![]() |
Citat:
|
Citat:
på värdet på USD, EUR eller Guld. Sedan 70-talet har man inte längre guldreserver som motsvarar den tryckta valutan eftersom det helt enkelt inte fungerade längre med inflation och tillväxt. Därmed blev inte alla valutor värdelösa över en natt, utan värderingen kopplades istället mot annan fundamenta. Ta SEK t.ex. Sverige är ett land rikt på naturtillgångar. Basmetaller och skog är vår största tillgång. Gas och olja har vi betydligt mindre av. Men våra tillgångar, befolkning och kompetens inom landets gränser överstiger värdet på alla tryckta kronor flera ggr om. Dessutom anses landet vara tryggt för placeringar vilket också höjer värdet på SEK. Fundamenta. Den dagen ni kan visa större fundamenta än elräkningen som krävdes för mining så kommer inte bara jag utan en stor del människor bli mer intresserade eftersom vi först då får ett realistiskt alternativ. Idag styrs värdet på kryptovalutor helt av oerfarna datornördar och drömmer om ett liv på Stureplan och Wall Street.... |
Citat:
Då brukar "guld-vurmare" säga att det kan användas som smycken och i industrin. Visst - absolut - men det "fundamentala värdet" är ju bara en bråkdel av marknadsvärdet. Är resten då "påhittat"? Vad är fundamenta i priset på Facebook-aktien? Är det värdet påhittat? |
Citat:
Miningen fyller tre funktioner - den ökar mängden valuta, den ökar antalet noder som hanterar blockchain och framför allt ökar det vanligt folks intresse för valutorna och därmed stabiliteten och användbarheten. |
Citat:
Bitcoins är som att sälja sedelpress, att skapa något från luft. Valutan kommer inte bli stabilt innan största delen av antal bitcoins blivit minad samt den slutas spekuleras i. |
Citat:
Det finns tjänster tillgängliga som omgående omvandlar din intäkt i bitcoin och andra kryptovalutor till t.ex. USD. |
Citat:
Visst är fluktuationerna i värdet problematiskt, men knappast ohanterbart. |
Citat:
Vad har bitcoins för som säkerhet, bakomliggande värde? :P Citat:
I princip enkelt förklarat kan du bara växla tillbaka så mycket som någon faktiskt växlat in till bitcoins. Eller det finns folk som vill spekulera i valutan, men försök hitta köpare till större poster som motsvarar stor del av valutan kan man glömma. |
Citat:
Citat:
|
Tänkte att jag skulle testa hur smidigt BitCoin är...och hittills är det extremt trögt.
Det tog 6 dagar att få kontot verifierat, trots att jag skickade in allt material elektroniskt inom en timme. Det tog sedan 4 dagar att få in pengar så att man kan handla BitCoin. Så hittills har det tagit 10 dagar för att kunna handla gränslöst och blixtsnabbt... : ) |
Citat:
Dock känns det som att du snarare recenserar en växlingssida än själva Bitcoins. Bitcoin i sig har inget "konto" som ska verifieras under 6 dagar... |
Citat:
Jag tänkte nu prova att köpa, sälja och ta ut pengarna igen. |
Citat:
bestå. Industriellt är den väldigt viktig och används mycket i elektronikindustrin. Citat:
precis som kryptovalutor. Dock så finns det alltid ett bakomliggande värde i en aktie. Alla bolag har ett värde - positivt eller negativt och aktien ska spegla detta värde. D.v.s. vid en likvidation så finns det antagligen större tillgångar än skulder i bolaget. En likvidation i BTC skulle varken göra bu eller bä och de enda som vann var de som sålde av i tid. Det finns ju ingenting att "ta ut" om ingen vill växa BTC mot vanliga valutor. |
Citat:
Kan ju lika gärna användas på bitcoin Citat:
Citat:
Men vad är fundamenta i t.ex. facebook? Det bygger helt på förväntan och förtroende. En dålig nyhet eller ett nytt bättre fb2 kan döda hela värdet på mycket kort tid. Liknande (fast mer dramatiskt) är det med bitcoin. En nyhet som sätter säkerheten i fråga kan döda värdet på nolltid. Likaså en konkurrent Men nog kan man se antalet användare (miners/butiker/spekulanter etc) som "fundamenta" på samma sätt som facebooks användare är dess värde. |
Citat:
|
Citat:
Citerar mig själv: "Håller med om det haltar att jämföra." Det spårade iväg lite när det kom in på vad värde består av. Fundamenta. Släpper det... |
|
Det här är ju en ganska intressant artikel:
http://www.dn.se/ekonomi/kriminella-...r-med-bitcoin/ Har inte kriminella köpt droger med vanliga valutor tidigare? :) Bitcoin är förbjudet i Kina, Ryssland och Danmark enligt DN: http://www.dn.se/ekonomi/bitcoin-for...a-i-riksdagen/ Om EU säger nej när de börjar diskutera i vår så är nog valutan ganska död tippar jag på. |
Citat:
Enda ett förbjud skapar är att valutan bara kommer användas till olagliga köp och inte lagliga köp då inga seriösa företag kan använda valutan. Så att förbjuda skulle bara slå undan för dom seriösa säljarna som erbjuder det som alternativ, det pundarna till lagstiftare aldrig fattar. Och knappast att drog försäljning ökat pga just BC :P |
På Nordnet verkar man ganska så övertygade om att valutan är dödsdömd:
http://www.svd.se/naringsliv/bransch...in_8978218.svd |
Ja det är en valuta som är ordentlig svagig iallafall.
|
Nu är kursen nere på 111 USD och ingen snackar om bitcoin längre.
Ni som var sugna förut kanske skulle passa på nu innan det är för sent. ;) |
Citat:
|
Citat:
Vilken sida kollar du kursen på? |
Citat:
|
Nåt som inte stämmer med MtGox. BitCoin tradas just nu för mellan $500-600 på alla andra ställen.
https://markets.blockchain.info/markets/bitstamp/USD |
Oj, men ser jag att det är inte så, har tappat en del de senaste 24 timmarna men är på 770.
http://preev.com/btc/usd |
|
Citat:
Finns ju ingen som verkligen tror att någon verkligen säljer sina BTC för 150 USD när amn kan sälja dem var som helst annanstans för 4-5 ggr så mycket. Enda anledningen torde vara att Gox stopapt alla transfers av BTC ut från sin exchange. Gox är ett skämt. |
Snart kommer en nyhet om att Gox blivit hackat och att alla BTC har stulits.
|
Citat:
http://www.idg.se/2.1085/1.548516/mt...d-hackarattack |
Hah, jävlar vilken masspsykos media kommer få över detta med mtgox. Hur många tidningar kommer nu inte fastslå "bitcoin-döden"? Spännande tider, men för mig är det fortfarande för mycket vilda västern för att kunna tas på allvar.
Hittade detta på reddit, och detta var alltså mtgox för bara ett par år sedan: http://i.imgur.com/xMeW43a.jpg - Dra åt helvete vilken inkompetens. Och dessa skall ansvara för hundratals miljoner? Att sen bolaget började som något magic the gathering-marketplace, ja alltså.. Jag vet inte ens vart jag ska börja. Bra att mtgox gick ner i graven till sist kanske. |
Citat:
|
Det största problemet med bitcoin-valutan är just det som är en av de stora poängerna med det hela nämligen bristen eller till och med frånvaron av extern kontroll. De närmaste 2-3 åren kommer nog vara helt avgörande för valutans framtid. Så länge myndigheterna inte har någon kontroll och insyn så kommer inte heller vanligt folk att ha åtnjuta något vidare skydd och så snart kontroll och insyn kommer på plats så kommer valutan att förlora mycket av sin attraktionskraft. Det känns för mig ganska dödfött annat än för entusiaster. En del kommer tjäna stora pengar på det hela men mycket mer än så blir det nog inte. De som går in i valutan i det här skedet kommer inte göra sig några miljoner utan det gynnar bara de tidiga investerarna. Det är väl ett rätt lyckat pyramidspel om inte annat :)
|
Vad tror ni kring valutan, kommer den överleva året ut?
|
Citat:
Sedan när folk kallar en BC för något ostabil som kan kollapsa kolla bara Ukraina valuta nu eller andra länder varje år hur stabil deras valutor kan vara. Så att BC skulle vara mer ostabil än andra valutor vet jag inte, även bara kolla på kollapsade banker världen över. BC i sig påverkas inte så stort bara för ett land har problem. |
Mt. Gox files for bankruptcy, hit with lawsuit
http://www.reuters.com/article/2014/...A1R0FX20140228 |
Citat:
Kolla värdet på vissa länders försvagad valuta eller banker som kollapsat världen över. Samtidigt många banker har svag säkerhet. Hittat väldigt mycket svagheter i många banker under ett antal års period, inte svårt sno några 100 miljoner hit o dit om man har lite kunskap. BC är fortfarande en väldigt ny valuta om man ska se det så, senaste året vanligt folk fått höra om den typ. För spekulation så skulle man varit med tidigare, även om du fortfarande kan tjäna pengar på det idag. Ska den bli mer seriös för vanligt folk behöver kursen hålla sig mer stabil. Som exempel är det vansinne att en liter mjölk hade antingen blivit 10 gånger dyrare eller 10 gånger billigare någon månad senare. Men problemet med BC är att den inte har något land som bas grund, vilket värdet i stort är ren spekulation eller efterfrågan. Personligen skulle jag inte sätta pengar i BC just nu, men skulle i princip kunna tänka mig stoppa massa pengar i Ukraina just nu för jag är i princip säker på deras valuta kommer öka i värde i framtiden igen. Så där kan man nästan garantera långsiktig vinst med minst 100% vid köp av rätt läge o man ser det långsiktigt. |
Citat:
|
Citat:
Värdet baserar ju sig vad folk kan tänka sig köpa o sälja för, inget mer bakomliggande värde. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson