WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vilket bokföringsprogram skall jag välja? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=931)

Joc 2005-10-19 19:50

Citat:

Originally posted by Jevesus@Dec 11 2003, 23:01
Jag har hört att Mamut ska vara enklare att använda.

Är det någon som vet om det finns något bokföringsprogram som man inte behöver vara bevandrad inom bokföring för att använda (förstå debit/kredit osv)? Jag och min kollega (som är relativt haj på bokföring) funderar på att göra ett sådant annars (dumt att människan måste förstå bokföring när datorn borde kunna göra det istället).

Ett bokföringsprogram åt det hållet är JFS Bokföringsprogram... kör det själv och finner det väldigt enkelt. Inga kluriga finesser utan bara det nödvändigaste...

Finns även en variant för mer avancerade användare...

jonny 2005-10-19 23:41

Citat:

Originally posted by Milad@Oct 19 2005, 15:02

Har de här programmen en integrerad funktion som ordnar till företagets deklaration? Om inte, finns det någon program som har den funktionen överhuvudtaget?

Vad jag förstår säljer SPCS ett separat program, SPCS Skatt, som du kan koppla ihop för att åstadkomma detta.

Milad 2005-10-20 08:39

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av Milad
Har de här programmen en integrerad funktion som ordnar till företagets deklaration? Om inte, finns det någon program som har den funktionen överhuvudtaget?

Vad jag förstår säljer SPCS ett separat program, SPCS Skatt, som du kan koppla ihop för att åstadkomma detta.

Ok, men har någon använt sig av SPCS Skatt? Jag vill veta om den är lättanvändligt och hur mycket för kunskaper man måste ha gällande tidigare deklarationer.

blaborsen2 2005-10-20 08:43

Citat:

Tog mig 1 timma innan jag kom igång med fakturering i SPCS Administration .. Då hade jag också modifierat fakturamallen med egen logotype. Min åsikt är att SPCS Admin är grymt bra och hyffsat enkelt för en normalbegåvad människa även om malleditorn lämnar en hel del kvar att önska.
Vet inte vad som menas med "normalbegåvad människa" men jag har suttit på företag i uppstart-fasen och märker många i detta läge klarar inte av att ta in ny information. Väldigt ofta glömmer företagare att det är utbildningen som kostar. Man köper Proversioner av Office, server och photoshop men använder högst en procent av möjligheterna i programmen. Självklart ger detta oss IT-tekniker en marknad men väldigt ofta har nyföretagaren inte den tid det tar att utbilda sig.

Sten_UNICELL 2006-01-16 14:37

Citat:

Originally posted by dilbert@Dec 12 2003, 13:37

För att använda ett bokföringsprogram måste du kunna grundläggande bokföring. Det ligger i sakens natur. Att överlåta allt till en dator är ingen bra idé. Bokföringsprogrammet bör endast vara ett stöd. Jag föreslår att den som inte har tillräckliga kunskaper för att använda ett bokföringsprogram anlitar någon som kan......

Om man nu går på Din linje att inte använda datorns möjligheter, då är det kanske så att Du helst ser att en dyslektiker (en med läs/skrivsvårigheter) abslolut inte ska använda en ordbehandlare - "Jag föreslår att den som inte har tillräckliga kunskaper för att stava rätt anlitar någon som kan......"

Nej jag tror inte att Du tycker så - så, varför tycka så när det gäller "bokföringsdyslektiker"? Det är därför helt rätt som Jevesus föreslår:dumt att människan måste förstå bokföring när datorn borde kunna göra det istället.

Gå gärna in på vår hemsida http://www.unicell.se/ och titta på UNI_BAS - ett program som är ett bra stöd och som inte kräver bokföringskunskaper. Du behöver inte veta om att det finns något som heter Debet och Kredit. Du ser också att bokföring inte alls behöver vara så gravallvarligt och tråkigt - kan t.o.m. vara roligt!

DFT 2006-01-16 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av Sten_UNICELL
Citat:

Ursprungligen postat av dilbert
För att använda ett bokföringsprogram måste du kunna grundläggande bokföring. Det ligger i sakens natur. Att överlåta allt till en dator är ingen bra idé. Bokföringsprogrammet bör endast vara ett stöd. Jag föreslår att den som inte har tillräckliga kunskaper för att använda ett bokföringsprogram anlitar någon som kan......

Om man nu går på Din linje att inte använda datorns möjligheter, då är det kanske så att Du helst ser att en dyslektiker (en med läs/skrivsvårigheter) abslolut inte ska använda en ordbehandlare - Jag föreslår att den som inte har tillräckliga kunskaper för att stava rätt anlitar någon som kan......
Nej jag tror inte att Du tycker så - så, varför tycka så när det gäller bokföringsdyslektiker? Det är därför helt rätt som Jevesus föreslår:dumt att människan måste förstå bokföring när datorn borde kunna göra det istället.

Skillnaden är väl den att det inte ännu iallafall är straffbelagt att stava fel. Bokföring handlar väldigt lite om debet/kredit utan framförallt om att veta vilka regler som gäller. När får man lyfta moms, vilka kostnader är avdragsgilla, hur räknar man ut periodiseringsfonder, ska egenavgifter bokföras, hur fungerar det med den förhöjda första hyran på leasing, hur gör man med Eu-moms, vilka är reglerna för avskrivning/korttidsinventarie mm mm. Det spelar ingen roll vilket program man bokför i, det finns inget som besvarar dessa frågor. Vet man sedan hur det ska bokföras så är det inget större problem att leta upp rätt konto i kontoplanen.

vco-systems 2006-01-16 20:11

Citat:

Originally posted by DFT@Jan 16 2006, 16:31
Skillnaden är väl den att det inte ännu iallafall är straffbelagt att stava fel.
Beror på vart man stavar fel :)

jobbindex 2006-01-22 22:44

Är den någon som har koll på vad som finns och är bra till os x?

Storen 2006-01-23 08:14

Citat:

Originally posted by Sten_UNICELL@Jan 16 2006, 14:37
Gå gärna in på vår hemsida http://www.unicell.se/ och titta på UNI_BAS - ett program som är ett bra stöd och som inte kräver bokföringskunskaper. Du behöver inte veta om att det finns något som heter Debet och Kredit. Du ser också att bokföring inte alls behöver vara så gravallvarligt och tråkigt - kan t.o.m. vara roligt

För en gång skull tycker jag att "Jag spammar säkert" stämmer väl överens författaren av inlägget...

Sten, lägg ner dessa "rekommendationer" nu tack. Ser dig ofta på forum lite varstans där du lite passivt hjälpande föreslår dina mjukvaror. Ett tips är att du istället besvarar frågor om bokföring här på WN... Då kan nog till och med jag ge dig credits för allt.. ;) .

b_andersson 2006-01-23 10:34

Citat:

Originally posted by jobbindex@Jan 22 2006, 22:44
Är den någon som har koll på vad som finns och är bra till os x?

Jag har testat iOrdning, och det är helt OK för det priset. Det innehåller enklare bokföring & fakturering.

//Björn

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson