WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bygga egen maillösning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9389)

Infocore 2005-08-17 12:08

Tack gossar, jag har fått ganska bra input på detta nu :).

Är inte helt hundra än på vad det blir, även om HMAIL för Windows verkar väldigt bra. Men skulle ändock känna mig tryggare med en Linuxmaskin. Får se vart det bär av.

jonny 2005-08-17 13:17

Det finns ett par fria mailservrar utvecklade i .NET också - men de jag har sett har inte kännts seriösa.

Har för övrigt blivit rekommenderad Merak som är en svensk windowsbaserad mailserver.

patrikweb 2005-08-17 13:29

Skulle inte vilja köra några fria mail servrar utvecklade i .NET faktiskt, alla fall inte med flera tusen konton.

Merak vad jag vet är inte precis gratis, men finns en del mail servrar till Win som inte är gratis. Googla lite så hittar man en del.

Dock nackdelen med Windows är att det kan bli svårt migrera och anpassa det efter behov. I Linux/Unix brukar man lätt kunna migrera mellan olika mail servrar eller flytta eller bygga cluster lösningar eller små haxa egna program.

Axentus 2005-08-17 14:01

PatrikWeb:
Vad har du för erfarenheter av mailserverar byggda på .net, vad har du för erfarenheter av .net ö h t?

Varför skulle det vara svårare att migrera och anpassa just för att det är windows, det beror ju på hur programvaran är utvecklad och har inte något med windows att göra i sig.

kullervo 2005-08-17 14:19

Citat:

Originally posted by Axentus@Aug 17 2005, 13:01
Varför skulle det vara svårare att migrera och anpassa just för att det är windows, det beror ju på hur programvaran är utvecklad och har inte något med windows att göra i sig.
Det hajar även patricweb och hans uttalande är det ändå inget fel på.

Axentus 2005-08-17 14:32

Jo visst är det så, beror ju på olika lösningar.

knafve 2005-09-20 19:05

Jag tycker man ska satsa på hMailServer....... :)

Är kanske (har inte kollat..) den enda mailservern där användarna själva får rösta fram vilka features som ska implementeras. Tror det är en bra sak. Jag tycker det är relativt sett få problem som rapporteras i forumet också (om man bortser från nybörjarmissar som att öppna brandväggen, sätta upp korrekta MX records och se till att ens ISP inte blockerar trafiken).

Min objektivitet kan ifrågasättas... :)

weetabix 2005-09-20 19:15

kör själv ett par installationer av hmailserver... den är faktist jädrigt bra... inte haft några problem med den alls.

knafve 2005-09-20 19:22

Trevligt att höra...

Är lite ovant att höra svenskar som kör den. Eller.. i forumet pratar ju alla engelska, så lite svårt att veta vem som är svensk :)

Emj 2005-11-04 21:30

Jag vill slå ett slag för postfix, mycket trevlig smtpserver. Enkel att confa (inte sendmail ;), stabil och snabb. :>

Sen är ju spamasassin för antispam och amavis för antivirus. Perfekt lösning ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson