WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stora tråden om Bitcoin (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059853)

Conth 2013-12-09 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20482737)
Jag menade inte att valutan inte kommer att överleva men jag tror inte den kommer få ett brett genomslag. Många av de som redan använt den, såsom du, kommer säkerligen att fortsätta men de flesta konsumenter vill nog trots allt ha en välkänd mellanhand som ansvarar för transaktionen. När det gäller att slippa lämna ut kortuppgifter så finns det ju redan alternativ såsom internetbank och e-kort.

Då är vi helt överens. Samtidigt är det omöjligt att förutse vad detta kan leda till på några års sikt, det är fortfarande väldigt nytt och omoget. Att kryptovalutor är här för att stanna och att det kommer att växa tror jag definitivt på.

KristianE 2013-12-10 08:01

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20482743)
Att värdet är "påhittat" tycker jag är en märklig kommentar. Gäller det inte i så fall all handel där tillgång och efterfrågan styr värdet? Är värdet på guld också "påhittat"?

Klassiskt svar från Bitcoin-vurmare.. Allt handlar om fundamenta. Marknaden hittar inte
på värdet på USD, EUR eller Guld. Sedan 70-talet har man inte längre guldreserver som
motsvarar den tryckta valutan eftersom det helt enkelt inte fungerade längre med
inflation och tillväxt. Därmed blev inte alla valutor värdelösa över en natt, utan
värderingen kopplades istället mot annan fundamenta.

Ta SEK t.ex. Sverige är ett land rikt på naturtillgångar. Basmetaller och skog är vår
största tillgång. Gas och olja har vi betydligt mindre av. Men våra tillgångar, befolkning
och kompetens inom landets gränser överstiger värdet på alla tryckta kronor flera ggr om.
Dessutom anses landet vara tryggt för placeringar vilket också höjer värdet på SEK.

Fundamenta.

Den dagen ni kan visa större fundamenta än elräkningen som krävdes för mining så
kommer inte bara jag utan en stor del människor bli mer intresserade eftersom vi först då
får ett realistiskt alternativ. Idag styrs värdet på kryptovalutor helt av oerfarna
datornördar och drömmer om ett liv på Stureplan och Wall Street....

Conth 2013-12-10 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20482753)
Klassiskt svar från Bitcoin-vurmare.. Allt handlar om fundamenta. Marknaden hittar inte
på värdet på USD, EUR eller Guld.

Vad är t.ex. "fundamenta" i guldvärdet menar du?
Då brukar "guld-vurmare" säga att det kan användas som smycken och i industrin. Visst - absolut - men det "fundamentala värdet" är ju bara en bråkdel av marknadsvärdet. Är resten då "påhittat"?

Vad är fundamenta i priset på Facebook-aktien? Är det värdet påhittat?

Xamda 2013-12-10 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20482760)
Då brukar "guld-vurmare" säga att det kan användas som smycken och i industrin. Visst - absolut - men det "fundamentala värdet" är ju bara en bråkdel av marknadsvärdet. Är resten då "påhittat"?

Detta är ett problem för alla kryptovalutor, men det är de facto ett problem för många "riktiga" värden också och personligen tror jag det är bra med alternativ.

Miningen fyller tre funktioner - den ökar mängden valuta, den ökar antalet noder som hanterar blockchain och framför allt ökar det vanligt folks intresse för valutorna och därmed stabiliteten och användbarheten.

patrikweb 2013-12-10 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20482743)
Håller med om att värdet måste bli mycket stabilare om det skall kunna användas "seriöst" som en valuta vid näthandel. Tiden får utvisa om det blir så.

Att värdet är "påhittat" tycker jag är en märklig kommentar. Gäller det inte i så fall all handel där tillgång och efterfrågan styr värdet? Är värdet på guld också "påhittat"?

Vilken annan valuta i världen hoppar så mycket som bitcoins? Som om en liter mjölk hade kostat en miljon några månader sedan.

Bitcoins är som att sälja sedelpress, att skapa något från luft. Valutan kommer inte bli stabilt innan största delen av antal bitcoins blivit minad samt den slutas spekuleras i.

Xamda 2013-12-10 11:02

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20482740)
För att valutan ska bli seriös och användbar måste värdet blir seriöst på den. Inte uppblåst påhittat värde.

Man kan inte bedriva någon seriös handel med en valuta som kan variera flertal 100% dag från dag.

Värdet baseras ju på efterfrågan och att rörligheten är mycket stor är förstås problematiskt, men knappast omöjligt att hantera.

Det finns tjänster tillgängliga som omgående omvandlar din intäkt i bitcoin och andra kryptovalutor till t.ex. USD.

Xamda 2013-12-10 11:05

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20482762)
Vilken annan valuta i världen hoppar så mycket som bitcoins? Som om en liter mjölk hade kostat en miljon några månader sedan.

Bitcoins är som att sälja sedelpress, att skapa något från luft. Valutan kommer inte bli stabilt innan största delen av antal bitcoins blivit minad samt den slutas spekuleras i.

Du menar så som många av de stora världsekonomierna gör idag? Ger ut statsobligationer och nya sedlar utan reell täckning? :D

Visst är fluktuationerna i värdet problematiskt, men knappast ohanterbart.

patrikweb 2013-12-10 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20482767)
Du menar så som många av de stora världsekonomierna gör idag? Ger ut statsobligationer och nya sedlar utan reell täckning? :D

Visst är fluktuationerna i värdet problematiskt, men knappast ohanterbart.

Fast oftast finns det värde, i värsta fall får dom slänga ut folket i landet och sälja hela landet. Så finns ju lite mer möjligheter skapa fram olika värden där. Mark, naturtillgångar, hus, industri... Listan kan göras lång.

Vad har bitcoins för som säkerhet, bakomliggande värde? :P

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Värdet baseras ju på efterfrågan och att rörligheten är mycket stor är förstås problematiskt, men knappast omöjligt att hantera.

Det finns tjänster tillgängliga som omgående omvandlar din intäkt i bitcoin och andra kryptovalutor till t.ex. USD.

Jag vet det, men det är inte hela sanningen. Skulle alla försökt växla in alla bitcoins eller bara större antal postar hade värdet sjunkt som en sten. Inte troligt att du kan skapa miljarder i påhittat valuta och sedan rakt av få över pengarna till en annan valuta.

I princip enkelt förklarat kan du bara växla tillbaka så mycket som någon faktiskt växlat in till bitcoins. Eller det finns folk som vill spekulera i valutan, men försök hitta köpare till större poster som motsvarar stor del av valutan kan man glömma.

Conth 2013-12-10 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20482768)
Fast oftast finns det värde, i värsta fall får dom slänga ut folket i landet och sälja hela landet.

Kan du ge ett exempel på när detta skett i de fall en valuta har kraschat? Snarare är de som sitter med fiat-valutan förlorarna. Inte tusan säljs alla tillgångar i landet och delas ut till alla som har sedlar sparade...

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20482768)
I princip enkelt förklarat kan du bara växla tillbaka så mycket som någon faktiskt växlat in till bitcoins.

Med andra ord helt normal (fast skakig) hantering av tillgång och efterfrågan... ;)

Lime 2013-12-10 12:13

Tänkte att jag skulle testa hur smidigt BitCoin är...och hittills är det extremt trögt.

Det tog 6 dagar att få kontot verifierat, trots att jag skickade in allt material elektroniskt inom en timme. Det tog sedan 4 dagar att få in pengar så att man kan handla BitCoin.

Så hittills har det tagit 10 dagar för att kunna handla gränslöst och blixtsnabbt...
: )

Conth 2013-12-10 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av Lime (Inlägg 20482771)
Tänkte att jag skulle testa hur smidigt BitCoin är...och hittills är det extremt trögt.

Det tog 6 dagar att få kontot verifierat, trots att jag skickade in allt material elektroniskt inom en timme. Det tog sedan 4 dagar att få in pengar så att man kan handla BitCoin.

Så hittills har det tagit 10 dagar för att kunna handla gränslöst och blixtsnabbt...
: )

Helt klart mycket som är osmidigt med att komma igång med Bitcoins idag.

Dock känns det som att du snarare recenserar en växlingssida än själva Bitcoins.
Bitcoin i sig har inget "konto" som ska verifieras under 6 dagar...

Lime 2013-12-10 12:45

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20482773)
Helt klart mycket som är osmidigt med att komma igång med Bitcoins idag.

Dock känns det som att du snarare recenserar en växlingssida än själva Bitcoins.
Bitcoin i sig har inget "konto" som ska verifieras under 6 dagar...

Nu var det inte direkt en recension utan snarare en lustig notering att infrastrukturen kring BitCoin rimmar illa med snabba och smidiga elektroniska betalningar. Det är ett stort hinder för allmänheten och för att BitCoin ska bli en valuta istället för bara spekulation.

Jag tänkte nu prova att köpa, sälja och ta ut pengarna igen.

KristianE 2013-12-10 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20482760)

Så länge guld är en ädelmetall som ligger många nära om hjärtat så kommer värdet
bestå. Industriellt är den väldigt viktig och används mycket i elektronikindustrin.

Citat:

Enskilda aktier är lite dåliga exempel eftersom dessa kan handlas på ren spekulation -
precis som kryptovalutor. Dock så finns det alltid ett bakomliggande värde i en aktie. Alla
bolag har ett värde - positivt eller negativt och aktien ska spegla detta värde. D.v.s. vid
en likvidation så finns det antagligen större tillgångar än skulder i bolaget.

En likvidation i BTC skulle varken göra bu eller bä och de enda som vann var de som sålde
av i tid. Det finns ju ingenting att "ta ut" om ingen vill växa BTC mot vanliga valutor.

Conth 2013-12-10 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20482803)
Så länge guld är en ädelmetall som ligger många nära om hjärtat så kommer värdet
bestå.

Men just det argumentet är väl tunt?
Kan ju lika gärna användas på bitcoin

Citat:

Industriellt är den väldigt viktig och används mycket i elektronikindustrin.

Som sagt - smyckes/industrivärdet är en bråkdel av värdet i guld.

Citat:

D.v.s. vid
en likvidation så finns det antagligen större tillgångar än skulder i bolaget.

Håller med om det haltar att jämföra.
Men vad är fundamenta i t.ex. facebook? Det bygger helt på förväntan och förtroende.
En dålig nyhet eller ett nytt bättre fb2 kan döda hela värdet på mycket kort tid.

Liknande (fast mer dramatiskt) är det med bitcoin.
En nyhet som sätter säkerheten i fråga kan döda värdet på nolltid.
Likaså en konkurrent

Men nog kan man se antalet användare (miners/butiker/spekulanter etc) som "fundamenta" på samma sätt som facebooks användare är dess värde.

tartareandesire 2013-12-10 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20482805)
Håller med om det haltar att jämföra.
Men vad är fundamenta i t.ex. facebook? Det bygger helt på förväntan och förtroende.
En dålig nyhet eller ett nytt bättre fb2 kan döda hela värdet på mycket kort tid.

Liknande (fast mer dramatiskt) är det med bitcoin.
En nyhet som sätter säkerheten i fråga kan döda värdet på nolltid.
Likaså en konkurrent

Är det inte lite långsökt att jämföra Facebook med en valuta? :)

Conth 2013-12-11 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20482806)
Är det inte lite långsökt att jämföra Facebook med en valuta? :)

Jo Absolut ;o
Citerar mig själv: "Håller med om det haltar att jämföra."

Det spårade iväg lite när det kom in på vad värde består av. Fundamenta.
Släpper det...

John Adams 2013-12-11 14:38

Beginners Guide to Mining Bitcoins

Finns jävligt mkt intressant att försöka lära sig :D

Länk

tartareandesire 2014-02-09 10:29

Det här är ju en ganska intressant artikel:

http://www.dn.se/ekonomi/kriminella-...r-med-bitcoin/

Har inte kriminella köpt droger med vanliga valutor tidigare? :)

Bitcoin är förbjudet i Kina, Ryssland och Danmark enligt DN:

http://www.dn.se/ekonomi/bitcoin-for...a-i-riksdagen/

Om EU säger nej när de börjar diskutera i vår så är nog valutan ganska död tippar jag på.

patrikweb 2014-02-09 11:10

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20486158)
Det här är ju en ganska intressant artikel:

http://www.dn.se/ekonomi/kriminella-...r-med-bitcoin/

Har inte kriminella köpt droger med vanliga valutor tidigare? :)

Bitcoin är förbjudet i Kina, Ryssland och Danmark enligt DN:

http://www.dn.se/ekonomi/bitcoin-for...a-i-riksdagen/

Om EU säger nej när de börjar diskutera i vår så är nog valutan ganska död tippar jag på.

Omöjligt att förbjuda, då den är digital och du kan inte förbjuda digitala saker i verkligheten.

Enda ett förbjud skapar är att valutan bara kommer användas till olagliga köp och inte lagliga köp då inga seriösa företag kan använda valutan.

Så att förbjuda skulle bara slå undan för dom seriösa säljarna som erbjuder det som alternativ, det pundarna till lagstiftare aldrig fattar.

Och knappast att drog försäljning ökat pga just BC :P

tartareandesire 2014-02-11 14:40

På Nordnet verkar man ganska så övertygade om att valutan är dödsdömd:

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...in_8978218.svd

Ingo 2014-02-11 16:32

Ja det är en valuta som är ordentlig svagig iallafall.

dAEk 2014-02-20 21:05

Nu är kursen nere på 111 USD och ingen snackar om bitcoin längre.

Ni som var sugna förut kanske skulle passa på nu innan det är för sent. ;)

WebboT 2014-02-20 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20486982)
Nu är kursen nere på 111 USD och ingen snackar om bitcoin längre.

Ni som var sugna förut kanske skulle passa på nu innan det är för sent. ;)

Vart hittade du den kursen? Ligger ju på $575.00 just nu.

dAEk 2014-02-20 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20486983)
Vart hittade du den kursen? Ligger ju på $575.00 just nu.

Samma källa som jag tror att man hänvisade till tidigare i tråden: http://bitcoinity.org/markets/mtgox/USD

Vilken sida kollar du kursen på?

WebboT 2014-02-20 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20486985)
Samma källa som jag tror att man hänvisade till tidigare i tråden: http://bitcoinity.org/markets/mtgox/USD

Vilken sida kollar du kursen på?

Läste fel...my bad...:o

WebboT 2014-02-20 21:30

Nåt som inte stämmer med MtGox. BitCoin tradas just nu för mellan $500-600 på alla andra ställen.
https://markets.blockchain.info/markets/bitstamp/USD

John Adams 2014-02-20 21:39

Oj, men ser jag att det är inte så, har tappat en del de senaste 24 timmarna men är på 770.

http://preev.com/btc/usd

Adestro 2014-02-21 08:36

Ang Mt. Gox:
http://techcrunch.com/2014/02/20/bit...ign=fb&ncid=fb

Xamda 2014-02-21 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20486987)
Nåt som inte stämmer med MtGox. BitCoin tradas just nu för mellan $500-600 på alla andra ställen.
https://markets.blockchain.info/markets/bitstamp/USD

Det som inte stämmer är att de försöker dölja att de håller på att kollapsa. De sitter på en ansenlig andel av världens BTC så det är kalrt det har en negativ inverkan på alla kryptovalutor.

Finns ju ingen som verkligen tror att någon verkligen säljer sina BTC för 150 USD när amn kan sälja dem var som helst annanstans för 4-5 ggr så mycket.

Enda anledningen torde vara att Gox stopapt alla transfers av BTC ut från sin exchange. Gox är ett skämt.

altruixm 2014-02-21 18:34

Snart kommer en nyhet om att Gox blivit hackat och att alla BTC har stulits.

goose 2014-02-25 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20487022)
Snart kommer en nyhet om att Gox blivit hackat och att alla BTC har stulits.

Denna nyheten du väntade på eller? :)

http://www.idg.se/2.1085/1.548516/mt...d-hackarattack

leonard 2014-02-26 02:41

Hah, jävlar vilken masspsykos media kommer få över detta med mtgox. Hur många tidningar kommer nu inte fastslå "bitcoin-döden"? Spännande tider, men för mig är det fortfarande för mycket vilda västern för att kunna tas på allvar.

Hittade detta på reddit, och detta var alltså mtgox för bara ett par år sedan: http://i.imgur.com/xMeW43a.jpg - Dra åt helvete vilken inkompetens. Och dessa skall ansvara för hundratals miljoner?

Att sen bolaget började som något magic the gathering-marketplace, ja alltså.. Jag vet inte ens vart jag ska börja. Bra att mtgox gick ner i graven till sist kanske.

altruixm 2014-02-26 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av goose (Inlägg 20487254)
Denna nyheten du väntade på eller? :)

http://www.idg.se/2.1085/1.548516/mt...d-hackarattack

Se där, det gick fort :)

tartareandesire 2014-02-26 17:00

Det största problemet med bitcoin-valutan är just det som är en av de stora poängerna med det hela nämligen bristen eller till och med frånvaron av extern kontroll. De närmaste 2-3 åren kommer nog vara helt avgörande för valutans framtid. Så länge myndigheterna inte har någon kontroll och insyn så kommer inte heller vanligt folk att ha åtnjuta något vidare skydd och så snart kontroll och insyn kommer på plats så kommer valutan att förlora mycket av sin attraktionskraft. Det känns för mig ganska dödfött annat än för entusiaster. En del kommer tjäna stora pengar på det hela men mycket mer än så blir det nog inte. De som går in i valutan i det här skedet kommer inte göra sig några miljoner utan det gynnar bara de tidiga investerarna. Det är väl ett rätt lyckat pyramidspel om inte annat :)

Ingo 2014-03-01 10:07

Vad tror ni kring valutan, kommer den överleva året ut?

patrikweb 2014-03-01 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20487516)
Vad tror ni kring valutan, kommer den överleva året ut?

Till vilken kurs är frågan ;) Sedan att många länder börjat förbjuda den helt är ju lite negativt för den med.

Sedan när folk kallar en BC för något ostabil som kan kollapsa kolla bara Ukraina valuta nu eller andra länder varje år hur stabil deras valutor kan vara.

Så att BC skulle vara mer ostabil än andra valutor vet jag inte, även bara kolla på kollapsade banker världen över.

BC i sig påverkas inte så stort bara för ett land har problem.

altruixm 2014-03-01 14:22

Mt. Gox files for bankruptcy, hit with lawsuit
http://www.reuters.com/article/2014/...A1R0FX20140228

patrikweb 2014-03-01 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20487530)
Mt. Gox files for bankruptcy, hit with lawsuit
http://www.reuters.com/article/2014/...A1R0FX20140228

Kanske ses som mycket för vanligt folk, men är fan en droppe i havet.

Kolla värdet på vissa länders försvagad valuta eller banker som kollapsat världen över. Samtidigt många banker har svag säkerhet.

Hittat väldigt mycket svagheter i många banker under ett antal års period, inte svårt sno några 100 miljoner hit o dit om man har lite kunskap.

BC är fortfarande en väldigt ny valuta om man ska se det så, senaste året vanligt folk fått höra om den typ. För spekulation så skulle man varit med tidigare, även om du fortfarande kan tjäna pengar på det idag.

Ska den bli mer seriös för vanligt folk behöver kursen hålla sig mer stabil. Som exempel är det vansinne att en liter mjölk hade antingen blivit 10 gånger dyrare eller 10 gånger billigare någon månad senare.

Men problemet med BC är att den inte har något land som bas grund, vilket värdet i stort är ren spekulation eller efterfrågan.

Personligen skulle jag inte sätta pengar i BC just nu, men skulle i princip kunna tänka mig stoppa massa pengar i Ukraina just nu för jag är i princip säker på deras valuta kommer öka i värde i framtiden igen. Så där kan man nästan garantera långsiktig vinst med minst 100% vid köp av rätt läge o man ser det långsiktigt.

tartareandesire 2014-03-01 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20487522)
Till vilken kurs är frågan ;) Sedan att många länder börjat förbjuda den helt är ju lite negativt för den med.

Sedan när folk kallar en BC för något ostabil som kan kollapsa kolla bara Ukraina valuta nu eller andra länder varje år hur stabil deras valutor kan vara.

Så att BC skulle vara mer ostabil än andra valutor vet jag inte, även bara kolla på kollapsade banker världen över.

BC i sig påverkas inte så stort bara för ett land har problem.

BC är ju tänkt att vara en global valuta, en sådan bör naturligtvis inte vara instabil. Euron är ju betydligt mer stabil än Ukrainas eller något annat mindre välfungerande lands nationella valuta exempelvis.

patrikweb 2014-03-01 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20487534)
BC är ju tänkt att vara en global valuta, en sådan bör naturligtvis inte vara instabil. Euron är ju betydligt mer stabil än Ukrainas eller något annat mindre välfungerande lands nationella valuta exempelvis.

En global valuta som BC blir mer ostabil då ingen reglerar eller styr den, vilket blir valuta som hoppar friskt vid spekulation eller stora köp eller sälj ordrar.

Värdet baserar ju sig vad folk kan tänka sig köpa o sälja för, inget mer bakomliggande värde.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson