WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Google ger konstigt resultat (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8271)

Maccke 2005-06-03 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Att ta ord som "chat" och "support" är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.

Inte på nåt sätt extremt, sätt dig i växeln på en SEO-firma några timmar så kommer du se.

"Hejsan jag heter Bengt och har precis startat en resesite, tänkte ta tillfället i akt att köpa ert grundpaket i optimering av sidan. Sökordet jag vill ligga etta på är "Resor"".

Så startar dialogen i 9 fall av 10, tro det eller ej.

De seriösa lär då kunden och rättar till okunskapen, den oseriöse börjar knappa in faktura-adressen.

Thomas

Ok, kanske inte är extremt ur vissa kunders perspektiv, men ur en SEO firmas :)

Resor är säkert många som frågar efter :) Det känns ju dock lättare än support och chat, som har:

Results 1 - 100 of about 1,550,000,000 for support
Results 1 - 100 of about 246,000,000 for chat

Skulle dock inte anta ett uppdrag på ordet resor, snarare ge dem förslag på alternativa keywords om jag nu var SEO'are :)

Maccke 2005-06-03 00:23

Citat:

Ursprungligen postat av Altus Marcus Everflod
Citat:

Originally posted by -Maccke@Jun 2 2005, 22:28
Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Jag tror det är många som inte blir nöjda för att de inte får de placeringarna som de vill. Men det kvittar hur bra ett SEO-företag är så kan de inte få upp vissa sidor på vissa sökord.
Jag tror inte ett nystartat företag exempelvis kan komma i topp på sökordet support eller chat oavsett vilket företag de anlitar.

Att ta ord som chat och support är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.. Å andra sidan, vill man ligga i topp för just sådana ord så får man ju betala därefter. Men, det finns ju andra sätt
Söker man seo företag får man ju se till att fråga om referenser och så. Är dem seriösa, som Seo Logic, så märks det nog rätt snabbt. Är dem oseriösa, som vissa andra, så bör ju det märkas också. Tyvärr så kanske alla som söker dessa tjänster är så insatta, vilket kan medföra att man inte vet vad man ska leta efter.

Tyvärr Maccke... Inte ens om du ger mig 1000 000 $ kan vi fixa upp en ny site på ordet "chat". Vi rådgör noga med våra kunder ang. vilka förutsättningar som finns för just deras case. Gör SEO-företaget en riktigt grundlig sökordsanalys, brukar det ändå inte vara svårt att få avkastning från en sökmotormarknadsföringsjänst, även om man inte kan använda sig av de mest generella sökorden.

BTW, en rätt komisk sak när vi talar om kompetens: Nu skriver jag inte detta för att skryta, utan mest för att det är jäkligt roligt. Hör och häpna:

Ett stort SEO-företag i sverige, företaget A, sysslar med SEO och är välkända i Sverige och Norden. Ägaren till A, driver även företaget B som säljer en datatillbehörsprodukt på nätet. Denna produkts namn eller rättare sagt produktsegment är ett MYCKET svårt sökord att få upp på sökmotorerna och VÄLDIGT hårt konkurrensutsatt. Ägaren kontaktar oss, säger att han vet hur vi jobbar och tycker att det är jäkligt smart. Jaha, så han frågar om vi kan positionera företaget B´s webbplats! OK säger jag, varför inte, vad har vi att förlora på det? Ägaren vill också ha en topp-10 garanti. Jaha OK, det också då.

Idag ligger han 6:a på Google på detta sökord :-)

Jag är övertygad om att du inte fixar en bra placering för order chat Altus Marcus Everflod och det tror jag för övrigt inte att någon kan göra här :)
Men tror att jag kan slå dig (på google) för vilket ord svenskt ord som helst, med 10k - 1 mille sökträffar på google. Vi kan ta en utmaning om du vill ;)

Jim_Westergren 2005-06-03 00:30

Hade en kompis för ett par dagar sedan som inte förstod att det skulle vara så svårt att ranka nummer 1 på "t-shirt".

Fick förklara för honom att det fanns 41,900,000 sidor framför honom och hans egen sida hade inte ens blivit indexad av Google.

Efter lite "down to earth" visade det sig att han var inte ens villig att spendera 300 kronor för att ändra sitt domännamn som inte ens hade "t-shirt" i sig.

Detta var ingen kund utan en vän som ännu inte är så bekant med internet.

Vill visa med detta att folk har ingen aning om vilket jobb det är.

För ett par veckor sedan var det en som frågade mig om sökresultaten var sorterade efter alfabetet! Det tog faktiskt priset.

Maccke 2005-06-03 00:42

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Jun 3 2005, 00:30
Hade en kompis för ett par dagar sedan som inte förstod att det skulle vara så svårt att ranka nummer 1 på "t-shirt".

Fick förklara för honom att det fanns 41,900,000 sidor framför honom och hans egen sida hade inte ens blivit indexad av Google.

Efter lite "down to earth" visade det sig att han var inte ens villig att spendera 300 kronor för att ändra sitt domännamn som inte ens hade "t-shirt" i sig.

Detta var ingen kund utan en vän som ännu inte är så bekant med internet.

Vill visa med detta att folk har ingen aning om vilket jobb det är.

För ett par veckor sedan var det en som frågade mig om sökresultaten var sorterade efter alfabetet! Det tog faktiskt priset.

Hehe, jo det finns säkert många lustiga förfrågningar. jag är ju inte i branschen så man får ju inte "nöjet" att höra allt detta.

Thomas 2005-06-03 01:10

Vissa i denna tråd skulle behöva lite grundutbildning i hur google fungerar. Att chat och support i en sökning med en svensk IP skulle konkurera med världen på exempelvis google gäller inte. Är man inte helt säker på det man skriver är det ibland bättre att vara tyst i vissa fall, det står tydligt i WN's regler.

Ursäkta mej men seo är ett ämne många tror sig kunna här på WN, få har dock nån koll och grundar uttalande på luft!

Att en sökning på google.com skulle presentera svt.se som #1 på sökordet "tv" för amerikanare är ju bara löjeväckande att tro.

En sökning på chat som normalsvensken gör får ju detta resultatet (sidor på webben på .com). Aftonbladet bästa chat-siten av 240 000 000 resultat? knappast! Passagen andre mest relevanta för en japan? knappast.

Thomas

kers 2005-06-03 01:19

Citat:

Tja, en gång i tiden så sorterade ju Yahoo faktiskt "likvärdiga" resultat efter domänerna, i bokstavsordning :D

grazzy 2005-06-03 01:42

Det är inte bara sökmotorer som sorterar(ade) i bokstavsordning, det är inte alls dumt att ha en a*-domän.

Altus Marcus Everflod 2005-06-03 08:41

Citat:

Citat:

Originally posted by -Thomas@Jun 2 2005, 22:50
Citat:

Att ta ord som chat och support är rätt extremt. Tror inte det är några seriösa som säger att dem kan komma i topp för dem orden direkt, såvida man inte får en budget på några hundratusen dollar.

Inte på nåt sätt extremt, sätt dig i växeln på en SEO-firma några timmar så kommer du se.
Hejsan jag heter Bengt och har precis startat en resesite, tänkte ta tillfället i akt att köpa ert grundpaket i optimering av sidan. Sökordet jag vill ligga etta på är Resor.
Så startar dialogen i 9 fall av 10, tro det eller ej.
De seriösa lär då kunden och rättar till okunskapen, den oseriöse börjar knappa in faktura-adressen.
Thomas

Ok, kanske inte är extremt ur vissa kunders perspektiv, men ur en SEO firmas
Resor är säkert många som frågar efter Det känns ju dock lättare än support och chat, som har:
Results 1 - 100 of about 1,550,000,000 for support
Results 1 - 100 of about 246,000,000 for chat
Skulle dock inte anta ett uppdrag på ordet resor, snarare ge dem förslag på alternativa keywords om jag nu var SEOare

Vi har för ett tag sedan fått ett nytt uppdrag från ett stort reseföretag. De hade haft en annan leverantör som kämpat i 9 mån utan resultat. Det tog oss 4 dgr att få dem rankad topp 10 på Google på ordet resor... :-) (ledningen för resebolaget tappade hakan kan man säga) Och den andra seo-leverantören blev något ställd och försökte snacka ner oss, men det gick ej :-)

Detta var i och för sig, som vi tidigare skrivit, en webb med hyfsade förutsättningar. Dessutom var det vår största och dyraste lösning som levererades...

Acka 2005-06-03 09:52

Citat:

Originally posted by Altus Marcus Everflod@Jun 3 2005, 08:41
Vi har för ett tag sedan fått ett nytt uppdrag från ett stort reseföretag. De hade haft en annan leverantör som kämpat i 9 mån utan resultat. Det tog oss 4 dgr att få dem rankad topp 10 på Google på ordet resor... :-) (ledningen för resebolaget tappade hakan kan man säga) Och den andra seo-leverantören blev något ställd och försökte snacka ner oss, men det gick ej :-)

Detta var i och för sig, som vi tidigare skrivit, en webb med hyfsade förutsättningar. Dessutom var det vår största och dyraste lösning som levererades...

Intressant inlägg...

Om jag som kund skulle anlita ett SEO företag och betala för deras största och dyraste lösning så skulle jag nog bli väldigt besviken när jag upptäcker att jag fått massa länkar från diverse tvivelaktiga webbplatser. Känns inte riktigt seriöst enligt min åsikt. Men det kanske är så det funkar i den världen?

Altus Marcus Everflod 2005-06-03 10:03

Citat:

Ursprungligen postat av Acka
Citat:

Ursprungligen postat av Altus Marcus Everflod

Intressant inlägg...
Om jag som kund skulle anlita ett SEO företag och betala för deras största och dyraste lösning så skulle jag nog bli väldigt besviken när jag upptäcker att jag fått massa länkar från diverse tvivelaktiga webbplatser. Känns inte riktigt seriöst enligt min åsikt. Men det kanske är så det funkar i den världen?

??? Varför skulle arbetet bara bestå i länkar? Och varför skulle dessa vara tvivelaktiga?

Acka - du menar alltså att resebolaget skulle blivit besvikna? OK... det är ju också ett sätt att se på saken.

Snacka om att SEO är inmålat i ett hörn! Först kritik för att placeringar inte uppnås, sen när de väl uppnås är det inte heller bra...

Inget lätt uppdrag vi har... :-)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson