![]() |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
När lagstiftaren kräver, för att envarsgripande skall vara möjligt, bar gärning så betyder det att man lekmannamässigt måste kunna konstatera att ett brott begåtts. Det kan man inte göra enbart genom att någon inte uppvisar biljett, såvida inte lagen stipulerar en skyldighet att uppvisa biljett. En polis däremot kan i detta läge använda sig av misstanken om att ett brott begåtts för att vidta tvångsåtgärder, men det kan inte envar... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Har du något problem med det? |
Citat:
Visseligen kanske jag inte talar öppet i samma mån som Partik men jag kan mycket väl tycka eller hålla med han i många fall. JAG TYCKER DE GÖR FEL, frågan är svarad utan att evolvera mer och himla med ögon eller text. Sen kan folket som gör sitt "jobb" självklart tycka annat då dem möjligen har fått en uppgift som stor del av folket tycker sticker i ögonen "uppenbarligen, annars hade vi inte haft den här tråden". Då de inte utför sin uppgift på ett snyggt eller mänskligt sätt "brotta ner, tvinga någon till nått som den inte vill, göra den fysiskt/psykiskt illa, göra narr av en". Sen om det är bedrägligt beteende, ge dagsböter i X dagar mm väger jag inte mycket vikt i då summar är 30kr eller vad V-trafik har i taxa. Ush. |
Citat:
Det krävs uppsåt för bedrägligt beteende. Att tappa biljetten eller ha glömt sin månadsbiljett hemma är inte bedrägligt beteende. |
Citat:
Sen så i det här specifika fallet så är jag rätt övertygad om att Västtrafik kommer att bli tvingade att göra en pudel och säga att kontrollanterna gjorde fel, precis som en del andra har fått lov att göra, trots att kontrollanterna har agerat helt enligt gällande lagar och förordningar. |
Citat:
Om det hade saknat lagstöd så hade väl ändå någon åtalat alla bolag som arbetar utifrån lagrummet om bedrägligt beteende? Eller nej, för du förutsätter ju att alla inom rättsväsendet etc. är korrumperade... Jag har aldrig blivit åtalad eller ens misstänkt för något brott när jag eller någon av mina anställda använde lagrummet och polis var med när vi utbildade min personal. De borde väl ha sagt något som motsade det här och inte instämt med det vi lärde ut? Eller nej, för du förutsätter ju att alla inom rättsväsendet etc. är korrumperade... Igen. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vad gäller vägarna så har vi även där en del avgifter idag i form av trängselskatter och broavgifter och jag tror vi kommer att se mer av detta i framtiden. Det finns dessutom en väsentlig skillnad där. Vägarna är en förutsättning även för kollektivtrafiken och för en stor del av näringslivet. Användningen av dessa begränsas relativt väl eftersom bilar, lastbilar, motorcyklar osv. kostar en hel del. Det finns därutöver idag ett ekonomiskt incitament för många att använda kollektivtrafiken istället för bilen. Det behövs också ett ekonomiskt incitament för att få människor att använda cykeln eller benen istället för kollektivtrafiken och det skulle försvinna om den blev helt gratis. |
Citat:
För den delen så är de flesta av Insiders exempel mycket grövre när det gäller våld/tvångsmedel och det är där felen begås, inte i användandet av lagrummet per se. |
Man kan se det från en annan synvinkel också. Jag tycker inte att det är rätt att man inte ska betala sin biljett, det borde alla göra för annars blir det dyrare biljettpriser för alla osv osv.
Det jag däremot ser som en stor fara av detta är när vi tillåter vissa yrkesgrupper att ta mer och mer friheter och makt som borde ligga under polisväsendets vingar, inte privata företag. När de en gång fått makten och det blivit accepterat så är risken att mer och mer makt kommer gå åt samma håll och vart tar då samhället vägen? Vill vi ha ett samhälle med privata säkerhetsföretag som agerar poliser? Vill vi ha ett samhälle där medborgaren inte har en personlig integritet och inga rättigheter? Internet har redan börjat regleras av diverse lagar och regler och vi har kanskei nte sett så stora konsekvenser av detta ännu som politikerna hade hoppats på. Storebror ser dig men han äger inte dig...ännu! |
Citat:
Om du inte äger en bil och använder en bil så FÅR du del av skattemedel som dras in genom bilismen och som används till till exempel kollektivtrafiken. |
Citat:
|
Citat:
För envarsgripande krävs att en lekman kan konstatera att det begåtts ett brott och att man sett brottet begås. Att inte visa biljetten är ett avtalsbrott och inte ett brott mot lagen. Att kliva på och åka utan att inneha ett giltigt färdbevis är ett brott mot lagen (bedrägligt beteende), men bara om man har det uppsåtet. Inte om man t.ex. redan har betalat och är allmänt tjurig och puckad och inte vill visa biljetten, om man har tappat biljetten eller om man av någon anledning inte kan eller vill uppvisa biljetten. Det enda man kan göra då, om man ej råkar vara polis och ej råkar se brottet begås (hur du nu skall kunna göra det med säkerhet i just detta fall), är att man kan avvisa personen i fråga från transportmedlet. Man kan även ta ut en avgift i enlighet med gällande regler, men även detta kan man bara göra om n ågon medverkar till det. Åter igen, det finns ingen lag med fängelsestraff i straffskalan som säger att du måste uppvisa biljett på anmodan av någon och därmed är det inte möjligt att, med enbart en vägran att uppvisa biljett som grund, gripa någon. Både du och jag har i ett sådant läge all anledning att misstänka att personen gör sig skyldig till bedrägligt beteende, men som sagt, enbart misstanke räcker inte alls. Endast polis får agera på misstanke. Och ja, jag har läst på, är utbildad inom detta specifika område och dessutom har jag, som du, arbetat med det... Att du tycker att det borde vara på ett viss sätt är en sak, och jag kan hålla med dig i att det borde vara så, men det betyder inte att det är så. Att göra envarsgripanden enbart på misstanke är, för att uttrycka sig milt, en alltför extensiv tolkning av lagen. |
Citat:
Det är mycket möjligt att den nuvarande praxisen ska omvärderas och lagen skall omtolkas men så är det inte nu. Sen undrar jag verkligen över om du jobbar eller har jobbat med detta (användande av bedrägligt beteende inom persontransportsektorn), det verkar faktiskt inte så. Själv har jag jobbat på SJ, Swebus bl.a. EDIT: Det var meningen att svaret skulle bli längre men jag blev avbruten (jobb av alla saker) och nu har jag tappat tråden och orkar inte försöka hitta den. |
Citat:
Det som bör vara avgörande är allmännyttan för en skatteinvestering och här tycker jag det är rätt lätt att argumentera för en skattesubventionerad kollektivtrafik. Sedan kan man diskutera hur stor delen bör vara. Själv tycker jag tanken på gratis kollektivtrafik är intressant (utan att alls veta vad det skulle innebära ekonomiskt). Vore kul att se en analys av detta. helt klart finns det många besparingar att göra (bort med massor av administration). Sedan undrar jag även hur din kalkyl angående bilism ser ut om du räknar in alla kostnader i form av vägbyggen, miljöpåverkan, underhåll, trafikolyckor etc. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Däremot skulle jag gärna se ett system där exempelvis pensionärer, sjukpensionärer och andra utsatta grupper fick ansöka om gratis periodkort. Vad gäller kostnaderna så är det bara att kolla boksluten för respektive bolag man är intresserad av. Östgötatrafiken finansierar exempelvis 40% av verksamheten med hjälp av biljettpriset. Det mesta av administrationen torde väl ändå beröra personalen och ekonomin? Den försvinner inte bara för att det blir gratis att åka. Då blir det tvärtom ännu större press på att hålla nere kostnaderna. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
EDIT: Jag har aldrig påstått att kontrollanter har någon annan rättighet än t.ex. gemene man. Envarsgripande är det lagrum som används även av väktare då de inte heller har någon större befogenhet än gemene man (med reservation för vad införandet av batonganvändningen medför för efter den lagändringen har jag inte hållit mig uppdaterad). Väktare omfattas av tjänstemannaskyddet (populärt kallat), det är/var skillnaden. |
Citat:
|
Citat:
Kontrollanter har alltså inga speciella befogenheter att utföra envarsgripande, men ändå menar du att de har rätt att göra det om en person på tåget inte kan visa upp en biljett?! Det går inte ihop för mig... Då kan vem som helst gripa en person som man misstänker har smitit förbi spärrarna enligt dig? Antingen har de speciella befogenheter eller så faller ju hela logiken... Dessutom tycker jag (fortfarande) att det är galet att kunna åberopa att det finns fängelse i straffskalan om det aldrig någonsin har hänt att en tjuvåkare blivit dömd till fängelse (men det är bara min åsikt såklart). |
Citat:
|
Kollektivtrafiken bör inte betalas av skattepengar alls, den bör ha ett biljettpris som motsvarar kostnaden för driva det.
Ser man till dom som har bil, dom får betala jävla massa skatter, bensin, trängselavgifter, parkeringsavgifter. Dom får betala allt från egen ficka, så rimligt att även kollektivtrafiken betalas helt från dom som använder det. Men dumma boskapen till svenskar gnäller direkt, varje gång SL har höjt har det blivit stora skriverier i tidningar och massa gnäll. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Du kanske kallar det incitament, jag ser det mer som muta eller ekonomsikt tvång :P |
Citat:
|
Citat:
Det är den stora massan som är relevant i det här sammanhanget. Vad minoriteten höginkomsttagare väljer att göra spelar inte så stor roll för samhällets del, det går inte att påverka dessa på detta vis oavsett. |
Citat:
|
Citat:
Jag förutsätter att du är emot kommunala idrottsanläggningar, löparspår i skogen, välskötta badplatser, dagis, skolpeng och annat som är "skattesponsrat"? |
Citat:
Man får anpassa sitt liv efter sina inkomster, det är inte någon annans problem eller fel. Folk är ju så dumma i detta jävla landet Sverige som tror att det är politikers ansvar för arbetslöshet och att dom ska trolla fram jobb. Till och med konsumentskyddslagen är ju skriven för att personen inte ens ska behöva ta eget ansvar för något. Jag anser att man kan ta betalt för många av dom kommunalservice för dom som vill utnyttja det, finns ju trängselskatt så visst kan man ta betalat för annat med. Så skulle inte se det något problem ta betalt ex. för löparspår. Jag har själv en matkostnad på 6-9k per månad bara för mig själv, men hade aldrig fått för mig att anse att jag ska få det subventionerat. Lika lite som att folk ska få sina fritidsintressent subventionerat i form av gratis löparspår. |
Citat:
På längre sikt tror jag det är en besparing. SL:s nya biljettsystem SL Access kostade nästan 700 millar senast jag kollade och det är tveksamt om SL:s nya pensionärskrossarspärrar ingick i priset eller om de kostade extra. Något biljettsystem hade uppenbart inte behövts om det inte behövdes biljetter. Det är samma sak som med tv-licensen - det kostar mer att kontrollera att folk har betalt än att göra det skattefinansierat. Det är totalidiotiskt att spännisar ska hålla fast plankare när de kan göra något vettigt istället, typ slänga ut påtända snubbar. Förbifart Stockholm räknar man kommer kosta 28 miljarder (vilket många tror är rejält i underkant och att den verkliga kostnaden kommer sluta på 50 plus) och byggs därför att Essingeleden är igenkorkad under rusningstid. Hade fler stockholmare valt att åka kollektivt kanske förbifarten inte hade behövts utan det hade räckt att bredda Essingeleden? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson