WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   The Pirate Bay stängd (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14375)

Johan H 2006-05-31 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av kulmungi
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Så om du har fler åsikter ang mig, så behåll dem för dig själv. Jag bryr mig föga om vad du tycker, du är inte ens drabbad av detta. Håll dig till din enkla lilla studentsajt.com.

För det första hur kan du veta att jag inte skulle vara drabbad? Är det bara för att jag vädrar min åsikter som inte går ihop med dina? Om du nu inte bryr dig om vad jag tycker, varför svara du då. Jag sökte inget svar, utan det var bara en öppen fråga från min del eftersom jag skriver redan tycker detta agerande från folk verkligen går till överstyr.

Det handlar inte om att du gör si och så, utan detta är ett mer allmänt sätt att agera numera från folk. Skricker och lev fan, sedan hoppas man på att man ska få ut något från det. Framförallt är det i sådana här lägen folk verkligen vaknar. Att en 6 årig flicka blir mördad eller våldtagen i ett skogsparti "skiter" folk i, men direkt när de kanske förlorar lite pengar då agerar man i ett raseriutbrott.

Jag ska berätta för dig, om du hade satsat och hade det "kapitalet" på servern
som jag har så skulle du reagera precis som jag. Men så är inte fallet för dig.
Så du kan inte förstå hur det är.

Jag har sålt domäner senaste månaderna för nästan en halv miljon kronor.
Nästan samtliga pengar är satsad & allt finnt på min server.

Så innan du yttrar dig, tänk då efter vad du själv har och försök
ställa dig in i min situation?

Spirre 2006-05-31 17:50

JohanH jag har 2servers där som är nere med.
jag tänkte se 48timmar o se om dom blir häktade eller ej.. om inte så kommer han ut o kan ge lite info. annars åker jag upp nästa vecka för att ta reda på lite.

Johan H 2006-05-31 17:51

Citat:

Originally posted by Spirre@May 31 2006, 17:50
JohanH jag har 2servers där som är nere med.
jag tänkte se 48timmar o se om dom blir häktade eller ej.. om inte så kommer han ut o kan ge lite info. annars åker jag upp nästa vecka för att ta reda på lite.

Ok! Håll mig uppdaterar om du får veta något.
Jag åker dit imorrn hur som helst.

webbteknik 2006-05-31 17:59

OM det folk skriver här stämmer och polisen inte snarast går ut och informerar om när oskyldiga som drabbas servrar kommer upp igen samt betalar ut rimliga skadestånd väldigt fort så kommer ju detta att bli en riktigt stor skandal, eller det är det väl redan.

Det närmaste jag kan jämföra detta med är att om man skulle bo ett en bostadsrättsförening, dvs ett eller flera hus med massor av lägenheter och personer som bor där och så skulle en av dem vara pedofil

Då väljer polisen att i stället för att slå till mot pedofilen att slå till mot hela huset. Tänk er själva, hela husets stängs ner, ni får ingen information, ni får ingen möjlighet att komma åt era lägenheter, era saker och era kläder. Ni tvingas i stället helt ovetande om vad som händer bo på gatan i två månader tills polisen är klara med pedofilen.

Spindel 2006-05-31 17:59

Citat:

PB / TPB Nere
PRESSRELEASE
För omedelbar publicering
31 maj 2006

Polisen lurade av filmindustrin att stänga ner Piratbyrån

Polisen utförde idag en razzia mot The Pirate Bay, världens största Bittorrent- tracker. Sidan har i flera år varit en knutpunkt i världen för kulturintresserade människor i länder över hela världen. Allt från egenproducerade uppsatser till obskyr japansk musik till videos av Schlagerfinalen har spridits med hjälp av tekniken.

På själva servrarna har inget illegalt material funnits. Torrent-filerna, länkar som folk använder för att kopplas ihop och ladda det önskade materialet innehåller blott text som knappast är upphovsrättsskyddat.

"Antipiratbyrån har uppenbarligen vilselett polisen i det här fallet" uppger Tobias Andersson på Piratbyrån. "Man tycks ha intalat it-inkompetenta poliser att servrarna i fråga är fyllda med upphovsrättsskyddat material. Detta är ett grovt missbruk av skattepengar."

"Samtidigt har ett flertal andra sidor som funnits på närliggande servrar beslagtagits. Häri ligger det grövsta övertrampet. Antipiratbyrån har tydligen lurat polisen att samtidigt stänga ner sina antagonister, Piratbyrån."

"Piratbyrån har i 3 år verkat för en öppen debatt kring upphovsrättsfrågor och patent. Vi är mycket upprörda över att filmindustrin inte törs ta debatten, utan vill lura politiker och polis att kriminalisera motståndare och en stor del av svenska folket."

"Rent praktiskt innebär det här såklart ingenting för världens fildelare. Det finns
tusentals andra sidor eller nätverk för dem att få det de vill ha. Folk byter bara ställe.
Fildelningen fungerar likt en hydra, huggs ett huvud av växer det snart ut 2 nya."

Piratbyrån startades sommaren 2003 för att belysa och diskutera upphovsrättsfrågor. Piratbyrån menar att upphovsrätten i många fall har spelat ut sin roll och istället för att skydda tex artister snarare hindrar skapandet och göder ett fåtal. Sedan starten har cirka 60 000 medlemmar registrerat sig på hemsidan där man debatterar i forum och byter tips. Piratbyrån har även hållt föredrag i riksdagen, fört olika kampanjer och startat världens största bittorrent-tracker ThePirateBay.org

The Pirate Bay and piratbyran is down after a raid on our ISP, our and more customers servers are hold. We will post more info as soon as we know it.

kulmungi 2006-05-31 18:00

Citat:

Originally posted by Johan H@May 31 2006, 17:47

Jag ställer motfrågan, hur vet du vad jag har och inte har? Är det bara för att du öppet skryter om att du sålt domäner för "nästan en halv miljon kronor"?

Är det bara för att jag har en "sudentsajt" i min signatur som styr vad jag verkligen sedan har under ytan, alltså det som inte alla ser. Du måste vara synsk på något sätt eftersom du vet mer än vad jag berättat öppet... :-)

Men helt klar är ju att ett antal verkar ha svårt att ta åsikter som inte faller i linje med att "allt detta är fel". Verkar vara att tycker man inte detta är fel och inte startar upp en "kokande" ilska om saken då är man fel ute.

Johan H 2006-05-31 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av kulmungi
Citat:

Jag ställer motfrågan, hur vet du vad jag har och inte har? Är det bara för att du öppet skryter om att du sålt domäner för "nästan en halv miljon kronor"?

Är det bara för att jag har en "sudentsajt" i min signatur som styr vad jag verkligen sedan har under ytan, alltså det som inte alla ser. Du måste vara synsk på något sätt eftersom du vet mer än vad jag berättat öppet... :-)

Men helt klar är ju att ett antal verkar ha svårt att ta åsikter som inte faller i linje med att "allt detta är fel". Verkar vara att tycker man inte detta är fel och inte startar upp en "kokande" ilska om saken då är man fel ute.

För att jag ringde scully och mulder som i sin tur kolla upp sig och kom fram till att det var så.
Nöjd?

Spindel 2006-05-31 18:06

http://digi.no/bilde_bransje/1/52291.jpg

Spirre 2006-05-31 18:09

8gbit inte så farligt :P

Charlie 2006-05-31 18:11

Ärligt talat. Den här konflikten är smått off-topic, men visst kan du,
kulmungi, har lite förståelse, för att hela (eller en omfattande del) av JohanHs verksamhet ligger helt nere just nu. Att han beroende på vad han sysslar med, riskerar att förlora stora pengar / många kunder? Att polisen kommer in och gör detta för en oskyldig företagare. Well, tar detta väldigt lång tid, är jag inte säker på att ett skadestånd kan rädda alla verksamheter.

Men å andra sidan verkar kulmungi gå till angrepp på att JohanH har låtit sin oro/upprördhet gå ut över andra i tråden. Jag måste ha missat det inlägget av Johan, men i så fall är det självklart att människor i en liknande situation tjänar på att försöka samarbeta snarare än att smutskasta varandra.

Thomas 2006-05-31 18:14

Man kan lura en åklagare till allt om rätt förutsättningar finns, det nyutexamineras blåbär hela tiden. Med det i åtanke så ... etc ... bla bla ... ... bla ... mm ... då menar jag ... bla bla ... ... bla ... i en fristad för verksamhet i gråzonen.

Jag lider med dem som inte visste.

zephyr 2006-05-31 18:15

Johan : Hur vet du att din burk blivit beslagtagen ?,

det kan ju vara så att nätet / en router ligger nere som gör att du inte kommer åt dina burkar längre.

T ex min co-location burk är uppe samt PRQ's shared hosting burk är uppe och fungerar.

robertsson 2006-05-31 18:18

Jag förstår Johans vrede och även jag har drabbats av nedsläkta sajter. Jag vet hur mycket tid, jobb och pengar johan satsat på sina projekt som nu är spårlöst borta och det är mer än 1000 användare på WN omsätter tillsammans.

Det är FULLKOMMLIGT sjukt att polisen och åklagaren får bete sig som dom har gjort. Oskyldig människor/företag drabbas och dom drabbas väldigt hårt.

Johan H 2006-05-31 18:24

Det som är så dåligt gjort är mott oss kunder som blir drabbade, vi vet ju inget vad som sker nu? Det är inte acceptabelt, inte i en demokrati som vi lever i.

Någon måste hållas ansvarig mot oss som blir drabbade från polisen.
Men vem? Inte ens telefonväxeln eller Ulf (även känd som idioten) vet.
Någon måste vara "chef" över detta tillslag och som är ansvarig
för allt som händer.

Jag är 100% säker på att ingen av PRQ´s kunder kommer komma upp på länge.
Ni som är äldre vet att myndigheter och organisationer som staten bedriver
tar tid. Frågan är också hur många de är som jobbar med att kolla igenom burkarna.. Jag skulle gissa på relativt få.

Och tanken, TANKEN på att någon idiot där borta sitter med min burk och kan härja "fritt" på den och kopiera allt gör mig ännu argare. Mitt blod KOKAR.

Som sagt, jag åker imorrn och hoppas på att få massa svar.
Jag håller er självklart uppdaterad, då det är fler än jag här som är drabbad.

zephyr 2006-05-31 18:26

Hur vet du att dina burkar är beslagtagna ? det kan ju vara så att de klippt en router eller två i husrannsakan och att din server står i racket och väntar på nät.

jonny 2006-05-31 18:28

Citat:

Originally posted by Johan H@May 31 2006, 18:24

Frågan är också hur många de är som jobbar med att kolla igenom burkarna.. Jag skulle gissa på relativt få.

Ja, polisen har ju inte direkt gjort sig känd för att vara bra på datorer.

"Jag vet nog att det här är en hårddisk - jag har gått kurs"; som polisen sa som höll upp ett modem. (Visserligen för tio-femton år sedan...)

/EDIT: oavslutad parentes

Alex 2006-05-31 18:29

Quote från ABP själva: "Det är bra att den svenska polisen nu prioriterar denna typ av brottslighet"!
Nu vet vi var de står i polisens arbete mot våldsbrott.

Isak 2006-05-31 18:30

Lider verkligen med Johan.

jomper 2006-05-31 18:30

Johan, ett råd i all välmening, kalla honom inte för idioten om du får tag på honom igen, det kommer inte hjälpa dig. Var lugn och saklig.

Någon har gjort någonting idag iallafall eftersom min coloserver som var nere och även minst en webhotellserver som varit nere har kommit upp igen. Kanske är det någon som jobbar med att få fart på fler burkar - men det är extremt frustrerande att det inte finns någon som helst information att få, det känns inte särskilt stabilt för mig heller.

Så, keep us posted, jag är väldigt intresserad att veta hur det går.

Johan H 2006-05-31 18:30

Citat:

Originally posted by zephyr@May 31 2006, 18:26
Hur vet du att dina burkar är beslagtagna ? det kan ju vara så att de klippt en router eller två i husrannsakan och att din server står i racket och väntar på nät.
Ulf sa det inte rakt ut, men som jag förstog det ska alla burkar
kollas. Alla!

För man vet inte vad som är TPB burkar och vanliga burkar,
sen gäller det inte bara TPB utan en del andra sajter också (enligt media).
Du kan ju ha 10 rackskåp brevid varandra, och 1 server i varje rack
som är TPB, hur ska polisen skilja ?

Haha, jag ser lite komedi i det hela iaf, man får försöka "skämta" bort ilskan.
Idag är ingen dag för mig att köpa en trisslott ;)

Tobab 2006-05-31 18:31

The police officers were allowed access to the rack where the TPB servers and other servers are hosted. All servers in the rack were clearly marked as to which sites run on each. The police took down all servers in the rack, including the non-commercial site Piratbyrån, the mission of which is to defend the rights of TPB via public debate.

http://www.thepiratebay.org/

Netikett 2006-05-31 18:50

Citat:

Originally posted by Tobab@May 31 2006, 18:31
The police took down all servers in the rack, including the non-commercial site Piratbyrån, the mission of which is to defend the rights of TPB via public debate.
http://www.thepiratebay.org/

Är inte det ett hårt slag mot yttrandefriheten? Eller jag missuppfattade?

zephyr 2006-05-31 18:52

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av zephyr

Ulf sa det inte rakt ut, men som jag förstog det ska alla burkar
kollas. Alla
För man vet inte vad som är TPB burkar och vanliga burkar,
sen gäller det inte bara TPB utan en del andra sajter också (enligt media).
Du kan ju ha 10 rackskåp brevid varandra, och 1 server i varje rack
som är TPB, hur ska polisen skilja ?

Haha, jag ser lite komedi i det hela iaf, man får försöka "skämta" bort ilskan.
Idag är ingen dag för mig att köpa en trisslott

Det är väl dags för grupptalan med hjälp av en kändisadvokat om ALLA PRQ's kunder blir drabbade utav att servrarna plockas ner även i efterhand för att "kollas". Jag lider med dig Johan och jag hoppas VERKLIGEN att du får skadestånd samt ersättning för inkomstbortfall nu när din server ligger nere.

Johan H 2006-05-31 18:57

Ni som är drabbade i någon form av denna razzia kan kontakta mig här på WN eller:

mail: Johan dot haghjoo @ gmail . com
msn: johan _ haghjoo @ håtmail . com

Så får vi försöka göra något tillsammans.

jonny 2006-05-31 19:04

Citat:

Originally posted by zephyr@May 31 2006, 18:52
Det är väl dags för grupptalan med hjälp av en kändisadvokat om ALLA PRQs kunder blir drabbade utav att servrarna plockas ner även i efterhand för att "kollas". Jag lider med dig Johan och jag hoppas VERKLIGEN att du får skadestånd samt ersättning för inkomstbortfall nu när din server ligger nere.

Det här är Sverige - inte USA.

Per 2006-05-31 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Det är väl dags för grupptalan med hjälp av en kändisadvokat om ALLA PRQs kunder blir drabbade utav att servrarna plockas ner även i efterhand för att "kollas". Jag lider med dig Johan och jag hoppas VERKLIGEN att du får skadestånd samt ersättning för inkomstbortfall nu när din server ligger nere.

Även i Sverige finns grupptalan sedan några år tillbaka. Såvitt jag vet inte så flitigt använt men existerar gör det.

jonny 2006-05-31 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av Per
Citat:

Originally posted by -jonny@May 31 2006, 19:04
Citat:

Även i Sverige finns grupptalan sedan några år tillbaka. Såvitt jag vet inte så flitigt använt men existerar gör det.

Men inga fina skadestånd...

webbteknik 2006-05-31 19:11

Som skattebetalar blir man ju oerhört förbannad att polisen slänger bort ens skattepengar på en auktion som kanske inte ens kommer att ge något alls (om det nu skulle stämma som TPB påstår att de inte har något olagligt på sina servrar) och i vilket fall som helst kommer betyda stora skadeståndsersättningar till alla oskyldiga som drabbats.

Det är mina och dina skattepengar som kommer att användas för att betala skadestånd för en idiotsak som aldrig borde ha inträffat.

Jag skulle betydligt hellre se att mina skattepengar gick åt till saker som att förbättra skolan, sjukvård, äldreomsorgen samt för att ge polisen goda resurser att motverka brott, inte för att betala skadestånd pga att de skämt ut sig.

Johan H 2006-05-31 19:11

Jag har dock lärt mig en sak idag, det finns en viss "trygghet" att ligga hos en stor leverantör, även om de inte har de bästa priserna.

För hade man t.ex. legat hos samma leverantörer som aftonbladet m.fl.
så hade detta aldrig hänt. Visst, kan bli razzia där med, men de skulle aldrig ta ner dessa aktörer som inte berörs av razzian.

Dagens läxa...

silfverstierna 2006-05-31 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Det kanske är dags att anamma amrikanska lagar och regler.
Vi har ju trots allt en regering som gör allt för att vara som sin amrikanska motsvarighet.

jonny 2006-05-31 19:14

De har gjort tillslag mot Port80 också, men vad jag vet står min sekundära namnserver kvar. Har inte hört något gnäll om servrar från Aleborg eller JX heller som står i samma hall.

webbteknik 2006-05-31 19:14

Citat:

Originally posted by jonny@May 31 2006, 19:08
Men inga fina skadestånd...
Nej tyvärr är inte skadestånden i USA-klass. Men det lär väl ändå röra sig om stora summor. Skulle gissa på att de drabbade företagen tillsammans förlorar uppåt en miljon per dag. (ren gissning, eftersom vi inte vet hur många företag som är drabbade kan det röra sig om allt från ett par hundratusen till många miljoner om dagen).

Så denna summan skall till, men det är ju långt från allt, sedan måste de ju även betala för det förlorade anseendet de drabbade företaget fått och det kan ju bli minst lika dyrt det.

Patrick 2006-05-31 19:20

min server också nere. ingen info får man heller. urggggg

jonny 2006-05-31 19:24

Lite svårt att lämna information om man är inlåst hos farbror blå :)

webbteknik 2006-05-31 19:27

Undrar hur mycket alla ersättningskrav kommer att kosta skattebetalarna, 10 mille? 100 mille? Mer?

Jon A 2006-05-31 19:29

100 lax?

Patrick 2006-05-31 19:29

Citat:

Originally posted by jonny@May 31 2006, 19:24
Lite svårt att lämna information om man är inlåst hos farbror blå :)
jo det är klart....men men

Spindel 2006-05-31 19:30

Citat:

Originally posted by webbteknik@May 31 2006, 19:27
Undrar hur mycket alla ersättningskrav kommer att kosta skattebetalarna, 10 mille? 100 mille? Mer?
Egentligen borde ju idioterna på Antipiratbyrån pröjsa alla ersättningskrav.

Det är otroligt att en sådan skämtorganisation kan få igenom sånna här saker genom lögner.

patrikweb 2006-05-31 19:31

Citat:

Originally posted by jonny@May 31 2006, 19:14
De har gjort tillslag mot Port80 också, men vad jag vet står min sekundära namnserver kvar. Har inte hört något gnäll om servrar från Aleborg eller JX heller som står i samma hall.

Dom tog alla servrar som PRQ hade i sitt rack vad jag vet hos P80, men om JX/Aleborg hade hostat TPB istället så skulle antagligen dom blivit av med alla sina servrar dom hade i sina rack med.

grazzy 2006-05-31 19:34

Skillnaden var väl att en ISP som tar lite ansvar mot sina övriga kunder inte hostar terroristmisstänkta och piratkopierare. Det är ren affärslogik. PRQ är säkert jättebra och jättebilliga, men de leker med sina övriga kunders affärer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson