WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   betala extra vid kortbetalning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9094)

patrikweb 2007-07-02 23:58

Jag använder endast kort, det är år 2007 och tycker att kontanter borde vara antik värde på istället.

Men finns en del ställen som inte går använda kortet på samt det blir en del pengar per år alla fall på extra kortavgifter.

Kontanter är bara ett problem som även skadar andra, tänk er en lång kö i en butik där alla som handlar med pengar före. Vi har dom personerna som vill betala med tusen enkronor sedan med dom som tar minst en halvminut att få upp sina jävla pengar.

akkeman 2007-07-03 01:01

Jag handlar inte på ställen som vägrar ta kort, inte ens på nätet. Förutom att jag tycker det är en given tjänst att erbjuda sina kunder år 2007, så borde även butikerna förstå värdet i minskad penninghantering. Dagskassan tar inte lika lång tid att räkna, för att inte säga att man slipper ta sig till banken (eller facket i väggen) och lämna in den; för att nämna två. Fördelarna blir många för både kund och handlare.

Känner även igen att alla kort förutom VISA kan erläggas med en avgift, detta för att VISA ordnat det för sig på annat vis. Minns inte vad hur och varför just VISA, men så läste jag om det hela för något år sedan eller tre. (Tiden innan jag lärt mig acceptera denna sablarns kortavgift så forskade jag lite om det).

guran 2007-07-03 01:04

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 2 2007, 22:58
Kontanter är bara ett problem som även skadar andra, tänk er en lång kö i en butik där alla som handlar med pengar före. Vi har dom personerna som vill betala med tusen enkronor sedan med dom som tar minst en halvminut att få upp sina jävla pengar.
Det går att kontra detta med alla djävlar som strular med sina kort. Täckning saknas, terminalen kan inte läsa av kortet, kortanvändaren har glömt sin pinkod, terminale får ingen förbindelse osv.

Pengar kan strula lite men ett kort kan strula hur länge som helst. Jag har ofta funderat på hur långa luncher folk skulle behöva om alla betalade lunchen med kort.

Sist så anser jag att det är lite dubbelmoral att anse sig ha rätt att köpa ett äpple på kort där handlaren får minus i intäkt med motiveringen att risken för denne att bli rånad minskar. Det kanske är mer lönsamt att bli rånad av kriminella än att sälja äpplen till hederliga kunder?

wedge 2007-07-03 01:05

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 2 2007, 23:58
Och så har vi de som tar minst en halvminut att få upp sina jävla kort (fint argument, heh?).
Folk som glömt koden...
Kan inte nå bankens dator nu, måste kolla leg och skriva papper...
Ojdå, pengarna var visst slut på det kontot...
Va? Kan korten verkligen gå ut...?
Hur vänder man kortet i den här terminalen...?
Kortet är visst avmagnetiserat idag...
Jag ska bara prova att dra kortet i läsaren fem gånger till, det kanske går...

Inte för att jag tycker illa om korten, det är ett smidigt betalningssätt. Men vissa personer skulle inte få ha kort!

EDIT: Det mesta var visst redan sagt... :)

patrikweb 2007-07-03 01:34

Visst finns det folk som inte kan hantera kort, det är även ett problem.

Dock brukar det inte vara så mycket tekniska problem med kortköp, visst råkar man ut för att det är nere men inte så ofta.

Dom kanske skulle införa en seghetsavgift på kortköpen, extra avgift på 5:- per 10 sekunder det tar.

2cool4school 2007-07-03 03:38

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 3 2007, 01:34

Dom kanske skulle införa en seghetsavgift på kortköpen, extra avgift på 5:- per 10 sekunder det tar.

I agree, och bygg in skiten i tummen eller dyl.

Hur man än försöker undvika de små tobaksaffärerna som tar en timme på sig att skriva ut sitt 10 cm långa kvitto, + 3 kr - inte för att det är bryfaktor, så kommer man alltid till dom tillslut.

Som sagt det är år 2007 och frågan "Tar ni kort?" borde förbjudas.

Cos 2007-07-03 06:07

Jag har mailat alla dom stora bankerna i sverige nu och frågat exakt samma frågor ang. kortbetalning och dess avgifter. Får se vad dom ger för svar, och kommer dela med mig här i så fall. I fall det är någon annan som är sjukt irriterad på att bara höra "rykten" på vad som stämmer.

Westman 2007-07-03 08:04

Kort fungerar jättebra om:
- det inte åskar eller har åskat
- om det inte är lönefredag
- om det inte är dagarna innan jul
- om det inte är skärtorsdag
osv. osv.

Cash is king! Så enkelt är det.

Cos 2007-07-03 16:21

Citat:

Tack för ditt mail.

VISA tillåter inte att säljföretag tar ut en extra avgift när kunder
väljer att betala med sitt VISA kort. Det är däremot tillåtet vid
betalning med MasterCard eller Maestro. Avgiften får då inte vara
större än vad det kostar dem att ta emot kortet. Kunden måste även
informeras, innan betalning, att extra avgift tillkommer.

Säljföretagen får inte heller neka en kund att betala med kort vid
lägre belopp. Om en butik accepterar VISA, MasterCard eller Maestro
ska de ta emot kortet oavsett vilket belopp kunden vill handla för.

Vill du anmäla ett säljföretag för att ha tagit ut en extra avgift
eller nekat betalning med kort kan du få hjälp med detta på ditt
lokala bankkontor.

---
Med vänlig hälsning
Swedbank
Kort
Helena Halvarsson

Det är bara de första mailet...

MrHandley 2007-07-03 16:48

Ehhh...

Citat:

"Vill du anmäla ett säljföretag för att ha tagit ut en extra avgift
eller nekat betalning med kort kan du få hjälp med detta på ditt
lokala bankkontor."

Bra sätt att säkerställa att ingen handlare kommer bli anmäld.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson