![]() |
Citat:
Om det är något typ av möte IIS bör ha så är det domänägarmöte. Ombud ska inte kunna ställa och styra, där ligger ett problem. .SE ska fungera efter dess ägares krav och inte av ombuden. D.v.s. vi som äger domäner ska ha mer att säga till om än något jäkla ombud. Gud så löjligt. Förr behövde man få "tillåtelse" av ombuden för att få peka om sin egen domän & med tiden insåg man väl att det inte var så smart lösning, detta bör ju höra in i samma kategori. Bäst, absolut bäst dock tvivlar jag på att man får se detta innan man dör. Var att IIS listade alla organisationnummer med respektive domännamnsinnehav per organisationsnummer. T.ex. Företag 1: 10 domäner Företag 2: 40 domäner Privatperson: 50 domäner Om varje stor sak som ska beslutas inom IIS, så lägger man upp det i ett system där varje domänägare kan logga in och kolla statusen på sina domäner m.m. (som med .com m.fl.) och där kan man även rösta på saker som IIS har lagt upp för hur man ska göra. T.ex. hur ska man satsa utvecklingspengarna på olika saker(blir självklart en del text att läsa). Sen röstar man. Alla som vill ta del av detta kan, ingen tvingar. Privatpersonen i mitt exempel har 50 röster, så det innebär att han har lika många röster som F1 och F2. Detta skulle reflektera aktier i ett vanligt AB, en domän, 1 aktie. Dessto fler aktier, dessto fler röster, dessto mer att säga till om. Trots allt är det mina och dina pengar (du som läser detta och som äger .SE) som det hela handlar om. Det är vi som bör säga hur IIS ska fungera och spendera sina pengar, inte några 08or som suttit i styrelsen i flera år och fortfarande inte vet hur verksamheten fungerar.... |
Citat:
Citat:
Citat:
Däremot hade det varit intressant att kunna se hur länge domännamnet är betalt. |
Tanken med att det är ombuden och inte domänägarna som ska komma till tals förmodar jag är att ombuden förväntas ha den tekniska kunskap som många domänägare saknar. Därmed inte sagt att det är rätt eller att domänägare saknar kunskap om tekniken; men jag förmodar att det är så man har tänkt...
|
Citat:
|
Fick inte en enda sifferdomän visade det sig. Är dock lika glad för det.
Hur gick det för er andra, någon som fick något bra? |
Fick inget bra heller, vem fick godingarna?
|
Name Navigation AB fick 08.se
|
Missade 0939.se 0900.se 411.se och 0123.se Men jag lyckades få Sveriges sexigaste domän:
66666666666666666666666666666666666666666666666666 6666666666666.se :D |
En sökning på NIC-SE ger ju snabbt svar på vem som fick 08, 031, 040, 404 och 100 som vi andra missade. :)
Jag lyckades komma över ett par riktnummer trots allt, man får vara nöjd med det lilla... |
Slutade med ett gäng riktnummer till mig med, jag inriktade mig dock på lokal anktnytning bl.a där jag bor och by där jag föddes och liknande, och det internationella ip-telefonnumret 075.se
En lätt gissning säger mig att 08.se landar mot sedo, nån som vågar satsa emot ? :) |
Står om Name Navigation här också... De fick också 118118.se
http://www.webmasternetwork.se/index...T&f=16&t=11114 Man vill ju veta hur de lyckats. |
Citat:
Däremot så har Nic-se visat att dom inte kommer acceptera att ombud använder flera MTA;er för sina registreringar utan dom kommer beivra detta vilket gör att snapbacktjänsterna kommer få byggas om lite framöver, lite renare spel och möjligen ett sätt att höja snapbackpriserna lite mer då det blir svårare att bli först. |
Citat:
så ombuden kan sköta ekonomin för deras kunder om man vill. Plus att även om ombuden skötte all betalning så skulle kostnader finns kvar. IIS måste ju ha någon/några som går igenom och kollar bokföringe för årsbetalningarna stämmer. Som sagt, domänägarna ska bestämma över .SE, ingen annan. Det är logiskt. |
Angående 118118.se så var eniro inte så överdrivet glada att Name Navigation tog den,
"Vi kommer gå vidare med det här. Vi räknar med att få tillbaka domänen. Våra jurister jobbar med detta just nu, säger Catharina Wallin." Mer info finns hos IDG. //Björn |
Här släntrar jag in några dagar senare...
Loopias sida var seg, och kanske personalen likaså? :rolleyes: Jag fick iaf tag på en sifferdomän (012.se), framtiden får utvisa om det är nåt att ha. Kostade iaf bara 49 + moms... :) Har nu diskuterat med ett visst ombud så jag kan göra processen kort nästa gång. |
Möjligen värt att ha:
00-09 000, 111, 222, 333 osv Alla riktnr 123, 456, 789 123456789 11, 22, 33 osv 007, 112, 69, 24, 247, 365 100, 200, 300 osv 1000, 2000, 3000 osv Dumma med dessa domäner är väl att typos antagligen riktiga sajter. Så om ngn utvecklar en sajt på 100 så är 10 och 1000 rätt bra konkurrenter :) |
Citat:
|
Nån som ens har sett om någon sajt har kommit upp på någon sifferdomän, eller blev det 100% lagerförda domäner ? :)
|
är en bunt inlagda på missdomain iaf. Men som sagt, kommer nog att vara många som löper ut den 15:e nästa år...
|
Citat:
Nedan visas en topplista över vilka operatörer/webbhotell som har flest numeriska domännamn ompekade mot sig. 1. Sedo / sedoparking.com (207) 2. Loopia / loopia.se (129 varav 124 på ns3/ns4) 3. Active24 / activeisp.com (64) 4. Ascio / ascio.com & ascio.net (48) 5. Aleborg / kontrollpanelen.se (21) 6. B-one / b-one.nu (17) 7. DNS Made Easy / dnsmadeeasy.com (15) 8. Jerntorget / jerntorget.net (12) 9. NameISP / nameisp.info (10) 10. Surf-town / surf-town.net (8) och DCS / dcs.net (8) 11. Datakultur / datakultur.com (7) 12. Ports / ports.net (6) 13. Scandic Hosting / scandichosting.com (5) och Web10 / talkactive.net (5) 14. JX / jx.se (4) 15. Forss / forss.net (3) och Spray/Lycos (3) Om jag räknat/identifierat rätt har det registrerats 100 fullständiga telefonnummer (inkl. riktnummer och bindestreck). Exempelvis telefonnumret till ICA Kvantum vid Kungens Kurva och telefonnumret till arbetsmarknadsstyrelsens (AMS/AMV:s) huvudkontor. |
Fräckt, de 4 som är pekade till JX står nog jag för alla av.
Någon som har en URL till någon sifferdomän som det kommit sajt på då, om jag omformulerar mig, skulle vara skojj att se vad som produceras på de olika talen/siffrorna förutom spamsidor med adsense. |
Citat:
|
Sveriges sexigaste domän lade jag ut ganska så omgående efter registreringen. Men om det är så mycket till innehåll på den, det är en annan fråga...
|
Citat:
|
Citat:
Vem är det som har släppt en del andra sifferdomäner som registrerades igår av framförallt http://www.vmi.se/? Name Navigation? Crystone? Vad stog det i brevet som gick ut från nic-se.se till ombuden? Varför diskuterades inte detta på det eminenta forumet webmasternetwork.se? (sorry om jag missat den tråden). |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
00.se, Glenn Johansson, 10. mai 01.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 02.se, Skapa Dot Com AB, 8. mai 03.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 05.se, Name Navigation AB / Göran Gluck, 9. mai 10.se, Ettnoll Design AB / Thomas Sandlund, 10. mai 11.se, Tiggerfish AB / Mikael Berglund, 8. mai 15.se, Name Navigation AB / Göran Gluck, 9. mai 33.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 77.se, Johan Jacobsen, 8. mai 85.se, Name Navigation AB / Göran Gluck, 9. mai 88.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 99.se, VMI Internet Services AB / Thomas Viktorsson, 8. mai 100.se, Alexander Gjorham, 10. mai 000.se, Name Navigation AB / Göran Gluck, 9. mai 222.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 333.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 444.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 555.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 1000.se, Name Navigation AB / Göran Gluck, 9. mai 2000.se, Name Navigation AB / Göran Gluck, 9. mai 0000.se, ME Data, 9. mai 3333.se, Boloma Technologies Limited, 8. mai 6666.se, Peter Dorek, 8. mai 8888.se, Boloma Technologies Limited, 8. mai 9999.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet 1000000.se, Etanolkraft / Andreas Lundgren, 8. mai 1900.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 1984.se, Craftware / Anders Eriksson, 8. mai 1985.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet 1986.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 1987.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet 1988.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet 1989.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet 2005.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 2006.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars 2007.se, VMI Internet Services AB / Thomas Viktorsson, 8. mai 2008.se, Erik Lars Normen, 8. mai 2009.se, Boloma Technologies Limited, 8. mai 2010.se, Carlesten Consulting / Robert Carlesten, 9. mai 2011.se, Carlesten Consulting / Robert Carlesten, 9. mai 2012.se, Name Navigation AB / Göran Gluck, 9. mai 2014.se, Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars Noen som har flere detaljer rundt dette? Hvordan har IIS gått frem når de har valgt hvem som skal få registrere domenet? Er IIS helt upartisk? central |
15.se, Name Navigation AB / Göran Gluck, 9. mai osv känns kanske inte så klockrent.
Jag gissar att "Står fortsatt på Rickard Vikström, 15. mars" innebär att den kund som står i tur inte bestämt sig/blivit informerad samt att domänerna antingen blir tillgängliga för registrering (dvs reggas av Göran) eller att nästa kund i tur (nummer tre, fyra osv) tillfrågas? |
9999.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet
1985.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet 1987.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet 1988.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet 1989.se, Ingen oppføring i whois, men det er ikke mulig å registrere domenet Disse domenene står nå på listen over domener i karantene. Det merkelige er at jeg vet jeg hadde sendt inn søknad på alle disse domenene den 15. mars, men Nic-SE / IIS har ikke spurt meg eller mitt ombud om jeg vil ha dem!? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Just.
Men alle de numeriske domenene på listen over var registrert av Rickard Vikström / Crystone den 15. mars. De fleste er "gitt" til en av de andre som søkte om navnet samme dag, men som ikke fikk det fordi ombudet Crystone var raskest. Hvorfor gjør da IIS forskjell og lar 9999.se, 1985.se, 1987.se, 1988.se og 1989.se gå i karantene uten å tilby dem til meg eller noen andre som søkte om disse navnene 15. mars... |
88.se bilder på den smarriga glassen !
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Registrerade Cryststone några sifferdomäner på riktigt åt sina kunder eller roffade de åt sig allt? Någon här som fick en hyfsad bra sifferdomän via dem? |
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson