WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   PHP - heltal? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9602)

nomicon 2005-08-31 16:13

eg0master:
Att min kod är ett skräckexempel struntar jag i, jag är ingen kodare, utan en vänlig själ som svarade på hans fråga :) Han ville helt enkelt ha ett kodexempel, vilket mitt svar löste. Sedan om mitt svar inte var ett snyggt exempel hör isåfall till en helt annan tråd.
Jag tar inte åt mig om folk tycker att jag kodar som en enarmad gorilla med grönstarr, hade han frågat efter ett snyggt exempel så hade jag inte svarat ö.h.t :)

-Martin

jimmie 2005-08-31 16:17

Citat:

Originally posted by eg0master@Aug 31 2005, 14:59
En sak som vi måste ta upp för att få ett avslut i vår diskussion jimmie; vad kallar du följande operation;
a = -a;
Är inte även det att negera a?

Nja, _jag_ skulle inte kalla det för att negera a. Ordet negera i sig betyder ungefär ta fram motsatsen och man kan i och för sig säga att -a är motsatsen till a. Men i så fall är -0 motsatsen till 0? Kan vi inte överlåta denna diskussion till fil.fak istället? :P

I de sammanhang som jag har hört ordet negera så har det alltid handlat om logik(liggande hockeyklubba ;) ), i matematiken så har jag i alla fall inte använt ordet negera för att beskriva framtagandet av talets motsvarighet med omvänt tecken.

Men, man lär sig något nytt varje dag och det är mycket möjligt att jag har fel och att negera används inom matematiken för att beteckna talet med omvänt tecken.

bo82 2005-08-31 16:51

Hey tack för alla svar :)

Det blev $color = ($color=='#fff') ? '#aaa' : '#fff'; och funkar perfekt ;)

kullervo 2005-08-31 19:56

Var rädd att bo82 skulle bli skrämd av de enormt många och långa svaren på hans korta och simpla fråga att han aldrig skulle röra PHP igen =)

eg0master 2005-08-31 20:21

Citat:

Originally posted by kullervo@Aug 31 2005, 19:56
Var rädd att bo82 skulle bli skrämd av de enormt många och långa svaren på hans korta och simpla fråga att han aldrig skulle röra PHP igen =)
Och det skulle ha varit dåligt? :lol:

eg0master 2005-08-31 20:40

Citat:

Originally posted by nomicon@Aug 31 2005, 16:13
Att min kod är ett skräckexempel struntar jag i, jag är ingen kodare,
Och det vet jag och därför kommenterade jag inte din lösning på samma sätt som Jimmie (där jag egentligen kommmenterade hans otydlighet i hans ursprungssvar) eftersom speciellt en nybörjare, vilket frågeställaren är vad jag kan förstå, skulle missuppfatta vad han (jimmie) menade.

En moderator får väl splitta det här, men det är en intressant tråd i sin helhet. Nu åter till Jimmie... :P
min tolkning av negera i matematik sammanhang är:
Negera, verb för att göra negativt (inte att förväxla med absolut värdet), dvs multiplicera med -1.
Således är det fullt möjligt att "negera" noll eftersom 0*(-1)=0. Men jag ska göra en liten undersökning kring vad mina vänner och kollegor skulle kalla det när man gör a = -a...
To be continued...

bo82 2005-08-31 22:51

Citat:

Originally posted by kullervo@Aug 31 2005, 19:56
Ingen risk :) Har faktiskt kodat php ett tag, men glömmer vissa saker och det var ett tag sedan... :/

Skulle vara kul om nån berättade exakt vad
Kod:

$color = ($color=='#fff') ? '#aaa' : '#fff';
gör. tex frågetecknet.

jimmie 2005-08-31 23:21

Det är en kortform av en if-sats

(villkor) ? om sant : om falskt;

grazzy 2005-08-31 23:48

Tertiary expression kallas det för. Syntaxen är

return_value expr(true_expr, false_expr);

Tänk dig att expr är ett uttryck som skall värderas. Det kan värderas till sant eller falskt. Beroende på det värdet så utförs antingen true_expr eller false_expr. Det värde som true_expr eller false_expr blir returnas som värdet av operationen.

Sedan är det en omskrivning som gör att syntaxen är
$return_value = expr ? true_expr : false_expr;
istället för som ett funktionsanrop.

bo82 2005-09-01 00:06

tack jimmie o grazzy.

btw deltag gärna i min omröstning :) (testar lite)

http://www.recycledbytes.net/poll/

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson