närheten är nog http://www.availability.sungard.com/Sverige/.
Hade dem som uppdragsgivare när jag jobbade i Stockholm, deras datahall under Gärdet får alla IT-muppar att tro på högre makter, var med när de renoverade sina hallar då jag fick en guidad tur där och det är grymt stort där nere, vet att Alfred Nobel Fondkommision(Börsföretag) hade ett eget rum på 200kvm där nere utifall huvudkontoret skulle drabbas av någon form av attack, rummet låg i standby läge så de skulle kunna dra igäng verksamheten på nolltid genom bara åka ut ditt och jobba vidare.
Så det är väl det alternativ som kan erbjuda de tjänster som du är ute efter, sedan finns det mindre hallar som har ok utrustning Ip-only, bahnhof samt det ute i Solna som bl.a. Binero använder sig av, kommer inte ihåg vad det heter.

JonathanS 2007-11-12 08:59

Citat:

Originally posted by Vatos Locos@Nov 10 2007, 19:23
... samt det ute i Solna som bl.a. Binero använder sig av, kommer inte ihåg vad det heter.
Vi har våra servrar i Port80:s serverhall i gamla BGC, vid Globen.

I övrigt stämmer det du säger. Det saknas en marknad i Sverige för det improvise efterfrågar.

improwise 2007-11-12 09:39

Ok, men vilka svenska hosting företag är närmast att erbjuda något i stil med SoftLayer, dvs. kvalitativ drift av uthyrad dedikerade servrar, men ändå förpackat som en standardtjänst? Dvs inge co-location och inget outsourcingliknande.

/pJ

patrikweb 2007-11-12 09:49

Citat:

Originally posted by improwise@Nov 12 2007, 10:39
Ok, men vilka svenska hosting företag är närmast att erbjuda något i stil med SoftLayer, dvs. kvalitativ drift av uthyrad dedikerade servrar, men ändå förpackat som en standardtjänst? Dvs inge co-location och inget outsourcingliknande.
/pJ

Beror hur mycket liknande du vill ha? Kvalitet till bra pris är en standard sak att erbjuda.

Sedan är det väl en bit att gå att förpacka en sådan tjänst på alla delar som just dom har.

improwise 2007-11-13 00:30

Citat:

Originally posted by patrikweb@Nov 12 2007, 10:49
Beror hur mycket liknande du vill ha? Kvalitet till bra pris är en standard sak att erbjuda.
83% :D

Nä, allvarligt, tror inte att din fråga riktigt går att besvara. Men om jag ändå skulle försöka så handlar det väl om att det ska kännas som en "standardsak" att beställa en dedikerad server och inte som jag upplever att det verkar vara hos många svenska hosting företag, något av en happening, där processen ger sken av att vara väldigt ad hoc. Typ att någon börjar leta efter telefonnummret till hårdvaruleverantören för att kolla om det är 2 eller 4 veckors leveranstid för att det är en så pass sällan förekommande beställning. Jämför typ med en bilverkstad där meckaren ser ut som om han aldrig sett något liknande när man kommer in med en V70 och öppnar motorhuven.

/pJ

Xamda 2007-11-13 01:12

improwise - Jag förstår vad du menar, men jag tror du efterlyser en massproducerad tjänst och det dräller det inte av i Sverige. Själva tar vi alltid in en offert på servern från vår leverantör (det sker dock samma dag) och beräknar efter just den offerten och sedan tar leverans upp till tio arbetsdagar. Det är ytterst sällan kunden behöver en maskin till dagen efter, men om de behöver det så löser vi det också i normalfallet.

Det finns troligen en mycket marginell marknad för det du efterfrågar, men det är också att tillgången skapar efterfrågan i detta fall. Jag menar att om detta skulle erbjudas på ett proffsigt sätt skulle vi nog se att det fanns köpare. Det är klart bekvämt att inte behöva vänta vid beslut, men detta är en förmån som man bara brukar kunna njuta av som privatperson och småföretagare - i större företag och organisationer så är beslutsvägarna så långa och framförhållningen sådan att leveranstider på någon vecka sällan är ett bekymmer.

För att återknyta till din biljämförelse - det är irriterande att vänta på sin nya bil när man har bestämt sig, man vill gärna åka därifrån i den direkt och inte vänta ett par veckor. Om du jobbar på ett större företag så kommer du likväl att få vänta på bilen även om företaget du handlar av kan leverera om en timme, vilket kanske trots allt inte är en katastrof.

Kunskapsmässigt tror jag inte de är duktigare på de gigantiska hostingföretagen i USA jämfört med de lite större och seriösa svenska webbhotellen. Inte heller står det och faller med en enda person på företaget även om en influensa kanske kan ställa till det...

improwise 2007-11-13 20:11

Citat:

Originally posted by Xamda@Nov 13 2007, 02:12
improwise - Jag förstår vad du menar, men jag tror du efterlyser en massproducerad tjänst och det dräller det inte av i Sverige. Själva tar vi alltid in en offert på servern från vår leverantör (det sker dock samma dag) och beräknar efter just den offerten och sedan tar leverans upp till tio arbetsdagar. Det är ytterst sällan kunden behöver en maskin till dagen efter, men om de behöver det så löser vi det också i normalfallet.
Det handlar eg inte om att ha servern dagen efter, för det tror jag de flesta kan klara sig utan, utan handlar snarare om vilken kraft, resurser och beredskap som finns i företaget och organisationen hos hostingföretaget. En stor leverantör som t.ex. SoftLayer kan utan problem erbjuda de vanligaste servrarna konfigurerade och klara inom ett par timmar med ett månad-till-månad kontrakt, helt enkelt för att deras volymer och likviditet möjliggöra detta. En mindre leverantör kanske kan erbjuda samma server inom nån vecka med ett i normalfallet ett 6-12 månaders kontrakt, eftersom de måste säkra upp sin investering på ett helt annat sätt. En stor leverantör med ett stort inflöde av nya ordrar kan kalkylera med att en returnerad server kan hyra ut igenom inom X veckor (kanske tom dagar), det kan inte en liten leverantör göra. Dessutom har man självklart betydligt bättre inköpspriser och prioriterade leveranser. Samma ekonomiska faktum som gör att en butik som Kompett.se kan ha ett stort lager och leverera direkt, medan en liten aktör måste beställa hem allt efter att själv ha fått beställningen (och kanske betalningen). Detta gäller så klart inte bara nyleveranser av servrar utan uppgraderingar, reservdelar osv.

Det känns som svenska marknaden och utvecklingen på den påminner mkt om den amerikanska, där det inte heller för några år sedan fanns företag som The Planet, SoftLayer osv, men sen har branschen konsoliderats. Samma sak lär hända i Sverige, på samma sätt som det gjort i matvarubranschen, energibranschen och många andra.

/pJ

patrikweb 2007-11-13 20:26

Så klart det handlar lite om volymer, och vill man endast erbjuda standard paket så är det inga problem att leverera efter några timmar på vissa modeller.

Men har inte sett någon stor efterfrågan att kunden behöver ha allt på några timmar, har även hur många servrar man säljer då hårdvara och garanti försvinner med tiden. Har man en server liggande på lager så kanske den är omodern efter 1 månad samt helt andra marknadspriser.

Sedan ser jag inte det som något problem att ha 6 månaders avtalstid, om du är en seriös kund så stannar man oftast över 6 månader som kund.

improwise 2007-11-13 21:41

Citat:

Originally posted by patrikweb@Nov 13 2007, 21:26
Men har inte sett någon stor efterfrågan att kunden behöver ha allt på några timmar, har även hur många servrar man säljer då hårdvara och garanti försvinner med tiden. Har man en server liggande på lager så kanske den är omodern efter 1 månad samt helt andra marknadspriser. Sedan ser jag inte det som något problem att ha 6 månaders avtalstid, om du är en seriös kund så stannar man oftast över 6 månader som kund.
Jag tror du själv beskriver det hela när du säger att du inte sett någon stor efterfrågan, vilket inte nödvändigtvis innebär att den inte finns. Vi sonderade den svenska marknaden men hörde aldrig av oss till någon hostingleverantör helt enkelt eftersom vi inte kände att någon kunde möta upp våra krav, utan att prisena drog iväg ordentligt. Jag håller med dig om att de flesta kunder nog inte behöver sin server redan efter några timmar eller vill hyra den kortare än 6 månader, men får man välja mellan 2 likvärdiga tjänster där den ena leveras efter ett par timmar och har 1 månads uppsägningstid, och den andra har en leveranstid på 1-2 veckor med 6 månaders uppsägningstid så tror jag många med oss väljer alternativ 1. Är det dessutom så att alternativ 1 erbjuds till ett lägre pris, från en leverantör som man själv uppfattar som stabilare, då är det ett väldigt enkelt val.

Här är det viktigt att skilja på affär och teknik - min känsla är att många svenska hostingföretag (iaf inom colocation och dedikerad) är teknikdrivna snarare än affärsdrivna till skillnad från många av de utlänska aktörerna som bättre förstått och tagit till sig de affärsmässiga aspekterna i sitt erbjudande. Därmed inte sagt att de skulle vara smartare än oss i utlandet, tror snarare det handlar om att konkurrensen där är betydligt större och de som inte kunnat konkurrera helt enkelt slagits ut redan.

/pJ

Magnus_A 2007-11-13 22:14

Håller med om att det är en väldig teknikfixering. Och en väldig fixering vid själva serverhallen. Det ska vara bergrum, dieslar och atombombssäkert. Det är väl burkarna och folket som sköter dem som är mest avgörande för hur ett webbhotell uppfattas bland kunderna?

patrikweb 2007-11-13 22:32

Så klart allt ska vara perfekt, visst är även kompetensen lika viktigt som allt annat.

Men betyder ju inte att en server i en gaderob på en adsl lina blir bättre bara att servern råkar vara bra och kompetensen.

Samma sak tvärtom, bra serverhall utan bra servrar och kompetens är lika dåligt det.

improwise 2007-11-14 00:26

Något annat som vi förvånades över när vi granskade möjliga svenska hostingföretag för hur det var ställt med ekonomin och juridiken i flera av dessa bolag, i den mån det ens existerade några bolag alls. Flera aktörer hade över ingen tydlig information om vilket bolag som eg. står bakom tjänsterna, och i vissa fall var informationen även direkt felaktig. T.ex. enskilda firmor med mycket marginell omsättning som på webben gav sken av att vara betydligt större företag med egna datorhallar och liknande, och även företag som i praktiken inte existerade alls (åtminstone inte under de namn som man utgav sig för att verka under). När det gällde driftsavtal och annat var det ibland på gränsen till ironiskt, med väldigt detaljerade avtal som i praktiken var helt värdelösa eftersom det företag som gav ut löften om uptider och annat inte ens existerade enligt UC och Bolagsverket. Fördelen för den som är kund är förstås att bindningstider och liknande då av naturliga skäl inte heller gäller, eftersom avtalen i sig aldrig haft någon juridisk bäring.

(För att inte skapa onödiga problem för de företag/personer som står bakom dessa tjänster tänker jag inte tala om vilka tjänsteleverantörer det handlar om eller svara på frågor om det. Det kan mycket väl vara helt ärliga och kompetenta personer med enbart goda avsikter som levererar jättebra tjänster, det vet jag ingenting om, men för vår del så ville och vågade vi inte chansa. Det bör påpekas att det även finns många företag som är raka motsatsen, tydliga stabila företag med god kreditrating och liknande.)

/pJ

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson